Onko cockerspanieli terve vai sairas rotu?
Cockerspanieleilla esiintyy lonkkavikaa, silmäsairauksia, korvatulehduksia ja iho-ongelmia. Kuinka yleisiä nuo vaivat ovat? Onko olemassa sellaisia cockereita, joita tarvitsee käyttää eläinlääkärissä vain rokotusten takia?
Kommentit (5)
Rotu on ns. sairas, mutta toki löytyy koko ikänsä terveenä pysyviä yksilöitä. Niitä vaan ei voi tunnistaa mitenkään etukäteen. Itse en ottaisi cockeria periytyvien sairauksien ja rakenteellisten ongelmien vuoksi..
Meillä ei ollut silmä-, lonkka-, korva- eikä ihosairauksia mutta pää oli pipi. Ehkä olisinkin enemmän huolissani luonteesta.
Cockeri on kansainvälisessä terveysluokituksessa silmällä pidettävä rotu, eli toiseksi sairaimmassa luokassa. Englannin eläinlääkäriliiton tekemässä tutkimuksessa cockeri oli myös kaikkein aggressiivisin tutkituista roduista. Otanta tosin oli pieni, mutta kyllä se silti jotain osviittaa antaa. Tätä tukee oma kokemukseni cockereista; monet ovat hankalia, murisevat ja purevat herkästi, niiden kanssa täytyy olla erityisen johdonmukainen ja jämäkkä kasvattaja, ja joillakin on ihan rehellisesti häikkää päässä, mitä ei millään koulutuksella saada poistettua.
En itse suosittele cockeria (ja minulla on siis ollut cockeri).
Ihana ja herkkä rotu mieleltään, hyvässä ja pahassa.
Itselläni on ollut kyllä tosi terveitä cockereita.Riippuu varmaan, mihin vertaa. Mielikuvissani paljon terveempi kuin esim. labbis tai cavalieri.
Korvavaivat ovat ainakin hyvin yleisiä.