Sairaanhoitajan työstä..
Kertokaapa sairaanhoitajat, millaisissa tehtävissä työskentelette? Mitä normaaliin työpäiväänne kuuluu? Olen kuullut vain negatiivista sairaanhoitajan työstä :/ Eikö kellään ole positiivista sanottavaa alasta?
t. Sairaanhoitajaksi opiskeleva
Kommentit (6)
Positiivista on erilaiset työpäivät, akuutittilanteet ja niiden hallitseminen. Koulutuksissa on käytävä kun uutta tulee koko ajan. Tykkään olla noissa akuuttihoitopaikoissa, vuodeosastontyö ei sovi mun luonteelle. Suurin ilo on tosiaan tilanteiden äkillinen muuttuminen ja onnistuminen kiperässä tilanteessa, eli suoraan sanottuna potilaan hengen pelastaminen. Työskentely on ryhmätyötä, siitä tykkään.
Negatiivista on kiireiset päivät, välttämättä et kerkiä vessassa käymään ja potilaiden jatkuva vaihtuvuus ja siitä aiheutuva hirveä kirjaaminen. Potilaiden perushoito jää vähälle, että keretään turvaamaan henkeä uhkaavat komplikaatiot, palkka huono työn vaativuuteen nähden. Tiukat työvuorolistat.
Aluksi työskentelin osastoilla, lähinnä kirralla ja sisätaudeilla. Koin sen ainakin ajoittain tosi raskaana. Noi syöttämiset, pesut ja petaamiset ei vaan ollut minua varten. Lisäksi osastoilla oli aina tosi kiire, eikä ehtinyt kaikkea tarvittavaa edes tehdä. Jos kävit nopeasti kahvihuoneessa syömässä, sekin hetki katkesi potilaskellon soittoon-> sijaisen oli tietysti niihinkin vastattava kesken ruokailun. En myöskään kestänyt sitä selän takana puhumista ja toisten töiden kyttäämistä.
Halusin päivätyöhön ja kouluttauduin leikk. sali sh:ksi. Nyt työskentelen yksityissairaalassa leikkaussalissa ja työ on tosi mukavaa. Ilmapiiri aivan toisenlainen kuin julkisella puolella. Potilaita kohdellaan aivan eri tavalla, koko ajan ajatellaan vain potilaan parasta.
Onko sairaanhoitajan työ pelkästään vuorotyötä? Tai riippuu varmaan paikasta.. Tyhmä kysymys mutta.. :)
ja mitä nyt tuosta vuodeosasto työstä tiedän/olen kuullut, niin tuntuu jo nyt ,että se ei ole minua varten. t.ap
Totta kai myös muualla tarvitaan sairaanhoitajia, mutta jos laitospaikkojen määrää on lisättävä niin on myös hoitajille tarvetta. VArmaan sitten ulkomailta tuodaan vanhusten hoitajia, kun suomalaiset sh:t haluavat antaa vain akuuttia hoitoa.
Työskentelen sairaanhoitajana pienen aluesairaalan ensiapupoliklinikalla. Työn kuvaan kuuluu potilaiden vastaanottaminen, sisäänkirjaaminen, sydänfilmien ottaminen, verenpaineen mittaaminen, tippojen laittaminen, katetroinnit, potilaskuljetukset, labrojen tilaamiset, jatkohoitojen järjestämiset. Lisäksi meillä sairaanhoitajien tehtäviin kuuluu kipsaukset.
Itse tykkään työstäni tosi paljon ja olisi paljonkin positiivista sanottavaa. Ainakin se on positiivista, että ensiapupolilla ei ole ns. rutiineja. Eli ei ole syöttämisiä, petaamisia, pesuja, lääkärinkiertoja jne. Ensiapupolilla ei ole kahta samanlaista päivää, ovesta voi tulla sisään ihan mitä tahansa. Työ on luovaa, saa käyttää kädentaitojaan ja järkeään.
En nyt osaa enempää kertoa työstäni, kysy, mikäli haluat jotain tietää