Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoinen työttömyys lapsen syntymän jälkeen?

Vierailija
07.09.2020 |

Kuinka moni teistä on jättänyt töissä käymisen jotta voisi olla kotona lasten kanssa? Tarkoitan siis sitä että luopuisi työstä kokonaan eikä vain pitäisi äitiyslomaa.
Millaista se on? Jos lapset syntyvät tasaisesti kolmen vuoden välein niin ilmeisesti kotihoidontuki ei katkea missään vaiheessa? Millä olette rahoittaneet elämisen?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä joku tekisi tuollaista?

Vierailija
2/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä aiot elättää lapsesi ja vaimosi, jos et käy töissä vaan hoidat vaan lapsia? Mitä vaimosi tekee työkseen ja oletko kysynyt häneltä onko hänellä jaksamista käydä töissä molempien puolesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sen takia, että omat lapset ja heidän kasvattamisensa menee arvojärjestyksessä työn ja rahan edelle?

Vierailija
4/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku tekisi lapsia ja laittaisi ne yhteiskunnan kasvatettavaksi? Eikö olisi vain järkevämpää keskittyä työhön ja jättää lapset tekemättä?

Vierailija
5/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku tekisi lapsia ja laittaisi ne yhteiskunnan kasvatettavaksi? Eikö olisi vain järkevämpää keskittyä työhön ja jättää lapset tekemättä?

Vierailija
6/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sen takia, että omat lapset ja heidän kasvattamisensa menee arvojärjestyksessä työn ja rahan edelle?

Toi on vähän sama kun et kävisi ruokaa hankkimassa kun oman lapsen kanssa läsnäolo menee edelle. Siihen kasvatukseen kuuluu myös normaalin elämän mallin antaminen lapsille, johon ei kuulu että aikuinen ihminen roikkuu kotona vaan elättää itsensä ja perheen.

Terv oli noloa ja outoa olla ainut jolla oli vanhempi kotona. Tai olihan alkkiksilla

Vierailija
7/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri teki noin, samoin yksi sukulainen. Aika vähissä näyttää noi aktiviteetit nyt olevan, kun lapset ovat kotoa pois muuttaneet. Ollaan samanikäisiä ja itsellä tässä vielä 15v työelämää edessä. 

Vierailija
8/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on vähän sama kun et kävisi ruokaa hankkimassa kun oman lapsen kanssa läsnäolo menee edelle. Siihen kasvatukseen kuuluu myös normaalin elämän mallin antaminen lapsille, johon ei kuulu että aikuinen ihminen roikkuu kotona vaan elättää itsensä ja perheen.

Terv oli noloa ja outoa olla ainut jolla oli vanhempi kotona. Tai olihan alkkiksilla

Kuulostat aika kummalliselta, ei millään pahalla. Älä nyt vaan anna tuota samaa mallia lapsillesi.

Kyllä lapsiaan itse kasvattava äiti tai isä voi todellakin antaa normaalin elämän mallin lapsilleen, normaalia on myös se, että halutaan itse huolehtia omasta jälkikasvustaan. Kaikkien ei myöskään tarvitse rahan takia käydä töissä, jos et sitä tiennyt. Kotona oleminen, lasten kanssa tai ilman, ei ole myöskään mitään roikkumista. Kaikki eivät asu pienessä kopissa tai vietä kaikkea aikaansa somessa sohvalla istuen.

Vierailija
9/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri teki noin, samoin yksi sukulainen. Aika vähissä näyttää noi aktiviteetit nyt olevan, kun lapset ovat kotoa pois muuttaneet. Ollaan samanikäisiä ja itsellä tässä vielä 15v työelämää edessä. 

Kaikki eivät ehkä edes kaipaa samanlaisia aktiviteetteja kuin sinä... tuttavasi saattavat olla oikein tyytyväisiä elämiinsä.

Vierailija
10/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No TYÖTÖN et voi olla sillä työttömyysrahan ehto on työnhakukurssit, haastattelut ja työnhaun kontrolli eli siis VAHDITAAN että koko ajan haet töitä. Ja otat vastaan jos työtarjous tulee.

Jos tarkoitat että haluat olla kotihoidontuella vuosia niin ei sekään toimi. Kotihoidon tuesta jää käteen 250e ja sillä ei elä.

Olen itse äitiysloman jälkeen vielä 8kk kotihoidon tuella eli laitan lapsen hoitoon sitten kun se on noin 1,5 vuotias. Tätä 8kk pätkää varten säästin ETUKÄTEEN 16 000e eli siis säästöpotista otan kuukausittain 2000e elämiseen. Ei kukaan sillä 250e rahalla elä ellei ole satumaisen rikasta puolisoa.

Olen aina mennyt töihin viimeistään silloin kun lapsi 1,5v koska ei vaan ole rahaa olla kotona, kuukausittaiset menot perheessämme on 4500e kuussa. Miten maksat tällaisesta puolet kotihoidon tuella, et mitenkään.

Vierailija
11/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni olisi unelma jos työt päättyisi loman alkuun. Kun lapsi alkaa olla vuoden voisi ilmoittautua työttömäksi ja nostaa työmarkkinatukea kotihoidontuen sijaan. Pitää toki olla työmarkkinoiden käytettävissä mutta pidän aika epätodennäköisenä että kukaan palkkaisi pienen lapsen äitiä.

Vierailija
12/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan perheen rahallinen tilanne antaa myöden, niin on aivan ihanaa jos saa olla kotiäitinä. Ei kaikilla ole samanlaista uraviettiä. Ja yllättävän vähälläkin pystyy tulemaan toimeen tarpeen vaatiessa.

Vierailija
13/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat aika kummalliselta, ei millään pahalla. Älä nyt vaan anna tuota samaa mallia lapsillesi.

Kyllä lapsiaan itse kasvattava äiti tai isä voi todellakin antaa normaalin elämän mallin lapsilleen, normaalia on myös se, että halutaan itse huolehtia omasta jälkikasvustaan. Kaikkien ei myöskään tarvitse rahan takia käydä töissä, jos et sitä tiennyt. Kotona oleminen, lasten kanssa tai ilman, ei ole myöskään mitään roikkumista. Kaikki eivät asu pienessä kopissa tai vietä kaikkea aikaansa somessa sohvalla istuen.

Olen aika varma, että varakas äitini kertoi juuri näin itselleen. Kyllä jokainen osaa itselleen oikeuttaa päätöksensä. Lapset kuitenkin kasvaa ja alkavat ajatella itse, huolimatta sinusta.

Vierailija
14/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni yhdet parhaimmat muistot liittyy koulusta kotiin tuloon, kun äiti oli kotona ja aidosti läsnä. Kyseli miten päivä sujui, oli tehnyt välipalaa valmiiksi. Nyt kun olen aikuinen, äiti on työelämässä. :)

Vierailija
15/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onnistuu, jos on riittävän hyvätuloinen puoliso elättämässä. Kotihoidontukea tosiaan saa siihen asti, kun lapset on 3v, mutta se on vaan n. 300e/kk ellei saa kuntalisää, eli ei sillä kyllä oikein elä. Tietysti jos ei ole omaisuutta voi varmaan elää toimeentulotuella, siitä en tiedä onko jotain rajoituksia että pitäisi olla työnhakija sitä saadakseen.

Itse olin vajaa 2 vuotta kotiäitinä ja ihan mukavaahan se oli, käytiin kerhoissa päivisin ja tutustuttiin muihin samassa elämäntilanteessa oleviin. Mutta jos suunnittelee vuosien kotona oloa, niin kyllähän ne perhekerhoissa käyvät tyypit vaihtuu joka vuosi, kun suurin osa menee 1-2 vuoden kotona olon jälkeen töihin. Lapsetkin alkaa kasvaessaan kaivata kavereita, suurin osa ikäluokasta on päiväkodissa eikä kerhoista saa yhtä pitkäaikaisia ystäviä. Toki jos asuu alueella, jossa naapurustossa on paljon lapsia niin saa leikkiseuraa edes iltaisin. Riippuu varmaan luoteesta, miten hyvin kotivanhemmuus sopii, itse en pitempään olisi enää jaksanut sitä ja olen oikein hyvilläni että pääsin töihin ja lapset päiväkotiin.

Vierailija
16/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Kaikille ura ei ole ykkösasia elämässä. Lisäksi töitä on vuosikymmeniä aikaa tehdä, kun lapset ovat kasvaneet.

Vierailija
17/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No TYÖTÖN et voi olla sillä työttömyysrahan ehto on työnhakukurssit, haastattelut ja työnhaun kontrolli eli siis VAHDITAAN että koko ajan haet töitä. Ja otat vastaan jos työtarjous tulee.

Jos tarkoitat että haluat olla kotihoidontuella vuosia niin ei sekään toimi. Kotihoidon tuesta jää käteen 250e ja sillä ei elä.

Olen itse äitiysloman jälkeen vielä 8kk kotihoidon tuella eli laitan lapsen hoitoon sitten kun se on noin 1,5 vuotias. Tätä 8kk pätkää varten säästin ETUKÄTEEN 16 000e eli siis säästöpotista otan kuukausittain 2000e elämiseen. Ei kukaan sillä 250e rahalla elä ellei ole satumaisen rikasta puolisoa.

Olen aina mennyt töihin viimeistään silloin kun lapsi 1,5v koska ei vaan ole rahaa olla kotona, kuukausittaiset menot perheessämme on 4500e kuussa. Miten maksat tällaisesta puolet kotihoidon tuella, et mitenkään.

Minä olin kotihoidontuella siihen asti kun lapsi täytti 3v. Ei ollut säästöjä, ihan hyvin pärjättiin.

Vierailija
18/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästikö puolisosi puolet tuosta 16 000:sta? Ihmettelen näitä perheitä joissa äiti joutuu ensinnäkin säästämään lapsen hoitoa varten mutta myös luopumaan tuloistaan. Ja mieheen asia ei vaikuta mitenkään?! Minulla ei ole satumaisen rikasta puolisoa, mutta hänen palkalla plus tuolla mitättömällä kotihoidontuella kuitenkin pärjättiin siihen asti että lapsi oli 3v.

Vierailija
19/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, sitten ei varmaan ole tarvetta kysyä "miten olette rahoittaneet elämän?"

Vierailija
20/44 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän nämä ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Töistä saat palkkaa, millä pystyt tarjoamaan lapsille parempaa elämänlaatua. Lisäksi näytät mallia siitä, kuinka yhteiskuntaan osallistuminen on tärkeää ja avaa mahdollisuuksia.  Vai eikö sinun arvojärjestyksessä ole tärkeää, että pikkulapsiajan jälkeen lapsistasi kasvaa yhteiskuntaan osallistuvia nuoria ja lopulta aikuisia?

Lapset ovat hyvin pienen hetken niin pieniä, että pelkkä vanhemman kotona olo riittää tyytyväisyyteen. Pian kaverit, harrastukset ja huvitukset alkavat kiinnostaa ja sen jälkeen on tympeä lapsen kuulla joka asiaan sama "ei meillä ole varaa" mantra.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan