Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, ettei keski-ikäisenä kannata enää ostaa ylihintaista asuntoa - muita?

Vierailija
16.10.2013 |

On sellainen "juna meni jo"-fiilis. Täällä pk-seudulla asuntojen neliöhinnat kun ovat nousseet viidessä vuodessa tonnilla. Tuntuu, ettei edes hyödytä enää säästää, eikä tavoitella omistusasumista. Ei ainakaan, jos on keskiluokkaisessa ammatissa 2000 käteen verojen jälkeen. Muita samoissa fiiliksissä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitenkäs eläkkeellä? Ajattelitko maksaa ylihintaista vuokrakämppää? Riittääkö eläkkeesi siihen?

Vierailija
2/20 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat fiilikset. Ei ainakaan PK-seudulla kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 52 ja mullakin tuntuu, että juna meni jo...monenkin asian suhteen. Mut menköön!

Vierailija
4/20 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samat tunnelmat, asoon olen muuttanut ja pienessä asossa on ehkä varaa asua sitten eläkeläisenäkin tai sitten muutan laavuun jonnekin korpeen.

Vierailija
5/20 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kannattaisi? Se on erinomainen tapa säästää, etenkin jos rahat eivät riitä ole juuri muuhun kuin ruokaan ja asumiseen. Moni helsinkiläinen vaan ei saa lainaa tuossa tilanteessa. Jos sinä syystä tai toisesta saat, niin osta ihmeessä se asunto! Eläkkeellä voit hakea pankista käänteisen asuntolainan vaikka velkaa olisi vielä jäljellä, ja pankki alkaa maksaa sinulle kuukausieriä siitä että asut omassa kämpässäsi (kunnes viimeinen erä on maksettu ja asunto siirtyy pankille). Jos taas käy niin hyvin, että saat kämpän maksettua, lapsellasi on yksi iso huoli vähemmän kun voi asua Helsingissä halvalla vaikka loppuelämänsä.

Kyllä suosittelen, valitset vain ostokohteen huolellisesti (etenkin sijainnin osalta!) etkä maksa liikaa (muista huomioida putkiremontin kustannukset, jos se on lähiaikoina edessä).

Vierailija
6/20 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, sama fiilis. En haaveile omistusasumisesta. Vastaava omistusasunto maksaisi kuukaudessa enemmän kuin maksan tästä vuokraa ja sijoitan erotuksen muihin juttuihin.

Tiedän kyllä että omaa asuntoa maksaisin itselleni, mutta tilanne on nyt tämä ja tällä mennään. En saisi niin suurta lainaa että pystyisin ostamaan vastaavan asunnon itselleni ts. maksan vuokraa asumismukavuudesta ja hyvästä sijainnista.

Vierailija
7/20 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä esti hyppäämästä siihen junaan 15-20 vuotta sitten?

Vierailija
8/20 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa 8:lle: ei valveutunut mieli, ei selvännäkijän kykyjä, ei taloudellista osaamista, vakiintumattomuus, ulkomailla oleskelu, koulutetun pätkätyöt/heikko tulotaso harjoittelujen takia eli ei olisi saanut lainaa.

Vierailija
9/20 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan omasta puolestani. 15 vuotta sitten olin parikymppinen, opinnot kesken, köyhästä perheestä ts. ei mahdollisuutta takaajaan. Muutama vuosi tämän jälkeen alkanut ensimmäinen pitkä parisuhteeni oli alusta alkaen jokseenkin epävarmalla pohjalla, ts. ei uskallettu sitoutua ottamalla yhteistä asuntolainaa.

Silloinen mieheni olisi halunnut ostaa asunnon niin että hän olisi saanut asunnon nimiinsä, maksanut lyhennyksiä ja minä olisin maksanut kaiken muun. Hän siis olisi kerännyt omaisuutta ja minä olisin kustantanut hänen elämisensä. Ei  päästy sopuun ehdoista (yllätys!) ja jatkettiin vuokralla. Siinä vaiheessa kun erottiin, asuntojen hinnat olivat karanneet jo varsin korkealle.

T: seiska

Vierailija
10/20 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei vain käy se elämä niin kuin on suunnitellut. Kaikki eivät saa takaajia, kaikki eivät saa hyvää palkkaa, vaan tulotaso voi olla pieni. Kaikki eivät löydä parisuhdetta, ja yksin ei myönnetä 150.000 euroa lainaa pienipalkkkaiselle, joka kituutta nytkin asumistukensa kanssa... Kaikki eivät saa vakityöpaikkaa, vaikka onkin akateeminen tutkinto ja pitkät opinnot jne. Elämä ei aina lyö kaikille rahoiksi! Meillä tragedia oli piilohome, joka löytyi vasta kun asuntomme oli myyty. Eipä jäänyt sitten enää mitään välirahaa perheasuntoon, joten siksi asutaan vuokralla, neliössä.

Vierailija
11/20 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet tarkalleen, ap? "Keski-ikäinen" kun on varsin liukuva käsite.

Vierailija
12/20 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kait normaalituloinen keski-ikäinen normaalilla kulutuksellakin on jo ehtinyt hankkia ainakin yhden omistusasunnon ja yhden sijoitusasunnon? Mitä oikein olet tehnyt, tuhlannut  rahasi harkistemattomasti vai?

Vierailija
13/20 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 21:26"]

Mikä esti hyppäämästä siihen junaan 15-20 vuotta sitten?

[/quote]

Nää on näitä rommauksen odottelijoita. Ikuisesti.

Vierailija
14/20 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 21:21"]

Jep, sama fiilis. En haaveile omistusasumisesta. Vastaava omistusasunto maksaisi kuukaudessa enemmän kuin maksan tästä vuokraa ja sijoitan erotuksen muihin juttuihin.

Tiedän kyllä että omaa asuntoa maksaisin itselleni, mutta tilanne on nyt tämä ja tällä mennään. En saisi niin suurta lainaa että pystyisin ostamaan vastaavan asunnon itselleni ts. maksan vuokraa asumismukavuudesta ja hyvästä sijainnista.

[/quote]Omaa asuntoa maksaisit itsellesi, kyllä. Mutta mitään et täältä lähtiessäsi mukaasi saa, joten eikö se miten tykkäät elää nyt, ole se kaikkein tärkein juttu.

Vierailija
15/20 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 olen. t.ap

Vierailija
16/20 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 22:54"]

Kyllä kait normaalituloinen keski-ikäinen normaalilla kulutuksellakin on jo ehtinyt hankkia ainakin yhden omistusasunnon ja yhden sijoitusasunnon? Mitä oikein olet tehnyt, tuhlannut  rahasi harkistemattomasti vai?

[/quote]

Olen toki kuluttanut viimeiset 10 vuotta normaaleissa töissä ollessani normaalisti eli ostellut vaatteita, harrastusvälineitä ja muita tuotteita ja matkustellut jonkin verran, en kuitenkaan mahdottomasti, enkä edes kerran vuodessa jatkuvasti. Lisäksi olen ollut koko ikäni "höveli" antamaan lahjoja ja tarjoamaan muille. Olen saanut pientä palkkaa tai en palkkaa ollenkaan. Olen myös 10:n vuoden aikana opiskellut muutaman vuoden hankkiakseni lisäpätevyyksiä ja uuden ammatin. Kittilästä saattaisikin nyt olla varaa ostaa se asunto, muttei kasvukeskuksesta. En kuitenkaan halua elää Kittilässä. Hyvä, että jotkut haluavat!

Vierailija
17/20 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kai sitten olen harkitsemattomasti tuhlaillut? Ei ole sitä ensimmäistäkään omistusasuntoa vielä. Asumisoikeusasunto vaan ja helvetin kallis. Keskituloinen, ei minkäänlaista perintöä tullut tai tulossa, 3 lasta, asuttu pk-seudulla. Ei vaan ole koskaan jäänyt sellaisia summia säästöön, että lainaa olisi sellaisia määriä saanut kuin perheasuntoon olisi tarvinnut. 

Vierailija
18/20 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 23:18"]

[/quote]

Olen toki kuluttanut viimeiset 10 vuotta normaaleissa töissä ollessani normaalisti eli ostellut vaatteita, harrastusvälineitä ja muita tuotteita ja matkustellut jonkin verran, en kuitenkaan mahdottomasti, enkä edes kerran vuodessa jatkuvasti. Lisäksi olen ollut koko ikäni "höveli" antamaan lahjoja ja tarjoamaan muille. Olen saanut pientä palkkaa tai en palkkaa ollenkaan. Olen myös 10:n vuoden aikana opiskellut muutaman vuoden hankkiakseni lisäpätevyyksiä ja uuden ammatin. Kittilästä saattaisikin nyt olla varaa ostaa se asunto, muttei kasvukeskuksesta. En kuitenkaan halua elää Kittilässä. Hyvä, että jotkut haluavat!

[/quote]Rahastosaastamisella voi viela kartuttaa mukavan pesamunan elakepaivia varten. Muuten monissa etela-euroopan maissa voi asua vuokralla parilla satasella kuussa, miksi asua kylmassa suomessa kun parempiakin paikkoja on. Miksi pumpata rahaa suomen ylikuumille asuntomarkkinoille, sita en jaksa ymmartaa. Ainakaan tassa vaiheessa ei kannata mitaan ostaa, hinnoissa on liikaa ilmaa. 

Vierailija
19/20 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 23:18"]

[/quote]

[/quote]Rahastosaastamisella voi viela kartuttaa mukavan pesamunan elakepaivia varten. Muuten monissa etela-euroopan maissa voi asua vuokralla parilla satasella kuussa, miksi asua kylmassa suomessa kun parempiakin paikkoja on. Miksi pumpata rahaa suomen ylikuumille asuntomarkkinoille, sita en jaksa ymmartaa. Ainakaan tassa vaiheessa ei kannata mitaan ostaa, hinnoissa on liikaa ilmaa. 

[/quote]

Olen kieltämättä ajatellut ihan samaa, mutta eläkepäivillä sitten, jos on terveyttä ja jos jää Suomesta asunto hankkimatta. t.ap

Vierailija
20/20 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa ostaa. Jos vain saa lainaa. Omaan pussiin se on kuitenkin. Jos olet 40v., sinulla on vielä saman verran edessä vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme