Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin kuulla kokemuksia - palkkaako joku yksityistä siivoojaa/kodinhoitajaa tai työskentelee tällaisena?

Vierailija
06.09.2020 |

Tahtoisin kuulla kokemuksia kotipalvelusta, tarvetta olisi perussiivoukselle (pyykinpesu, imurointi, tiskit, pölyjen ja likojen pyyhintä, roskien vienti) ja ruokasatsien laitolle päivänä tai kahtena viikossa, työtä olisi sanotaan enintään kymmenen tuntia viikossa. Mitä tällaisesta nykyään maksetaan, jos siis on joku ihan perus yksityinen tyyppi, esim mikä tahansa opiskelija normaaleilla kodinhoitotaidoilla, ei mikään 10 vuotta alalle kouluttautunut supermaid? Mistä maksettava palkka koostuu? Entä mitä pitäisi ottaa huomioon ennen kuin palkkaa tällaisen kotiinsa? Miten itse osoitan luotettavuuteni?

Olemme siis kolmekymppinen työssä käyvä pariskunta ja harkitsemme lasten hankkimista, mutta pelkäämme että arjesta tulee liian raskasta, ja olemme valmiita investoimaan "vanhan ajan" kotipalveluihin että pysyisi järki päässä. Lastenhoitajaa emme harkitse, vaan osa-aikaista kodinhoitajaa.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Jos paikkakunnalla on opiskelijoita, työ saattaa kiinnostaa varsinkin jos työaikoihin on mahdollista saada joustoa pakollisten luentojen ym. seuraamiseksi. Alan keskimääräinen palkka on reilut 2700 euroa kuukaudessa. Tästä voi arvioida tuntipalkkaa, tuntipalkkaan tulee tietysti korotusta, koska työmatkat vie aikaa.

Muuten normaalit työnantajan velvollisuudet, eli vakuutukset, ennakonpidätykset ym.

Ahaa. Itse olen maisteri 5v työkokemuksella ja palkka on 2500e/kk.

Ap

Tosi pieni palkka, jos et ole osa-aikainen.

Ihan kokoaikainen olen. Tämä on ihan normaali palkka sillä alalla jossa olen ja sillä palkalla myös elän mukavasti, ja voisimme käyttää saman verran tienaavan mieheni kanssa hyvinkin sen 800 euroa kuussa kodinhoitajaan (15e tunti plus maksut) . Mutta näköjään siihen tarvitaankin tuhansia.

Ap

Ja teen siis ihan kielitaitoa ja kokemusta vaativaa työtä ja myös johdan ja suunnittelen. Tällaisia meidän milleniaalien palkat on :D Siksi ihmettelen nyt hyvinkin paljon tuota siivoojan palkkaa joka olisi 2700 euroa kuussa. Ehkä pitäisi vaihtaa alaa.

Ap

Vierailija
22/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousfirmat laskuttaa n. 40e/h. Yksityiset sitten vähän vähemmän. Tuosta voi vähentää vielä kotitalousvähennyksen. Toiminimellä tekeviä löytyy "puskaradion"" kautta ja monella voi olla maksimimäärä jo asiakkaita, että joutuu jonottamaan. Isommilla firmoilla tekijät yleensä vaihtuu aika tiuhaan. Jo pelkkä tuntipalkka pyörii kotisiivouksessa 11-12e+kilometrikorvaukset ja kuten tiedetään kuluerähän ei ole pelkkä työntekijälle maksettava tuntipalkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisiivoojan saa siivousfirmasta, senkun valitset. Eivät laita ruokaa. Ruuat voit tilata valmiina, siihenkin on useita palveluja.

Miksei laita ruokaa? Siis tyyliin jotain hernesoppaa ja makaronilaatikkoa, tai jotain muuta mitä osaavat tehä paljon ison satsin kerralla. Tämä olisi suuri apu lapsiperheelle. Mitä palveluita isojen makaronilaatikkosatsien tilaamiselle on ja montako sataa yksi laatikko mahtaa maksaa?

Vierailija
24/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita kotiapufirmoja, jotka tekee muutakin kuin siivoaa. Katso netistä.

Vierailija
25/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freska esim. laskee 40-49m^2 asunnolle siivousaikaa 2,5h ja tuntilaskutus on tällöin 40e/h. Harva isompi yritys kuitenkaan kokkaa (hygieniasyistä), joten jos työtä on 10h viikko, niin lasku on 400e/viikko. Tilaisin vaikka ruuat kotiovelle kuljetuksena tai valmista ruokaa kotiin, niin voi päästä halvemmalla.

Vierailija
26/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Jos paikkakunnalla on opiskelijoita, työ saattaa kiinnostaa varsinkin jos työaikoihin on mahdollista saada joustoa pakollisten luentojen ym. seuraamiseksi. Alan keskimääräinen palkka on reilut 2700 euroa kuukaudessa. Tästä voi arvioida tuntipalkkaa, tuntipalkkaan tulee tietysti korotusta, koska työmatkat vie aikaa.

Muuten normaalit työnantajan velvollisuudet, eli vakuutukset, ennakonpidätykset ym.

Ap

Ihan kokoaikainen olen. Tämä on ihan normaali palkka sillä alalla jossa olen ja sillä palkalla myös elän mukavasti, ja voisimme käyttää saman verran tienaavan mieheni kanssa hyvinkin sen 800 euroa kuussa kodinhoitajaan (15e tunti plus maksut) . Mutta näköjään siihen tarvitaankin tuhansia.

Ap

Ja teen siis ihan kielitaitoa ja kokemusta vaativaa työtä ja myös johdan ja suunnittelen. Tällaisia meidän milleniaalien palkat on :D Siksi ihmettelen nyt hyvinkin paljon tuota siivoojan palkkaa joka olisi 2700 euroa kuussa. Ehkä pitäisi vaihtaa alaa.

Ap

Älä vaihda, jäät alle kahden tonnin.t. Milleniaalin siivoojaäiti.

Vierailija
27/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita kotiapufirmoja, jotka tekee muutakin kuin siivoaa. Katso netistä.

Kiitti hei vinkistä. Taisin kokemuksia kysyä kuitenkin. Kokemus käsitteenä sisältää esimerkiksi käsityksen siitä mitä firmoja on. Mitkä niiden firmojen nimet on. Mitä se maksaa. Jne.

Ap

Vierailija
28/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Älä vaihda, jäät alle kahden tonnin.t. Milleniaalin siivoojaäiti.

Julkiselle. Peruspalkka 1945, ei pks. Päälle kokemusvuosi-, henkkoht ja vuorolisät, jos vuoroja haluaa.

Vierailija
29/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 40 euroa / tunti on firman perimä maksu. Jos palkkaat yksityisesti, selviät halvemmalla. Mutta 8 eurolla / tunti et saa palkattua ketään kunnollista. 14-15 euroa tunnilta voisi olla realistista, ja siihen päälle työnantajamaksuja noin 5 euroa tunnilta. Työnantajamaksut voi vähentää kotitalousvähennyksenä.

Lisäksi syntyy samalla kaikki muutkin työnantajan velvollisuudet eli palkanmaksu sairausloman aikana, palkallinen vuosiloma jne. eli kun palkkaa työnteijän, joutuu varautumaan vaikka siihen, että tämä jääkin äitiyslomalle. Silloin ei saa haluamaansa palvelua, mutta maksaa palkan sivukuluineen.

Vierailija
30/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin palkata jonkun nätin opiskelijaneitosen siivoamaan kerran viikossa muutamaksi tunniksi seksikkäissä alusvaatteissa. Vähän imurointia ym.

Minä myös.

Vierailija
31/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette niinkun muut eli palkkaatte erikseen siivoojan ja lastenhoitajan joka tekee ruuan.

Vierailija
32/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Freska esim. laskee 40-49m^2 asunnolle siivousaikaa 2,5h ja tuntilaskutus on tällöin 40e/h. Harva isompi yritys kuitenkaan kokkaa (hygieniasyistä), joten jos työtä on 10h viikko, niin lasku on 400e/viikko. Tilaisin vaikka ruuat kotiovelle kuljetuksena tai valmista ruokaa kotiin, niin voi päästä halvemmalla.

Okei, kiitos tiedosta. Laskin kymmenen tuntia, kun se on se mikä mulla menee ihan maksimissaan ja kaikessa rauhassa puuhastellessa näihin kaikkiin mun listaaminen kodinhoitohommiin :D Varmaan joku tehokkaampi rynnii sen läpi kahdessa ja puolessa tunnissa. 40e tunti on mielestäni silti liikaa. Maksaisin mieluummin jollekin yksityiselle hiihtäjälle jonka elämä ei riipu tästä nimenomaisesta työstä, vaan tekee esim opintotuen tai työttömyystuen päälle, sen 15e tunti ja kulut...

Ap

Vierailija
33/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 40 euroa / tunti on firman perimä maksu. Jos palkkaat yksityisesti, selviät halvemmalla. Mutta 8 eurolla / tunti et saa palkattua ketään kunnollista. 14-15 euroa tunnilta voisi olla realistista, ja siihen päälle työnantajamaksuja noin 5 euroa tunnilta. Työnantajamaksut voi vähentää kotitalousvähennyksenä.

Lisäksi syntyy samalla kaikki muutkin työnantajan velvollisuudet eli palkanmaksu sairausloman aikana, palkallinen vuosiloma jne. eli kun palkkaa työnteijän, joutuu varautumaan vaikka siihen, että tämä jääkin äitiyslomalle. Silloin ei saa haluamaansa palvelua, mutta maksaa palkan sivukuluineen.

Häh ai silloinkin jos työnantaja on joku yksityinen kotitalous joka työllistää muutaman tunnin viikossa? Maksaisin työntekijän äitiyslomasta? No, siihenhän ei ole varaa. Pitääkö sit vaan tehdä sopimus joka keikasta erikseen?

Ap

Vierailija
34/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiitos tiedosta. Laskin kymmenen tuntia, kun se on se mikä mulla menee ihan maksimissaan ja kaikessa rauhassa puuhastellessa näihin kaikkiin mun listaaminen kodinhoitohommiin :D Varmaan joku tehokkaampi rynnii sen läpi kahdessa ja puolessa tunnissa. 40e tunti on mielestäni silti liikaa. Maksaisin mieluummin jollekin yksityiselle hiihtäjälle jonka elämä ei riipu tästä nimenomaisesta työstä, vaan tekee esim opintotuen tai työttömyystuen päälle, sen 15e tunti ja kulut...

Ap

Ota huomioon, että jos tyyppi jää äitiyslomalle tai sairastelee paljon sulle tulee myös maksettavaa työnantajana tuossa tapauksessa. Voit myös laskea paljonko hintaa tulee kotitalousvähennyksen kanssa, mutta sen maksimiarvo on 2250e, joka tulee sinun tapauksessa nopeasti täyteen. 

Vierailija
35/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh ai silloinkin jos työnantaja on joku yksityinen kotitalous joka työllistää muutaman tunnin viikossa? Maksaisin työntekijän äitiyslomasta? No, siihenhän ei ole varaa. Pitääkö sit vaan tehdä sopimus joka keikasta erikseen?

Ap

Tietenkin, sinähän olisit työnantaja ja sinulla olisi kaikki työnantajan velvollisuudet. Myös palkanmaksu äitiyslomalla, jos se on alan TESsissä määritelty, samoin palkanmaksu sairausloman ajalta ja se jo mainittu palkallinen vuosiloma. Siinä firman laskuttamassa noin 40 eurossa nuo kaikki on huomioitu. Jos saat jokun toiminimellä töihin, niin tilanne muuttuu, mutta työnantajalle palkkaaminen on oikeasti kallista, myös sinun työnantajallesi.

Vierailija
36/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tietenkin, sinähän olisit työnantaja ja sinulla olisi kaikki työnantajan velvollisuudet. Myös palkanmaksu äitiyslomalla, jos se on alan TESsissä määritelty, samoin palkanmaksu sairausloman ajalta ja se jo mainittu palkallinen vuosiloma. Siinä firman laskuttamassa noin 40 eurossa nuo kaikki on huomioitu. Jos saat jokun toiminimellä töihin, niin tilanne muuttuu, mutta työnantajalle palkkaaminen on oikeasti kallista, myös sinun työnantajallesi.

No, mun elämä pyöriikin sen mun työn ehdoilla ja ympärillä. En soisi että mun teettämä muutaman tunnin viikkosiivous olisi jonkun elämän keskipiste ja ainoa turva, vaan lähinnä lisätoimeentulo joustavilla ehdoilla.

Eli kukaan muu kuin joku sikarikas ei palkkaa osa-aikaista apua muuta kuin näiden välittäjien kautta?

Ap

Vierailija
37/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkaa työntekijän niin, että itse toimii työnantajana, niin ei siinä sentään tarvitse maksaa palkkaa äitiysloman ajalta. Sen sijaan sairausloman ajalta voi joutua maksamaan palkan, mutta siinäkin on jokin maksimiaika. Paikallista vuosilomaa voi myös kertyä.

Työnantajan sivukulut ja 15 % palkasta voi vähentää veroruksessa kotitalousvähennyksessä, tosin sen yläraja voi tulla vastaan.

Vierailija
38/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ilmoitus mol.fi ja palkkaat suoraan. 12€/h + 9pros lomakorvaus +22pros sivukulut. Työsoppari puoleksi vuodeksi, niin ei äitiysloman haittaa.

Kotitalousvähennys kattaa nuo sivukulut ja 15pros palkasta, omavastuu 100€.

Vierailija
39/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sellasen joka tekee toiminimellä tuollaista hommaa.

Vierailija
40/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teetän pihahommia nuorella ja maksan 10€/h. Kaverilla myös palkattua kerta viikkoon siivoaja. Joku opiskelija varmaan haluaisi 2 kertaa viikossa 5 tunnin työn, joten kannattaa itse palkata. Joku laittoikin, että laita ilmoitus mol.fi, niin löydät tekijän helpoiten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme