Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin kuulla kokemuksia - palkkaako joku yksityistä siivoojaa/kodinhoitajaa tai työskentelee tällaisena?

Vierailija
06.09.2020 |

Tahtoisin kuulla kokemuksia kotipalvelusta, tarvetta olisi perussiivoukselle (pyykinpesu, imurointi, tiskit, pölyjen ja likojen pyyhintä, roskien vienti) ja ruokasatsien laitolle päivänä tai kahtena viikossa, työtä olisi sanotaan enintään kymmenen tuntia viikossa. Mitä tällaisesta nykyään maksetaan, jos siis on joku ihan perus yksityinen tyyppi, esim mikä tahansa opiskelija normaaleilla kodinhoitotaidoilla, ei mikään 10 vuotta alalle kouluttautunut supermaid? Mistä maksettava palkka koostuu? Entä mitä pitäisi ottaa huomioon ennen kuin palkkaa tällaisen kotiinsa? Miten itse osoitan luotettavuuteni?

Olemme siis kolmekymppinen työssä käyvä pariskunta ja harkitsemme lasten hankkimista, mutta pelkäämme että arjesta tulee liian raskasta, ja olemme valmiita investoimaan "vanhan ajan" kotipalveluihin että pysyisi järki päässä. Lastenhoitajaa emme harkitse, vaan osa-aikaista kodinhoitajaa.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisiivoojan saa siivousfirmasta, senkun valitset. Eivät laita ruokaa. Ruuat voit tilata valmiina, siihenkin on useita palveluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ainakin sanon että tulee kalliiksi. Täällä Suomessa työntekijät maksaa aivan järkyttävästi, kun pitää maksaa kaiken maailman verot + vakuutusmaksut eikä kotitalousvähennystä saa kuin muutaman hilun.

Jos meidän siivooja, tekisi 10 h viikossa meille taloustöitä, maksaisi se 1600€ kuussa. Ihan älytön summa noin pienestä määrästä yksinkertaisia töitä.

En maksaisi, vaikka olisi varaa.

Mutta ilmeisesti on katsottu, että kalliilla koulutetut ihmiset tekevät itse kotityönsä ja väsyvät, kun taas työttömät voivat rauhassa makoilla sohvalla.

4/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikkakunnalla on opiskelijoita, työ saattaa kiinnostaa varsinkin jos työaikoihin on mahdollista saada joustoa pakollisten luentojen ym. seuraamiseksi. Alan keskimääräinen palkka on reilut 2700 euroa kuukaudessa. Tästä voi arvioida tuntipalkkaa, tuntipalkkaan tulee tietysti korotusta, koska työmatkat vie aikaa.

Muuten normaalit työnantajan velvollisuudet, eli vakuutukset, ennakonpidätykset ym.

Vierailija
5/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ainakin sanon että tulee kalliiksi. Täällä Suomessa työntekijät maksaa aivan järkyttävästi, kun pitää maksaa kaiken maailman verot + vakuutusmaksut eikä kotitalousvähennystä saa kuin muutaman hilun.

Jos meidän siivooja, tekisi 10 h viikossa meille taloustöitä, maksaisi se 1600€ kuussa. Ihan älytön summa noin pienestä määrästä yksinkertaisia töitä.

Mutta ilmeisesti on katsottu, että kalliilla koulutetut ihmiset tekevät itse kotityönsä ja väsyvät, kun taas työttömät voivat rauhassa makoilla sohvalla.

Miten se noin paljon voi maksaa? 40 euroa tunti? Ajattelin, että ehkä 8 euroa tunti plus työnantajan maksut.

Ap

Vierailija
6/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Jos paikkakunnalla on opiskelijoita, työ saattaa kiinnostaa varsinkin jos työaikoihin on mahdollista saada joustoa pakollisten luentojen ym. seuraamiseksi. Alan keskimääräinen palkka on reilut 2700 euroa kuukaudessa. Tästä voi arvioida tuntipalkkaa, tuntipalkkaan tulee tietysti korotusta, koska työmatkat vie aikaa.

Muuten normaalit työnantajan velvollisuudet, eli vakuutukset, ennakonpidätykset ym.

Ahaa. Itse olen maisteri 5v työkokemuksella ja palkka on 2500e/kk.

Ap

Vierailija
7/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen laitoshuoltajan töitä, 13 euroa ja risat/tunti. Kotisiivoukseen en lähtisi näin halvalla, se on kamalaa.

Vierailija
8/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin palkata jonkun nätin opiskelijaneitosen siivoamaan kerran viikossa muutamaksi tunniksi seksikkäissä alusvaatteissa. Vähän imurointia ym.

Vierailija
9/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen laitoshuoltajan töitä, 13 euroa ja risat/tunti. Kotisiivoukseen en lähtisi näin halvalla, se on kamalaa.

Korjatkaa, jos olen väärässä, muistaakseni siivoojien tes-minimi yksityisellä on 11 €?

Vierailija
10/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 40 euroa / tunti on firman perimä maksu. Jos palkkaat yksityisesti, selviät halvemmalla. Mutta 8 eurolla / tunti et saa palkattua ketään kunnollista. 14-15 euroa tunnilta voisi olla realistista, ja siihen päälle työnantajamaksuja noin 5 euroa tunnilta. Työnantajamaksut voi vähentää kotitalousvähennyksenä.

Vierailija
11/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja kahdesti kuussa. Toinen siivous on perusteellisempi, toinen kevyempi, neliöitä noin 150 kahdessa kerroksessa. Siivoukseen ei kuulu tiskaamista, pyykinpesua tai edes tavaroiden järjestelyä / lakanoiden vaihtoa. Maksamme 340 euroa/kk pelkästään tästä palvelusta. Siivoojan tuloa edeltävänä päivänä on pakko itse järjestellä koti siihen kuntoon, että siivooja pääsee työskentelemään. Jos pari astiaa on jäänyt tiskialtaaseen tai olemme valmiiksi poistaneet parisängystä lakanat, meillä yli 2 vuotta työskennellyt luottosiivooja yleensä hoitaa nämä ylimääräisinä juttuina ”kaupan päälle”, mistä tulee hyvä mieli.

Koen, että tarvitsemme siivouspalvelua, mutta usein huomaan miettiväni, että just tuollainen ap:n kuvaama oikea kotiapulainen olisi se todellinen arjen apu. Koska kyllä se ”siivoojaa varten” siivoaminenkin kuormittaa, ja kun se vielä on tehtävä juuri tiettynä päivänä, se on välillä suorastaan ahdistavaa. Mut kuka suostuis tulemaan meille ihan tavalliseen kotitalouteen pyykkäämään ja kokkaamaan? Ja osattaisko me sit kuitenkaan ottaa sitä apua vastaan? On tosi vahvassa sellainen mentaliteetti, että apua arjen perusasioihin saa tai voi vastaanottaa hädin tuskin siinä vaiheessa (jos silloinkaan), kun voimat on täysin lopussa ja lapsia uhkaa huostaanotto. Tai ehkä au pair on ainoa sosiaalisesti hyväksytty järjestely?

Vierailija
12/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 40 euroa / tunti on firman perimä maksu. Jos palkkaat yksityisesti, selviät halvemmalla. Mutta 8 eurolla / tunti et saa palkattua ketään kunnollista. 14-15 euroa tunnilta voisi olla realistista, ja siihen päälle työnantajamaksuja noin 5 euroa tunnilta. Työnantajamaksut voi vähentää kotitalousvähennyksenä.

Ok, 15 kuulostaa ihan hyvältä myös. Itse tein kaikenlaista duunia opiskelijana 8-10 euroa tunti niin siihen vertasin.

Miksi kotisiivous on kamalaa?

Ap

Vierailija
13/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy siivooja kahdesti kuussa. Toinen siivous on perusteellisempi, toinen kevyempi, neliöitä noin 150 kahdessa kerroksessa. Siivoukseen ei kuulu tiskaamista, pyykinpesua tai edes tavaroiden järjestelyä / lakanoiden vaihtoa. Maksamme 340 euroa/kk pelkästään tästä palvelusta. Siivoojan tuloa edeltävänä päivänä on pakko itse järjestellä koti siihen kuntoon, että siivooja pääsee työskentelemään. Jos pari astiaa on jäänyt tiskialtaaseen tai olemme valmiiksi poistaneet parisängystä lakanat, meillä yli 2 vuotta työskennellyt luottosiivooja yleensä hoitaa nämä ylimääräisinä juttuina ”kaupan päälle”, mistä tulee hyvä mieli.

Koen, että tarvitsemme siivouspalvelua, mutta usein huomaan miettiväni, että just tuollainen ap:n kuvaama oikea kotiapulainen olisi se todellinen arjen apu. Koska kyllä se ”siivoojaa varten” siivoaminenkin kuormittaa, ja kun se vielä on tehtävä juuri tiettynä päivänä, se on välillä suorastaan ahdistavaa. Mut kuka suostuis tulemaan meille ihan tavalliseen kotitalouteen pyykkäämään ja kokkaamaan? Ja osattaisko me sit kuitenkaan ottaa sitä apua vastaan? On tosi vahvassa sellainen mentaliteetti, että apua arjen perusasioihin saa tai voi vastaanottaa hädin tuskin siinä vaiheessa (jos silloinkaan), kun voimat on täysin lopussa ja lapsia uhkaa huostaanotto. Tai ehkä au pair on ainoa sosiaalisesti hyväksytty järjestely?

Mulla ei ainakaan ole tällaista mentaliteettia 😄 Kaikki apu tänne heti nyt. Kun vaan joku järkevä hinta olis.

Kai se on ihan laillista laittaa hakemus tällaisesta yleiskotiapulaisesta johonkin kaupan ilmoitustaululle? Pitääkö sen työntekijän olla joku yrittäjä?

Ap

Vierailija
14/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, 15 kuulostaa ihan hyvältä myös. Itse tein kaikenlaista duunia opiskelijana 8-10 euroa tunti niin siihen vertasin.

Ap

Kyseessä on ihmisten koti. Paljon tavaraa, rappuja, painavia huonekaluja, mattoja, jne. Myös epärealistisia odotuksia - kerran viikkoon/kahteen ylläpitosiivous, jota tarkoitat avauksessa, ei pidä paikkoja kunnossa lapsiperheessä, jos muuta ei tehdä välissä - tai tilataan jotakin ja odotetaan silti enemmän (tätä tapahtuu myös taloyhtiöissä).

Vierailija
15/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on juuri yksi iso syy miksi suomalaiset liitot eivät kestä, ihmiset palavat loppuun - eivät töiden takia vaan siksi että ovat lopen uupuneita siksi että ei ole saatavilla eikä kulttuurisesti hyväksyttyä käyttää kotipalveluita. 

Lapsetkin kärsivät tästä tilanteesta, siis siitä että heillä on kärttyisät väsyneet vanhemmat joilla ei ole energiaa osallistua lastenhoitoon.

Muualla maailmassa kotiapulainen on normaalia elämää ja työllistämistä, mutta ei kai kukaan järkevä palkkaa siivoojaa 27 - 32 euroa tunti, joka lisäksi tekee työt vasemmalla kädellä ja nakkelee niskoja normaaleille toiveille, sikäli hyvä että ansaitsevat hyvin myös firaapelina tekevät ja voivat valita mieleisimmät kohtee.

Käyttäisin ehdottomasti palveluita, koska olen tottunut siihen ulkomailla asuessani.

Vierailija
16/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy opiskelija kahtena iltapäivänä viikossa meidän ekaluokkalaisen kanssa, joka ei ole iltapäiväkerhossa. Maksamme 12 eur tunti & bussikortin meille tuloon. Plus työnantajamaksut päälle, mutta haemme tietenkin Kotitalousvähennyksen. En kehtaisi itse kovin paljon alle tuon maksaa.

Kun lapset olivat pieniä, meillä kävi eräs toinen opiskelija välillä hoitamassa lapsia ja sillonkin taksa oli sama. Lisät olemme myös maksaneet illoista ja viikonlopusta. Ja tietenkin lomakorvaukset.

Vierailija
17/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyseessä on ihmisten koti. Paljon tavaraa, rappuja, painavia huonekaluja, mattoja, jne. Myös epärealistisia odotuksia - kerran viikkoon/kahteen ylläpitosiivous, jota tarkoitat avauksessa, ei pidä paikkoja kunnossa lapsiperheessä, jos muuta ei tehdä välissä - tai tilataan jotakin ja odotetaan silti enemmän (tätä tapahtuu myös taloyhtiöissä).

Noh, eiköhän kuvailemasi ongelmat ole seurausta keskinäisen viestinnän puutteista eikä kotisiivouksen luonteesta työnä. Kyllä mä sopisin sen siivoojan kanssa tarkkaan mitä tehdään, ja olisin ensimmäisillä kerroilla mukana tekemässä, että kaikki opittaisiin oikein.

Kerran kaks viikkoon ylläpitosiivous on kerran kaks jonkun muun kuin mun tekemänä. Se on se säästetty energia ja aika mikä tässä nyt painaa.

Ehkä joku vanhempi maahanmuuttajanainen olisi hyvä työntekijä tällaiseen. Täytyy laittaa hakemuksia eri kielillä...

Ap

Vierailija
18/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Noh, eiköhän kuvailemasi ongelmat ole seurausta keskinäisen viestinnän puutteista eikä kotisiivouksen luonteesta työnä. Kyllä mä sopisin sen siivoojan kanssa tarkkaan mitä tehdään, ja olisin ensimmäisillä kerroilla mukana tekemässä, että kaikki opittaisiin oikein.

Kerran kaks viikkoon ylläpitosiivous on kerran kaks jonkun muun kuin mun tekemänä. Se on se säästetty energia ja aika mikä tässä nyt painaa.

Ehkä joku vanhempi maahanmuuttajanainen olisi hyvä työntekijä tällaiseen. Täytyy laittaa hakemuksia eri kielillä...

Ap

Onnea matkaan. Kevytyrittäjistä löytyy keikkailijoita, täällä päin enimmäkseen tosiaan maah anm uuttajia. (Sensuuri.)

19/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Ap

Tosi pieni palkka, jos et ole osa-aikainen.

Vierailija
20/81 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Ap

Tosi pieni palkka, jos et ole osa-aikainen.

Ihan kokoaikainen olen. Tämä on ihan normaali palkka sillä alalla jossa olen ja sillä palkalla myös elän mukavasti, ja voisimme käyttää saman verran tienaavan mieheni kanssa hyvinkin sen 800 euroa kuussa kodinhoitajaan (15e tunti plus maksut) . Mutta näköjään siihen tarvitaankin tuhansia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi