Minkä ikäiset lapset osaa kuoria perunoita?
Hämmästyin kun ystäväni kolmos- ja neljäsluokkalaiset lapset eivät osaa kuoria perunoita. Sanoivat vaan että koulussa ovat valmiiksi kuorittuina ja kotonakaan ei tarvitse kuoria.
Jäin sitten pohtimaan että minkäikäisenä itse opin kuorimaan.. En kyllä muista. Onkohän tämäkin katoavaa kansanperinnettä?
Kommentit (36)
Ihan sama vaikka mun lapset oppisi sen vasta 13-vuotiaina. Aivan varmasti saavat sitä aikuisina tehdä ihan kyllästymiseen saakka ja montakymmentä vuotta.
Lapsuudessa isä sanoi joidenkin hänen ikäryhmästään oppineen perunankuorimisen vasta intissä, hän kävi 60-luvulla armeijan. Nykyään sielläkään ei taida olla perunateatteria, joten ei kai kaikki välttämättä joudu sitä opettelemaan enää missään.
Toinen katoava taito näyttää olevan kalan ruotiminen. Yhä useampi työkaveri kieltäytyy kalasta, jos sitä ei ole keittiössä valmiiksi ruodittu ja nykyään ei tarvitse edes kysyä. Lapsuudessa jokaisessa ravintolassa joutui itse ruotimaan fileensä ja kotonakin koululaisen piti jo osata ruotia, kun syötiin ahventa tms.
Aika tuoreeltaan kävin yhden harrastustutun kanssa saaristossa, josta ostimme siellä savustetut kalat. Ihmettelin, kun hän pilkkoi koko kalan atomeiksi, jotta löysi sieltä varmasti ruodot. Itse otin lihat pois ruotojen ympäriltä ja kala oli melkein heti ruodittu ja valmis syötäväksi. Minulle ainakin kala maistuu paremmalta ihan mehukkaina paloina kuin sellaisena mössönä, siitä mössöstä on mielestäni paljon vaikeampi löytääkään niitä ruotoja, yksittäisiä hän poimi vielä suustaan.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:46"]
Kyllä elämä oli ennen yksinkertaista. Jos et osannut kuoria pottujasi, söit ne sitten kuorineen. Ennen kouluikää se opittiin ilman mitään listojakin. Koulussa opettaja sitten yritti opettaa sellaista hienostuneempaa tapaa kuoria, mutta kun silmä vältti, palattiin vanhaan hyväksi havaittuun tapaan. Siinä hienommassa tavassa pidettiin pottu lautasella ja yritettiin veitsellä kaapia kuorta pois ilman sormien apua. Kieltämättä, onhan se siivomman näköistä, mutta hidasta. Ja nykyään ei kovin hienoilla lounailla tai päivällisillä ole kuoriperunoita, vaan valmiiksi kuoritut. Mutta laiskaksi on väki mennyt, kun syö pastaa ja riisiä, koska ei jaksa kuoria pottuja.
[/quote]
Ei se kuoriminen ongelma oo, en vaan erityisemmin tykkää kuoripotuista. Lapsena elättelin salaista haavetta peruna-allergiasta, että ei ois aina tarvinnut syödä niitä perunoita. Nykyään kun saa itse päättää, perunat on joko uusia, muusia tai uunissa paistettuja, tai useimmiten niitä ei ole lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:44"]
Ei kai mitään osaa, jos ei ole koskaan tarvinnut edes kokeilla. Yleensä perunankuorimiset opetellaan viimeistään eskarissa, monissa paikoissa jo päiväkodissa.
Kuorissa ei muuten ole "vaikka mitä bakteereja", onhan ne perunat kypsennetty ja pestykin sitä ennen.
[/quote]
Onhan sinne jäänyt bakteereja maasta. Syöttekö porkkanatkin kuorimatta??
[/quote]
kerro nyt mullekin hyvä kemisti mitä haitallisia bakteereita jää kotimaiseen perunaan joka kypsennetään uunissa ?
En ole ikinä kuullutkaan moisesta, tosi av-palstalla on kaikki mahdollista
t kokki
[/quote]
Perunathan on likaisia jos et ole huomannut vielä. Lika tarkoittaa samaa mitä bakteerit. Syötkö kaikki vihannekset aina kuorineen??
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:42"]
Täh?? Kuorissahan on vaikka mitä bakteereja.
[/quote]
Kuka syö perunansa raakana?!
Joka paikassahan peruna keitetään tai paistetaan uunissa.
[/quote]
Hehehe oletpas vitsikäs.
[/quote]
Kuinka niin? Ihan aidosti ihmettelen, miten joku kuvittelee perunaan jäävän bakteereja. Kun lämpötila nousee yli 55:n, on jo lähes kaikki bakteerit kuolleet. Perunoita keitetään siinä 100 asteisessa, että ne ehtivät jopa pehmentyä. Vaikka olisi isokin peruna ja bakteereita siellä keskelläkin, kyllä ne on kypsentyessä kuolleet.
Meilläpäin päiväkodeissa ja kouluissa ei ole koskaan kuoriperunoita, joten sen puolesta ei olisi pakko opetella.
Mutta omat lapseni ovat kyllä kotona tuon taidon oppineet siinä 5 vuoden molemmin puolin. Tyttö taisi haluta kuoria itse jo 4-vuotiaana ja pojalle sanoin 5-vuotiaana, että alapas sinäkin jo kuoria itse (tyttö on vuotta nuorempi ja oli jo kauan kuorinut omansa).
Meillä kyllä syödään aika paljon kuoripottuja, vaikka ne eivät niin muodissa taida tällä hetkellä ollakaan. Pasta ja riisi ovat muodikkaampia, mutta riisistä meillä ei kukaan oikein tykkää ja pastaa turhempaa hiilihydraattihöttöä nyt ei juuri olekaan. Tummat täysjyväpastat taas eivät meillä maistu kenellekään muulle kuin itselleni. Aika usein on siis perunaa, tai kasviksia ns. hiilihydraattiosuuden tilalla.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:59"]
Perunathan on likaisia jos et ole huomannut vielä. Lika tarkoittaa samaa mitä bakteerit. Syötkö kaikki vihannekset aina kuorineen??
[/quote]
Kyllähän kuorineen syötävät perunat pestään siihen tarkoitetulla harjalla ja vedellä. Se hiekka ei ole kivaa suussa. Bakteereita ei ole niissä keitetyissä tai muissakaan kypsennetyissä perunoissa, vaikka siihen jäisi hiekkaa.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:42"]
Täh?? Kuorissahan on vaikka mitä bakteereja.
[/quote]
Kuka syö perunansa raakana?!
Joka paikassahan peruna keitetään tai paistetaan uunissa.
[/quote]
Hehehe oletpas vitsikäs.
[/quote]
Kuinka niin? Ihan aidosti ihmettelen, miten joku kuvittelee perunaan jäävän bakteereja. Kun lämpötila nousee yli 55:n, on jo lähes kaikki bakteerit kuolleet. Perunoita keitetään siinä 100 asteisessa, että ne ehtivät jopa pehmentyä. Vaikka olisi isokin peruna ja bakteereita siellä keskelläkin, kyllä ne on kypsentyessä kuolleet.
[/quote]
Ihan yhtä hyvin voisi ottaa hiekkaa ja kuumentaa uunissa. Bakteerit olisi kuolleet. En todellakaan ala syömään multaa missään muodossa. Eipä tämä ole meillä minkäänlainen ongelma kun perunaa ei syödä. En edes muista milloin viimeksi söin paitsi muutaman ranskalaisen mutta muussa muodossa en pitkiin aikoihin.
Pasta ja riisi on myös huomattavasti paremmin pakattu ja painoltaan huomattavasti kevyempiä raahata. En ole todellakaan ainoa joita ei huvita raahata painavaa perunapussia mukanaan.
Muistaakseni itse opin kuorimaan ala-asteella, pakon edessä.
Olen aina inhonnut perunoiden kuorimista ja kun lapsena sitä mukulaa oli melkein joka aterialla on perunakiintiö ollut aika pitkään täynnä, ja miehellä sama juttu. Meillä perunaa tuleekin käytettyä aika harvoin ja ns. kuoriperunoita (en laske uusia perunoita kuoriperunoiksi kun niistähän syödään kuoretkin) ei olla tehty koskaan. Yleensä silloin kun perunoita meillä syödään niin ovat keitossa, uunissa tai muusina. Jos joskus harvoin tehdään ihan vaan keitettyjä/höyrytettyjä perunoita niin ne kuoritaan ja pilkotaan valmiiksi, koska kypsyvät nopeammin paloina.
Lapsen koulussakaan ei kuoriperunoita ole tarjottu.
perunan kuori tosiaan ON maukasta. Varsinkin uuniperunoissa ja lohkoperunoissa. Miksei keitetyissäkin.
Vai että bakteereja ja hiekkaa :D
Kuorineen keitety peruna on todella maukasta. Ei voi puhua samana päivänäkään valmiiksi kuorittujen kanssa, jotka maistuvat kumille.
Meillä oppi lapset jo 3-4 neljävuotiaana, nuorempana jo harjoiteltiin. Välillä lähti puolet perunasta kuorien mukana, mutta mitä siitä. Tekemällä oppii. :)
-kulinaristi ;)
Meidän lasten koulussa on ihan kuoriperunat ja ne pitää myös kuoria. Kotona lapset (7 v ja 10 v) syövät perunat usein kuorineen, koska ovat liian laiskoja kuorimaan niitä. Joskus kuorin heille kyllä valmiiksi. Muistelen, että esikoinen oppi (opettelemalla) kuorimaan perunat eskarissa ja kuopus ehkä vuosi ennen eskaria.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:52"]
Hämmästyin kun ystäväni kolmos- ja neljäsluokkalaiset lapset eivät osaa kuoria perunoita. Sanoivat vaan että koulussa ovat valmiiksi kuorittuina ja kotonakaan ei tarvitse kuoria.
Jäin sitten pohtimaan että minkäikäisenä itse opin kuorimaan.. En kyllä muista. Onkohän tämäkin katoavaa kansanperinnettä?
[/quote]
Meillä 45 v. oppi äskettäin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:57"]
Lapsuudessa isä sanoi joidenkin hänen ikäryhmästään oppineen perunankuorimisen vasta intissä, hän kävi 60-luvulla armeijan. Nykyään sielläkään ei taida olla perunateatteria, joten ei kai kaikki välttämättä joudu sitä opettelemaan enää missään.
[/quote]
Mietin hetken, että mitenhän ne tytöt, mutta tuli mieleen, että saattoi aikanaan koskeakin vain poikia. Perheissä, joissa äiti passasi pojat keittiössä täysin ja jopa kuori heidän perunat taidettiin opettaa tytöt keittiötöihin.
Onkohan enää tuollaista? Eli teinipojat eivät tee mitään keittiössä ja perheen tytöt ovat tiskaamassa ja laittamassa ruokia? Tai onkohan tämä ylipäätään harhainen kuvitelmani joistain vuosikymmenien takaisista perheistä?
mun 40 v mies ei osaa kuoria perunoita. tuskin lapsikaan ikinä oppii, jos isäänsä on tullut