Mistä tämä väite, että ikäiseni eivät osaisi käyttää tietokoneita :D?
Olen 56-vuotias ja nähnyt aika pitkälle tietokoneiden tulon toimistoon. Asennan omissa töissäni ohjelmat itse, neuvon myös muita. Sanoisin, että 80-luvulla syntyneillä ja 90-luvun alussa on parhaat taidot, alle 25-vuotiailla todella heikot, elleivät ole jotain it-alan ammattilaisia. Selvästi näkee, että koulussa on opetusta supistettu. Kyllä he oppivat, mutta töihin tullessa osaaminen on aika vajavaista, ihan perusasioista. Myös toimistotyötä tehneet 50-vuotiaat osaavat, ammattiohjelmien kehittyminen on nähty siitä alkaen, kun koneet vielä käynnistettiin levykkeellä ja ctrl-alt-del tarkoitti "tuhoa". Sitä voi vähän kokemattomampi tämän vuoksi pelätä, mutta useimmilla on kokemusta. Ainoastaan jos tulee puistotyöntekijästä toimistoon tai on tehnyt yksipuolista työtä vain julkisella sektorilla, voi osaamisessa olla aukkoja.
No niin, lähden tästä nyt harjoittelemaan pelin koodaamista, harrastus.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tulee niiltä jääräpäisiltä vanhuksilta itseltään. Eivät suostu opettelemaan käyttöä ja sanovat ikänsä tekosyyksi.
Tämä. Mun 40-luvulla syntynyt äitini alkoi käyttämään tietokonetta 70-luvulta luvulla ja isäni 80-luvulta, kumpikaan ei edes IT-alalla. Molemmat siis olleet työelämästäkin poissa jo vuosia. Opettelivat eläkeiässä kuvankäsittelyohjelmat, Skypet, WhatsAppit yms. Nettipankkia ja sähköpostia käyttivät jo työikäisinä.
Töissä ne eläkeikää lähestyvät it-osaston tädit ja sedät osaavat vetää muutoksia läpi ja tukevat muita kaikkein monimutkaisemmissa uusissa jutuissa.
Mutta sitten on ne määrätyt 50-60-vuotiaat, jotka toteavat, ettei meidän ikäiset tällaisia osaa eikä me enää opitakaan.
Minun vanhempani ovat lähes kahdeksankymppisiä ja käyttävät tietokonetta sujuvasti kaikkeen tarvittavaan, samoin puhelinten sovelluksia. He oppivat tietokoneen käytön työuriensa lopussa. Minä olen yli 50-vuotias ja käytän monipuolisesti ohjelmia töissä ja kotona. Ensimmäinen reaktioni oli hyvin kieltävä tuohon, etteivät 50-60-vuotiaat osaisi käyttää tietokonetta, mutta kyllä sen toisaalta töissä näkee, miten joku tarvitsee apua tiedoston tallentamiseen koneelle ja liittämiseen esim. sähköpostiin tai tiedostojen etsimiseen koneelta, vaikka teemme sentään toimistotyötä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvempi näistä nykyajan nuorista nettinatiiveista tietokoneenkäyttäjistä osaa esim. konffata omaa reititintään, asentaa käyttöjärjestelmää tai selvittää verkon ja koneen vikoja.
https://yle.fi/uutiset/18-101019
niinkö?
"Rikosepäilyt koskevat kymmenen vuoden ajanjaksoa 1.1.2006–31.1.2016. MTV Uutisten(siirryt toiseen palveluun) tietojen mukaan turvallisuuspäällikön epäillään saaneen vuosien aikana jopa useiden miljoonien eurojen taloudellisen hyödyn liittyen opetusviraston tietoteknisiin hankintoihin.
MTV:n uutisten mukaan kysymys on opetusviraston tietoteknisistä hankinnoista 90-luvulta lähtien vuoteen 2016 asti.
Yle uutiset ei tavoittanut Helsingin opetustoimen johtajaa Liisa Pohjolaista kommentoimaan uutista, mutta MTV Uutisten mukaan hän on tietoinen turvallisuuspäällikköön liittyvistä väärinkäytösepäilyistä, ja tämä on ollut pois töistä.
Tarkennettu 18.1. klo 13.35 korkea virkamies -nimike turvallisuuspäälliköksi."
t u r v a l l i s u u s P Ä Ä L L I K K Ö ?????
Noin sanottiin joskus 90-luvulla, kun tietokoneet yleistyivät. Sen jälkeen siitä on tullut vain hokema, jolla vanhempia työntekijöitä voidaan dissata. 90-luvun 5-kymppiset ovat nyt 8-kymppisiä. Me silloiset nuoret, joiden opiskeluaikoina tietokoneet levisivät kaikkialle, olemme nyt 5-kymppisiä. Alalla kuin alalla on käyty läpi monen monta tietojärjestelmän käyttöönottoprojektia, joten muutos ei yllätä eikä pelota.
Vierailija kirjoitti:
Noin sanottiin joskus 90-luvulla, kun tietokoneet yleistyivät. Sen jälkeen siitä on tullut vain hokema, jolla vanhempia työntekijöitä voidaan dissata. 90-luvun 5-kymppiset ovat nyt 8-kymppisiä. Me silloiset nuoret, joiden opiskeluaikoina tietokoneet levisivät kaikkialle, olemme nyt 5-kymppisiä. Alalla kuin alalla on käyty läpi monen monta tietojärjestelmän käyttöönottoprojektia, joten muutos ei yllätä eikä pelota.
Juuri näin. Olen ollut tietokoneohjelmien kanssa tekemissä 1990-luvulta lähtien. Nyt olen toimistomme tietokonevastaava, joka testaa uudet ohjelmat ja opastaa muut.
N50
Vierailija kirjoitti:
Kuka on keksinyt typerän sanan, eväste? Varmaan joku naisihminen. Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, kuinka pohjattoman typerä sana se on kun puhtaan tietokoneista? Jonkun tippaleipäaivon keksimä sana.
Keksikö olis parempi? Tai kun kerran puhtaan tietokoneista niin ehkä saippua?
Vierailija kirjoitti:
Kuka on keksinyt typerän sanan, eväste? Varmaan joku naisihminen. Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, kuinka pohjattoman typerä sana se on kun puhtaan tietokoneista? Jonkun tippaleipäaivon keksimä sana.
Keksi on käytetympi ja monelle tutumpi sana. En kyllä evästettä pidä silti huonona.
Olet luultavasti alle 25.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi on käytetympi ja monelle tutumpi sana. En kyllä evästettä pidä silti huonona.
Olet luultavasti alle 25.
Kyllä tuo miesihminen on yli 50.
Olen alalla, missä ei pahemmin tietokonetta käytetä. Itsekkään en osaa mitään koodata tms. Ihan perusnetinkäyttöä vain.
Mutta olen myös 56v ja olin koulutuksessa, missä hämmästyin, kun jopa minua nuoremmat eivät osanneet kirjautua uuteen sähköpostiin, käyttää moodlea, google drivea yms opiskeluun tarvittavia juttuja.
Tehtävien palauttamiset viivästyi, koska aina oli joku, joka ei osannut tehtävää koneella kirjoittaa ja tallentaa ja lähettää opettajalle.
Itse pelkäsin koulutusta sen alkaessa, että olen ihan tyhmä näiden tietokonejuttujen kanssa, mutta lopulta alkoi tuntua, että olenkin ihan nero, vaikka en oikeasti osaa mitään muuta, kuin surffailla netissä periaatteessa.
Eli kyllä on melko paljon ikäisiäni ja nuorempiakin, jotka ovat vielä onnettomampia koneen kanssa, kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä töissä on juuri ap:n ikäisiä jotka kirjoittaa linkin kokonaan linkkikenttään ja sitten painaa enteriä. Wordiin on tehty linkkilistoja tärkeistä jutuista, tai parhaimmillaan paperille kirjoitettu koko linkki joka naputellaan em. metodilla yksisormijärjestelmällä.
Aikamoista katsella vierestä kun etsivät tietoa.
Mä lähetin kerran työkaverille yhden kirjoittamani tekstinpätkän sähköpostilla, koska hänestä se oli hyvä ja olimme sitä mieltä että hän voisi käyttää sitä pohjana erääseen omaan tekstiinsä. Hetken päästä kuulin kun printteri rupesi ruksuttamaan. Hän tulosti tekstin ja rupesi siitä sitten poimimaan pätkiä omaan tekstiinsä :D
Minun esimieheni tulosti love-tentin monisatasivuisen aineiston paperille, kun ei osannut lukea sitä koneelta :D
Ikää oli 50v
Vierailija kirjoitti:
Se tulee niiltä jääräpäisiltä vanhuksilta itseltään. Eivät suostu opettelemaan käyttöä ja sanovat ikänsä tekosyyksi.
Kyllä monella iäkkäällä tulee oikeasti vastaan hahmotusvaikeudet, muistivaikeudet ja ihan sorminäppäryyden väheneminen sekä kaikenlainen hidastuminen. Nämä johtuvat ikääntymisestä.
Oon 58 ja opin paljon hitaammin eri ohjelmia kuin nuorena. Kännykkään en pysty näpyttelemään tekstiä näppärästi ja nopeasti kuten nuorena. Älypuhelimen näpyttely kahdella peukalolla ei todellakaan onnistu.
Ja kyllä omista vanhemmistanikin näin, miten ikä ja sairaudet heikentävät kykyä käyttää tietokonetta ja kännykkää. Nyt he ovat molemmat jo manan majoilla, mutta esim. äitini tietotekniikantaidot heikkenivät selvästi iän ja sairauksien etenemisen myötä.
Minua oikeasti suututtaa, jos joku väittää, että vanhat oppivat siinämissä nuoretkin, koska oma kokemus on ihan erilainen. Esitetään, että se johtuu vaan ikääntyneiden ennakkoluuloista ja laiskuudesta, jos he eivätopi tietotekniikkaa yhtä hyvin ja helposti kuin nuori. Ei johdu, vaan tulee fyysiset rajoitukset vastaan.
Tietysti vanhakin voi oppia jotain, mutta vanhoilta on turha odottaa itsestään selvästi samaa mitä nuorilta.
Vierailija kirjoitti:
Harvempi näistä nykyajan nuorista nettinatiiveista tietokoneenkäyttäjistä osaa esim. konffata omaa reititintään, asentaa käyttöjärjestelmää tai selvittää verkon ja koneen vikoja.
Enpä osaa minäkään, 58-vuotias toimistorotta.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mä ostin -89 ensimmäisen tietokoneeni ja mun koko kesän tienistit meni siihen, yli 10 000 markkaa (2 813,28 euroa http://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html ). Siitä lähtien oon joka päivä käyttänyt tietokonetta. N55+ ps: en kylläkään käytä älykännykkää tai tablettia
Mä kokosin ja myin koneita v. 1987. N 55 ja käytän ihan kaikkea tietotekniikkaa.
Jonnet ei edes jaksaisi operoida niitä pientietokoneita, joiden levypakkoja nostelin asemasta toiseen varmuuskopioidessa 1987. Levyasemat oli isompia kuin nykyiset pesukoneet.
Vierailija kirjoitti:
No ihan siitä, että jos sun ikäiselle sanoo että pitää ottaa skype, niin eka kysymys on että "mikä?". Jos sun ikäiselle sanoo, että johonkin tiedostoon pääsee VPN:n kautta, niin kysymys on että "minkä kautta?". Puhumattakaan siitä jos koneeseen pitää vaikka vaihtaa fyysisesti näytönohjain... no joo... jää tekemättä....
Nimim. 40v ja ei todellakaan ammatiltaan yhtään mikään IT
Kyllä Skype ja VPN ovat kaikille tuttuja viimeistään etätyöaikana, paitsi Skype on menneen talven lumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä töissä on juuri ap:n ikäisiä jotka kirjoittaa linkin kokonaan linkkikenttään ja sitten painaa enteriä. Wordiin on tehty linkkilistoja tärkeistä jutuista, tai parhaimmillaan paperille kirjoitettu koko linkki joka naputellaan em. metodilla yksisormijärjestelmällä.
Mä lähetin kerran työkaverille yhden kirjoittamani tekstinpätkän sähköpostilla, koska hänestä se oli hyvä ja olimme sitä mieltä että hän voisi käyttää sitä pohjana erääseen omaan tekstiinsä. Hetken päästä kuulin kun printteri rupesi ruksuttamaan. Hän tulosti tekstin ja rupesi siitä sitten poimimaan pätkiä omaan tekstiinsä :D
Minun esimieheni tulosti love-tentin monisatasivuisen aineiston paperille, kun ei osannut lukea sitä koneelta :D
Ikää oli 50v
Tuossa kyllä tulee minulla fysiikka vastaan, jos satoja sivuja pitäisi näytöltä lukea. Ei silmät eikä niska kestä. Paperipinoa voi lukea vaihtelevissa asennoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää oli 50v
Tuossa kyllä tulee minulla fysiikka vastaan, jos satoja sivuja pitäisi näytöltä lukea. Ei silmät eikä niska kestä. Paperipinoa voi lukea vaihtelevissa asennoissa.
Niinpä. Ja paperilla olevaan tekstiin on helpompi palata tarkistamaan asioita, jos niitä pitää tarkistaa.
Tietty olen dinosaurus kun tällaisia kirjoitan,mutta paperinippu auttaa myös hahmottamaan, kuinka pitkästä tekstistä on kyse. Tekstin asettelut on myös helpompi silmätä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää oli 50v
Niinpä. Ja paperilla olevaan tekstiin on helpompi palata tarkistamaan asioita, jos niitä pitää tarkistaa.
Tietty olen dinosaurus kun tällaisia kirjoitan,mutta paperinippu auttaa myös hahmottamaan, kuinka pitkästä tekstistä on kyse. Tekstin asettelut on myös helpompi silmätä läpi.
Millä ihmeen notepadilla kirjoitat, jos tekstin asettelu ei käy jo ruudulla selville?
Tietokoneen hakutoimintoja käyttämällä haluttu kohta löytyy hetkessä. Papereita plärätessä voi mennä ikä ja terveys.
Lisäksi tekstiin voi lisätä siihen itseensä kuulumattomia kommentteja, joihin voi myös palata hetkessä kuluttamatta aikaa oikean kohdan etsimiseen.
Mun isä on 67 ja tietää tietokoneista enemmän kuin minä 32 v. Eikä hän siis ole työskennellyt millään it alalla, on vain ollut kiinnostunut niistä. Sitten taas appiukkoni, joka on muutaman vuoden vanhempi ei ole elämänsä aikana edes koskenut tietokoneeseen eikä aiokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Se että osaa klikata selaimen ja jonkun somesovelluksen auki ei vielä ole mitään kovin syvällistä tietokoneen käytön osaamista, arvoisat nuoret.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/pian-geenimuuntelusta-ei-jaa-ena…
totta!
sehän ON laskukone;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä osaa minäkään, 58-vuotias toimistorotta.
Eipä niitä ole aina lupa tehdäkään, kun niihin täytyy olla erillinen koulutus todistuksineen.
https://yle.fi/uutiset/18-207812
"Lisäksi yhteensä kuuttatoista opetusviraston entistä ja nykyistä työntekijää epäillään petos- ja kavallusrikoksista. Heidän osaltaan syyteratkaisu tehdään vasta myöhemmin.
Syyttäjä on päättänyt olla nostamatta syytteitä opetusviraston virkamiehiä vastaan. Neljää pääepäillyn esimiestä epäiltiin aiemmin virkarikoksista, mutta he eivät saa syytettä."
Miten tuo voi olla mahdollista?????