Mistä tämä väite, että ikäiseni eivät osaisi käyttää tietokoneita :D?
Olen 56-vuotias ja nähnyt aika pitkälle tietokoneiden tulon toimistoon. Asennan omissa töissäni ohjelmat itse, neuvon myös muita. Sanoisin, että 80-luvulla syntyneillä ja 90-luvun alussa on parhaat taidot, alle 25-vuotiailla todella heikot, elleivät ole jotain it-alan ammattilaisia. Selvästi näkee, että koulussa on opetusta supistettu. Kyllä he oppivat, mutta töihin tullessa osaaminen on aika vajavaista, ihan perusasioista. Myös toimistotyötä tehneet 50-vuotiaat osaavat, ammattiohjelmien kehittyminen on nähty siitä alkaen, kun koneet vielä käynnistettiin levykkeellä ja ctrl-alt-del tarkoitti "tuhoa". Sitä voi vähän kokemattomampi tämän vuoksi pelätä, mutta useimmilla on kokemusta. Ainoastaan jos tulee puistotyöntekijästä toimistoon tai on tehnyt yksipuolista työtä vain julkisella sektorilla, voi osaamisessa olla aukkoja.
No niin, lähden tästä nyt harjoittelemaan pelin koodaamista, harrastus.
Kommentit (80)
Ei mitään ongelmaa kun on nuorempana oppinut ja jatkuvasti harrastaa. Olen edelleen sukuni ja tuttavieni tukihenkilö. Nörttilapsellenikin ratkaisen visaisimmat, joista ei itse selviä. t- 65v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tulee niiltä jääräpäisiltä vanhuksilta itseltään. Eivät suostu opettelemaan käyttöä ja sanovat ikänsä tekosyyksi.
Tämä. Mun 40-luvulla syntynyt äitini alkoi käyttämään tietokonetta 70-luvulta luvulla ja isäni 80-luvulta, kumpikaan ei edes IT-alalla. Molemmat siis olleet työelämästäkin poissa jo vuosia. Opettelivat eläkeiässä kuvankäsittelyohjelmat, Skypet, WhatsAppit yms. Nettipankkia ja sähköpostia käyttivät jo työikäisinä.
Töissä ne eläkeikää lähestyvät it-osaston tädit ja sedät osaavat vetää muutoksia läpi ja tukevat muita kaikkein monimutkaisemmissa uusissa jutuissa.
Mutta sitten on ne määrätyt 50-60-vuotiaat, jotka toteavat, ettei meidän ikäiset tällaisia osaa eikä me enää opitakaan.
Miks sun mielestäs kaikkien ihmisten pitäisi olla kiinnostuneita koneista? Perhetuttu, edesmennyt, oli maailmankuulu kuvataiteilija. Hän ei osannut edes keittää vettä. Ymmärrän häntä ja ajattelumaailmaansa paljon enemmän kuin tietokoneista vouhottavien järjenjuoksua.
Ikä yksin ei ole ongelma. Ongelma on vanhana aloittaminen, varsinkin jos ei kiinnosta ja peottaakin.
Olen 50 ja lääkäri sanoi minulle, että "netistä löytyy tietoa tästä, sun lapset voi varmaan auttaa sua etsimään". Juuh, eihän näin vanha mummeli osaa googlata...
Veljeni voisi vaikka heti ratkaista ihmisten tietokoneongelmat, on yli 50 vee. Hän on keksijä ja yrittäjä. Miksi hänen pitäisi koska häntä inspiroi eri asiat?
Mä oon 55 enkä osaa muuta kuin palstailla ja somettaa.
Kyllähän nyt hyvin moni 60-luvulla syntynyt on jo työkseen käyttänyt tietokoneita. Niin käytti omat 50-luvun alussa syntyneet vanhempanikin ennen eläköitymistään.
En ymmärrä, miten muka pidettäisiin erikoisena 60-luvulla syntyneiden tietokonetaitoja. Hehän ovat juuri eläneet sen IT-boomin nousuajan työikäisenä.
Opin käyttämään komentoriviltä "mustasta ruudusta". Se antaa vahvan pohjan ratkaista wintoosankin kiemurat. t. 70 v pro.
Vierailija kirjoitti:
Ikä yksin ei ole ongelma. Ongelma on vanhana aloittaminen, varsinkin jos ei kiinnosta ja peottaakin.
Laiskuus. Pelkäätkö sinä koneita? Miksi?
Mä osaan kyllä käyttää tietokoneita. Ihan vittuillakseni en enää 40v. jaksa joka palikkaa japulikkaa käyttää. Ei huvia osallistua kaikenmaailman teamsseihin ja siellä pällistellä. Joo tiedän miten se kamera toimii. Ja saan kyllä mikin päälle, mutta en jaksa. Syytän aina huonoa tietokonetta vaikka oikeasti ei kiinnosta pätkääkään.
Mikä se tietokone on? Puhelin riittää vallan mainiosti. Ei tarvitse osata edes kirjoittaa, senelee kännykkään ja se mokoma kirjoittaa. Tämä on on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on keksinyt typerän sanan, eväste? Varmaan joku naisihminen. Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, kuinka pohjattoman typerä sana se on kun puhtaan tietokoneista? Jonkun tippaleipäaivon keksimä sana.
Englanniksi se on cookie, eli "keksi".
Täytyy sanoa että suomeksi käännettynä ollaan kyllä hieman paremmin onnistuttu.
Vierailija kirjoitti:
Koska sinä ap, olet poikkeus. Suurin osa ikäisistäsi ei tajua tietokoneista juuri mitään, osaaminen rajoittuu käynnistämiseen ja facebookin selailuun. Etkö tätä vieläkään ymmärrä?
Eläkeläisistäkin suurin osa on joutunut aikanaan työssään opettelemaan tietokoneen käytön. Toimistotyöt on viimeiset 20-30 vuotta tehty pääosin sähköisesti ja tietokoneita on jossakin muodossa ollut teollisuuden ja isompien toimistojen käytössä 70-luvulta saakka. Ohjelmat tietysti on kehittynyt ja vaihtunut välillä, mutta väitän, että niiden vanhojen ohjelmien käyttö vaati enemmän taitoa kuin näiden nykyisten. Kotitietokoneet alkoivat Suomessa yleistyä 80-luvulla.
Lisäksi älykännykät, tabletit ja älytelkkarit on suurella osalla eläkeläisistäkin päivittäisessä käytössä. Jopa isomummovainaani oppi käyttämään kännykkää aivan sujuvasti, vaikka hän kuului ennen sotia syntyneeseen ikäpolveen.
Digitumpeloita löytyy kaikista ikäryhmistä. Nuorissakin on niitä, jotka osaavat lähinnä käynnistää koneen ja laittaa Netflixin pyörimään.
No kai sinä nyt osaatkin, jos olet toimistossa töissä. Mutta sitten kun menet johonkin muuhun työpaikkaan, esim kauppaan tai lastentarhaan, niin näille pitää näyttää jopa, mistä ruksista selaimen saa suljettua.
Mulle yksi nuori harjoitteluja sanoi, kun puhuin nuoruudestani, että aaa sillon oli se Dingo niin suosittu :D Noh en ihan 90-luvun nuorena Dingoa fanittanut. Se oli sillon jo menneen ajan heiniä :D
Aikanaan kaikki oli 10x vaikeampaa. Joku Dos käyttiksenä ja ohjemointi tosi monimutkaista.
Nyt hakaan näyttöä ja se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tulee niiltä jääräpäisiltä vanhuksilta itseltään. Eivät suostu opettelemaan käyttöä ja sanovat ikänsä tekosyyksi.
Tämä. Mun 40-luvulla syntynyt äitini alkoi käyttämään tietokonetta 70-luvulta luvulla ja isäni 80-luvulta, kumpikaan ei edes IT-alalla. Molemmat siis olleet työelämästäkin poissa jo vuosia. Opettelivat eläkeiässä kuvankäsittelyohjelmat, Skypet, WhatsAppit yms. Nettipankkia ja sähköpostia käyttivät jo työikäisinä.
Töissä ne eläkeikää lähestyvät it-osaston tädit ja sedät osaavat vetää muutoksia läpi ja tukevat muita kaikkein monimutkaisemmissa uusissa jutuissa.
Mutta sitten on ne määrätyt 50-60-vuotiaat, jotka toteavat, ettei meidän ikäiset tällaisia osaa eikä me enää opitakaan.
Miks sun mielestäs kaikkien ihmisten pitäisi olla kiinnostuneita koneista? Perhetuttu, edesmennyt, oli maailmankuulu kuvataiteilija. Hän ei osannut edes keittää vettä. Ymmärrän häntä ja ajattelumaailmaansa paljon enemmän kuin tietokoneista vouhottavien järjenjuoksua.
Ei tarvitse, jos sitä tietokonetta ei mihinkään tarvitse. Mutta jos töissä pitäisi tehdä työtehtäviin kuuluvia asioita, auttaisi kovasti jos opettelisi sen verran, että pystyy tekemään tarvittavat asiat. Tai omassa elämässä. Mutta jos ei ole tarvetta, tuskin kukaan edes ihmettelee mikset tee? Eiköhän nämä ihmettelyt kumpua tilanteista, joissa olisi pitänyt jotain kyetä tekemään, mutta jotkut vetoavat siihen, ettei heidän ikäisensä voi osata.
Eivät minunkaan vanhempani olleet yhtään kiinnostuneita tietokoneista eläkeiällä, mutta toinen harrasti valokuvausta -> Kuvankäsittelystä oli harrastuksessa iloa. Tuttaviin ja lapsiin oli kiva pitää yhteyttä -> Onnistu helposti oikeilla työkaluilla. Jne. Aika harva nykyään harrastaa tietokoneita tietokeiden vuoksi, vaan siksi, että haluaa tehdä jotain, jonka tekemisessä tietokone helpottaa.
Ja viestini ydin oli: Ei tunnu olevan iästä kiinni osaako noita tehdä, vaan siitä onko tarvetta ja halua. Moni vanhempi osaa ja nuorempi taas ei, asenteesta kiinni miten reagoi, kun tulee eteen tarve osata uusi asia.
Mä kummastelen kanssa. Me 90-luvun alussa kirjanpitohommia ja datanomeiksi opiskelleet opeteltiin myös ohjelmointia, jos kirjoituskoneella vielä taottiinkin kymmensormijärjestelmä aivoihimme.
Nykyisessä työssäni olen pääkäyttäjä isossa järjestelmässä ja juoksen auttamassa muita ja neuvomassa oman työn ohella ja jatkuvasti opiskelen uutta.
Paljon näkee sitä kun nuoriso takoo konetta etusormillaan.......
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 ja lääkäri sanoi minulle, että "netistä löytyy tietoa tästä, sun lapset voi varmaan auttaa sua etsimään". Juuh, eihän näin vanha mummeli osaa googlata...
Tää on aika uskomaton:D Oli varmaan nuori lääkäri kyseessä.
Mulla on 30-luvulla syntynyt anoppi, eikä mikään tietokoneguru, mutta oli kuulemma meinannut hoitaja tms. pudota tuolilta, kun oli pyytänyt jostain lomakkeesta tietokoneella täytettävää versiota. Anopilla oli sormien kanssa ongelmaa, joten hänen oli helpompi kirjoittaa tietokoneella kuin käsin. Ja muutenkin helpompaa: Kun oli koko työelämänsä kirjoittanut ensin kirjoituskoneella ja sitten viimeiset vuodet tietokoneella, oli näppäimistöllä kirjoittaminen paljon helpompaa kuin kynällä.
Eihän yksinkertaisin tekstinkäsittely oikeasti hirveästi edes eroa kirjoituskoneella kirjoittamisesta.
Ekat koneet tulivat päivittäiskäyttöön konttoreihin 70-luvulla. Se tarkoittaa, että ihan boomereistakin huomattava osa on joutunut käyttämään niitä töissään. 80-luvulla kouluissa alettiin opettaa tietotekniikkaa, ja käytännössä kaikki alle viisikymppiset ovat käyttäneet niitä opinnoissaan jossain vaiheessa. Ensimmäisiä DOS-koneita käytettiin komentotulkista käsin, ja käyttöliittymä Windows tuli vasta myöhemmin. Kuinka moni nykyinen teini osaa antaa käskyt komentotulkista käsin? t. 46v