Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hassua osata jotain kieltä hyvin

Vierailija
16.10.2013 |

Anteeksi, ihan tyhmä aloitus, mutta olen kuumeessa ja katsellut koko aamun Frendejä. Laitoin tekstityksen englanniksi, niin kuin aina teen. Mutta nyt vain jotenkin aloin miettiä, että en edes mieti, ettei kieli ole suomea.

En siis tee työkseni mitään sellaista missä tarvitsisi englantia tai muutakaan kieltä paljoa, ja vaikka tuttavapiiriin kuuluu monia kansalaisuuksia, yleensä kielenä on suomi. 

On vain kiva huomata, että pärjää englannillakin :) Muita, jotka huomanneet saman, työn ulkopuolella?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tunnisran ton tunteen , ja se on kivaa :) Sama tunne tulee englantia äidinkielenään puhuvissa maissa,kun saa hyvän keskustelun aikaiseksi,mieletön tunne kyetä kommunikoimaan vieraalla kielellä hyvin!

Vierailija
2/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän ihan jokainen suomalainen osaa englantia niin, että sillä pärjää hyvin ja ymmärtää mitä amerikkalaisissa ohjelmissa sanotaan. Amerikan englanti on oikeesti tosi helppoa verrattuna brittien monimuotoisiin englannin ääntämisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän seitsemää kieltä sujuvasti. Pystyn siis seuraamaan tv-ohjelmia, uutisia, radiokeskusteluja tai kahden natiivin arkikeskustelua suomen lisäksi englanniksi, ruotsiksi, saksaksi, italiaksi, espanjaksi ja ranskaksi. 

Toisinpäin ei vaan suju. Vaikka ymmärrän kaiken, oma puheen tuottaminen on tosi huonoa. En muista sanoja tai lauserakenteita, en prepositioita ja sijamuotoja. Harmi sinänsä! En vain pääse harjoituttamaan omaa puhetta missään, täysin yksipuolista tämä osaaminen.

Olin viime kesänä Ranskassa lomalla. Ymmärsin ihan kaiken, mitä kaikki puhuivat (ihan hyvä, koska ne ei puhu mitään muuta kieltä..), mutten osannut kysyä keneltäkään mitään tai kertoa elämästäni. Luulivat sitten, etten ymmärräkään mitään. Je suis .. öö .. j'ai tres filles ei kun äh..

Vierailija
4/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:24"]

No eiköhän ihan jokainen suomalainen osaa englantia niin, että sillä pärjää hyvin ja ymmärtää mitä amerikkalaisissa ohjelmissa sanotaan. Amerikan englanti on oikeesti tosi helppoa verrattuna brittien monimuotoisiin englannin ääntämisiin.

[/quote]

Selvisin Lontoossakin todella hyvin viime kesänä :) 

ap

Vierailija
5/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä aloin kanssa katsella Frendejä ilman tekstityksiä ja oli hauskaa kun joidenkin jaksojen sisältö muuttui täysin kun ei päässyt lukemaan suomennosta... kaikkea kun ei voi suomentaa ihan yksi yhteen...

Enkä mä nyt englannillä pärjäis mutta ymmärrän kyllä sujuvasti

Vierailija
6/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on kivaa, kun jossain vaiheessa työpäivää tajuaa hanskanneensa asioita suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi - ja jossain vaiheessa ei enää edes ajattele sitä, että millä kielellä nyt toimii. Reagoi vaan sillä kielellä, jota vastapuoli tuottaa. :)

Vierailija
7/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat kielet ovat yksi suurimmista rikkauksista minulle. Mitä enemmän opin ymmärtämään, sitä enemmän himoitsen oppia lisää.Eniten rakastan brittienglannin ilmaisutapoja ja espanjan lauserakenteita.

Vierailija
8/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:29"]

[/quote]

ap

[/quote]

Käy ensi kerralla vaikka manchesterissa.

Vierailija
9/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:33"]

Vieraat kielet ovat yksi suurimmista rikkauksista minulle. Mitä enemmän opin ymmärtämään, sitä enemmän himoitsen oppia lisää.Eniten rakastan brittienglannin ilmaisutapoja ja espanjan lauserakenteita.

[/quote]

Minä hallitsen ruotsin kielen ok, mutta englannin niin että ymmärrän ja puhun sitä hyvin. Ruotsia ääntäisinkin hyvin, mutta se ei auta jos sanavarasto loppuu kesken.

Ystäväni puhuu sujuvaa espanjaa, ja ajattelin opetella sen seuraavaksi. Jos ei muuten, niin osaampahan edes jotain Barcelonassa jonne on edessä kaksi matkaa ensi kesänä :)

ap

Vierailija
10/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nro 4, älä sure! Rohkeasti vaan puhumaan!

Mä en osaa sanaakaan ranskaa. Viime kesänä ulkomaanmatkalla onnistuin silti tekemään rikosilmoituksen ranskaksi elekielellä ja muutamalla sanakirjasta poimitulla olellisimmalla sanalla. Ranskalaisilla (ainakin pienemmissä kaupungeissa) on yllättävän suuri halu kommunikaatioon (toisin kuin usein suomalaisilla) vaikkei olisikaan yhteistä kieltä. Ja kyllä ne asiat sitten jotenkin lutviutuu.

Vaikka esim. isossa kaupassa kukaan ei osannut englantia, kun hain jotain tavaraa, siinä oli äkkiä 10 ranskalaista auttamassa ja yrittämässä pähkäillä, mitä se nyt haluaa ja mistä sitä löytyisi. Suomessa myyjät menisi vaan karkuun, kun joku ummikko alkaisi kaupassa jotain solkata ja huitoa ilmaan. :)

Eli rohkeasti vaan puhumaan, kyllä se siitä lähtee!

Vierailija
11/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nykyajan ihminen kuulee englantia niin paljon että sitä kyllä oppii ymmärtämään, puhuminen on sitte toinen juttu. Mun äidin ikäpolvi (liki kuusikymppiset) ei ole oppinut niin hyvin koska he eivät läheskään kaikki ole saaneet nuorena koulussa opiskella englantia, äiti ihmettelee kun sanon että ymmärrän täysin mitä kauniissa ja rohkeissa puhutaan vaikka vaan kuulen puheen toiseen huoneeseen.

Vierailija
12/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Rohkenen epäillä. Joissakin jenkkisarjoissa väännetään niin paksuja murteita ja käytetään sellaisia sanoja, joita ei taatusti koulussa opeteta, että "ihan jokainen suomalainen" ei mukana pysy. Sama koskee brittisarjoja, joissa usein kuulee mm. ihanaa  skottiaksenttia, jota ei täysin ymmärrä lontoolainenkaan.

Vierailija
13/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:29"]

[/quote]

ap

[/quote]

Käy ensi kerralla vaikka manchesterissa.

[/quote]

Olin viikon Aberystwythissä, pari päivää meni mutta sitten sujui taas hyvin. Ei se oikeasti ole niiiiiiiin vaikeaa.

ap

Vierailija
14/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet menossa Barcelonaa, niin olis parempi opetella katalaania, kun espanjaa. Moni barcelonalainen on tiukka katalaani, ja puhuvat katalaania, ei espanjaa. Katalaanithan vaatii vahvasti autonomiaa. Toisn kielet ovat lähellä toisiaan, mutta erojakin löytyy....

Vierailija
15/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:36"]

Ystäväni puhuu sujuvaa espanjaa, ja ajattelin opetella sen seuraavaksi. Jos ei muuten, niin osaampahan edes jotain Barcelonassa jonne on edessä kaksi matkaa ensi kesänä :)

ap

[/quote]

Ajattelit opetella espanjan kieleN ensi kesään mennessä? Onnea yritykselle :D

Vierailija
16/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:40"]

ap

[/quote]

[/quote]

En ihan ymmärrä, miksi yrität olla ilkeä? Joku itsetuntojuttuko? Huono päivä.

Lue kommenttini uudelleen, kiitos.

ap

Vierailija
17/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:49"]

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Luin kommenttisi, lue itse. Sanoit että opettelet "sen" seuraavaksi. On ylimielistä sanoa, että osaa jonkun kielen, ellei ole suunnilleen k.o. kielen professori. Voi sanoa että osaa kieltä - vähän tai paljon - mutta että osaa kielen...

Vierailija
18/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Luin kommenttisi, lue itse. Sanoit että opettelet "sen" seuraavaksi. On ylimielistä sanoa, että osaa jonkun kielen, ellei ole suunnilleen k.o. kielen professori. Voi sanoa että osaa kieltä - vähän tai paljon - mutta että osaa kielen...

Vierailija
19/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Vierailija
20/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan englantia ja espanjaa yhtä hyvin kuin suomea. Ja joo, se on kivaa, varsinkin matkustellessa. Muita kulttuureja ymmärtää vain jos paikallista kieltä osaa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi