Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus tavallisella kotiruoalla

Vierailija
06.09.2020 |

Oletko onnistunut? Tiedätkö jonkun ammattilaisen joka neuvoo oikeita annoskokoja ja vähän tuotteista mitä siihen makaronilaatikkoon kannattaa laittaa?

Toki "tavallinen kotiruoka" voi olla monelle ihan eri kuin mulle. Mulle se kuitenkin on esim. yllä mainittu makaronilaatikko, siskonmakkarakeitto, kanakastiketta ja riisiä, uunilohta ja perunamuusia tai vaikka jauhelihakastike ja perunat. Salaatit kylkeen tietysti.

Aamu-ilta ja välipalat esim.puuroa, hedelmiä, marja-mantelimaito-protskujauhe smoothiee, vähäsokerista jugurttia, mysliä jossa ei lisättyä sokeria jne..

Laihdutettavaa on minulla 30kg. Olen aloittanut vesijuoksun ja kävelylenkit myös.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän, liiku enemmän. Mitään erikoisruokia ei tarvita. Ruuan määrää pienentämällä ja runsaalla liikunnalla itse laihduin ihan hyvin ja reippaasti. Sokerin kyllä karsin ihan minimiin, mutta joskus on herkuteltavakin.     

Vierailija
22/33 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiruoalla laihtuminen on mahdollista kun unohtaa kaikki -palat eli pätkäpaastolle ja päivän ateriat (2, max. 3) klo 12-20 välisenä aikana. Jopa sitä ruisleipää voi syödä jos se niin tärkeää on mutta suosittelisin vaihtamaan sen hapankorppuihin.

Älä ainakaan aamiaista unohda. Sen jos jätät syömättä, olen nälästä heikko lounasaikaan mennessä ja syöt enemmän kuin jaksat. 

Muuten älä napostele välipaloja. Jos juot paljon kahvia, jätä pois sokeri ja kahvileivät ym. 

Tilanteessa jossa henkilöllä on 30 kg ylipainoa elimistö osaa kyllä ottaa varastorasvat käyttöön jos vaan annetaan siihen mahdollisuus eikä syödä tauotta aamusta iltaan.

Ensimmäiset päivät ilman aamiaista on tietysti haastavia mutta jos haluaa laihtua niin jotain on sen eteen tehtäväkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monipuolinen ravinto (erilaisia kasviksia päivittäin, erilaisia lihoja viikoittain, erilaisia leipiä ja lisukkeita) ja kaikkea tietysti kohtuudella. Jos on taipumus mättää lautanen täyteen, ota pieni leipälautanen aterioille ja syöt vain yhden annoksen. Syödä kannattaa pieniä määriä useammin päivässä. Liikkumisesta taitaa olla turhaa edes sanoa.

Vierailija
24/33 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa meistä on lihonnut jollain ihan muulla kuin tavallisella kotiruualla. Pizzat, kebabit, hampparit, karkit, jädet, keksit ja muu ryönä meitä lihottaa. Ja niiden poistaminen ruokavaliosta laihduttaa.

Vähähiikarinen/keto/tms dieetti on siksi niin suosittu, että aika helposti tippuu nopeasti paino. Muilla menetelmillä voi kestää hieman kauemmin, mutta keto ei sovi kaikille, eikä kaikki ole siitä kiinnostuneita. Minä kokeilin, eikä sopinut kilot lähti ja tuli tuplana takaisin kun menin sellaisen hulluna syömisen tilaan. Söin siis kaikkea mitä sillä ei saanut syödä järkyttäviä määriä.

Sokeri ja valkoiset viljat kannattaa jättää pois, tai ainakin minimiin, esim kastikkeen voi tehdä, mutta ei vaaleaa leipää hatkuvasti. Samoin upporasvassa paistetut ruuat. Muuten voi syödä mitä vaan normaalia ruokaa ja muistaa laittaa puolet kasviksia.

Jos ns. herkut olet jo jättänyt pois ja paino ei laske, niin ota kalorilaskuri käyttöön. Siitä on vaivaa, mutta näkee kuinka paljon saa syödä ja missä se ylensyönti tulee (liian vähän kasviksia, liikaa rasvaa, liikaa välipaloja vai mikä) . Se päivän kalorimäärä kannattaa laskea tavoitepainolle, jos nyt ei monien kymmenien kilojen projektista ole kyse.

Vierailija
25/33 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet lautasesta kasviksia. Ja siis jotain muuta kuin pari salaatin lehteä ja puolikas tomaatti. 1/4 hiilaria ja 1/4 prodee. Eikä mitään pilviä hipovia kekoja. Se 3 krt päivässä. Välipalaksi vaikka pari porkkanaa. Jo laihdut kummasti eikä tarvi mitata.

Vierailija
26/33 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laihtua, olen laihtunut 95 -> 78, kohti 65 menossa. Tässä vinkkejä:

Syö aina kun on nälkä, mutta aterioiden välissä tai jos otat aterialla lisää, niin pelkkiä kasviksia. Pienemmät lautaset on tosi hyvä keino.

Älä syö itseltä salaa, moni luulee olevansa säästöliekillä, mutta oikeasti lisää rasvaa, kastikkeita ja napostelua huomaamattaan. Säästöliekki oikeasti vaikuttaa vain yhden päivän verran viikossa. Eli jos laihtuisit kilon viikossa, laihdutkin 850g

Kannattaa syödä kaikki ruoka pöydän ääressä aterimilla. .

Ei herkkuja kotiin. Vierasvaraa voi pitää kotonaan vain laihat ihmiset, me läskit ja entiset läskit syödään ne heti itse.

Aina kasviksia ja hedelmiä tarjolla pöydässä. Jos jotain epäterveellistä on jostain syystä kotiin ostanut, niin se säilötään yläkaapin perälle suljettuun rasiaan. Näin aivoilla on monta vaihetta estää syömästä sitä ja beuvoa ottamaan vaikka banaanin.

Laita kasvikset ensin lautaselle tai syö alkupalana, jos ne eivät ole ruuassa mukana.

Tiedä missä ruuissa on paljon energiaa ja katso paljonko niitä syöt: rasvan määrä, avokadot, pähkinät, juustot, liha ja kastikkeet.

Suunnittele ja preppaa ruokia vapaapäivinä valmiiksi. Mieti valmiiksi mitä teet, kun tarvitset nopeasti jotain, minulla on pakkasessa sekä valmisruokaa, että omatekemää. Tiedän mitä voin ostaa kaupasta pikanälkään. Ja tiedän mitä tilaan subissa , jos on pakko saada pikaruokaa.

Vierailija
27/33 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketodieeetti on hankala, koska kuka haluaa elää loppuelämänsä ilman pastaa tai leipää. Sekaruokavaliolla voi hyvin laihduttaa kestävästi. Annoskoot, vihannesten lisäys, proteiinin muistaminen, sokerin määrän selkeä vähentäminen, ja säännöllinen matalasykkeinen liikunta ja ehkä lihastreeniä. Pitkäjänteisyyttä.

Vierailija
28/33 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoko, lautasmalli ja ruuan koostumus. Niillä minä olen saanut painoa putoamaan ihan kivasti. Valitsen tavallisen riisin ja pastan tilalle mieluummin täysjyväversion joko kokonaan tai puolet annoksesta, katson hieman tarkemmin tarvitseeko läträtä voilla ja kermalla, ja jos niitä tarvitsee, laitan pienemmän määrän. Sitten ns. erityistilanteissa syön kyllä ihan hyvällä omatunnolla vehnäpastaa, juustoja ja kermaa, ei siitä ole haittaa kun arjessa on selkeät ruokatottumukset. Yleensäkin järkevintä on laihduttaa sellaisella ruokavaliolla, mitä pystyy noudattamaan koko loppuelämän.

Vierailija
29/33 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiruoalla laihtuminen on mahdollista kun unohtaa kaikki -palat eli pätkäpaastolle ja päivän ateriat (2, max. 3) klo 12-20 välisenä aikana. Jopa sitä ruisleipää voi syödä jos se niin tärkeää on mutta suosittelisin vaihtamaan sen hapankorppuihin.

En tiedä mitä mielltä -paloina, mutta itsellä ollut esim. 1-2 porkkanaa, vähän viinirypäleitä tai kurkkua -palana. Kokonaisuus ratkaisee, ei kikkailut.

Vierailija
30/33 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähähiikarinen/keto/tms dieetti on siksi niin suosittu, että aika helposti tippuu nopeasti paino. Muilla menetelmillä voi kestää hieman kauemmin, mutta keto ei sovi kaikille, eikä kaikki ole siitä kiinnostuneita.

Onko vähähiilarinen/keto/tms. diettii sellainen, mitä ihminen sitten jatkaa laihduttuaan tavoitepainoonsa? Olisiko parempi löytää sellainen ruokatasapaino, mitä olisi mahdollisimman helppo toteuttaa jatkossakin, koska eikö muuten uhkana ole kilojen tuleminen takaisin?

Vierailija
31/33 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista laihduttaa vaikka syömällä pelkästään pekonia ja suklaapatukoita. Riittää kun pitää määrän tarpeeksi niukkana.

(En silti suosittele. Hemmetin epäterveellinen tapa pudottaa painoa.)

Vierailija
32/33 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö hitaammin. Paljon hitaammin. Se on tärkeää, koska viesti kylläisyydestä saapuu aivoihin viiveellä. Siksi voi olla hyötyä esim. siitä, että katat ensin pöytään pelkän salaatin ja syöt sen hyvin hitaasti ja huolella pureskellen. Vasta sitten otat pienen lautasellisen sitä ”normaalia kotiruokaa” ja keskityt syömään myös sen hyvin hitaasti.

Et koskaan anna itsellesi lupaa ottaa lisää vaikka olisi kuinka hyvää.

Ruokajuomaksi vettä tai kivennäisvettä. Maidosta tai piimästä tms. saat vain turhia kaloreita ja se estää raudan imeytymistä ruoasta. Jos välttämättä haluat juoda maitotuotteita, tee se aamiaisen tai välipalan yhteydessä. Iso lasi piimää riittää yksinään välipalaksi.

En voi olla sanomatta, että varmasti hyötyisit myös reippaan kestävyysliikunnan lisäämisestä. Kävele arkisin vauhdikkaita tunnin lenkkejä ja viikonloppuisin yritä tehdä ainakin yksi parin tunnin reippailu. Pyöräile ja käy uimassa tai vesijuoksussa. Lihasten kasvu tehostaa kalorien polttoa. Liikunnan jälkeenkin keho käyttää pitkään saamaansa ravintoa tehokkaasti hyödyksi eikä se varastoidu rasvaksi kehoon.

Vierailija
33/33 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lihoin kitiruualla kun kaikki arkiliikunta yhtäkkiä loppui. Siinä ei joku pilates-venyttely kerran viikossa paljon auttanut.

Kaikki liikkumisen pitää kävellä, pyöräillä, ja kävellä. Muuten paisuu vaikka ei ruokailua muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän