Lapsen leikkauksesta ja nukutuksesta kysymys!
Lapseltani leikataan nielurisat ja samassa nukutuksessa putkitetaan korvat. Postissa tuli aika leikkaukseen ja ohjelappunen, jossa lukee mm: "Toinen vanhemmista saa olla mukana lapsen vierellä leikkauksen nukutusvaiheeseen saakka."
Tarkoittaako tuo siihen asti siis, että lapsi on unessa, vai siihen asti, kun lasta aletaan nukuttamaan?
Soitan kyllä sinne huomenna ja varmistan, mutta ajattelin, että löytyykö täältä tietoa asiasta. Lapsi on melko arka ja pelokas, lisäksi hänellä on puheenviivästymää, jonka vuoksi ajatus siitä, että hän olisi hereillä yksin vieraiden kanssa tuntuu kamalalta, jos lasta pelottaa ja kukaan ei ymmärrä häntä. :-(
Kommentit (31)
Tays:ssa tampereella leikkaukseen menevän lapsen saa saattaa leikkausalin esivalmisteluhuoneeseen eli ei pääse mukaan itse nukutukseen. Suoliston ja vatsalaukun tähystyksissä saa olla paikalla, kunnes lapsi nukahtaa.
Heräämöön pääsee vain poikkeustapauksissa ja ennalta sopien ja silloinkin vain siinä tapauksessa, että heräämössä ei ole ruuhkaa. Jos lapsella kaikki hyvin (ei siis komplikaatioita) niin siirretään nopeasti osasltolle, jossa vanhemmat saa olla vapaasti.
Hei nr 19 (ja muutkin jolla kokemusta)
Paljonko tuli maksamaan tuo kielijänteen leikkaus? Oliko pitkä nukutus?
Meillä on tuo homma edessä, mutta sen tekisi tk:n hammaslääkäri josta minulla itselläni on aivan kamalia kokemuksi, siksi haluaisin yksityisellä teettää sen.
Meidän kaikki kolme lasta on nukutettu, yksi jopa neljä kertaa, korvien putkitusta ja kitarisojen poistoa varten. Jokainen on pienenä saanut nukahtaa mun syliin. Tai kerran yksi isänsä, kun oltiin peräjälkeen kahden lapsen kanssa putkituksessa. Vanhin kävi putkituksessa neljä kertaa, niin isompana kävi itse leikkauspöydälle pitkäkseen ja mä olin vieressä pitämässä kädestä ja juttelemassa kunnes nukahti. Samoin ovat saaneet herätä sylissä. Ja kunnallisessa hoidossa, paikallisessa pienessä sairaalassa hoidettu nuo nukutukset.
Keskimmäinen on ollut lisäksi käsileikkauksessa, jota pelkäsi kovasti, mutta kun oli jo toisella kymmenellä, niin joutui menemään yksin leikkaussaliin, jossa nukuttivat. Rauhoittavaa antoivat, mutta lapsi oli aivan paniikissa. Tämä oli Taysissa.
Vielä tärkeämpää on olla paikalla kun lapsi herää.
Toiset lapset ovat vain uneliaita ja hiukan sekaisin, mutta jotkut lapset ovat todella itkuisia, pelokkaita ja jopa sekavia nukutuksesta heräämisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:59"]
Hei nr 19 (ja muutkin jolla kokemusta)
Paljonko tuli maksamaan tuo kielijänteen leikkaus? Oliko pitkä nukutus?
Meillä on tuo homma edessä, mutta sen tekisi tk:n hammaslääkäri josta minulla itselläni on aivan kamalia kokemuksi, siksi haluaisin yksityisellä teettää sen.
[/quote]
Meillä tk:n hammaslääkäri poikkas kielijänteen, ei edes puudutettu. Pieni itku ja se oli siinä. Ei tosin suostunut syömään vuorokauteen. Ei maksanut euroakaan.
Mä en kyllä Lastenklinikalla päässyt mukaan, 7 kk vierastava vauva kärrättiin sängyn kanssa pois, ja heräämössäkin oli liki 3 tuntia ennen kuin näin. Oli kamalaa.
Meille sanottiin että koska vanhemmat näyttivät niin rauhallisilta niin annettiin olla läsnä kun lasta nukutettiin ja olimme siihen asti kun lapsi nukahti. Kuulemma on tilannekohtaista ja kiinni nukutuslääkäristä sekä vanhemmsita ja lapsesta.
Pakko sanoa että se ei ollut mitään kauhean miellyttävää näin vanhemman näkökulmasta. Lapsi muuttui vähän itkuiseksi juuri ennen nukahtamista silmät muljahteli ja itse nukahtaminen vaikutti siltä kuin lapsi olisi kuollut. Oli siis mullekin pelottava tapahtuma (aloin itse itkeä kun mentiin eri huoneeseen). Ehkä hyvä että varotetaan etukäteen.
Minä pääsin viime talvena Lastenklinikalla 2-vuotiaan lapseni mukaan. Nukahtaminen ei ollut mielestäni mitenkään kamalaa, hän nukahti rauhallisesti syliini, ilman itkuja tai silmän muljahteluja. Heräämöön en päässyt, mutta hän ei joutunut olemaan siellä kovin kauaa ja oli onneksi hyväntuulinen herätessään.
Olin lastenklinikalla mukana aina siihen asti, että lapsi oli täysin unessa. Pidin sylissä , kun laitettiin kanyyli käteen. En muista, että lapselle olisi annettu rauhottavia. Heräämöön pääsin ennen kuin lapsi heräsi.
Kyllä siinä nukahtamisvaiheessa lapsi alkaa usein taistella nukahtamista vastaan, eli siitä kai ne muljahdukset tulee, mutta kuuluu asiaan. Turun Mehiläisessä olin lapsen vierellä nukahtamiseen asti, ei ollut kamalaa.
Ei yksityiselläkään vanhemmat pääse aina leikkaussaliin mukaan.