Naimisiin ennen synnytystä?
Kaipaisin mielipiteitä ja ajatuksia puolesta ja vastaan.
Tilanne:
Meillä on uusperhe (kaikki lapset minun) ja nyt meille on tulossa ensimmäinen yhteinen lapsi tammi-helmikuun vaihteessa. Kihloissa olemme jo, ja alustavasti on puhuttu että häät olisivat ensi kesänä. Päivämäärää ei ole sovittu. Itselleni kelpaisivat pienemmätkin häät, mutta mies haluaa pykälää isommat kuin minä, ei kuitenkaan mitään mahtihäitä hänkään. Itse olen ollut kerran aiemmin naimisissa, miehelle tämä on ensimmäinen kerta kihloissa ja tulee olemaan ensimmäinen (toivottavasti myös viimeinen) avioliitto.
Nyt olen kuitenkin raskausviikkojen kertyessä alkanut haaveilla, että olisimme naimisissa jo ennen vauvan syntymää. Silloin hääjuhla jää toki vaisuksi ja vierasmäärä pieneksi, mutta toisaalta sen voisi kääntää intiimiydeksi. Haluaisin tätä ensisijaisesti juridisista syistä. Lapsi olisi automaattisesti isänsä lapsi eikä mitään tunnustamiskoukeroita tarvittaisi. Tässä vaikuttaa myös jokin vanhakantainen ajatus; haluan jostain omituisesta syystä että kaikki lapseni ovat aviolapsia.
Toisaalta sitten taas, haluaisin niistä meidän häistä ihanat ja ikimuistoiset, juhlalliset, omannäköiset, tunnelmalliset, hauskat jne. ilman turhaa vierasmäärän karsintaa. Tämän onnistuminen melkeinpä vaatisi sen että naimisiin mennään vasta sitten kesällä.
Kommentit (2)
No minusta pitäisi koko helanhoito ajatella että onko se isyydentunnustaminen se juttu vai mitenkä.
Minusta kesähäät on melko peruskauraa, tunnelmaa voisi saada jos menisitte nyt talvella naimisiin -talvi, kynttilää, tulta takassa? Ihania romanttisia tiloja löytyy vapaana varmasti.
Mutta jos meinaatte häät järjestää talveksi niin kiire alkaa jo pukkaamaan: kortit ja juhlaväki pitää silti tehdä. Älä pidä häitäsi kuukauden ilmoitusajalla! Eli jos meinaisitte vaikka joulukuussa pitää häät niin korttien valmistamiseen ja lähettämiseen ei ole enää kauaa aikaa.
Toinen hyvä kohta häille on kaste. Ja kodin ja kirkon lisäksi kasteen sekä vihkimisen voi pitää myös muualla. Voisi tämänkin siis hoitaa jossain juhlavassa paikassa. Jos lapsi syntyy tammi-helmikuussa ja pitäisitte kasteen maaliskuussa vaikkapa niin silloin on jo keväistä ja valoisaa, silti voi olla vielä lunta mukavasti.
Taas voisi kuvitella häät jossain ihanassa miljöössä: kaste ja häät samassa paikassa?
Ratkaisu: menette maistraatissa naimisiin ja juhlat pidätte kesällä. Perustelusi o at ihan hyvät.