Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äpäräksi sanominen

Vierailija
15.10.2013 |

Xenia-ketjussa (joka varmaan kohta poistetaan) sanottiin lasta äpäräksi. Kuinka yleistä on nykyisin kohista siitä, että lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella?

Eräs tuttuni pitää kauheana sitä, jos lapsi syntyy avoliitossa. Hän ei pidä sitä lapsen edun mukaisena. Sen sijaan hänestä on todella kunnioitettavaa saada lapsi yksin. No ihan miten vaan...

Muistan nähteeni tilaston, että yli puolet esikoisista syntyy avioliiton ulkopuolella. Sen ei siis pitäisi olla kovin kaameaa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se on huvittavaa. Olen itse syntynyt 80-luvulla avoliittoon, ja tajusin vasta joitakin vuosia sitten, että hei mähän olen äpärä. :D Jos joku mua äpäräksi "haukkuisi", saisin ainakin hyvät naurut.

Vierailija
2/18 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu, että sana on alkanut menettää merkityksensä. Useammassa tilanteessa olen kuullut äpärää käytettävän kakaran tai riiviön synonyyminä kuvaamaan huonokäytöksistä lasta. En voisi ikinä kuvitella, että nykyajan lapset haukkuisivat jotakuta äpäräksi sanan perinteisessä merkityksessä, varsinkin kun se on niin yleistä. Jotenkin tuntuu jopa vanhanaikaiselta ajatus, että avoliitossa asuva pariskunta menisi raskauden aikana naimisiin ihan vain sen vuoksi, ettei lapsi olisi "äpärä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko nuori edes tietää sanan oikean merkityksen? Minusta äpärä kuuluu kuoleviin sanoihin, kun ei sillä nyky-yhteiskunnassa ole oikein käyttöä. Enpä ole aikoihin nähnyt myöskään ilmaisua au-lapsi. Eikä kai kukaan enää sano kondomia varmuusesineeksi? Kieli elää.

Vierailija
4/18 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 16:56"]

Xenia-ketjussa (joka varmaan kohta poistetaan) sanottiin lasta äpäräksi. Kuinka yleistä on nykyisin kohista siitä, että lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella?

Eräs tuttuni pitää kauheana sitä, jos lapsi syntyy avoliitossa. Hän ei pidä sitä lapsen edun mukaisena. Sen sijaan hänestä on todella kunnioitettavaa saada lapsi yksin. No ihan miten vaan...

Muistan nähteeni tilaston, että yli puolet esikoisista syntyy avioliiton ulkopuolella. Sen ei siis pitäisi olla kovin kaameaa.

[/quote]

Äpärä on äpärä vaikka olisimme niitä kaikki. Yleisyys ei tee ei-äpärää.

Vierailija
5/18 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole enää mikään haukkumanimi. Avioliiton ulkopuolella syntyminen on nykyään ihan normaalia ja tavallista, ei sitä varten tarvita enää mitään erityisnimityksiä. Ja hyvä niin, ei lasta tarvitse haukkua syntyperästään eikä muutenkaan asioista joille hän ei itse voi mitään. Eikä tollaisella asialla ole kyllä mitään väliäkään.

Vierailija
6/18 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 16:56"]

[/quote]

Äpärä on äpärä vaikka olisimme niitä kaikki. Yleisyys ei tee ei-äpärää.

[/quote]

Ei toki, tarkoitin vaan enemmän sitä, onko avioliiton ulkopuolella syntyminen jotenkin negatiivista. Sori, en tainnut ilmaista itseäni hyvin :)

Vierailija
7/18 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi sanoa äpärä, kun meillä on myös upea sana: "lehtolapsi" ;)

Vierailija
8/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää kenenkään kuullut kauhistelevan sitä, että joku syntyy avioliiton ulkopuolelle, eli äpäräksi. Sen sijaan tiedän, että jotkut ihmiset tarkoittavat äpärällä sitä, ettei äidillä ole tietoa kuka on isä, vaikka oikeasti "äpäröitä" ovat kaikki avioliiton ulkopuolella syntyneet, myös ne joiden vanhemmat ovat avoliitossa ja isäkin siis tiedossa.

- avioliiton ulkopuolella itsekkin syntynyt

Vierailija
9/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta paha, jos syntyy vakaaseen avoliittoon. Avio- tai avoerolapset saavat minussa puistatuksen aikaan samoin kuin vanhempansa, niitä kutsun huoranpenikoiksi vaikka tiedän sen väärin olevankin. En tietysti suoraan päin naamaa kuitenkaan. Yksin lapsen hankkivat äidit taas ovat minusta ihan ok.

Vierailija
10/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äpärä on edelleen tosi paha sana, myös huoraksi haukkuminen ei ole mitenkään neutraalia edelleenkään. Nykypäivänä äpärä voisi tarkoittaa esim. sitä, että joku nainen on ollut niin yksinkertainen, että on antanut sekä ymmärtää että antaa mutta ei ole ymmärtänyt ehkäistä. Mies on sitten kaikonnut ties minne, tuskin nainen tietää nimeäkään... Näitä "Ruotsin-laiva-lapsiahan" edelleen syntyy, jostain kumman syystä. Lapsi siihen on tietysti syytön, enemmän se lapsen nimittely on pilkkaa äitiä kohtaan. Äpärän äiti vaikuttaa muutenkin kyvyttömältä ja typeryyttään hyväksikäytetyltä.

Vierailija
11/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 21:07"]

Ei minusta paha, jos syntyy vakaaseen avoliittoon. Avio- tai avoerolapset saavat minussa puistatuksen aikaan samoin kuin vanhempansa, niitä kutsun huoranpenikoiksi vaikka tiedän sen väärin olevankin. En tietysti suoraan päin naamaa kuitenkaan. Yksin lapsen hankkivat äidit taas ovat minusta ihan ok.

[/quote]

Olet kauhea ihminen. 

Vierailija
12/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 21:07"]

[/quote]

Olet kauhea ihminen. 

[/quote]

Ja sinä ilmeisesti yh-huora, kun et kestä tosiasian kuulemista.

Vierailija
13/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 17:32"]

Moniko nuori edes tietää sanan oikean merkityksen? Minusta äpärä kuuluu kuoleviin sanoihin, kun ei sillä nyky-yhteiskunnassa ole oikein käyttöä. Enpä ole aikoihin nähnyt myöskään ilmaisua au-lapsi. Eikä kai kukaan enää sano kondomia varmuusesineeksi? Kieli elää.

[/quote]

No ei sitä varmuusesineeksi ole kutsuttu koskaan, mutta nykyäänkin käytetään joskus ehkäisyvälineiden tilalla sanaa varmuusväline...

Vierailija
14/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä enää ole sellaista painoarvoa kuin aikanaan, koska kaikenmaailman susipareja sun muita on niin helvetisti anyways.

Sama kuin huoranpenikka. Nykyäänhän suurin osa taitaa melkein olla sellaisia, joten siitä on tullut normi.

Vierailija
15/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 17:10"]

Nykyään tuntuu, että sana on alkanut menettää merkityksensä. Useammassa tilanteessa olen kuullut äpärää käytettävän kakaran tai riiviön synonyyminä kuvaamaan huonokäytöksistä lasta. En voisi ikinä kuvitella, että nykyajan lapset haukkuisivat jotakuta äpäräksi sanan perinteisessä merkityksessä, varsinkin kun se on niin yleistä. Jotenkin tuntuu jopa vanhanaikaiselta ajatus, että avoliitossa asuva pariskunta menisi raskauden aikana naimisiin ihan vain sen vuoksi, ettei lapsi olisi "äpärä".

[/quote]

No kyllä minä ainakin menisin, jos joutuisin tuollaiseen tilanteeseen. Onneksi olemme mieheni kanssa samoilla linjoilla siitä, että lasten kuuluu syntyä avioliittoon.

Vierailija
16/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susiparin lehtolapsi. Kuinka suloista!

Vierailija
17/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 17:05"]

Musta se on huvittavaa. Olen itse syntynyt 80-luvulla avoliittoon, ja tajusin vasta joitakin vuosia sitten, että hei mähän olen äpärä. :D Jos joku mua äpäräksi "haukkuisi", saisin ainakin hyvät naurut.

[/quote]

Minäkin olen syntynyt 80-luvulla avoliittoon. Silloin se oli ihan tavallista. 80-luvulla yli puolet esikoisista syntyi avoliittoon. 90- ja 2000-luvuilla tuli tavallisemmaksi solmia ensin avioliitto ja tehdä vasta sitten lapsia.

Vierailija
18/18 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni isä kutsui lastani äpäräksi jonkin raskaudenaikaisen riidan yhteydessä. Ei sitten tullut kuitenkaan mieleen kosia. Miesten logiikkaa parhaimmillaan - ja omaa lastaan siis haukkui.

Erosimme pian vauvan syntymän jälkeen. Niin ja mies on muuten akateeminen (kuten itse).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi