Paras leipä, mitä olet syönyt? Kuka sitä teki, vai onko ihan kaupasta?
Kommentit (417)
Suomessa ostetuista Lidlissä taannoin paistopisteessä myyty Bauernbrot. Saksassa samaa leipää saa joka leipomosta ja myös Tallinnasta saa samankaltaista maukasta leipää. Suomessa ei ole kuin huonoa ja vielä huonompaa.
Itse pidetään peltopoika nimisestä ruisleivästä.
Mutta sitä ei tuoda tänne pohjois-karjalaan, aina kun käydään mummolassa länsirannikolla äitini pakastaa meille valmiiksi aina kymmeniä leipiä, tuodaan pakastettuna ja saadaan herkutella pitkin vuotta.
N40
Meidän perheessä on aina syöty Reissumiestä. Nyt meni ikuisesti boikottiin kantaaottavan ja ideologiaa tyrkyttävän uudistuksen myötä. -Joten ihan hyvä ketju tämä; pitää alkaa etsimään sitä uutta suosikkileipää.
Porin leipätehtaan ruisleipä.
Sitten kerran sain lämmintä ranskanleipää Reposaaren leipomosta, olimme heti ovenkahvassa kiinni kun liike aukaistiin. Söimme sen kokonaan niin että täytyi vielä mennä ostamaan toinen, että saatiin kotiinkin.
Tuo nyt oli 1970-luvun alussa, tuskinpa siellä mitään leipomoa on ollut enää vuosikymmeniin.
Enpä oo sen jälestä maistanut yhtä hyvää leipää.
Saaristolaisleipä. Mun entinen koulukaveri teki itse.
Uudenmaan leipomomon ruisleipä. Ruista, ei vehnää, ei mallasta, ei sokeria, ei siirappia, juureen leivottu.
Kangasalan Saarikylissä on Haaviston mylly. Tekee luomuruisleipää- Heikin leipä muistaakseni. Sitä saa täällä kaupoistakin.
Reissumies ei ole enää reissumies. kirjoitti:
Meidän perheessä on aina syöty Reissumiestä. Nyt meni ikuisesti boikottiin kantaaottavan ja ideologiaa tyrkyttävän uudistuksen myötä. -Joten ihan hyvä ketju tämä; pitää alkaa etsimään sitä uutta suosikkileipää.
Niin että luovutte perheenne suosikkileivästä koska sinä et hyväksy ihmisten geneettistä variaatiota?
Kysy nyt ensiksi niiltä muiltakin perheenjäseniltä mielipidettä, ehkä he takovat päähäsi vähän järkeä...
Vierailija kirjoitti:
Viipurilaisen Kotileipomon (Asikkala) Ruis-Lähipala ja Siemen-Lähipala.
Padasjoen leipomon rusreikäleipä.
Just noi! Tänään pistelin Padasjokelaista ja se maistuu Oikeelle Ruisleivälle! Vääksyläiset on myös todella hyviä ja kunnioitan leipurijätkien hyväntekeväisyystyötä!
Joskus 2000- luvun alkupuolella oltiin usein porukoiden kanssa Saariselällä laskettelemassa ja hiihtämässä. Monesti sitten reissun päätteeksi haettiin aina paikallisesta pikkumarketista kylän raitin varrelta sylillinen perunarieskaa jossa oli joukossa rapeita pekonin palasia.
Kerran sain isän vihat niskoilleni kun olin yön pimeinä tunteina käynyt leipäkaapilla varkaissa hakemassa yhden kokonaisen rieskan yöpalaksi koneelle. Se oli kyllä epäilemättä parasta leipää mitä on tullut syötyä.
M30
Isotädin tekemä aito pohjalainen ohrarieska - niiiiiiiiiiiiiiiin hyvää!
Ostettuna (eli hävikkipussina) Fazerin paistopisteen viikuna-hasselpähkinäleipä. Rapea, hyvä kuori ja herkullista leipää. Tätä on aina pakkasessa, jos onnistuu löytämään useamman leivän...
Rostenin mallaspalat (puikulat?). Tod. hyviä!
Vierailija kirjoitti:
Porokylän ruisleipä. Valitettavasti en enää voi sitä syödä, koska todettiin keliakia :,(
Olen yrittänyt löytää jonkinlaista korviketta ruisleivälle gluteenittomista leivistä. Tattarileivät menee lähimmäksi, mutta valitettavasti maulta eivät pääse samalle tasolle ruisleivän kanssa.
Kokeilepa Porokylän teff-jälkkäriä. Päässyt lähimmäksi ruisleipää minun mielestäni.
Anopin tekemä maalaisleipä. Miksi en pyytänyt juurta ja reseptiä, oi miksi. Hänen tyttäret katuvat samaa asiaa, eikä kukaan oikein tiedä mihin se juuri edes joutui.
Vierailija kirjoitti:
Porin leipätehtaan ruisleipä.
Sitten kerran sain lämmintä ranskanleipää Reposaaren leipomosta, olimme heti ovenkahvassa kiinni kun liike aukaistiin. Söimme sen kokonaan niin että täytyi vielä mennä ostamaan toinen, että saatiin kotiinkin.
Tuo nyt oli 1970-luvun alussa, tuskinpa siellä mitään leipomoa on ollut enää vuosikymmeniin.
Enpä oo sen jälestä maistanut yhtä hyvää leipää.
Kyllä, Porin Poika on paras ruisleipä. Ulkoasu muuttui muutamia vuosia sitten, mutta hyvää on. Porin leivän tuotteita saa siis kyllä edelleenkin.
Meriläisen ruisvarras paperipussissa. Oulussa myydään.
Putsasin tietty maton.🤗