Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö ahdistavana tai tunkeilevana, jos tuntematon mies keskustellessaan kanssasi koskettaaa olkapäätäsi tai kättäsi?

Vierailija
06.09.2020 |

Vai et?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähtökohtaisesti tykkään tästä ja teen sitä myös itse - sekä naisille että miehille. Pieni kosketus tuo lämpöä kommunikointitilanteeseen ja ainakaan esim. työtoverit eivät pidä sitä pahana. Yleensä sen vaistoaa ihmisestä mikäli hän ei halua tulla kosketetuksi. Ihminen kaipaa kosketusta ja monet yksinäiset eivät tule viikkoihin - ehkä kuukausiin kenenkään koskettamaksi. Se on surullista.

Minusta me olemme vieraantuneet turhan etäisiksi neutraalista kosketuksesta ihmisten kesken, kun nykyään kaikki on erotisoitu. Kohta rupeaa olemaan arabimeininkiä ja ei saa enää edes silmiin katsoa. Silloin katoaa myös osa inhimillisyyttä. Toivottavasti näin ei käy.

Korona tietysti tässä hetkessä vaikuttaa merkittävästi kosketuksen vähenemiseen.

Et sitten lukenut aloitusta kun vastaat aivan asian vierestä. Ketjun aiheena on tuntemattomien koskettelu, ei tuttujen tai työkavereitten. Btw, meillä on tiivis yhteisö ja toisinaan tulee jopa halailtua työkavereitten kanssa ilman seksuaalista viritystä.

Otsikon aiheen mukaisesti vastaan että en minäkään halua että tuntemattomat koskettelevat minua. 

Olen koskettanut esim. käsivarteen tai olkaan ohimennen myös töissä asiakkaita ja kukaan ei ole pahastunut. Toki en hyökkää kadulla randomilla tuntemattomien iholle, vaan kyse on aina jonkinlaisesta keskustelu- tai vuorovaikutustilanteesta. Kuten sanottu, niin tyylisilmää ja tuntosarvet pitää olla.

Vierailija
62/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liikuntarajoitteinen, joten tuntemattomat ihmiset koskevat minuun usein yrittäessään auttaa. Pelästyn kuitenkin helposti ja minulla on erittäin huono tasapaino, joten kaadun helposti etenkin, jos ihmiset tarttuvat minuun jne. Saa auttaa, mutta aina pitäisi kysyä ensin, ettei pahenna tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kommentoijista kuolisi kauhusta jo Keski-Euroopassa 😂. On ihan normaalia koskea keskustelukumppania esim käsivarteen jutun "tehokeinona". Minua on koskeneet niin työkaverit, hammashoitaja, naapurit kuin salin vastaanottovirkailija, ja suurin osa näistä muutes naisia eikä tilanteissa ollut mitään ahdistavaa. Surullisen eristäytyneitä ovat suurin osa suomalaisista.

T. Ulkosuomalainen

Joo, nämä ”ulkosuomalaiset” ovat sitten oma lukunsa. Yksi tällainen tuttu palasi Suomeen, ja itki sitä, kun suomalaiset ovat niin kalseita. Hän on itse kaikille kiva ja mukava, tuntemattomillekin, ja koskettelee ystävällisesti ja menee lähelle, mutta ihmiset suunnilleen loikkaavat pakoon ja välttelevät häntä ja ottavat etäisyyttä. Ei millään olisi suostunut uskomaan,?että vikana on hänen käytöksensä, ja että hänet koetaan tungettelevana ja epäkohteliaana, kun hän itse vaan jankkasi olevansa mukava ihminen.

Vierailija
64/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntematon, koen erittäin tunkeilevana ja joissain tilanteissa uhkaavanakin. Reagoin äkillisellä liikkeellä pois tilanteesta ja kovalla äänellä

Jos mietit että tekisi mieli koskettaa, ole ennemmin koskettamatta kuin pilaa mahdollisuus tutustua toiseen normaalisti vailla tunkeilua

En halua tutustua ihmiseen, joka kavahtaa kosketusta. Se antaa minulle ei-toivotun signaalin ja viestii että ihmisellä on jotain traumoja tai ongelmia kohdata kanssaihmisiä varauksettomasti ja normaalisti.

Suomessa nimenomaan on normaalia, että ei kosketella tuntemattomia. Eli ainoa joka tässä on epänormaali olet sinä, joka haluat kosketella tuntematonta ja loukkaannut kun hän ei sitä halua. Maassa maan tavalla.

Vierailija
65/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halaan ystäviä ja sukulaisia tervehdykseksi (Ei korona-aikaan) ja muuten minuun saa koskea vain oma puoliso. Tykkään läheisyydestä, mutta en kenenkään randomin kanssa. Ammattikorkeassa opiskellessa meillä oli pari kertaa hierontapiiri tai hieronta parin kanssa. Se oli tosi epämukavaa minusta ja en osaa kuin ihmetellä, miksi. Kyseessä ei mikään fysioterapeutti koulutus kuitenkaan ollut.

En halua tulla kosketuksi tai koskea mitään hyvänpäiväntuttuja, opiskelu- tai työkavereita, tai ylipäätään mitään random ihmisiä. Eikö se ole hyviä tapoja, että ei kosketa? Ei ole väliä onko mies vai nainen. Ei ole minusta normaalia koskea tuntemattoman olkapäätä tai kättä.

Et sitten varmaan myöskään kättele tervehdittäessä (ennen koronaakaan)?

Ja te kaikki muut kosketuskammoiset. Ette varmaan kättele, vaan kieltäydytte siitä saastaisuuden vuoksi kuin muslimit konsanaan?

Vierailija
66/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntematon, koen erittäin tunkeilevana ja joissain tilanteissa uhkaavanakin. Reagoin äkillisellä liikkeellä pois tilanteesta ja kovalla äänellä

Jos mietit että tekisi mieli koskettaa, ole ennemmin koskettamatta kuin pilaa mahdollisuus tutustua toiseen normaalisti vailla tunkeilua

En halua tutustua ihmiseen, joka kavahtaa kosketusta. Se antaa minulle ei-toivotun signaalin ja viestii että ihmisellä on jotain traumoja tai ongelmia kohdata kanssaihmisiä varauksettomasti ja normaalisti.

Suomessa nimenomaan on normaalia, että ei kosketella tuntemattomia. Eli ainoa joka tässä on epänormaali olet sinä, joka haluat kosketella tuntematonta ja loukkaannut kun hän ei sitä halua. Maassa maan tavalla.

Oletpa tyly. Vaan ei hätää, ylläsi leijuu varmasti sen verran ukkosladattu aura, että kukaan ei tule lähimaillekaan. Et voi kuitenkaan puhua kaikkien suomalaisten puolesta, vaikka teitä jöröjukkiakin on keskuudessamme vastauksista päätellen melko runsaastikin.

Vierailija
67/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähtökohtaisesti tykkään tästä ja teen sitä myös itse - sekä naisille että miehille. Pieni kosketus tuo lämpöä kommunikointitilanteeseen ja ainakaan esim. työtoverit eivät pidä sitä pahana. Yleensä sen vaistoaa ihmisestä mikäli hän ei halua tulla kosketetuksi. Ihminen kaipaa kosketusta ja monet yksinäiset eivät tule viikkoihin - ehkä kuukausiin kenenkään koskettamaksi. Se on surullista.

Minusta me olemme vieraantuneet turhan etäisiksi neutraalista kosketuksesta ihmisten kesken, kun nykyään kaikki on erotisoitu. Kohta rupeaa olemaan arabimeininkiä ja ei saa enää edes silmiin katsoa. Silloin katoaa myös osa inhimillisyyttä. Toivottavasti näin ei käy.

Korona tietysti tässä hetkessä vaikuttaa merkittävästi kosketuksen vähenemiseen.

Et sitten lukenut aloitusta kun vastaat aivan asian vierestä. Ketjun aiheena on tuntemattomien koskettelu, ei tuttujen tai työkavereitten. Btw, meillä on tiivis yhteisö ja toisinaan tulee jopa halailtua työkavereitten kanssa ilman seksuaalista viritystä.

Otsikon aiheen mukaisesti vastaan että en minäkään halua että tuntemattomat koskettelevat minua. 

Olen koskettanut esim. käsivarteen tai olkaan ohimennen myös töissä asiakkaita ja kukaan ei ole pahastunut. Toki en hyökkää kadulla randomilla tuntemattomien iholle, vaan kyse on aina jonkinlaisesta keskustelu- tai vuorovaikutustilanteesta. Kuten sanottu, niin tyylisilmää ja tuntosarvet pitää olla.

Mistä kuvittelet tietäväsi että eivät ole pahastuneet? Kaikki eivät kehtaa sanoa. Monet kiltit ihmiset jopa muuttuvat entistä mukavammiksi, paikatakseen huonoa käytöstä. Vaikka itse ovat sen huonon käytöksen kohteena!

68/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän. 

Ihan sama, kumpaa sukupuolta koskettaja on. 

Minuun ei kosketa.

Vierailija
69/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa tyly. Vaan ei hätää, ylläsi leijuu varmasti sen verran ukkosladattu aura, että kukaan ei tule lähimaillekaan. Et voi kuitenkaan puhua kaikkien suomalaisten puolesta, vaikka teitä jöröjukkiakin on keskuudessamme vastauksista päätellen melko runsaastikin.

Kyllä hän voi. Kulttuuriimme ei kuulu ventovieraan ihmisen koskettelu. Se ei ole mielipideasia vaan fakta.

70/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset pitävät erilaisista asioista. Sinä pidät muiden koskettamisesta, mutta minä inhoan ihmisiä, jotka koskevat minua. Olen sosiaalinen ekstrovertti, joka ei pidä siitä, että minuun kosketaan.

ohis

Vierailija
71/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hyvä tässä korona-ajassa on, että ventovieraat eivät pääse tunkemaan kylkeen kiinni. Mua ei haittaisi yhtään, vaikka tämä turvavälikäytäntö jatkuisi ikuisesti, koronan jälkeenkin. Inhoan sitä, kun vieraat ihmiset tunkevat liian lähelle. Joten kyllä, ap, pidän vieraan ihmisen yllättävää kosketusta tunkeilevana ja ahdistavana. 

Voi kuule kun olisikin. Haisevat ja ällöttävät ihmiset tunkevat ihan naamaan kiinni joka päivä duunissa. Terveisin kaupan täti.

Vierailija
72/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halaan ystäviä ja sukulaisia tervehdykseksi (Ei korona-aikaan) ja muuten minuun saa koskea vain oma puoliso. Tykkään läheisyydestä, mutta en kenenkään randomin kanssa. Ammattikorkeassa opiskellessa meillä oli pari kertaa hierontapiiri tai hieronta parin kanssa. Se oli tosi epämukavaa minusta ja en osaa kuin ihmetellä, miksi. Kyseessä ei mikään fysioterapeutti koulutus kuitenkaan ollut.

En halua tulla kosketuksi tai koskea mitään hyvänpäiväntuttuja, opiskelu- tai työkavereita, tai ylipäätään mitään random ihmisiä. Eikö se ole hyviä tapoja, että ei kosketa? Ei ole väliä onko mies vai nainen. Ei ole minusta normaalia koskea tuntemattoman olkapäätä tai kättä.

Ja te kaikki muut kosketuskammoiset. Ette varmaan kättele, vaan kieltäydytte siitä saastaisuuden vuoksi kuin muslimit konsanaan?

Vittuilu ja tahallinen väärin ymmärtäminen käy kyllä vastauksesta, mutta ei se keskustelua ole.

Vierailija
73/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole koskaan tapahtunut tuollaista miehen toimesta, mutta naisen kyllä. Se tuntui häiritsevältä. Olen itse siis nainen.

Vierailija
74/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun on niin vaikea kunnioittaa muiden omaa tilaa ja koskemattomuutta? Miksi juuri sinun koskettelutarpeesi menee muiden ohi? Miksi juuri sinä olet oikeassa ja muut väärässä, jopa silloin kuin on kyse sen toisen ihmisen kehosta? 

Vierailija
75/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Pitäisin ahdistavana.

Vierailija
76/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuin usein sitä oikeasti kätellään? Jossain työhaastattelussa tai työpaikalla itseään ensi kertaa esitellessä kyllä, mutta harvassa ovat ne tilanteet omalla kohdallani olleet. Sitä paitsi kättely on sosiaalisten normien mukaista ja odotettua käytöstä, yllättäen hipelöinti ei.

- sama

Vierailija
77/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Riippuu paljolti tilanteesta ja tyypistä. Suihkussa käynyt ja muutenkin siisti, suunnilleen omanikäinen mies ei haittaisi, jos tilanne olisi ns. luonteva. Eli vaikka jossain kahden kaveriporukan yhteisessä illanvietossa koskee keskustelun lomassa ohimennen (ei lääppimään jääden). Mutta joku yllätyskosketus heti alkajaisiksi jossain bussipysäkillä tai kaupan maitohyllyllä, ei ei ei...

Myöskin oman isän tai isoisän ikäiset miehet ovat ehdoton ei; ihan sama vaikka näyttäisi siltä, että nostaa 200k pankista tai 200kg penkistä.

Vierailija
78/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kuvittelet tietäväsi että eivät ole pahastuneet? Kaikki eivät kehtaa sanoa. Monet kiltit ihmiset jopa muuttuvat entistä mukavammiksi, paikatakseen huonoa käytöstä. Vaikka itse ovat sen huonon käytöksen kohteena!

Närkästyksen tai kavahduksen huomaa kyllä hyvin ihmisen sanattomasta mikroilmeilystä sekä kehon kielen pienistä viesteistä. Näitä ei 99,9 % ihmisistä osaa peittää vaikka yrittäisi ja haluaisi. Osa meistä osaa ilmeisimmin lukea näitä paremmin kuin muut. En suostu tukemaan sinun ahdasmielistä näkökantaasi, vaikka jankkaisit maailman tappiin asti.

Vierailija
79/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos tilanteessa ei ole mitään mikä tekisi eleen ymmärrettäväksi, niin pidän miestä pervona.

Vierailija
80/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35379 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset pitävät erilaisista asioista. Sinä pidät muiden koskettamisesta, mutta minä inhoan ihmisiä, jotka koskevat minua. Olen sosiaalinen ekstrovertti, joka ei pidä siitä, että minuun kosketaan.

ohis

Juuri näin. Toisen henkilökohtaisen tilan kunnioitus kuuluu peruskäytöstapoihin. - epäsosiaalinen introvertti