Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidätkö ahdistavana tai tunkeilevana, jos tuntematon mies keskustellessaan kanssasi koskettaaa olkapäätäsi tai kättäsi?

Vierailija
06.09.2020 |

Vai et?

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ajatteletteko te kaikki esimerkin tuntemattoman jonain haisevana vanhana juoppona kaupan kassalla joka tarttuu teistä mitään sanomatta kiinni? tunneteko olonne oikeasti yhtä järkyttyneiksi ja fyysisesti loukatuiksi jos nyt vaikka baarissa viaton juttu luistaa hyvin jonkun tuntemattoman kanssaistujan kanssa ja hän läppää teitä olkavarteen jutun lomassa? tai tuntematon mummo kiittää teitä avusta oikein kädestä pitäen? tai tiputatte hanskan ja ohikulkija juoksee teidät kiinni ja yrittää saada huomion olkapääkoskella, koska ette reagoi tuntemattoman huhuiluun?

Koskea ei kannata. Usko nyt vain kun sinulle sanotaan.

en minä ole se ihminen joka koskettelee, vaan se joka ei koe traumaattisena kun joku mummo koskee käteeni.

Vierailija
42/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntematon, koen erittäin tunkeilevana ja joissain tilanteissa uhkaavanakin. Reagoin äkillisellä liikkeellä pois tilanteesta ja kovalla äänellä

Jos mietit että tekisi mieli koskettaa, ole ennemmin koskettamatta kuin pilaa mahdollisuus tutustua toiseen normaalisti vailla tunkeilua

En halua tutustua ihmiseen, joka kavahtaa kosketusta. Se antaa minulle ei-toivotun signaalin ja viestii että ihmisellä on jotain traumoja tai ongelmia kohdata kanssaihmisiä varauksettomasti ja normaalisti.

Buuhuu. Kauheasti on traumoja kun ei halua olla vieraitten ihmisten kähmittävänä. Kyllä ne ongelmat on lähinnä sinulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ajatteletteko te kaikki esimerkin tuntemattoman jonain haisevana vanhana juoppona kaupan kassalla joka tarttuu teistä mitään sanomatta kiinni? tunneteko olonne oikeasti yhtä järkyttyneiksi ja fyysisesti loukatuiksi jos nyt vaikka baarissa viaton juttu luistaa hyvin jonkun tuntemattoman kanssaistujan kanssa ja hän läppää teitä olkavarteen jutun lomassa? tai tuntematon mummo kiittää teitä avusta oikein kädestä pitäen? tai tiputatte hanskan ja ohikulkija juoksee teidät kiinni ja yrittää saada huomion olkapääkoskella, koska ette reagoi tuntemattoman huhuiluun?

Koskea ei kannata. Usko nyt vain kun sinulle sanotaan.

en minä ole se ihminen joka koskettelee, vaan se joka ei koe traumaattisena kun joku mummo koskee käteeni.

Mitä ihmeen väliä sillä on miten sinä mitäkin koet? Kenenkään ei tarvitse muuttua eikä puolustella sitä, että on erilainen kuin sinä.

Vierailija
44/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntematon, koen erittäin tunkeilevana ja joissain tilanteissa uhkaavanakin. Reagoin äkillisellä liikkeellä pois tilanteesta ja kovalla äänellä

Jos mietit että tekisi mieli koskettaa, ole ennemmin koskettamatta kuin pilaa mahdollisuus tutustua toiseen normaalisti vailla tunkeilua

En halua tutustua ihmiseen, joka kavahtaa kosketusta. Se antaa minulle ei-toivotun signaalin ja viestii että ihmisellä on jotain traumoja tai ongelmia kohdata kanssaihmisiä varauksettomasti ja normaalisti.

Buuhuu. Kauheasti on traumoja kun ei halua olla vieraitten ihmisten kähmittävänä. Kyllä ne ongelmat on lähinnä sinulla.

Ystäväni on niin estynyt, että ei pystynyt edes kulkemaan poikaystävänsä kanssa käsi kädessä julkisesti saati mihinkään halailuun tai muuhun ns. julkisesti. Taisi olla yksi syy siihen, että poikaystävä petti ja pitkä suhde kariutui. Ei tuommoinen ole normaalia. Hän on myös juuri sellainen, joka kavahtaa vieraiden kosketusta. Vaikea ihminen muutenkin luonteeltaan - vaikka ystäväni onkin. En haluaisi asua saman katon alla hänen kanssaan.

Vierailija
45/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähtökohtaisesti tykkään tästä ja teen sitä myös itse - sekä naisille että miehille. Pieni kosketus tuo lämpöä kommunikointitilanteeseen ja ainakaan esim. työtoverit eivät pidä sitä pahana. Yleensä sen vaistoaa ihmisestä mikäli hän ei halua tulla kosketetuksi. Ihminen kaipaa kosketusta ja monet yksinäiset eivät tule viikkoihin - ehkä kuukausiin kenenkään koskettamaksi. Se on surullista.

Minusta me olemme vieraantuneet turhan etäisiksi neutraalista kosketuksesta ihmisten kesken, kun nykyään kaikki on erotisoitu. Kohta rupeaa olemaan arabimeininkiä ja ei saa enää edes silmiin katsoa. Silloin katoaa myös osa inhimillisyyttä. Toivottavasti näin ei käy.

Korona tietysti tässä hetkessä vaikuttaa merkittävästi kosketuksen vähenemiseen.

Ei siinä nyt välttämättä ole seksistä kyse, en tykkää siitäkään jos naiset tulee koskemaan. Ihmisellä on oikeus koskemattomuuteen.

Olen muutenkin arka, eikä mua ole kukaan edes halannut varmaan kymmeneen vuoteen, joten joku yhtäkkinen kosketus vaan hermostuttaa. Jos se olisi tuttu ihminen, asia on eri.

Olen surullinen puolestasi. Halaaminen on minusta luonnollista ja erittäin voimaannuttavaa. Nyt korona-aikana ei tietty halailla, mutta muuten halaan kyllä ystäviäni eikä ole mikään kynnys halata ventovierastakaan ihmistä.

Vierailija
46/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Näpit irti!!!

Vierailija
47/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaisin välittömästi inhota kyseistä ihmistä. Mies, nainen tai lapsi. En halua että tuntematon koskee minuun.

No minäkään en halua mitää räkä- tai tahmatassuista lasta iholleni, mutta aikuiset ihmiset ovat eri asia.

Vierailija
48/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on niin estynyt, että ei pystynyt edes kulkemaan poikaystävänsä kanssa käsi kädessä julkisesti saati mihinkään halailuun tai muuhun ns. julkisesti. Taisi olla yksi syy siihen, että poikaystävä petti ja pitkä suhde kariutui. Ei tuommoinen ole normaalia. Hän on myös juuri sellainen, joka kavahtaa vieraiden kosketusta. Vaikea ihminen muutenkin luonteeltaan - vaikka ystäväni onkin. En haluaisi asua saman katon alla hänen kanssaan.

Minä kavahdan vieraiden kosketusta. Hyviä ystäviä voin suudella suullekin ongelmitta, halailla, pitää kädestä. Lapsia halailen ja suukottelen. Oman miehen kanssa ei oikeastaan mitään estoja makuuhuoneessa, autossa, metsässä, järvessä... näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa etten halua vieraiden koskettelevan minua.

Vierailija
49/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että keski-ikäiset naiset tekevät noin useammin nuorille miehille, kuin miehet naisille.

Kun olin nuorempi, niin minulle puhuvilla naisilla oli tarve tehdä tuo minulle.

Etenkin, kun ajoin taksia. Naisasiakkaan piti laskea käsi olkapäälle puhuessaan takapenkiltä.

No tuollainen autokuskin selän takaa tapahtuva häirintä on tahditonta ja vaarallistakin, koska ollaan liikkuvassa autossa. Sen nyt tajuaa jokainen täysijärkinen.

Vierailija
50/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten sinun kannattaa muuttaa pois Suomesta vaikka jonnekin Välimeren maahan, koska suomalaiseen kulttuuriin tuollainen lääppiminen ei kuulu.

Vierailija
51/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En muutenkaan halua edes puolituttujen ja työkavereiden koskevan. Jostain syystä monet ihmiset ovat täysin sokeita kaikille signaaleille ja rakastavat toverillista taputtelua käsivarsiin, selkään jne. Pidä näppisi itselläsi, kiitos.

Vierailija
52/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kommentoijista kuolisi kauhusta jo Keski-Euroopassa 😂. On ihan normaalia koskea keskustelukumppania esim käsivarteen jutun "tehokeinona". Minua on koskeneet niin työkaverit, hammashoitaja, naapurit kuin salin vastaanottovirkailija, ja suurin osa näistä muutes naisia eikä tilanteissa ollut mitään ahdistavaa. Surullisen eristäytyneitä ovat suurin osa suomalaisista.

T. Ulkosuomalainen

Ehkä et tajunnut, että nyt ei olla Keski-Euroopassa, eikä tuo ole normaalia käytöstä suomalaisessa kulttuurissa. Totta kai epänormaali käytös on ahdistavaa.

Vierailija
53/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks tää on kohdistettu miehii? :o Eikö naiset muka ahdistele miehiä koskettelemalla olkapäähän tai käteen? Haiskahtaa ny vähän provolta. :) M25

Mikä provo? Kysytty teoreettinen kysymys. Ei viitattu kehenkään tiettyyn henkilöön. Aloita vastaava ketju itse, jos haluat.

ei-ap

Vierailija
54/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tuntematon mies tekee niin, niin se on epämiellyttävää ja toisen ihmisen henkilökohtaisten rajojen rikkomista.

Jos joku tuttu mies, johon olen ihastunut, tekee niin, niin se on eri asia ja positiivista.

Eli riippuu tilanteesta ja henkilöstä.

Vierailija
55/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyvä tässä korona-ajassa on, että ventovieraat eivät pääse tunkemaan kylkeen kiinni. Mua ei haittaisi yhtään, vaikka tämä turvavälikäytäntö jatkuisi ikuisesti, koronan jälkeenkin. Inhoan sitä, kun vieraat ihmiset tunkevat liian lähelle. Joten kyllä, ap, pidän vieraan ihmisen yllättävää kosketusta tunkeilevana ja ahdistavana. 

Vierailija
56/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele, ku AP ei vastannut miulle. :) M25

Lopeta spämmääminen mie-sie-mies.

Vierailija
57/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaan ystäviä ja sukulaisia tervehdykseksi (Ei korona-aikaan) ja muuten minuun saa koskea vain oma puoliso. Tykkään läheisyydestä, mutta en kenenkään randomin kanssa. Ammattikorkeassa opiskellessa meillä oli pari kertaa hierontapiiri tai hieronta parin kanssa. Se oli tosi epämukavaa minusta ja en osaa kuin ihmetellä, miksi. Kyseessä ei mikään fysioterapeutti koulutus kuitenkaan ollut.

En halua tulla kosketuksi tai koskea mitään hyvänpäiväntuttuja, opiskelu- tai työkavereita, tai ylipäätään mitään random ihmisiä. Eikö se ole hyviä tapoja, että ei kosketa? Ei ole väliä onko mies vai nainen. Ei ole minusta normaalia koskea tuntemattoman olkapäätä tai kättä.

Vierailija
58/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole kohteliasta tunkea toisen ihmisen, varsinkaan tuntemattoman, henkilökohtaiselle alueelle. Tuntemattomia kohtaan on täysin luonnollusta olla varautunut ja suojata itseään. Tule lääppimään niin isken nyrkillä nenuusi.

Vierailija
59/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään minulle ennestään tuntemattoman ihmisen ei tarvitse koskettaa minua millään tavalla. En pahastu lainkaan, jos esimerkiksi työkaverit tai opiskelukaverit ohimennen koskettavat esim. olkapäätä tai käsivartta, mutta tuntemattomien kosketus ei tunnu hyvältä. 

Vierailija
60/123 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon työpaikalla oli yksi tällainen koskettelija. Piti sanoa rumasti ukolle, että älyää lopettaa.

Selvästikin hän halusi viestittää muille, että"tämä on minun valloitukseni".