Huolissani 8v tytön ylipainosta, sokeriset herkut maistuvat ja kotiruoka, ei juuri liiku
Syö välipalaksi jogurtteja, vanukkaita ja muroja. Toki olen sen tuhat kertaa yrittänyt tarjota terveellisiä vaihtoehtoja mutta kun ei uppoa. Ruualla sitten mättääkin jätti annoksia nälkäänsä. Ulkoilusta ei tykkää. Jos pakotan ulos niin istuu jossain räpläämässä puhelinta. Mitkä olisivat hyviä vinkkejä auttaa lasta hoikistumaan ilman liikaa painostamista?
Kommentit (68)
Kyllä meillä ihan normaalipainoiset lapset saavat syödä sellaiset annokset kuin itse kokevat tarvitsevansa. Joskus syövät jättiannokset. Mielestäni on outoa rajoittaa lounaalla/päivällisellä ruuan määrää. Toki jos lapsi olisi terveydelle vaarallisen ylipainoinen, niin sitten ehkä ymmärtäisin.
Mutta meillä toki tehdään aika terveellistä kotiruokaa, ulkoillaan koko perhe yhdessä ja välitpalat ovat yleensä hedelmä+leipä.
Itse ehkä tilanteessa tekisin sellaista ruokaa, mitä ei täydy niin rajoittaa, terveelliset välipalat, herkku kerran viikossa. Hyviä ruokia ovat esimerkiksi kaalilaatikko, jauhelihakeitto, linssikeitto, hernekeitto, kasvissosekeitto, juurestikut ja lihapullat tmv. liha, lindströmin pihvit ja reilusti vihanneksia lisukkeeksi jne. Hyviä ja kevyitä ruokia kyllä löytyy. Mielestäni tämä on fiksumpaa kuin vahtia millaisen annoksen lapsi ottaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki lähtee sinusta. Olemalla esimerkkinä.
Mutku olisi kivempi itse istua sohvalla herkuttelemassa...
Kaupassa tehdään ratkaisut ruokavalion suhteen ja keittiössä vaikutetaan määrään mitä kullakin aterialla on ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta herkkuja kotiin. Sopikaa herkkupäivä kerran viikossa ja miettikää etukäteen, mitä hyvää silloin syödään. Eli ei sekä karkkia eikä sipsiä.
Tee kasvispainotteista ruokaa. Sellaista, että vatsa täyttyy, mutta kaloreita on vähemmän.
Onko kavereilla liikuntaharrastuksia, joihin voisi mennä mukaan?
Koko perhe ulkoilemaan. Joka päivä, edes vähän. Metsäretkiä, pyöräretkiä näin aluksi. Yhdessä uimaan. Liittykää yhdessä partioon, saatte seuraa retkille. Tai Suomen ladun paikallisyhdistykseen.
On mahdollista muuttaa liikuntatottumuksia. Olen itse ylipainoinen. Koska haluan, että lapsestani ei sellaista tule, olen tietoisesti alkanut valita liikkuvamman elämäntavan ja syömään terveellisemmin. Jo 20 kg olen itse laihtunut. Lapsi ei ole ylipainoinen.
Kasvispainotteinen ruoka on hiilihydraatteja eli sokeria! Liha on paljon parempi vaihtoehto, jos painoa halutaan pitää kurissa.
Kysyit neuvoja ja niitä oletkin roppakaupalla saanut. Älä osta enää epäterveellisiä tuotteita, vaan terveellisiä. Sinä ne herkutkin kuitenkin kaupasta kannat, joten.
Vierailija kirjoitti:
Juu liikunta ei laihduta, mutta liikkumattomuus lihottaa.
Riippuu liikunnan määrästä ja syömisistä.
Menkää vaikka ravitsemusterapeutille.
Kyllä myös lapselle pitää asiallisesti pystyä puhumaan miksi terveelliset elämäntavat; riittävä uni, liikunta ja terveellinen ruoka ovat tärkeitä ja myös siitä mitä on terveellinen ruoka ja miksi herkkuja ei saa syödä jatkuvasti. En näkisi siinä mitään syömishäiriön aiheuttavaa tekijää.
Oletko itse ylipainoinen? Jos, niin koko perheen ruoka- ja liikuntatottumukset uuteen uskoon. Sokerihötöt jää kauppaan ja yhteinen liikuntaharrastus.
Juu liikunta ei laihduta, mutta liikkumattomuus lihottaa.