Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siskoani vaivaa? En jaksa häntä enää.

Vierailija
06.09.2020 |

On ollut aina todella tyrannimainen minua kohtaan. Muille ei ole samanlainen, ja hänellä onkin paljon ystäviä, mies ja elämässä menee kaikki päällisin puolin hyvin.

Sisko siis koko ajan saarnaa minulle miten olen hänen mielestään lapsentasolle jäänyt ja tuohtuu melkein kaikesta mitä sanon hänen mielestään väärin.

Melkein ihan mitä vain sanon, saan kuulla saarnat siitä, että minun pitäisi muuttua, kasvaa aikuiseksi, mennä terapiaan jne.

Mitään mitä itse sanon hänelle, hän ei välitä ja sanookin että häntä ei kiinnosta mitä minä sanon hänestä.

Minun mielestä siskoni on itse jotenkin teinin tasolle jämähtänyt ja ei vain itse tiedosta sitä. Hän ei kuuntele mitään kritiikkiä itsestään, mutta toitottaa kritiikkiä minulle koko ajan.

En voi edes sanoa että hän olisi mukava mulle ollenkaan, koska lähes koko ajan hän on jostain tuohtunut minulle ja juttelusta ei tule mitään koska sanon kaiken väärin.

Hän sanoo että hän yrittää auttaa, mutta en koe tuollaisen auttavan minua yhtään. Miten saisin hänet näkemään että hänen käytös satuttaa minua ja huonontaa vain oloani ja saisin hänet muuttamaan käytöstään?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pysty suoraan sanomaan laita vaikka viestillä. Kannattaa vaan miettiä miten asian muotoilet.. hyökkäävällä syyttelyllä tuskin saa mitn aikaan mutta yritä itsekin etsiä jotain ratkaisua

Vierailija
2/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä suosiolla etäisyyttä. Ilman sen suurempaa kiukuttelua tai muuta draamaa. Aika usein auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan sinun aika irtautua siskostasi. Eli vähennät yhteydenpitoa hänen kanssaan. On ihan eri asia kuulla ilkeyksiä joka päivä tai kerran viikossa tai kerran kuussa tai kerran vuodessa. Mitä harvemmin niitä ilkeyksiä kuulee, sitä helpompi on päästää ne ohi korvien.

On minullakin ilkeä sisko. Olen ollut hänen kanssaan tekemisissä viimeksi vajaa 2 vuotta sitten. Silloin hän ei ollut minulle ilkeä, tai jos yrittikin olla, se ei osunut.

Vierailija
4/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko pitää etäisyyttä vähän aikaa?

Vierailija
5/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et pysty suoraan sanomaan laita vaikka viestillä. Kannattaa vaan miettiä miten asian muotoilet.. hyökkäävällä syyttelyllä tuskin saa mitn aikaan mutta yritä itsekin etsiä jotain ratkaisua

Oliko aloitus sinusta hyökkäävää syyttelyä? Mietin vain, että saiko tuosta sellaisen kuvan. Ap

Vierailija
6/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarussuhteisiin voi liittyä vaikka mitä. Toinen voi kokea toisen olleen suosikki ja lellikki, ja olla siitä kateellinen ja katkera, ja vaikka mitä. Yritä vältellä ja sivuuttaa. Jospa tuo vuosien saatossa itse vähän aikuistuisi ja järkiintyisi.

Vierailija
7/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä suosiolla etäisyyttä. Ilman sen suurempaa kiukuttelua tai muuta draamaa. Aika usein auttaa.

Täytyy ottaa tosiaan etäisyyttä. Haluaisin tykätä siskostani, koska hän on hyvinä hetkinä hauska ihminen, mutta en vain jaksa ainaista paasausta ja analysointia siitä minkälainen ihminen olen ja miten minun pitäisi muuttua. Se tuhoaa viimeisenkin itsetunnon. Ap

Vierailija
8/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko aloitus sinusta hyökkäävää syyttelyä? Mietin vain, että saiko tuosta sellaisen kuvan. Ap

Pyysit aloituksen vikassa kappaleessa suoraa neuvoa siihen, miten saisit muutettua tilanteen ja saisit siskosi ymmärtämään, että hän pahoittaa mielesi. Tässä, ole hyvä! ❤

Mun mielestä aloitus ei ollut hyökkäävää syyttelyä tässä kontekstissa. Nythän kerroit anonyymina nettipalstalla vieraille siitä, mitä sisko sanoo ja mitä ajattelet ja tunnet sen takia. Voit tässä ilmaista asiat paljon voimakkaammin, voit sanoa että hän

-sanoo että olen lapsen tasolla, itse on teinin tasolla

-on tyrannimainen

-saarnaa

-toitottaa kritiikkiä

Se on varmasti ihan niin kuin sanot, mutta se ei varmasti mene perille noin sanottuna. Jos sanot hänelle "takaisin" noin, se kuulostaa puolustelulta ja hyökkäävältä siskosi korvissa. Ihan niin kuin siskosi "yrittää auttaa" ja saa olosi huonoksi.

Hän ei välttämättä halua pahoittaa mieltäsi, ethän sinäkään halua olla hyökkäävä. Jomman kumman teistä pitäisi MUUTTAA viestintäänsä. Pystytkö sinä siihen, näyttää siltä, että siskosi on jämähtänyt vanhaan?

Ei sun tarvii palauttaa sitä siskon kritiikkiä ja moittimista takaisin, ei tarvii miettiä kumpi voittaa - lapset ja teinit tekee niin.

Sitten kun itsetunto ja itseluottamus kasvaa, voi kuunnella viileästi ja rauhallisesti siskon asian loppuun. Jos ei tykkää setistä, sanoo vaan näin: "En tykkää siitä, että puhut mulle noin. Et puhu kenellekään muullekaan noin, älä siis puhu minullekaan. Sun ei tarvii yrittää auttaa minua, ole mulle vaan sisko ja ystävä, sellanen ystävä kuin oot muillekin."

Jos (eli kun) sisko jatkaa, käännä selkäsi. Sano edelleen viileästi ja rauhallisesti: "Kuulit mitä sanoin. Mieti asiaa, jutellaan lisää kun pystyt puhumaan samalla tavalla kuin muidenkin kanssa.Tykkään sinusta, mutta et saa puhua mulle noin."

Sitten lähdet pois paikalta, vaikka ulos asti. Voi mennä kerrasta perille, tai joudut toistamaan kymmenen kertaa.

Siskon käytös satuttaa ja siitä tulee huono olo, koska pidät puoliasi väärällä tavalla nyt, vähän niin kuin olisitte vielä lapsia. Siskosi turhautuu, koska puhuu sinulle kuin teini teinille ja sinä vastaat samalla tavalla.

Voit muuttaa siskosi käytöksen vain sillä tavalla, että muutat OMAN reagointitapasi. Kun kasvat itse, pystyt asettumaan siskosi huonon käytöksen yläpuolelle. Silloin siskosi on pakko kasvaa myös, koska vanhat tavat eivät enää toimi.

Ainakin mulle tuli viestistäsi sellainen tunne, että tykkäätte toisistanne kaikesta huolimatta. Läheisten ihmisten kanssa jämähtää usein umpikujaan, vieraiden kanssa harvemmin. Kaksi toisilleen vierasta ei suhtaudu toisiinsa niin tunnepitoisesti, eikä käyttäydy normaalissa kanssakäymisessä huonosti.

Vierailija
9/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on minua kohtaan samanlainen, olen katkaissut välit. Hän arvosteli ja haukkui minua, itse en ole koskaan haukkunut ja arvostellut häntä, vaikka syytä olisi ollut. Ajattelin että miksi minun pitää kuunnella koko ajan arvostelua ja vähättelyä, sitten valo syttyi päässä, eihän minun tarvitsekaan olen aikuinen ihminen. Jos veljeni ei pysty sellaiseen suhteeseen missä arvostetaan toista, en halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Olen nähnyt häntä 13 vuoden aikana varmaan 5 kertaa, olen huomannut veljestäni että ei pysty näkemään omaa käytöstään, sinänsä surullista, mutta en ole vastuussa veljeni käytöksestä. Haluan olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä jotka ovat kunnioittavia ja arvostavia, itse olen sellainen, joten pazkaa en niskaani ota enää edes veljeltäni.

Vierailija
10/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi käytös vaikuttaa narsistin käytökseltä. Narsistissa ei ole koskaan mitään vikaa, mutta muissa sitäkin enemmän. Narsisti keksii haukuttavalle kaiken maailman mielenterveysongelmia, vaikka ne mielenterveysongelmat ovat tässä narsistissa. Katkaise välit siskoosi, älä kärsi. Itse olen joutunut kärsimään narsisteista omassa lapsuudenkodissani, olen katkaissut välit näihin ihmisiin. Narsistilla ei ole mitään oikeutta pilata sinun elämääsi. Sinussa ei ole mitään vikaa, vika on sinun narsisti siskossasi. Hän yrittää nujertaa sinua ja itsetuntoasi, älä anna tämän tapahtua. Narsisti kiusaa yleensä lähimpiään ja näyttelee ylitsevuotavan miellyttävää vieraille ihmisille. Millaisia perheenne vanhemmat ovat, onko äitisi tai isäsi kenties narsisti. Lue narsistin piirteistä netistä, sieltä löytyy tietoa vaikka kuinka paljon. Voimia sinulle.

Vierailija
11/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollasi kuulostaa olevan paljon omia ongelmia, jotka heijastuvat sitten jostain syystä sinuun. Minullakin on tällainen nuorempi sisko, joka kohtelee muita hyvin, mutta minua huonosti. Hän on heikko ja erittäin passiivisaggressiivinen ihminen ja olen vihdoinkin tajunnut kuinka paljon paremmin voin kun en pidä häneen enää yksipuolisesti yhteyttä. 

Vierailija
12/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskosi käytös vaikuttaa narsistin käytökseltä. Narsistissa ei ole koskaan mitään vikaa, mutta muissa sitäkin enemmän. Narsisti keksii haukuttavalle kaiken maailman mielenterveysongelmia, vaikka ne mielenterveysongelmat ovat tässä narsistissa. Katkaise välit siskoosi, älä kärsi. Itse olen joutunut kärsimään narsisteista omassa lapsuudenkodissani, olen katkaissut välit näihin ihmisiin. Narsistilla ei ole mitään oikeutta pilata sinun elämääsi. Sinussa ei ole mitään vikaa, vika on sinun narsisti siskossasi. Hän yrittää nujertaa sinua ja itsetuntoasi, älä anna tämän tapahtua. Narsisti kiusaa yleensä lähimpiään ja näyttelee ylitsevuotavan miellyttävää vieraille ihmisille. Millaisia perheenne vanhemmat ovat, onko äitisi tai isäsi kenties narsisti. Lue narsistin piirteistä netistä, sieltä löytyy tietoa vaikka kuinka paljon. Voimia sinulle.

Hän ei kyllä mielestäni ole narsisti, ehkä vähän sellaisia piirteitä on, mutta olen oikeastaan ihan täysin varma ettei voi olla. Jotkut asiat hänessä sotii sitä vastaan että voisi olla narsisti. Hänellä on varmaan vain jäänyt se pomottavan isosiskon rooli päälle vaikka ollaankin jo aikuisia. Ei ole siis perusluonteeltaan ilkeä ihminen. Ap

Vierailija
13/39 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan, kyse on isosiskosta, joka on lapsena joutunut vahtimaan sinua ja se pomottava besserwisseriys on jäänyt päälle?

Minulla on tuollainen, kahdeksan vuotta vanhempi isosisko. Ollaan jo molemmat yli viisikymppisiä, ja silti sisko hyppyyttää tai pikemminkin yrittää hyppyyttää minua kuin kuusivuotiasta.

Ja tosiasia on, että me pikkusiskot olemme myös helposti jumiutuneet siihen pikkusiskon rooliin.

Kahdeksikko antoi sinulle erinomaisia neuvoja. Noudata niitä. Kukaan muu ei voi sinun puolestasi asettaa rajoja sille, miten sinua kohdellaan paitsi sinä itse! Ja sisaruussuhteessa ei aleta kisata siitä, kumpi ehtii enemmän kritisoida toista - vihellät jatkossa sellaiset keskustelut heti poikki.

Vierailija
14/39 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan, kyse on isosiskosta, joka on lapsena joutunut vahtimaan sinua ja se pomottava besserwisseriys on jäänyt päälle?

Minulla on tuollainen, kahdeksan vuotta vanhempi isosisko. Ollaan jo molemmat yli viisikymppisiä, ja silti sisko hyppyyttää tai pikemminkin yrittää hyppyyttää minua kuin kuusivuotiasta.

Ja tosiasia on, että me pikkusiskot olemme myös helposti jumiutuneet siihen pikkusiskon rooliin.

Kahdeksikko antoi sinulle erinomaisia neuvoja. Noudata niitä. Kukaan muu ei voi sinun puolestasi asettaa rajoja sille, miten sinua kohdellaan paitsi sinä itse! Ja sisaruussuhteessa ei aleta kisata siitä, kumpi ehtii enemmän kritisoida toista - vihellät jatkossa sellaiset keskustelut heti poikki.

Mulla isosisko alkanu yks kaks nyt aikuisena pompottelee ja alkanu kaivelemaan vanhoja riitoja mitä ollaan sovittu. Niinku hakemalla hakee riitaa ja ongelmaa esiin asioista. Ollaan molemmat yli 30 vuotiaita. Varmaan parempi laittaa välit poikki ja antaa pölyn laskeutua. Huomasin että nyt kun ollaan oltu kauhean paljon enemmän tekemisissä on alkanut riitaa tulemaan kaikesta. Hän siis juo nykyään enemmän eikä muista sanomisiaan ja muuttelee mielipiteitään lennosta ja kaikkea sovittua. Ei pahottele ja jos mulla tulee joku meno ja este niin vetää kauheat raivarit mulle. Narsistinen kiukuttelija on vaikka ei sellainen ole persoonana ollut

Vierailija
15/39 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaiset välit, sisaruus on vain biologiaa, siitä ei tarvitse kärsiä

Vierailija
16/39 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksiin pätee ihan se sama ohje kuin ihmisiin yleensä: jos henkilö jatkuvasti aiheuttaa sinulle pahaa mieltä, älä ole tekemisissä hänen kanssaan. 

Vierailija
17/39 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, kun siskosi käskee sinua kasvamaan aikuiseksi ym, niin mihin asioihin hän sinussa tai elämässäsi viittaa?

Yksi asia voi olla että hän on aidosti jostain syystä huolissaan sinusta, ja osaa muotoilla sen vaan turhautuneeksi kritisoinniksi. 

Millä perusteella hän käskee sinua kasvamaan aikuiseksi tai menemään terapiaan?

Vierailija
18/39 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ap, kun siskosi käskee sinua kasvamaan aikuiseksi ym, niin mihin asioihin hän sinussa tai elämässäsi viittaa?

Yksi asia voi olla että hän on aidosti jostain syystä huolissaan sinusta, ja osaa muotoilla sen vaan turhautuneeksi kritisoinniksi. 

Millä perusteella hän käskee sinua kasvamaan aikuiseksi tai menemään terapiaan?

Aidosti huolissaan oleva ei turhaudu eikä kritisoi. Hänen siskonsa voisi kasvaa aikuiseksi ja kypsemmäksi.

Vierailija
19/39 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin aikuinen sisko, joka puuttuu tekemisiini, lähtee aina siitä, että olen tehnyt jotain väärää. Ohjeistaa. Kertoo kuitenkin minun kontrolloivan äitiä ties mistä.  Kyse iäkkäästä äidistä. Hänellä oikeus toimia tuomarina muille sisaruksille. Eikä ymmärrä puhetta.

Vaikka ollessani iäkkään äitini luona. Sisko asunut jo kymmeniä vuosia ulkomailla- kokee silti oikeudekseen puuttua esim. äitimme auttamiseen kotona, mihin minä ja veli osallistutaan. Kun meitä pitäisi vain tsempata ja kehua.

Olen sanonut, että en halua tällaista. Ei usko.Yllättäen muuttuu uhriksi ja alkaa muistella jotain vuosien takaisia, missä suutuin ja huusin hänelle. Kun alkoi kertoa, miten minun puhuttava äidille kotona.

Nyt viimein päätin, että en ole hänen kanssaan tekemisissä ollenkaan. 

Isämme oli narsisti ja epäilen, että kasvatuksella vaikutusta tähän.

Vierailija
20/39 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Syytät häntä ongelmista, etkä näe omaa käytöstäsi ongelmallisena. Kannatraisi reflektoida sitä omaa osuutta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi