Sairaslomatodistus pomolle?
Olen ollut jokusen viikon pois töistä sairaslomalla ja nyt sairaslomani jatkuu vielä muutaman viikon. Olen toimittanut aiemmat todistukset suoraan palkanlaskentaan, mutta nyt pomoni pyysi minua toimittamaan viimeisimmän todistuksen hänelle. Eihän pomon tarvitse lain mukaan nähdä saikkutodistusta? Dg on sellainen mikä ei kuulu kenellekään muulle kuin mulle ja palkanlaskijalle, enkä todellakaan halua hänen tietävän sitä.
Kommentit (30)
Kiitos 17, jotain tällaista tietoa kaipasinkin.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 15:02"]
Meidän osastolla käytäntö on ollut suoraan palkanlaskijalle antaminen, mutta nyt uusi esimies jostain syystä haluaa tietää sairaslomani syyn. Pohdin vain tässä sitä, että tietääkö joku ihan faktaa tästä asiasta, onko hänellä tosissaan oikeus tietää diagnoosini.
[/quote]
Sitä faktaa löytyy siitä sinunkin työehtosopimuksessa. Sen lukeminen ei ole mitenkään yliarvostettua. Käsittämätöntä, että työntekijät ovat näin tietämättömiä omista laillista oikeuksistaan.
[/quote]
Itseasiassa alani tessissä ei ole käsitelty tätä asiaa lainkaan.
[/quote]
Sitten sinun tulee perehtyä työsopimuslakiin. Laki on enemmän työnantajan puolella ja työehtosopimukset on tehty työntekijöiden eduksi.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 15:20"]
Kiitos 17, jotain tällaista tietoa kaipasinkin.
[/quote]
Totta hitossa. Mitä lähempänä oman pään totuutta, sen parempi.
Huomioi kohta "jos työntekijä ei toimita tällaista todistusta, hän voi menettää sairausajan palkan".
Itseäni kiinnostaa myös asia. Juuri olin poissa töistä. Kävin työterveyshuollossa. Nuori hoitaja oli hyvin niuva ja kirjoitti syyn sairaslomatodistukseen. Ei siis lattanut koodeilla. Tosin katsooko esimies ne koodit kuitenkin? Voinko pyytää uudestaan sairaslomatodistuksen työterveyshuollosta pelkillä koodeilla? Onko siitä mitään hytötyä.
Ihmettelen kyllä, että mikä on sellainen sairausloman syy mitä "ei voi" pomolle näyttää? Hänellä on oikeus se tietää ja vastaavasti velvollisuus olla puhumatta siitä eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 15:29"]
Huomioi kohta "jos työntekijä ei toimita tällaista todistusta, hän voi menettää sairausajan palkan".
[/quote]
Joo, luin tuon viestin 17 kyllä ihan kokonaan enkä tulkinnut sitä omaksi edukseni millään tavalla. Toimitan tuon todistuksen sinne palkanlaskentaan, eiköhän se palkanlaskija näytä sen esimiehelle mikäli se on tarkoituksenmukaista. Ja jollekin aikaisemmalle tiedustelijalle että joo, päästäni olen lomalla ja nimenomaan kaiken triggeröi työpaikan tapahtumat (siksi vielä vähemmän kiinnostaisi sitä diagnoosia heilutella). Olen jo päässyt noista tapahtumista yli, mutta fyysiset ja psyykkiset oireet eivät katoa ihan näin nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 15:02"]
Meidän osastolla käytäntö on ollut suoraan palkanlaskijalle antaminen, mutta nyt uusi esimies jostain syystä haluaa tietää sairaslomani syyn. Pohdin vain tässä sitä, että tietääkö joku ihan faktaa tästä asiasta, onko hänellä tosissaan oikeus tietää diagnoosini.
[/quote]
Sitä faktaa löytyy siitä sinunkin työehtosopimuksessa. Sen lukeminen ei ole mitenkään yliarvostettua. Käsittämätöntä, että työntekijät ovat näin tietämättömiä omista laillista oikeuksistaan.
[/quote]
Itseasiassa alani tessissä ei ole käsitelty tätä asiaa lainkaan.