voiko lapsen elatustukea saada lapsesta joka on yli 18?
vai loppuuko isän antama elatustuki siihen? lapsilisät kuitenki loppuu 17v.
Kommentit (57)
Mies oli pienipalkkaisessa työssä samaan aikaan, joten kyllä tuli halvemmaksi, kuin alkaa makseleen täysi-ikäiselle lapselle monta vuotta jotain koulutustukia.
MISTÄ VALITAT??? Ilmeisesti asia siis oli oik ja miestäsi EI tuomittu maksamaan tyttärelleen, eli kaikki teidän kannalta hyvin?!
Jos tuomittiin, niin EI KYLLÄ TULLUT halvemmaksi koska tuli oik kulutkin.
Miten niin MONTA Vuotta??? Monet täyttää 18v jo ennen lukion loppua tai ainakin vuoden sis sen jälkeen, eli mistä sä sen monta vuotta päättelet???
Mikäs sua niin risoo, loppuko elarit kun oot niin pahalla päällä? :) En valita mistään, kerroin vain oman näkemykseni asiasta.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 23:23"]
Mikäs sua niin risoo, loppuko elarit kun oot niin pahalla päällä? :) En valita mistään, kerroin vain oman näkemykseni asiasta.
[/quote]
Ei ole loppuneet eikä lopukkaan vielä aikoihin. On vain hirveää lukea kun nimittelet täällä nuoria kakaroiksi ja ahneiksi jne. Enkä ymmärrä myöskään näitä isien uusia vaimoja/naisia jotka puuttuu isien ja lapsien välisiin asoihin jotka eivät todellakaan kuulu näille naisille sitten pätkäkään. Ja kun nyt sitten heti epäilet, että olen katkera tai muuta mieheni nykyiselle niin EN ole, koska päinvastoin kuin sinä hän ei ikinä ole puuttunut noihin asioihin. Hän on ihan ok tyyppi, ihmettelen vaan mitä hän EXsässäni oikein näkee.Niin ja oisit voinut toki vastata, että mikä sinua asiassa riepoo, eli joutuiko maksumieheksi vai ei, mut miten vaan.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:41"]
Mitä liikkuu kakaran päässä joka kehtaa haastaa oikeuteen oman isänsä? Eikö teidän rahan ahneudella ole mitään rajaa? Täysi-ikäinen voi opiskelujen ohella mennä töihin tai ottaa opintolainaa! Miehen tytär teki tämän saman tempun ilman mitään ennakkovaroitusta täytettyään 18, mies aina maksanut elarit ajallaan ja normaalisti, joten siitä ei ole kyse. Välit on lopullisesti poikki nykyään. Että kannattaa harkita ja miettiä myös tulevaisuutta eteenpäin, kyllähän tuollaiset oikeustaistelut välejä syö, meillä mies ainakin loukkaantui erittäin paljon että oma lapsi kehtasi tehdä noin.
[/quote]
Kaksi vuotta vielä lukiota jäljellä joten asia ei ole merkityksetön. Isä on todella vähällä päässyt koko lapsen eliniän verrattuna siihen mitä minä olen kustantanut. Nuori asuu kanssani. Kyse ei ole minun ahneudestani vaan lapsen tarpeesta saada elatusta molemmilta vanhemmiltaan.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:41"]
Mitä liikkuu kakaran päässä joka kehtaa haastaa oikeuteen oman isänsä? Eikö teidän rahan ahneudella ole mitään rajaa? Täysi-ikäinen voi opiskelujen ohella mennä töihin tai ottaa opintolainaa! Miehen tytär teki tämän saman tempun ilman mitään ennakkovaroitusta täytettyään 18, mies aina maksanut elarit ajallaan ja normaalisti, joten siitä ei ole kyse. Välit on lopullisesti poikki nykyään. Että kannattaa harkita ja miettiä myös tulevaisuutta eteenpäin, kyllähän tuollaiset oikeustaistelut välejä syö, meillä mies ainakin loukkaantui erittäin paljon että oma lapsi kehtasi tehdä noin.
[/quote]
Kaksi vuotta vielä lukiota jäljellä joten asia ei ole merkityksetön. Isä on todella vähällä päässyt koko lapsen eliniän verrattuna siihen mitä minä olen kustantanut. Nuori asuu kanssani. Kyse ei ole minun ahneudestani vaan lapsen tarpeesta saada elatusta molemmilta vanhemmiltaan.
[/quote]
NIINPÄ! Mutta kun nää miesparat kuvittelee, että me äidit vaan ollaan niin perusilkeää porukkaa että ihan vaan ilkeyttämme niitä rahoja vonkataan. Eihän me saada niistä latin latia!!! Ne menee lapsille ja luulisi nyt, että JOKAIKINEN IHMINEN haluaa OMALLE lapselleen vain hyvää!!!!! Mut kun ei!
Missä välissä olen sanonut puuttuneeni heidän asioihinsa? Tietääkseni kirjoitin että mieheni ITSE loukkaantui näistä oikeussotkuista mitä lapsi hänelle järjesti. En myöskään tarkoita että äitien kuuluisi yksin kustantaa lapsen opiskelu, vaan mielestäni jo täysi-ikäinen voisi itse osallistua mahdollisuuksien mukaan omaan elatukseensa vaikka sitten hankkimalla niitä töitä siinä opiskelujen ohessa tai ottamalla se opintolaina.
Meillä tilanne tulee vuoden päästä eteen ja mies ei kyllä pysty maksamaan yhtään mitään. Ensinnäkin meillä on kaksi alaikäistä lasta taloudessa ja toiseksi mies on käytännössä tuloton. Mä olen maksanut elaritkin viimeisen vuoden, ettei tarvi Kelasta niitä hakea. Mies siis saa tällä hetkellä ainoastaan opintotukea, eikä itse ole osaansa valinnut.
Haukuit KAKARAKSI ja AHNEEKSI niin että otit kyllä aika vahvasti kantaa asiaan.Eikä nykyään niin vain saa lukiolainen töitä kun ei vielä ole mitään ammattia. Toista se oli meidän nuoruudessa kun töitä sai kunhan viitsi mennä kysymään. Nyt on työttömiä nurkat väärällään. Itse ajattelen, että sitä lainaa tulee kyllä sitten liiankin kanssa myöhemmin (yliopistossa tai mihin nyt kukakin menee) että kyllä vielä lukion loppuun asti voi vanhemmat auttaa, että saa kirjat ja muut, kun ei se maksu kumminkaan niin suuren suuri ole. Tietty sitten jos jollkakulla lukio kestää esim 20 vuotiaaksi niin..siinä pitäisi jo sitten alkaa ihmetellä että miksi se vie niin kauan ja onko vanhemmat velvollisia ja mihin mutta esim tuo puoli vuotta meidän tapauksessa on lapsen isälle yks hyttysen pissa saharan hiekkaan...vaikka ei sekää "tappelematta" onnistunut.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 00:07"]
Meillä tilanne tulee vuoden päästä eteen ja mies ei kyllä pysty maksamaan yhtään mitään. Ensinnäkin meillä on kaksi alaikäistä lasta taloudessa ja toiseksi mies on käytännössä tuloton. Mä olen maksanut elaritkin viimeisen vuoden, ettei tarvi Kelasta niitä hakea. Mies siis saa tällä hetkellä ainoastaan opintotukea, eikä itse ole osaansa valinnut.
[/quote]
No tässätapauksessa asia on ihan selvä, että EI TIETENKÄÄN tarvitse kun ei varoja ole. Ei siitä voi isää syyllistää!!! En vain ymmärrä isiä joilla rahaa on vaikka mihin mutta kun kyse tulee omasta lapsesta niin yht äkkiä sitä ei muka ole. Mutta tämä teidän juttu on ihan toinen!
Missä menee raja jos on ulosotossa?minkä ikäiset lapset huomioidaan? En ole itse muuta kuin saanti puolella,mutta haluaisin tietää mihin ikään asti lapset huomioidaan vanhempien tuloissa kyseisessä asiassa.
Elatusapua ei tipu lähivanhemmalle sen jälkeen kun lapsi täysi-ikäinen kuten moni kirjoittanutkin. Sen sijaan opiskeleva nuori voi saada koulutukseensa tukea vanhemmiltaan vaikka tarvittaessa oikeuden kautta. Rahat menevät nuorelle itselleen vaikka asuisi toisen vanhemman luona eli lähivanhemmallakaan ei oikeutta näihin rahoihin.
Mutta sitä koulutustukeahan ei saa noin vaan vaan sen takia lähivanhemman on mentävä lapsen puolesta oikeuteen. Ja lukiolaisen kohdalla tuo maksuaika on alle vuosi...
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 16:49"]
Mutta sitä koulutustukeahan ei saa noin vaan vaan sen takia lähivanhemman on mentävä lapsen puolesta oikeuteen. Ja lukiolaisen kohdalla tuo maksuaika on alle vuosi...
[/quote]
kyllä se on sen täysi-ikäisen lapsen oma asia viedä asia oikeuteen jos tarvis. tarvittaessa voi haastaa oikeuteen myös tuon lähivanhemman jos häb kieltäytyy elättämästä. Silti luulis että useimmiten jos isää informoi tällaisesta vaihtoehdosta ja laista, maksaisi kiltisti sen minkä kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 15:53"]
Ei helvetti! Haastan vanhempani heti käräjille, saavat maksaa takautuvasti.
[/quote]
Ei onnistu! Miten muka todistat ettet voinut koluttautua ilman kun kerran jo koulusi kävit. Se on nyt kuule menneen talven lumia!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 16:49"]
[/quote]
kyllä se on sen täysi-ikäisen lapsen oma asia viedä asia oikeuteen jos tarvis. tarvittaessa voi haastaa oikeuteen myös tuon lähivanhemman jos häb kieltäytyy elättämästä. Silti luulis että useimmiten jos isää informoi tällaisesta vaihtoehdosta ja laista, maksaisi kiltisti sen minkä kuuluu.
[/quote]
Ainakin meillä minä äitinä ja huoltajana hoidin asian lapseni puolesta, koska lapsihan oli alaikäinen vielä tuossa vaiheessa. Ja mitä itse tiedän, niin kyllä se normi käytäntö on , että nimenomaan huoltaja toimii tässä ikäänkuin lapsen asiamiehenä. Oikeudessa sitten tarkistetaan molempien vanhenpien tulot, varallisuus, vuokrat tms, muut ASIALLISET kulut eli pakolliset menot ja myös se onko lapsella omia tuloja/varallisuutta.
Jos lapsi tatvitsee koulutusavustusta niin se maksaa jolla katsotaan siihen varoja olevan eli oik päättää maksaako isä, äiti, molemmat vai ei kumpikaan(eli myös se on mahdollista ettei kumpikaan jos vanhemmmat on molemmat työttömiä). Monestihan tuo maksuaika tosiaan on melko lyht, meillä puolisen vuotta. Eli eivät kaikki viitsi tuollaisesta lähteä "tappelemaan" ja järkevintä olisikin sopia asia yhteisesti ilman oik käyntiä.Aika on niin lyhyt eikä summat norm tuloisilla mitenkään suuria.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 15:39"]
Mä siitä KKO:n päätöksestä kirjoitin. Luin sen tässä taannoin kko:n ennakkopäätösten tietokannasta. Olen ihan varma, että isä oli velvoitettu maksamaan lapselle, olisiko ollut 18 tai 19 v. tukea. Mä katson, jos löydän sen vielä.
[/quote]
Olet oikeassa mut unohdit kertoa sen et tässäKIN tapauksessa myös äiti määrättiin velvoliseksi maksamaan. Moni nainen ei vaan sitä tunnu tajuavan et myös heidän on maksettava vaikka lapsi asuisi heidän kanssaan. Oikeus ei koskaan määrää vain toista vanhempaa vaan aina molemmat tai ei kumpaakaan.
OLET VÄÄRÄSSÄ, oikeus määrää sen maksamaan jolla katsotaa olevan siihen varaa., siellä tarkistetaan molempien vanhenpien tulot, varallisuus, vuokrat tms, muut ASIALLISET kulut eli pakolliset menot ja myös se onko lapsella omia tuloja/varallisuutta.
Jos lapsi tatvitsee koulutusavustusta niin se maksaa jolla katsotaan siihen varoja olevan eli oik päättää maksaako isä, äiti, molemmat vai ei kumpikaan(eli myös se on mahdollista ettei kumpikaan jos vanhemmmat on molemmat työttömiä). Meidän tapauksessa isä maksaa tuon puolisen vuotta ja äiti ei (äiti työtön).
Mies oli pienipalkkaisessa työssä samaan aikaan, joten kyllä tuli halvemmaksi, kuin alkaa makseleen täysi-ikäiselle lapselle monta vuotta jotain koulutustukia.