Aloitin uuden työn ja nyt sain muualta paremman työtarjouksen
Tilanne siis se, että aloitin uudessa työssä perjantaina ja nyt lauantaina sain paremman työtarjouksen muualta. Koeajalla tietysti olen, joten voin maanantaina tietysti lopettaa työt ja vaihtaa firmaa, mutta hävettää ja nolottaa, kun on vain yksi työpäivä tähän mennessä takana. Tiedän, että nykyisessä työpaikassani on huutava pula työntekijöistä, joten myös siitäkin syystä harmittaa, mutta pelkään, että jos en tartu nyt tähän toiselta firmalta tulleeseen työtarjoukseen, ei sellaista tarjousta enää tulekaan. Onko vastaavia kokemuksia, miten voin hoitaa tilanteen mahdollisimman nätisti?
Kommentit (37)
Älä nyt ennemmin irtisanoudu ennen kuin on nimet paperissa toisen paikan kanssa. Tarjous ei ole sama asia kuin työsopimus.
Eipä taida olla koeajalla hyväksyttävä syy erota työpaikasta siksi, että on saanut paremman työpaikan jostain muualta.
Muuten olen tuollaisista työtarjouksista siten mieltä, että ihmisen pitää silloin tehdä, niin kuin itse parhaakseen kokee. Työpaikkaan ei tule kuitenkaan suhtautua kuten avioliittoon, vaan jos tuntuu siltä, että haluaa vaihtaa työpaikkaa, niin silloin vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla koeajalla hyväksyttävä syy erota työpaikasta siksi, että on saanut paremman työpaikan jostain muualta.
Muuten olen tuollaisista työtarjouksista siten mieltä, että ihmisen pitää silloin tehdä, niin kuin itse parhaakseen kokee. Työpaikkaan ei tule kuitenkaan suhtautua kuten avioliittoon, vaan jos tuntuu siltä, että haluaa vaihtaa työpaikkaa, niin silloin vaihtaa.
Koeaika purkuun ei tarvita syytä. Ja jos nyt jonkun haluaa keksiä, voi sanoa, ettei tämä työ ollutkaan sitä mitä luuli tai muuta liiba-laabaa.
No mä olen irtisanoutunut kk työssäolon jälkeen, samasta syystä. Olihan se vähän noloa...mutta näin jälkeenpäinkin ajaeltuna oikea liike.
Tuo ei ole syy koeaikapurkuun, eli teet nykyiseen paikkaan töitä irtisanomisajan verran.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen irtisanoutunut kk työssäolon jälkeen, samasta syystä. Olihan se vähän noloa...mutta näin jälkeenpäinkin ajaeltuna oikea liike.
Tuo ei ole syy koeaikapurkuun, eli teet nykyiseen paikkaan töitä irtisanomisajan verran.
Koeajalla ei ole irtisanomisaikaa. Puolin ja toisin sopimuksen voi purkaa välittömästi. Mistä tämä harha kumpuaa, että pitää olla syy koeajalla? Jos pitäisi, miksi edes olisi mitään koeaikaa.
Miten niin ei ole syy koeaikapurkuun? Sehän on ilmoitusasia. Itse lähdin yhdestä työpaikasta koeajalla ilmoittamalla vain pomolle, että kuluva työpäivä on viimeiseni siellä. Ei siinä ollut mitään neuvoteltavaa tai irtisanomisaikaa.
Kuule, ei se työnantajakaan sun tunteita ajattele, kun irtisanomaan joutuu.
Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."
työsuojelu.fi/koeaika
Toinen työ ei ole asiallinen nykyiseen työhön liittyvä purkuperuste.
Viimeistään tässä vaiheessa sinun on aika opetella tervettä itsekkyyttä. Kaikkia asioita ei voi hoitaa "nätisti", mutta asiallinen voi toki olla.
Vierailija kirjoitti:
Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."
työsuojelu.fi/koeaikaToinen työ ei ole asiallinen nykyiseen työhön liittyvä purkuperuste.
Koeajan tarkoitus on selvittää, onko ko. työntekijä soveltuva ko. työhön. Jos itse kokee, ettei ole, se on täysin asiallinen perustelu. Riippumatta siitä, onko uutta työtä vai ei. Jos työpaikkaa ei saisi vaihtaa, ei koko koeajassa olisi mitään pointtia.
Kyllä koeaikapurkuun pitää olla asiallinen syy. Tosin sitä ei välttämättä tarvitse kertoa kuin sitten käräjillä jos sinne asti homma menee, käsittääkseni. Ja parempi työtarjous nimenomaan ei ole asiallinen syy.
Vaihtoehtoja lienee kolme:
- pitää nykyinen työ
- purkaa työsuhde ainakaan oikeaa syytä kertomatta, ja toivoa että siitä ei tule sanomista.
- irtisanoutua nykyisestä työstä ja aloittaa uudet työt irtisanoutumisajan jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koeaikapurkuun pitää olla asiallinen syy. Tosin sitä ei välttämättä tarvitse kertoa kuin sitten käräjillä jos sinne asti homma menee, käsittääkseni. Ja parempi työtarjous nimenomaan ei ole asiallinen syy.
- pitää nykyinen työ
- purkaa työsuhde ainakaan oikeaa syytä kertomatta, ja toivoa että siitä ei tule sanomista.
- irtisanoutua nykyisestä työstä ja aloittaa uudet työt irtisanoutumisajan jälkeen
Irtisanoutumisaika on koeajalla olematon. Eli voi lähteä saman tien, kun on kertonut purkavansa sopimuksen koeajalla. Ei kukaan työnantaja tällaisia oikeuteen vie, joten höpöphöpö-juttuja tuollaiset "pitää olla asiallinen syy".
Täällä on kyllä omituisia käsityksiä koeajasta. Itse juuri viime viikolla kerroin, että minä lopetan tämän työn ja vaihdan parempaa. Pomon kommentti oli tyyliin "ok". Oli koeaika vielä menossa.
Kannattaa olla näissä tarkkana, ettei vaan tule tehtyä tai sanottua mitään sanktiot mahdollistavaa. Koeaikahan on nykyisellään 6kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pitää nykyinen työ
Irtisanoutumisaika on koeajalla olematon. Eli voi lähteä saman tien, kun on kertonut purkavansa sopimuksen koeajalla. Ei kukaan työnantaja tällaisia oikeuteen vie, joten höpöphöpö-juttuja tuollaiset "pitää olla asiallinen syy".
Luultavasti olet jotakuinkin oikeassa että työnantaja tuskin asiaa vie eteenpäin, mutta mahdollista se on.
Täysin väärässä olet noista olemattomista irtisanoutumisajoista, et näemmä edes ymmärrä työsopimuksen purkamisen ja irtisanomisen eroa. Kuten on hyvin tyypillistä tällä palstalla. Ne kuitenkin ovat aivan eri asioita.
Otat sen paremman tarjouksen tietty! Oma elämä ja menestys kuitenkin kyseessä. Uudelle työnantajalle et sitten mainitse mitään tästä yhden päivän sekoilusta, ettet aiheuta turhia epäilyksiä itsestäsi.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä omituisia käsityksiä koeajasta. Itse juuri viime viikolla kerroin, että minä lopetan tämän työn ja vaihdan parempaa. Pomon kommentti oli tyyliin "ok". Oli koeaika vielä menossa.
Näin voi toimia, jos haluaa itsensä tarpeettomasti altistaa taloudelliselle riskille.
Työsopimus voidaan koeaikana purkaa puolin ja toisin heti päättyväksi, ei kuitenkaan epäasiallisin perustein. Työsuhteen päättäminen koeaikana ei edellytä irtisanomisajan noudattamista. Työsuhde päättyy välittömästi samana päivänä, jolloin joko työnantaja tai työntekijä ilmoittaa käyttävänsä koeaikaehtoa työsuhteen päättämisperusteena.
Työsopimuksen osapuolilla ei ole oikeutta purkaa työsopimusta koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisin perustein. Epäasiallisena syynä on pidetty muun muassa aiheettomia sairausepäilyjä tai raskautta. Työntekijän puolelta epäasiallisena perusteena on pidetty työsopimuksen purkamista pelkästään sillä perusteella, että työntekijä sai uuden työnantajan palveluksesta sovittua paremman vastikkeen.
https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/tyosuhteen-paattyminen/koeaikapurku
Uusi työ on asiallinen syy, mutta esim. uudesta työstä saatava parempi palkka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin voi toimia, jos haluaa itsensä tarpeettomasti altistaa taloudelliselle riskille.
Mikä riski siinä on, jos vaihtaa parempaa työpaikkaan?
Ajattelet asiaa ihan vain oman itsesi kannalta. Niin ne työnantajatkin tekevät. Ei ole sinun ongelmasi, jos nykyisessä työpaikassa on pulaa työntekijöistä.