Selincro ei toimi :-(
Voisin alkaa itkeä.
Mieheni on pitkän maanittelun jälkeen mennyt lääkäriin ja saanut lukusien testien (mm. laaja verenkuva, haastattelut yms.) jälkeen Selincroa alkoholiriippuvuuteensa.
Lääkkeen idea on, että se vähentää alkoholin tuomaa mielihyvää aivoissa ja sitä kautta hillitsee juomisen himoa.
Pari aiempaa kertaa menivät ihan ok, ja ehdin jo kuvitella, että jatkuviin mopo lähti käsistä -putkiin taipuvaiselle miehelleni olisi löytynyt tepsivä lääke. Mies siis ei suostu täysraittiuteen. Nyt kolmannella kerralla (siskoni 40-vuotisjuhlat) tapahtui täyskatastrofi. Mies veti itsensä umpitunneliin ja jatkoi juomista, kunnes uhmakkaasti karkasi paikalta ravintolaan, ettei hänen juomistaan jatkuvasti "kytättäisi". Sillä tiellä hän on edelleen. Heräsin itse kotoa klo 10, eikä miestä edelleenkään näy.
Olen todella pettynyt, koska tämä lääke oli tavallaan meidän viimeinen oljenkortemme. Sanon meidän, koska puhun samalla koko avioliitostamme. Mies on muuten ihana -rakastava, turvallinen, huolehtiva ja hemmotteleva aviomies - mutta humalassa epäluotettava, pettävä ja aggressiivinen. Pelottava ja kamala.
Minkälaisia kokemuksia teillä muille on? Miten olette yleensä selvinneet (hah!) alkoholistipuolison kanssa?
Kommentit (29)
Ihan ensimmäiseksi, itke vain. Saat sinä itkeä.
Mun exällä kävi suunnilleen samalla tavoin. Viimeisenä oljenkortena yritti sitä toista samalla tavalla vaikuttavaa lääkettä (en muista nyt nimeä). Pari juopottelukertaa hillitsi, mut sit kun oikeasti alkoi janottaa, niin ei paljon vaikuttaneet lääkkeet siinä. Pitää vain juoda enemmän että pääsee humalaan.
Jos teillä lapsia, lähde heti. Samanlaisesta ällöjuoposta eroon päässeenä voin sanoa, että voin tuhat kertaa paremmin ilman.
Suosittelen myös menemään myllyhoito.fi ja ensimmäisenä googlaa al-anon ja paikkakunta jossa asut. Tai lähin isompi paikkakunta jos asut ihan maalla. Siellä aivan varmasti on sulle apua!
Toimii erinomaisesti, heti ensimmäisestä kerrasta! Suosittelen kaikille, jotka yhtään haluaa vähentää alkoholinkulutustaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimii erinomaisesti, heti ensimmäisestä kerrasta! Suosittelen kaikille, jotka yhtään haluaa vähentää alkoholinkulutustaan.
Mulla kesti vähän kauemmin alkaa toimimaan. Alkuun tuntui ettei tee mitään. Join kuten ennenkin, silti vaikka tietty euforinen hyvä olo siitä katosikin. Lääkäri kuitenkin sanoi että monella lääke alkaa vähentää käyttömääriä vasta pidemmän ajan jälkeen joten jatkoin. Ja tosiaan, ihan vähitellen huomaamattani määrät väheni.
Sen sijaan että olisin ostanut perjantaille pullon väkeviä, saatoinkin ostaa vaan sixpackin kaljaa kaupasta. Jossain vaiheessa en sitten enää juonutkaan siitä kuin 3-4 kun sen jälkeen vaan alkoi nukuttaa eikä tehnytkään enempää mieli. Ilman Selincroa minulle oli yli vuosikymmeneen täysin mahdoton ajatus että lopettaisin juomista ennen kuin joko viina on kerta kaikkiaan loppu (eikä baarejakaan lähellä auki) tai olen niin sammumisen rajoilla etten pysty enää juomaan. Nykyisin mulla on kotona jatkuvasti alkoholia, mutta harvoin tulee otettua enempää kuin muutama annos.
Itsellä ollut Selincrot kaapissa jo yli puoli vuotta. Kahdesti olen käyttänyt ja ajattelin juoda "normaalisti" ja vaikuttakoot lääke jos vaikuttaa. Mulla siis lähtee vaan mopo käsistä ja juon kaikki saatavilla olevat. Käytös myös hölmöä humalassa. Selincron otettuani ei viitsinyt juoda kun janoon yhden kaljan. Oli polttarit. Seuran vuoksi muutamia join lisääkin, mutta väkevät maistui pahalle. Yleensä menee ilman mitään ongelmaa.. Juodessa poltan myös tupakkaa, vaikka muuten en. Tupakka maistui paperikääreeltä Selincron otettua, joten sitäkään ei viitsinyt polttaa kuin muutaman. Tosin känniläisten örveltämistä ei jaksanut puoltayötä pidempään katsoa ja lähdin sitten nukkumaan. Aamulla olin ihan äimänä. Yleensä olen tilaisuuksissa, joissa viinaa tarjolla rajattomasti, niin ihan kuollut tai siis yli 2 promillessa herätessäkin vielä. Nyt ollut vaikea löytää motiivi ottaa selincro johonkin juhliin lähtiessä, koska kaikki hohto häviää sillä juomisesta. Toimii siis, mutta oma tyhmyys haluaa päihtymystä.. Huh!
Revia on toiminnaltaan täysin sama lääke, mutta paljon halvempi! Ja Nämä opioidisalpaajat eivät tosiaankaan toimi ilman omaa halua.Ja ottaa aikansa, viikkoja kuukausia ennen kuin aivojen hermoradoissa tulee muutoksia riittävästi juomishimon alentumiseen.
Minulla ei Selincro toiminut. Tarinani on pitkä, mutta: olin ollut juomatta jo tovin, mutta lähete Hannu Alholle kesti niin kauan, että olin siellä vieroitusoireettomana tulevana absolutistina. Hannu ymmärsi aikeeni väärin, muistan kun hän sanoi, että ’kyllä me sinusta vielä kohtuukäyttäjä saadaan’, omasta mielestäni ongelmani oli niin vakava että täysi nolla olisi ollut ainoa vaihtoehto. No, sain Selincro-reseptin ja luulin, että lääke pitää aktivoida. Join pari olutta ja otin lääkkeen. En nukkunut koko yönä ja aivoissani rutisi. Mutta olin antanut tässä aktivoinnissa (joka oli oma virhetulkintani) pikkurillin juomiselle, ja jäin koukkuun, josta olin juuri rimpuillut ulos. Kun käytin sitten Selincrota juodessani, se ei millään tapaa vähentänyt juomistani tai vähentänyt annoksia.
Sorry, paras tapa vaan on se luomu, jostain on löydettävä se motivaatio raitistumiseen. Minä kurkkasin kuoleman kanssa samasta avaimenreiästä, eikä elämänlankani ole enää pitkä vaikka olenkin nyt 100% raitis. Toivottavastimiehesi löytää motivaation. Minun mieheni pysyi rinnallani, ja olen hänelle ikuisesti kiitollinen ja syvästi rakastunut kaikkien kokemustemme jälkeen.
Onnea ja voimia tiellesi.
Käsittääkseni tämä lääke ei toimi kovin hyvin "oikeilla alkoholisteilla". Lääkettä käsittelevistä kirjoituksista ja käyttäkokemuksista olen saanut sen kuvan, että on enemmänkin ratkaisu niille, joilla ilta tuppaa menemään liian usein pitkäksi. Lääkkeen avulla siis pystytään varmistamaan kohtuukäyttö, mutta vain jos käyttäjä itse on alunperinkin motivoinut ottamaan vain pari. Korjatkaa toki jos olen väärässä.