Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin kehitysmaassa ja kantani lapsityövoimaan lieveni...

Vierailija
08.09.2013 |

Olen tähän päivään saakka ollut ehdottomasti lapsityövoiman käyttöä vastaan. Kunnes kävin eräässä aasialaisessa kehitysmaassa ja näin lapsityöntekijöitä. Siellä he istuivat isänsä ja äitinsä välissä perheen pienessä käsityöläispajassa ja askartelivat tuotteita myyntiin. Koko perhe siis vietti iltansa yhdessä rupatellen ja puhdetöitä tehden. Nuorimmat lapset eivät tietenkään jaksaneet kauaa paikallaan istua ja aina välillä lähtivät leikkimään kulkukoirien kanssa, mutta palasivat vanhempien komennuksesta takaisin pajalle. Ei minua ainakaan yhtään häirinnyt ostaa tuotteita tällaisilta perheyrityksilt, vaikka lapsityövoimaa käyttivätkin. Asioilla on niin monta puolta ja matkailu avartaa ne näkemään.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Olisi kiva ajatella, että töiden sijaan lapset menisivät kouluun, mutta aina se ei mene niin. Töissä on kuitenkin parempi olla kuin prostituution tai pikkurikollisuuden parissa.

Vierailija
2/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla ei vietetä tehtaissa mukavaa aikaa perheen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 20:05"]

Kaikkialla ei vietetä tehtaissa mukavaa aikaa perheen kanssa.

[/quote]

ei ne lapset siellä tahtaassakaan perse verillä raada. ei tota tapahtunut täällä euroopassakaan teollistumisen alkuaikoina. työpäivät saattoi olla pitkiä tunneissa, mutta toi ei korreloi tekemisen määrän kanssa. lapsethan eivät ole järin hyviä työntekijöitä. ei ne pysty samaan kun aikuset. vaihtoehto tolle on sitten prostituutio, kerjääminen, maatyöt. jostain kumman syystä ne itse valitsevat tehdastyön ennemmin kuin mitään noista vaihtoehdoista. 

Vierailija
4/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avarsiko se matkailu oikeasti? Pääsikö ne lapset kouluun? Itse olen tehnyt työtä yrittäjävanhempien lapsena pienemmästä kuin muistan, samoin omat lapseni, tästä huolimatta olen päässyt kouluun ja kuten lapsenikin eli olemme oppineet arvostamaan niin työtä kuin koulutustakin ja se työnteko on ollut lähinnä vanhempien kanssa yhdessäoloa, ei elatuksen hankkimista itselle tai perheelle. Siinä se ero.

Vierailija
5/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun annat lapsesi työhön tuollaiseen pajaan sanoillasi on arvoa. Muuten olet vain siirtomaaisäntä jonka mielestä on hyvä pitää mutiaisten lapset työssä etteivät ole pahanteossa :)

Vierailija
6/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipiippuinen juttuhan se on. Yksi lapsi oli kerran telkkarissa selittämässä, että jos hän ei olisi töissä, hän olisi kadulla ja hän tienaa itselleen ja perheelleen ruokaa käymällä töissä. Mulla on tästä tosi ristiriitainen olo, että mitä sitten pitäisi tehdä. 

Vierailija
7/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan totta, mitä joku jo aiemmin kirjoitti. Ei niille lapsille koulunkäynti ole vaihtoehto. Tehdastyön vaihtoehto on prostituutio, kerjääminen tai huumeet. Tehtaissa, varsinkin länsimaisissa, lapset ovat kuitenkin turvassa toisin kuin kadulla.

Vierailija
8/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan söpö ajatus Ap - silloin kun esim. tytöt ovat pieniä. Lukutaidottoman teinitytön tulevaisuudennäkymät sen sijaan ovat aika karut.

Vierailija
9/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyödyttää koulutus tyttöä maassa, jossa 99,9% naisista päätyy miehen tossun alle synnytyskoneeksi?

Vierailija
10/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:24"]

Mitä hyödyttää koulutus tyttöä maassa, jossa 99,9% naisista päätyy miehen tossun alle synnytyskoneeksi?

[/quote] Pienentää todennäköisyyttä. En tiedä sinusta, mutta minä valitettavasti tiedän ja tunnen useita tällaisia tyttöjä, joita koulutus olisi auttanut välttämään huono-osaisuuden. Lukutaidosta seuraa usein - ei aina - tekstin ymmärrys ja kriittinen ajattelu. Nämä tuntemani tytöt eivät tienneet oikeuksiaan eivätkä osanneet pitää puoliaan vaan päätyivät teiniäideiksi ja huoriksi.

Vierailija
11/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus nimenomaan estää tuon. Muistelepas Suomea sata vuotta sitten, ihan sama meno oli täälläkin.

Vierailija
12/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta Suomessa KAIKKI päätettiin kouluttaa...kehitysmaissa näin ei tule tapahtumaan varmaan koskaan. Mitä se hyödyttää että 10% köyhien lapsista kasvaa kriittisemmiksi? Tieto lisää tuskaa.

Vierailija
13/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan muistaa, että opiskelu ei ole aina vaihtoehto. Kaikilla lapsilla ei ole mahdollisuutta päästä kouluun ja työ on silloin ehkä huonoista vaihtoehdoista paras. 

Vierailija
14/14 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuosia Etelä-Amerikassa ja joka ikinen kerta, kun näin lasten tekevän töitä, sydän oli pusertua kokoon. En koskaan tottunut siihen. Ja koulu olisi ollut ilmainen, mutta vanhemmat halusivat rahaa.