Mitä ajattelet kun huomaat jonku olevan uskossa?
Itselle on tullut aika hämentyneitä fiiliksiä joskus kun huomaa että joku työelämässä menestynyt paljastuu yllättäen uskovaksi. Yleensä vielä jonku nolon rakeamisen kautta, kun hän loukkaantuu uskonsa vuoksi jostain. Sellaisen ihmisen arvostus romahtaa silmissäni saman tien.
Kommentit (26)
Voi teitä. Ihan samanlaista puuduttavaa paasausta kuin esimerkiksi vanhoillislestadiolaisten saarnaajien varoitukset, kuinka maailmalliset ihmiset perheissään "ryyppäävät ja rälläävät". Olette sitten tehneet muka vapaa-ajattelusta uuden uskonlahkon itsellenne, ei tuollaista kiihkeyttä ja mustavalkoista ajattelua muuten voi syntyä.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 09:39"]Ne joista me modernit kristityt pysymme erossa. Onko teille niin mahdoton ajatus, että kristittyjäkin on hyvin erilaisia, mitä varten luulitte, että on eri kirkkokuntia ja herätysliikkeitä?
[/quote]Kristinusko on 2000 vuotta vanhaa paimentolaisten uskontoa, ei sillä ole mitään tekemistä moderniuden kanssa. Jos olet moderni, et voi olla kristitty. "Moderni kristitty" on tapauskovainen, joka ei oikeasti ole uskossa, vaan ainoastaan kuuluu tavan vuoksi kirkkoon.
[/quote]
Ja nyt sinä sitten yrität rajoittaa minun oikeuttani omaan maailmankatsomukseen? Ihan kuten sitä yrittävät rajoittaa nämä herätyskristillisetkin. Juuri viime vaalien alla sain kuulla näiltä, etten saisi kuulua "heidän" kirkkoonsa, kun äänestän väärää puoluetta.
Tiedoksi vain, että sinä olet suuressa vaarassa vielä luisua jonkinlaiseen herätykseen ja päätyä lahkolaisten kanssa samoille penkeille saarnaamaa kääntymystäsi. Sellainen mustavalkoinen ja kiihkeä ajatusmaailmahan on sinulle jo valmiiksi ilmeisen tuttu ja luonteenomainen valinta. Minun sen sijaan olisi erittäin vaikea ikinä tällaiseen paasaamisen lähteä.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 09:46"]
Minulle tulee fiilis, että taas yksi surkee joka ei halua ottaa itse vastuuta tekemisistään. Jos on nainen niin otan etäisyyttä, tiedossa kun on ongelmia. Uskova nainen kun tarvitsee miehen joka huolehtii hänestä, maksaa ns pakolliset kulut hänen puolestaan, passaa ja paapoo, koska perheen päänä miehen on tehtävä kaikki.
[/quote]
Täällä on todella omituisia käsityksiä uskovaisista. En nyt sano, etteikö tarkkaan etsimällä joku tuollainenkin uskovainen nainen voisi löytyä (ihan samoin kuin ateisteista), mutta missään nimessä tuo ei edusta mitään tyypillistä uskovaista naista. Ainakin minulle riittää oma vajaan 5000 euron kuukausipalkkani vallan mainiosti kattamaan omat ja suuren osan lastenikin kuluista. En todellakaan tarvitse miestä maksamaan kulujani puolestani, vaikka naimisissa olenkin.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 08:59"]
Mä yritän olla suvaitsevainen ja yksityiskuvioissa se onnistuukin. Mutta tiedeyhteisössä se on niin iso ristiriita, että kyllä se ammatilliseen uskottavuuteen vaikuttaa.
[/quote]
Olen itse töissä yliopistolla, ja pääaineeni neljästä professorista kaksi on avoimesti uskovaisia. En ole huomannut sen vaikuttavan millään tavalla heidän tieteelliseen uskottavuuteensa.
Minustakin alkaa tämän keskustelun perusteella kuulostaa siltä, että ateistit ja ei-uskovaiset ne niitä pahimpia lahkolaisia ovat, jotka sanelevat muille miten pitäisi elää ja olla, ja joiden maailmassa on vain yksi hyvin, hyvin kapea näkökulma :D:D Mieluummin olen siis kristitty ja uskovainen omalla tavallani :) Meidän joukossa vapaa-ajattelu onneksi sallitaan :)
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 09:39"]Ne joista me modernit kristityt pysymme erossa. Onko teille niin mahdoton ajatus, että kristittyjäkin on hyvin erilaisia, mitä varten luulitte, että on eri kirkkokuntia ja herätysliikkeitä?
[/quote]Kristinusko on 2000 vuotta vanhaa paimentolaisten uskontoa, ei sillä ole mitään tekemistä moderniuden kanssa. Jos olet moderni, et voi olla kristitty. "Moderni kristitty" on tapauskovainen, joka ei oikeasti ole uskossa, vaan ainoastaan kuuluu tavan vuoksi kirkkoon.