Jälleen uusi kopiokohu Marimekolla: jo toinen tällä viikolla! (linkki)
Se ensimmäinen kohu siitä viljapellosta ei mun mielestä plagiointia täytä, toki inspiraatiota on haettu. Mutta tämä Hetkiä-kuosi kyllä täyttää:
Kommentit (86)
Viljapelto oli kaukaa haettu. itse asiassa minulla on seinällä suomalaisen naistaiteilijan - kirjaimet S.H. (?) - maalaama taulu 70-luvun lopulta ja siinä hyvin samanlainen viljapelto kuin se, jota tässä nyt sanotaan plagioinneen. Pitäisikö minun nyt tuoda se esille ja kysyä, onko Liukko-S. saanut minu n taulustani idean?
Tuo on paljon selkeämpi kuin edellinen plagiaatti, joka olisi voinut syntyä vahingossakin. Noloa Marimekko!
Marimekon suunnittelija on varmaan nähnyt kuosin/laukun Italiassa tai muualla ja ajatellut ettei kukaan kuitenkaan huomaa mitään kun se on kopioitu oikein ulkomailta asti.
Tuo on paljon selkeämpi kuin edellinen plagiaatti, joka olisi voinut syntyä vahingossakin. Noloa Marimekko!
Marimekon suunnittelija on varmaan nähnyt kuosin/laukun Italiassa tai muualla ja ajatellut ettei kukaan kuitenkaan huomaa mitään kun se on kopioitu oikein ulkomailta asti.
Herää kysymys, onko Marimekolla ainoatakaan kuosia, joka ei olisi suora plagiaatti tai ainakin inspiroitu jonkun muun työstä??
Häpeä Marimekko. Mulla alkoi ainakin nyt täysi boikotti kyseistä firmaa kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 06:44"]
Herää kysymys, onko Marimekolla ainoatakaan kuosia, joka ei olisi suora plagiaatti tai ainakin inspiroitu jonkun muun työstä??
Häpeä Marimekko. Mulla alkoi ainakin nyt täysi boikotti kyseistä firmaa kohtaan.
[/quote]
mä olen yläasteella, kuviksen tunnilla piirtänyt näitä, on joku monikulmainen esine ja sisään piirretään sama eri mittakaavassa ja sitten vielä horisontti. Kaupunkikuva on tähän aiheeseen helppo valita. Ehkä se espanjalainen kävi -90 luvulla Hyvinkään yhteiskoulun kuviksen tunneilla vähän ottamassa mallia. Maikka vielä teki samat jutut vuosittain, aina luokkatason mukaan, eli uskon että vst on Hyvinkäällä nähty satoja.
Eilen jossain kirjoituksessa sanottiin asia selvästi : 1 piirtää ympyrän ja kaikki muut ympyrön piirtäneet ovat häntä kopioideet, vai ?
Ja se Heljän työ. Värit ihan samat. Niin. Olisko se viljapelto pitänyt olla sininen eli homeessa ?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 06:54"]
mä olen yläasteella, kuviksen tunnilla piirtänyt näitä, on joku monikulmainen esine ja sisään piirretään sama eri mittakaavassa ja sitten vielä horisontti. Kaupunkikuva on tähän aiheeseen helppo valita. Ehkä se espanjalainen kävi -90 luvulla Hyvinkään yhteiskoulun kuviksen tunneilla vähän ottamassa mallia. Maikka vielä teki samat jutut vuosittain, aina luokkatason mukaan, eli uskon että vst on Hyvinkäällä nähty satoja.
Eilen jossain kirjoituksessa sanottiin asia selvästi : 1 piirtää ympyrän ja kaikki muut ympyrön piirtäneet ovat häntä kopioideet, vai ?
Ja se Heljän työ. Värit ihan samat. Niin. Olisko se viljapelto pitänyt olla sininen eli homeessa ?
[/quote]
Itse Marimekon suunnittelijako sieltä puolustelee? Kyllä tuo kaupunkikangas on kopio ihan yks yhteen ainakin näin maallikon silmissä. Piirtotapa ja kaikki mätsää täysin! Vaikka kuinka piirrettäis siluetteja sisäkkäin, niin kyllä ne voisivat olla hyvinkin erilaisia, jos ei olisi plagioitu.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 07:50"]
[/quote]
Itse Marimekon suunnittelijako sieltä puolustelee? Kyllä tuo kaupunkikangas on kopio ihan yks yhteen ainakin näin maallikon silmissä. Piirtotapa ja kaikki mätsää täysin! Vaikka kuinka piirrettäis siluetteja sisäkkäin, niin kyllä ne voisivat olla hyvinkin erilaisia, jos ei olisi plagioitu.
[/quote]
voi voi jos et ole Hyvinkäällä kouluja käynyt tai hirveesti kuviksen tunneilla istunut. Tätä tyyliä tehdään jo peruskoulussa ja olen 200% vst on joku tämän tietyn opettajan tunneilla tehnyt.
Ei ollut uusi juttu silloin eikä nytkään.
Pyörän piirtäjä ei ole uniikki.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 06:36"]
[/quote]
tai kuva on jäänyt alitajuntaan ja taiteilija kokee vilpittömästi saaneensa itse insipiraation. Ei sekään mahdotonta ole,nykyisessä aistiärsytysten maailmassa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 06:36"]
[/quote]
tai kuva on jäänyt alitajuntaan ja taiteilija kokee vilpittömästi saaneensa itse insipiraation. Ei sekään mahdotonta ole,nykyisessä aistiärsytysten maailmassa.
[/quote]
On sillä hyvä muisti kun tulee ihan kaikki ihmiset ja autot samoihin paikkoihin ja ihan samanlaisina. Ymmärtäisin että tyyli vois olla sama, mutta kun tuo on ihan kopio toisesta, ei sellainen tule ihan vaan inspiraatiosta.
Veikkaan villisti että kankaan suunnittelijalla on samanlainen kassi ja siitä kopioinut kankaansa. Näin käy kun ihmiset matkailee.
Ehkä "suunnittelija" ajatteli ettei paljastu koskaan.
No toi nyt jo on todella ihan samanlainen. Jopa autoa ja ihmisten asentoa myöten!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 07:50"]
[/quote]
[/quote]
voi voi jos et ole Hyvinkäällä kouluja käynyt tai hirveesti kuviksen tunneilla istunut. Tätä tyyliä tehdään jo peruskoulussa ja olen 200% vst on joku tämän tietyn opettajan tunneilla tehnyt.
Ei ollut uusi juttu silloin eikä nytkään.
Pyörän piirtäjä ei ole uniikki.
[/quote]
Aika heikko ope siellä Hyvinkäällä, jos ei tuolla tyylillä osannut tehdä kuin yhtä ja samaa kuvaa. Ja oppilaillakin teetti sitä samaa, kopiota omasta työstään. Katsos kun tuo Marimekon kuosi on kuin valokopio tuon laukun kuosista. On pikkasen ällistyttävää jos kaksi suunnittelijaa, toinen Espanjassa ja toinen Suomessa tekee tasan saman kuvan, missä autot ja ihmiset on ihan samalla tavalla ja samoissa kohdissa.
Ei tätä selitä edes Hyvinkään kuvisope. Kopio se on. Tuolla tyylillä kun sais miljoona erilaista kuosia.
Jos tuo kangas tosiaan on espanjalainen kangas, sitä ei olisi pelkässä laukussa, vaan kuosia löytyisi muualtakin. Epäilen, että plagiaatti oltaisiin jo huomattu monta vuotta sitten. Suunnittelijapiirit eivät ole kovin suuret; on paljon helpompi kopioida jotain puolituntematonta maalausta kuin 2000-luvulla valmistettua kangasta.
Itse epäilen, että laukku on Marimekon kankaasta valmistettu, ja jutusta lehteen soittanut nainen yksinkertaisesti muistaa ostamisvuoden väärin.
Minusta tuo Marimekon kuosi on vapisevin käsin tehty kopio kassin kuosista. Kassissa on useita yksityiskohtia piirretty tasaisella viivalla, kun Marimekon kuosissa viivassa on epätasaisuuksia. Muuten yksityiskohdiltaan kyllä erittäin samankaltainen, renkaiden ja ihmisten jalkojen muotoa myöten.
Siltä peltokaislikkokohua en tajunnut ollenkaan, mutta tämä on kyllä tosi räikeä. Kaikki noi yksityiskohdatkin, jalat ja renkaat, ovat ihan samanlaisia.
Miksei Marimekolla ole tietokantaa maailman jokaisesta visuaalisesta teoksesta, että voisivat verrata suunnittelijoidensa tuotoksia ja välttää kopiot?
No kai toi espanjalaine kassikin voi olla kopio. Jos ostaja muistaa ostovuoden väärin.
Mari-suunnittelijoitten kannattaisi katsella Myyrä-piirrettyjä - niissä on ihan marimekkoon sopivia aiheita ja muotoja, ja tsekkiläinen tekijäkin on kuollut.
Toihan on ihan identtinen yksityiskohtia myöten. Joku on kopioinut jotakuta ihan satasella tässä tapauksessa.