Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sopiva rotu ensimmäiseksi koiraksi? Ehdotuksia :)

Vierailija
12.10.2013 |

Lapsuudenkodissani oli metsästyskoiria, mutta aikuisena en ole koirasta edes haaveillut. Nyt on koirakuume yllättänyt!

Meillä on omakotitalo, kouluikäiset lapset ja lenkkeilen paljon. Ihan pientä koiraa en halua, sen pitää jaksaa hyvävauhtiset 5-10 km lenkit.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh mun pikkukoirani vetäs just 7km lenkin kovalla vauhdilla....tipsu nääs

Vierailija
2/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on aina ollut sekarotuisia. ikinä ei oo niillä mitään sairauksia ollut. Elikkä ovat yleensä terveitä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko koiran kanssa oikeesti juosta? Vai onko se sitä että 50 metrin välein pysähdytään haistelemaan kakkaa?

Vierailija
4/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiria on joka lähtöön, mieti mitä muuta haluat kuin keskikokoisen tai ison koiran.  Hoidettavan/trimmattavan turkin? Pitääkö olla helposti koulutettava? Millainen luonne? Haukkuherkkyys ym.

Vierailija
5/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran pieni koko ei tarkoita sitä, että se ei jaksaisi lenkkeillä...

Vierailija
6/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko jotkut ihmiset luulee ettei pienet koirat jaksa lenkkeillä? Mun kääpiösnautseri lenkkeilee 10km lenkkejä eikä ole moksiskaan vaikka minä olen aivan puhki.

Vierailija
7/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/19 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bostoninterrieri. Se jaksaa juosta pitkätkin lenkit. Kylmällä säällä ulkoillessa se tarvitsee takin päälle. Bostoninterrieri sopii hyvin lapsiperheeseen. Bostoni on hiljainen koira, se ei hauku juuri ollenkaan. Bostoninterrieri on helppo kouluttaa ja se sopii ensimmäiseksi koiraksi.

Karva on sileää ja lyhyttä. Väriltään se on joko tiikerijuovainen tai musta valkoisin merkein. Turkki on helppohoitoinen. Se pyyhitään silloin tällöin kostealla liinalla.

Bostoninterrierin kanssa voi harrastaa esim. agilityä, tokoa, pelastusetsintää ja näyttelyitä. Kätevän koon ja sopeutuvaisen luonteen ansiosta bostoni on myös hyvä matkakumppani.

Bostoninterrieri on melko terve ja pitkäikäinen rotu. Rodulla esiintyy allergioita, epilepsiaa ja polvilumpioluksaatiota. Suomeen ensimmäinen bostoninterrieri saapui vuonna 1955. Rotu pysyi kuitenkin pitkään melko harvinaisena, ja on yleistynyt vasta viime aikoina.

Yhdysvalloissa bostoninterrieri on suosittu rotu, onhan se Yhdysvaltojen kansalliskoira. Rodun harvinaisuudesta Suomessa ja pienestä pentuekoosta johtuen pentua voi joutua odottamaan pitkään. Bostoninterrierin pentu maksaa noin 1500-2500 euroa.

Bostoninterrieri on melko terve ja pitkäikäinen koira. Rodulla esiintyy allergioita, epilepsiaa ja silmäsairauksia. Vaikka bostoninterriereillä on lyhyt kuono, niillä ei silti yleensä ole hengitysvaikeuksia.

Vierailija
9/19 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenlapinkoira

Vierailija
10/19 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:48"]

Oikeastiko jotkut ihmiset luulee ettei pienet koirat jaksa lenkkeillä? Mun kääpiösnautseri lenkkeilee 10km lenkkejä eikä ole moksiskaan vaikka minä olen aivan puhki.

[/quote]

Samoin meidän kääpiösnautseri. Ei varmasti ap pysyisi perässä. Ymmärrän kyllä, että haluaa ison koiran syystä x, mutta tuo lenkkeily ei ole hyvä syy. Ellei sitten ihan chihua tarkoiteta.

Ap:lle sanoisin, että myös ensimmäiseksi koiraksi sopii moni rotu, kunhan on vähän perusjärkeä, rutkasti johdonmukaisuutta ja kiinnostusta opetella uusia asioita.

Vierailija
11/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne labbis ja kultainennoutaja ole niitä peruskoirarotuja, jotka kilttejä ja lapsiperheisiin sopivia.

Vierailija
12/19 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan särähti korvaan tuo 'ensimmäiseksi koiraksi'. Ihan kun niitä nyt vois ottaa jotain harjoittelukappaleita.. :(

Vierailija
13/19 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiibetinspanieli tai cockerspanieli, rotuina helppo, rauhallinen ja kaikille ystävällinen. 5 km lenkki ei ole kovin paljon millekään rodulle :D

Vierailija
14/19 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en koskaan lenkkeile mun 153-senttisen ystävän kanssa, kun ei se kuitenkaan mitään jaksa! 

Vierailija
15/19 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 00:21"]

Hiukan särähti korvaan tuo 'ensimmäiseksi koiraksi'. Ihan kun niitä nyt vois ottaa jotain harjoittelukappaleita.. :(

[/quote]

On olemassa helpommin tavoille oppivia koiria, joille on tyypillistä halu miellyttää ihmistä ja se että ne on helppo palkita, ja sitten on niitä, joiden itsepäisyys, itsenäisyys ja/tai äly ylittää isäntäväen ja ollaan loppupeleissä vaikeuksissa. 

Ja kyllä koira kuin koira oppii nauttimaan useamman kilometrin lenkeistä ja juoksemaan kauniisti, kun sitä harjoittaa siihen, nuuskimislenkit on sitten erikseen.

Vierailija
16/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:50"]

http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/rotutesti

[/quote]

Kiitos tästä! Kärkikolmikkon tuli se jota olin vähän ajatellutkin :)

AP

Vierailija
17/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amstaffi. Siljallakin on :)

Vierailija
18/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimi

Vierailija
19/19 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin kertoa mikä EI ole paras mahdollinen. Me otettiin Rottweiler ja metsään meni sen kasvatus.