Haluaisin joskus kunnon joulupöytään
Sellaiseen kuin täällä joka joulu joku luettelee, kaikkia ihania alkuruokia ja pääruokia jne.
Voisin tehdä sellaisen itsekin, mutta... joka joulu on pakko mennä anoppilaan, ja siellä ei mitään alkuruokia syödä :( Siellä on vain ne peruslaatikot, kinkku ja kala, vihersalaatti ja karjalanpaisti. Plääh.
Kommentit (79)
Vie alkuruoat mukana sinne anoppilaan. Ja jälkiruoat. Eikse oo ihan selkeä ratkaisu että anoppi tekee pääruoat ja teidän perhe tuo alkupalat.
Lisäksi käyt jossain HYVÄSSÄ ravintolassa syömässä joulupöydän.
Kyllähän sunkin tarpeet on tärkeät, ei vain lasten halu nähdä serkkuja. Lapset tottuvat niihin jouluruokiin joita saavat, voit tehdä heidänkin joulustaan vähän monipuolisemman tarjoamalla muitakin ruokia.
Kehitystä, kehitystä...
Totta tuokin, että joulu ei ole vain yksi päivä, kyllä sitä ehtii viettää moneen kertaan kun käyttää mielikuvitustaan. Jos pikkujoulu perheen kesken ennen joulua ei nappaa, niin sitten pyhittäisin ehdottomasti esimerkiksi joulupäivän tai tapaninpäivän omalle perheelle ja perinteille. Kyllä sen verra verran täytyy ymmärtää anopinkin, ei hän voi vaatia että koko joulu pynineen vietetään tiukasti hänen kattonsa alla.
Esimerkiksi tapaninpäivänä ap voisi sitten laittaa sen joulupöytänsä. Silloin on ehditty jo syömään laatikoita ja kinkkua sen 2 päivää, eli kevyempi ja erilainen tarjoilu varmaan olisikin jo tervetullutta.
Sitten kun anopista aika jättää, on sinulla vielä vuosia aikaa tehdä joulumenyytä. Mutta ei se välttämättä niin onnea sekään ole, Meillä ainakin on jouluruuat vähentyneet, koska ensinnäkin niiden tekemiseen menee paljon aikaa, jota tarvittaisiin myös siivoamiseen ja ihan vaan olemiseen. Toisekseen kun on useampi ruokalaji ja syöjinä vain oma perhe, jää aina hirveästi ylimääräistä vaikka yrittää puolittaa ohjeet. On inhottavaa heittää hyvää ruokaa menemään, mutta ei niitä joulusapuskoita jaksa päivätolkulla syödä.
Meillä
Lounassalaatti
tuoresalaatti jonka voi itse laajentaa haluamakseen (Vihreitä oliiveja, jokirapuja, valkosipulia, fetaa, rypäleitä, pähkinöitä, pinjansiemeniä, raejuusto,keitettyjä munia)
kalkkunasarvet
vihannestaskut
juustolautanen
leikkelelautanen
hauki
lohi
keitettyjä perunoita
rosmariiniperunoita
karitsapata
rakuunaporkkanaa
ruusukaalia
herneitä
peltileipää
Bataattilaatikko
perunalaatikko
lanttulaatikko
porkkanalaatikko
kalkkuna
sienihöystö
sipulirenkaat
mustaherukkaa
rosolli
saaristolaisleipä
marjarahkapiirakka
suklaakakku
toscapiirakka
punainen ja valkoinen viini, limut,
Tee pikkujoulu kotiin marraskuun puolivälissä. :)
Minä vielä kerran korostan, että se joulunvietto anoppilassa on oikein mukavaa kaikkien mielestä. Haluaisin vain, että siellä olisi monipuolisempaa ja juhlavampaa ruokaa.
Omalle porukalle ei tosiaan viitsi tuollaista täyttä menuuta enää joulun jälkeen tehdä, menee hukkaan kyllä kaikki.
Onko laivalla hyvät jouluruuat? Piknik-risteily joulun alla ei välttämättä olisi pöllömpi ajatus.
ap
Voi se joulunviettokin olla kovin hankalaa :)
omalla anopilla ja vanhemmilla aika perussetit myös. Parina vuonna vein itse mukanani viemisinä joulupöytään jotain haluamiani lisäherkkuja. Eivät mitenkään pahastuneet, päinvastoin. Eli omat herkut sinne vain jatkoksi. Itse tosin väsyin sienisalaatin ja karpalokakkujen tekoon ja nyt menen kiitollisena täysin valmiille perussetille.
omalla anopilla ja vanhemmilla aika perussetit myös. Parina vuonna vein itse mukanani viemisinä joulupöytään jotain haluamiani lisäherkkuja. Eivät mitenkään pahastuneet, päinvastoin. Eli omat herkut sinne vain jatkoksi. Itse tosin väsyin sienisalaatin ja karpalokakkujen tekoon ja nyt menen kiitollisena täysin valmiille perussetille.
Voi hyvänen aika! Ravintolaan syömään ennen joulua!!! Sieltä kaikki sen seitsemät alkuruuat. Silviisii saat alkuruokia todella helposti.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 22:42"]
Minä vielä kerran korostan, että se joulunvietto anoppilassa on oikein mukavaa kaikkien mielestä. Haluaisin vain, että siellä olisi monipuolisempaa ja juhlavampaa ruokaa.
Omalle porukalle ei tosiaan viitsi tuollaista täyttä menuuta enää joulun jälkeen tehdä, menee hukkaan kyllä kaikki.
Onko laivalla hyvät jouluruuat? Piknik-risteily joulun alla ei välttämättä olisi pöllömpi ajatus.
ap
[/quote]
Miksi omalle porukalle ruuan laitto menisi hukkaan? Oletko se sama, joka kirjoitti että haluaa ruuanlaitostaan kehuja?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 22:42"]
ap
[/quote]
Miksi omalle porukalle ruuan laitto menisi hukkaan? Oletko se sama, joka kirjoitti että haluaa ruuanlaitostaan kehuja?
[/quote]
Siksi menisi hukkaan, kun lapset eivät juurikaan mistään pitkän kaavan syömisistä osaa vielä perustaa, ja mies on harvinaisenkin epäkiinnostunut siitä, mitä ruokaa suustaan sisään tunkee :) Niinpä lopputulos olisi se, että minä yksin niitä söisin, jolloin siis kaikkia ruokia pitäisi tehdä aivan älyttömän vähän ettei niitä menisi hukkaan. Typeräähän tuo olisi.
ap
Vie anoppilaan niitä ruokia mitä haluat, selität vaikka että sain tämän ihanan glögikakun työkaveriltani ja ajattelin että tämä katkarapukimara olisi kiva lisä tämän ja tämän kanssa ja nämä joulutortut tehtiin lasten kanssa ja minä voisin tehdä salaatin kun sain kivan ohjeen jne jne. Jos tuosta joku loukkaantuu niin voi voi.
No minä olen yksi joka ehdotti yhteisen joulun viettoa oman perheen kesken tapaninpäivänä. Ja nimenomaan tarkoitin, että silloin menu saa olla kevyempi ja suppeampi koska siinä vaiheessa on syöty tuhdisti jo useamman kerran.
Eli silloin voisi pöydässä olla niitä ap:n kalaherkkuja, eikä haittaisi vaikka tarjoilut olisi pääasiassa kylmiäkin? Tarkoitan nyt sellaista alkuruoka tyylistä tarjoilua jossa olisi pientä suolaista. Sitten perään voisi olla joku ap:n mieleinen jälkiruoka tai mikä nyt ikinä miellyttääkään.
Omassa lapsuudenkodissani ei koskaan ole syöty alkupalat ja pääruoat erikseen vaan aina kaikki kerralla. Miehen vanhemmilla taas on aina ollut alkupalat erikseen.
MUTTA siellä on sitten ollutkin hyvin suppea tarjonta. Alkupaloihin on kuulunut graavilohi, mäti sipulisilppuineen ja paahtoleipineen sekä rosolli, herneet ja luumut sekä keitetyt perunat. Pääruokana laatikot ja kinkku. Siinä sitten ihan turhaan käytetään useampaa lautasta, kun lajejakaan ei ole niin montaa.
Meillä kotona taas on ahdettu samalla lautaselle siikaa, graavilohta, mätiä, perunasalaattia, rosollia, erilaisia äidin kokeilemia alkupaloja esim. lohirullia, sienisalaattia ja jotain erikoissalaattia, jonka äiti inspiroi erikseen joka joulu. Lämpiniä ruokina on ollut laatikoiden ja kinkun lisäksi poroa, lihapullia ja kalkkunaa. Jokainen on ottanut sitä, mistä on pitänyt ja kaikilla on ollut lautanen täynnä.
Omassa kodissani mielelläni ottaisin tuon alkupalalautasen käyttöön, mutta mies ei syö lainkaan kalaruokia, niin ollaan sitten menty samalla lautasella oman perheeni tradition mukaisesti.
Meillä on kolmenlaisia jouluja.
Vaihtoehto 1. Koko suku on kutsuttu meille ja teen ruoat kaikille aattona, muut päivät vain perheen kesken.
Vaihtoehto 2. Menemme aamupäivästä vanhemmilleni, syömme siellä ja lähdemme illaksi anoppilaan, jossa olemme yötä ja syömme seuraavana päivänä.
Vaihtoehto 3. Olemme aaton kotona ihan oman perheen voimin ja reissaamme joulupäivänä molemmissa paikoissa.
Ei sitten kyllästytä vain yhden paikan tarjontaan.
Ap:n asenne on niin jäykistunyt että taitaa olla trolli. Valittaa, mutta ei VIITSI tehdä asian eteen mitään kun se olisi TYPERÄÄ. Anna mun kaikki kestää! Lakkaa sitten valittamasta jos kerran herkkujen laittaminen olisi tyhmää.
Meillä ei mies ole kiinnostunut ruoasta ja lapset hinkuvat pelkästään kavereiden luo jo joulupöydästäkin. Minä olen ainoa, jota ruoka kiinnostaa ja niinpä minä totta vie laitan just ne ruoat joista tykkään. Meillä on hurjan hieno joulupöytä, joka kerta vähän erilainen. Ja jouluruokia syödään vielä loppiaisenakin, ei tietenkään niitä samoja, joita jouluaattona oli, vaan eri ruokia. Ihan kaikea ei mun mielestä tarvitse olla kerralla, esim. en laittaisi kalkkunaa, kinkkua ja filettä samaan pöytään. Mutta kukin tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 23:19"]
Ap:n asenne on niin jäykistunyt että taitaa olla trolli. Valittaa, mutta ei VIITSI tehdä asian eteen mitään kun se olisi TYPERÄÄ. Anna mun kaikki kestää! Lakkaa sitten valittamasta jos kerran herkkujen laittaminen olisi tyhmää.
Meillä ei mies ole kiinnostunut ruoasta ja lapset hinkuvat pelkästään kavereiden luo jo joulupöydästäkin. Minä olen ainoa, jota ruoka kiinnostaa ja niinpä minä totta vie laitan just ne ruoat joista tykkään. Meillä on hurjan hieno joulupöytä, joka kerta vähän erilainen. Ja jouluruokia syödään vielä loppiaisenakin, ei tietenkään niitä samoja, joita jouluaattona oli, vaan eri ruokia. Ihan kaikea ei mun mielestä tarvitse olla kerralla, esim. en laittaisi kalkkunaa, kinkkua ja filettä samaan pöytään. Mutta kukin tavallaan.
[/quote]
Mene sinä pois tätä ketjua lukemasta, jos noin kovasti alkaa ahdistaa :) En ole trolli, viime tarkistuksella peilistä katsoi ihan ihminen. Minä tiesin kyllä jo ketjun aloittaessani, että en voi tehdä asialle mitään, ja olen sen tässä ketjussakin jo maininnut muutamaan otteeseen, mutta ilmeisesti sinä tarvitset vielä harjoitusta luetun ymmärtämisessä.
Ja tuolla aiemmin kysyin kyllä niistä laivan jouluruokien tasosta, eli se voisi mielestäni olla hyvä ratkaisu asiaan.
ap
Jouluksi hotelliin tai maatilamatkailuun.
Mä en vaan ymmärrä. Ns. joulu on kerran vuodessa, joillakin tarkasti rajattu yksi päivä (aatto), jolloin tehdään kaikki jonkun fiksaaman järjestyksen mukaan, Ajattelemalla hiukan laatikon ulkopuolelta,. AP voisi aloittaa ikioman perinteen ja kutsua sitä vaikka pikkujouluksi, valita sille jonkun päivän kalenterista (niitä on vuodessa aika monta) ja tehdä ihan sellaisen menun kuin haluaa.