Haluaisin joskus kunnon joulupöytään
Sellaiseen kuin täällä joka joulu joku luettelee, kaikkia ihania alkuruokia ja pääruokia jne.
Voisin tehdä sellaisen itsekin, mutta... joka joulu on pakko mennä anoppilaan, ja siellä ei mitään alkuruokia syödä :( Siellä on vain ne peruslaatikot, kinkku ja kala, vihersalaatti ja karjalanpaisti. Plääh.
Kommentit (79)
häh. älä nyt ihan aliarvioi anoppiasi. kerrot etukäteen mitä tuot. on tyytyväinen.
Luulet vaan että loukkaantuu. Nää on näitä turhia luuloja
Miksi ihmeessä jouluna pitää märsytä noin paljon kuin tuossa pitkässä menussa? Voisitko kertoa paljonko teitä on ja onko ketään joka painaa alle 100 kiloa... Meitä on mies, minä ja kaksi lasta ja meillä riittää KOLMEKSI päiväksi seuraava menu:
- rosollia
- porkkanalaatikkoa
- lanttulaatikkoa
- paisti
- rosollia
- puolukkahilloa
- suolakurkkuja
- tonttulan leipää
- luumukiisseli
- joulukarkit
- kaupan glögiä
- Alkon glögiä
Mies painaa 100 kg, minä 90kg ja lapset sitten vähän vähemmän... Tuolla jättimenulla jopa me punkerot elettäisiin kaksi viikkoa, siis OIKEASTI! Joko tuosta menee 80% kompostiin tai sitten saa syöttää puoli sukua, mutta kyllä tuo menu on kaikkea muuta kuin suppea.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 19:03"]
Mä en kyllä tajua, että kun selvästi olet anopin kanssa hyvissä väleissä, et voisi keskustella etukäteen joulumenusta ja sanoa, että haluat tietyt ruuat lisäksi ja olit ajatellut tuoda ne "tuliaisina." Minä voisin ihan hyvin omalle anopilleni, vuosien tuntemisella sanoa mielipiteeni. Kun asian kertoo rehellisesti, ivaamatta anopin tekeleitä, ei kukaan voi asiasta loukkaantua. En suostuisi syömään pelkästään pääruokia, mulle ne alkuruuat on se kohokohta. Meillä laitetaan kaikki ruuat samaan aikaan pöytään, silloin jokainen saa syödäkseen mitä haluaa.
[/quote]niin no,
minä taas olen tuntenut anoppini vuosia, ja tiedän tasan tarkkaan että loukkaantuisi. Eli en voi sanoa.
Vieläkin kaipaisin mielipiteitä laivan joulupöydästä, jos menisin sinne?
ap
Me ollaan jo monena vuotena tehty niin, että aatto vietetään ihan rauhassa kotona, saunotaan kun halutaan ja syödään mitä tykätään. Joulupäivänä lähdetään sitten miehen vanhemmille, joulupäivävietetään ja ateria syödään toisen luona ja tapanina sitten toisella. Uudeksivuodeksi sitten mennään mun vanhemmille, ja siellä on myös jonkunlainen "joulu"ateria. Oikein toimiva järjestys meillä, ja näin tullaan jatkossakin tekemään.
Eikö aloittajalle (ja anopille) kävis se, mitä jo onkin ehdotettu, että ette ihan koko joulua viettäiskään siellä anoppilassa? Menisitte vaikka tapaniksi sitten kotiin, ja kutsutte vaikka vieraita jos et pelkästään omalle perheelle halua kokata?
Sinä pääset valmiiseen pöytään ja kehtaat vielä valittaa! Ehkä se anoppi siksi pitää menun suht yksinkertaisena, että teitä syöjiä tosiaan on aika monta. Mieti nyt itsekin vähän.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 19:32"]
Mä en kyllä tajua, että kun selvästi olet anopin kanssa hyvissä väleissä, et voisi keskustella etukäteen joulumenusta ja sanoa, että haluat tietyt ruuat lisäksi ja olit ajatellut tuoda ne "tuliaisina." Minä voisin ihan hyvin omalle anopilleni, vuosien tuntemisella sanoa mielipiteeni. Kun asian kertoo rehellisesti, ivaamatta anopin tekeleitä, ei kukaan voi asiasta loukkaantua. En suostuisi syömään pelkästään pääruokia, mulle ne alkuruuat on se kohokohta. Meillä laitetaan kaikki ruuat samaan aikaan pöytään, silloin jokainen saa syödäkseen mitä haluaa.
[/quote]niin no,
minä taas olen tuntenut anoppini vuosia, ja tiedän tasan tarkkaan että loukkaantuisi. Eli en voi sanoa.
ap
[/quote]
"Tiedän tasan tarkkaan..." Kokeile hyvä ihminen! Äläkä vain valita täällä. Sittenpähän saat varmuuden. Olen aivan varma, että jokainen emäntä/isäntä, joka vastaa ruoan tekemisestä yksin ilahtuisi avusta, vaikka voisi toisenlaisen kuvan etukäteen saada.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 19:32"]
[/quote]niin no,
ap
[/quote]
"Tiedän tasan tarkkaan..." Kokeile hyvä ihminen! Äläkä vain valita täällä. Sittenpähän saat varmuuden. Olen aivan varma, että jokainen emäntä/isäntä, joka vastaa ruoan tekemisestä yksin ilahtuisi avusta, vaikka voisi toisenlaisen kuvan etukäteen saada.
[/quote]
Jos olisit lukenut ketjun, olisit huomannut miten jo aiemmin kerroin, että olen yrittänyt tarjota apuani ja se ei ole kelvannut. Ja tunnen kyllä anoppini, olen tuntenut hänet jo 14 vuotta joten tiedän kyllä ihan varmasti mitä hän ajattelee tästä asiasta.
ap
Taas alkaa vuosittainen kimarainen paskanjauhanta joulumenuista, jota söisi viikon ajan koko kaupungiosa :D
Koettakaa nyt tänä vuonna esittää täysin lyömätön joulumenu; vaikka 70 kg:n kinkku aterialla :D :D
Mieheni siskot jankkasi kanssa aina että "äiti ei halua". Ja 80 v teki koko porukalle jouluruuat yksin.
Katselin sitä jonkun vuoden . Sitten minä ilmoitin anopille että tuon tällä kertaa tietyt elintarvikkeet. Ja rakkaille kälyille, että tuovat jotkut muut. Ja anoppi oli niiiiiiiin tyytyväinen. Tilanne muuttuu, kun ikää tulee.
Jotenkin tuntuu siltä että ap on se joka on kiinni vanhoissa näin-on-aina-ennenkin-tehty-jutuissa enemmän kuin kukaan muu. Ja aina oikeassa. jos sulle ei mikään käy, rupea säästämään itsellesi satanen niin pääset johkin joulubuffaan ennen joulua.
Itse olen jouluhullun miehen vaimo. Tykkään hyvästä ruuasta mutta mulle riittäisi vähemmät ja valikoidut sortit. Joulu on niin paljon enemmänkin kuin se yksi jouluateria. VAlon juhla.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 19:29"]
Miksi ihmeessä jouluna pitää märsytä noin paljon kuin tuossa pitkässä menussa? Voisitko kertoa paljonko teitä on ja onko ketään joka painaa alle 100 kiloa... Meitä on mies, minä ja kaksi lasta ja meillä riittää KOLMEKSI päiväksi seuraava menu:
- rosollia
- porkkanalaatikkoa
- lanttulaatikkoa
- paisti
- rosollia
- puolukkahilloa
- suolakurkkuja
- tonttulan leipää
- luumukiisseli
- joulukarkit
- kaupan glögiä
- Alkon glögiä
Mies painaa 100 kg, minä 90kg ja lapset sitten vähän vähemmän... Tuolla jättimenulla jopa me punkerot elettäisiin kaksi viikkoa, siis OIKEASTI! Joko tuosta menee 80% kompostiin tai sitten saa syöttää puoli sukua, mutta kyllä tuo menu on kaikkea muuta kuin suppea.
[/quote]
Minä listasin tuon pitkän menuun. Meitä on vaihdellen eri jouluina. Meitä on 3. Tai 6 tai 8.
Ruokaa voi olla montaa sorttia. Ei sitä jokaista oteta kauhakaupalla. Jokaiselle jotakin. Ai niin ja kaikki on alle 100kg. Kokoonpanosta riippumatta.
t. joulumenun laittaja
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 21:12"]
Mieheni siskot jankkasi kanssa aina että "äiti ei halua". Ja 80 v teki koko porukalle jouluruuat yksin.
Katselin sitä jonkun vuoden . Sitten minä ilmoitin anopille että tuon tällä kertaa tietyt elintarvikkeet. Ja rakkaille kälyille, että tuovat jotkut muut. Ja anoppi oli niiiiiiiin tyytyväinen. Tilanne muuttuu, kun ikää tulee.
Jotenkin tuntuu siltä että ap on se joka on kiinni vanhoissa näin-on-aina-ennenkin-tehty-jutuissa enemmän kuin kukaan muu. Ja aina oikeassa. jos sulle ei mikään käy, rupea säästämään itsellesi satanen niin pääset johkin joulubuffaan ennen joulua.
Itse olen jouluhullun miehen vaimo. Tykkään hyvästä ruuasta mutta mulle riittäisi vähemmät ja valikoidut sortit. Joulu on niin paljon enemmänkin kuin se yksi jouluateria. VAlon juhla.
[/quote]Ota ihan rauhallisesti, ei tämä niin vakavaa ole :)
Kyllä mulla on rahaa käydä ravintolassa syömässä, vaan se nyt ei ollut tässä se pointti. Ja kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin sinun anoppisi. Minun anoppini on vasta 60vee ja hyväkuntoinen, eli varmasti jaksaa ruuat laittaa.
Ap
Ap, milloin on tullut tavaksi mennä anopin luo joulua viettämään? Kysyn nyt siinä mielessä, että onko tämä sinun anoppisi käynyt aikoinaan oman anoppinsa joulupöydässä vai onko hän aina tehnyt oman päänsä mukaan? Jos kyse on jälkimmäisestä, niin uskoisin, että hän ymmärtää myös sinun halusi laittaa joulupöytä edes joskus, kuten itse haluat.
Eikä ole niin kamalaa, jos serkut eivät joka joulu saa olla yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 22:10"]
Ap, milloin on tullut tavaksi mennä anopin luo joulua viettämään? Kysyn nyt siinä mielessä, että onko tämä sinun anoppisi käynyt aikoinaan oman anoppinsa joulupöydässä vai onko hän aina tehnyt oman päänsä mukaan? Jos kyse on jälkimmäisestä, niin uskoisin, että hän ymmärtää myös sinun halusi laittaa joulupöytä edes joskus, kuten itse haluat.
Eikä ole niin kamalaa, jos serkut eivät joka joulu saa olla yhdessä.
[/quote]
En minä tiedä mistä se on lähtenyt, mutta ainakin nämä kaikki vuodet kun minä olen porukassa mukana ollut, on tehty näin eikä sitä kyllä helpolla voi muuttaa. Anoppi loukkaantuisi myös jos emme tulisi sinne jouluna, ja kyllä meidän lapsetkin olisi pettyneitä, eli en sitä aio tehdä. Minä olen meidän perheestä ainoa, joka siitä erilaisesta joulupöydästä haaveilee.
ap
Älä muotoile asiaa niin että tahdot auttaa aterian valmistuksessa, vaan kerro rehellisesti että otit mukaan ruokalajeja, joita itsesi teki mieli. Sano että olet aina halunnut maistaa vaikkapa sitä katkarapukimaraa ja siksi ajattelit kokeeksi sitä tehdä. Koska on joulu, teit sitten saman tien koko porukalle.
Taikka voit kertoa kuinka kaupassa näit sitä ja tätä kalaa, tai sitä sinulle joku suositteli ja tahdoit kokeilla. Perään voit kehua anopin ruokia ja painottaa, kuinka annat hänelle kyllä vapaat kädet, mutta tänä jouluna halusit tuoda pöytään pienen oman lisäsi, koska kotona et pääse joulua laittaamaan ja kaipaat sitä joskus.
Kyllähän aikuiset ihmiset osaa näistä keskustella ja puhua omista toiveistaan, vaikka olisi kuinka minä itse-tyyppejä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:26"]JOULUMENU 2013
Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Graavattua lohta + kastike
Lohimousse
kylmäsavulohta
Kalaterriini
Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Joululimppua
Punaviini, valkoviini, kuohuviini, limu, vesi, olut, maito, kotikalja, portviini
Pipareita
Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku
Tuossa meidän tämän vuoden joulun menuuta. Ollaan kotona omana perheen kesken. Saa tehdä juuri niitä ruokia mitä haluaa.
[/quote]
oho, onko teillä isokin perhe? Vai syöttekö noita ruokia koko joululoman?
[/quote]
Aatosta alkaa tuon aterointi. Viikon verran meillä syödään jouluruokaa. Välillä on vieraita ja välillä ihan vain oman pienen perheen kesken.
Kalat on pääosin loppu parin aterian jälkeen. Graavia tosin on pitkään. Pakastan rasioissa niin pysyy tuoreena.
Kaikki menee. Laatikot on jo tehty ja pakastettu,. Ja ne laitan aina menekin mukaan foliorasioihin.
t. menun antaja
Me ollaan joskus käyty laivalla vetämässä kaikki jouluherkut muutama päivä ennen joulua. Kotiin ei olla viitsitty ihan kaikkia lajeja laittaa kun meitä on vain 3 ihmistä.
Meillä on yleensä jotain tämän tyyppistä
erilaisia TUORE salaatteja
perunoita
lihapullia
ruskeakastike
loimulohta tms
kinkkua
herneitä
maissia
leikkeleitä
juustoa
täytekakku
joulutorttuja
tiramisu
pikkupitsoja
tryffeleitä yms
suklaa tms vanukas
pannacotta
LAATIKKOJA kukaan ei suostu syömään, ei myöskään rosollia. Eli ei ehkä ihan perinteistä Meillä jouluun on aina kuulunut ruskeakastike ja lihapullat, eli niitä on pakko saada ;)
No olette yhden päivän anoppilassa ja toiseksi lähdette kotiin perheen kesken!
Silloin lapsesi ja anoppi saa seuraa mutta sinä myös omat ruokailusi.
Äläkä vikise vaan sanot vaan suoraan että tällä kertaa aiomme tehdä näin, tulemme käymään mutta vain yhtenä, minä päivänä haluattekin, päivänä.
Häntä pystyyn ja suu auki :)
Mä ymmärrän sun murheen. Mä saan ja teenkin jouluna ruokaa/menun, mutta mua vituttaa se, että joka jumalan joulu meidän pitäisi viettää appivanhempien ja miehen sisaruksien kanssa. En jaksais nähdä heitä joka joulu, pitempään kuin parin tunnin verran. Joulua ollaan vietetty vaihtelevasti eri paikoissa ja tuntuu, että aina kun ollaan meillä niin kaikki ostokset ja tekemiset jää mulle, kun taas muiden luona niin sitten jaetaan ostokset ja tekemiset. Tässä taustalla ehkä se, että mä teen hyvää ruokaa ja tyykkään kokata. Nyt en jaksais todellakaan heitä edes nähdä jouluna, riittäisi parin tunnin tapaaminen jonain päivänä. Anoppi on kumminkin ilmoittanut, että joulu järjestetään tänä vuonna meillä. No juu, ei järjestetä. Haluan viettää joulun ihan oman perheen kesken, en miehen suvun kanssa. Sukulaisilla voidaan vierailla ja toisinpäin, mutta 2-3 tuntia saa riittää.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:26"]JOULUMENU 2013
Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Graavattua lohta + kastike
Lohimousse
kylmäsavulohta
Kalaterriini
Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Joululimppua
Punaviini, valkoviini, kuohuviini, limu, vesi, olut, maito, kotikalja, portviini
Pipareita
Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku
Tuossa meidän tämän vuoden joulun menuuta. Ollaan kotona omana perheen kesken. Saa tehdä juuri niitä ruokia mitä haluaa.
[/quote]
oho, onko teillä isokin perhe? Vai syöttekö noita ruokia koko joululoman?
[/quote]
Ööh että mitä..? :D :D En ole tuo vastaaja, päinvastoin ajattelin että onpa SUPPEA menu... :D Kyllä on säälittävää jos jonkun mielestä tuo on jonkun ison perheen menu.. :D :D EI hyvää päivää..