Haluaisin joskus kunnon joulupöytään
Sellaiseen kuin täällä joka joulu joku luettelee, kaikkia ihania alkuruokia ja pääruokia jne.
Voisin tehdä sellaisen itsekin, mutta... joka joulu on pakko mennä anoppilaan, ja siellä ei mitään alkuruokia syödä :( Siellä on vain ne peruslaatikot, kinkku ja kala, vihersalaatti ja karjalanpaisti. Plääh.
Kommentit (79)
Miksi sinne on pakko mennä? Voisitteko muuttaa perinnettä niin, että sukulaiset tulevat teille syömään?
En voi viedä anoppilaan mitään ruokia, varmasti loukkaantuu ja ajattelee, että en pidä hänen ruuistaan (mikä ei sinällään ole totta, mutta ne ovat vain melko tylsiä ja harmittaa että koko ruokailutapahtuma on ohi alle puolen tunnin kun ei edes alkuruokia syödä). Anoppilassa ollaan koko joulu joten en voi tehdä kotonakaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:00"]
Miksi sinne on pakko mennä? Voisitteko muuttaa perinnettä niin, että sukulaiset tulevat teille syömään?
[/quote]
Ei valitettavasti voida :( Meille ei mahdu koko porukka kun mukana on vielä miehen sisarukset perheineen.
ap
Miksi ihmeessä menet sinne anoppilaan? Sanot miehellesi, että tämä joulu ollaan sitten kotona, anoppi ja muut voivat tulla meille, piste. Anopillekin varmasti kivaa vaihtelua tulla valmiiseen pöytään.
Me vietetään aina joulut kotona, minusta on ihana lasten ja miehen kanssa syödä ihan rauhassa pitkän kaavan mukaan ja availla lahjoja takkatulen ääressä ilman mitään sähläystä. Kyläillään sitten joulun jälkeen mummiloissa ja sukulaisilla.
Alat jo nyt lämmittää anoppia sille idealle, että haluat osallistua aterian valmistamiseen. Jouluun mennessä se ajattelee, että idea oli hänen alun perinkin
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:06"]
Miksi ihmeessä menet sinne anoppilaan? Sanot miehellesi, että tämä joulu ollaan sitten kotona, anoppi ja muut voivat tulla meille, piste. Anopillekin varmasti kivaa vaihtelua tulla valmiiseen pöytään.
Me vietetään aina joulut kotona, minusta on ihana lasten ja miehen kanssa syödä ihan rauhassa pitkän kaavan mukaan ja availla lahjoja takkatulen ääressä ilman mitään sähläystä. Kyläillään sitten joulun jälkeen mummiloissa ja sukulaisilla.
[/quote]
Ei ole anopille kivaa vaihtelua tulla valmiiseen pöytään, hän nimenomaan haluaa tehdä kaiken jouluna (minkä ymmärrän, koska niin minäkin haluaisin). Jos ei mennä anoppilaan, lapset ei näe serkkujaan jne. Eli ei tulisi meidän perheelle kiva joulu (paitsi mulle).
ap
Siis täh? Mitä ap odottaa joulupöydästä, jos perinteinen setti ei kelpaa?
kas anoppihullu keksi taas uuden aloituksen
oletteko siellä yötä. jos kuitenkin teet sitten teille perinteisen jälkijouluruuan? siis teille perinne.
Kyllähän jouluruokia voi syödä monena päivänä. Jos olette aaton anoppilassa, tee joulupäiväksi teille kotiin sellainen joulupöytä, kun haluat.
Ja paskat, toihan on susta itsestä kiinni. Ei kenenkään tarvite hampaat irvessä uhrautua joulunviettoon josta ei pidä, ei ainakaan vuodesta toiseen. Alat jo puhua miehellesi ajoissa että kaipaat toisenlaista joulua ja omia perinteitä jne, lämmittelet ajatusta tässä pikkuhiljaa. Ei sinne anoppilaan kukaan sinua pakota, kyllä aikuisella ihmisellä on vaihtoehtoja.
No minä haluaisin joskus VALMIISEEN joulupöytään tai oikeastaan valmiiseen ruokapöytään oli se milloin tahansa.
Ensinnäkin, minä en ole mikään anoppihullu enkä ole tätä ennen tehnyt anopistani mitään aloituksia tänne. Anopissani ei ole mitään vikaa, hän on oikein mukava ihminen. Vietän joulun oikein mielelläni siellä, siitä ei ole kyse. Haluaisin vain, että se joulupöytä olisi erilainen.
Olemme siellä koko joulun, joten ei auta tehdä enää kotona. Eikä se ole sama tehdä arkipäivänä kotona niitä.
ap
Yksinkertaista: ette mene. Minä olen aina kotona joulun oman perheen kanssa ja syödään mitä mieli tekee. Enkä tosiaankaan ota vastaan mitään vieraita kuten anoppia.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:22"]
Sitten sulla on pattitilanne.
[/quote]
Niin onkin. Tiedän itsekin, ettei tähän ole mitään ratkaisua tulossa lähitulevaisuudessa. Kunhan tässä itsekseni harmittelen, kun kohta täällä alkaa ne joulumenu-ketjut näkyä taas. Katkarapukimarat ja muut :)
ap
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:23"]
Yksinkertaista: ette mene. Minä olen aina kotona joulun oman perheen kanssa ja syödään mitä mieli tekee. Enkä tosiaankaan ota vastaan mitään vieraita kuten anoppia.
[/quote]
En kai minä nyt ruuan takia pilaa koko perheen ja anopin joulua. En sentään niin itsekäs ole.
ap
Oletko edes koittanut puhua miehellesi tästä? Onko välimatkaa niin paljon että siellä on pakko olla koko joulu, eikö voisi tehdä kompromissia niin, että pääsisit sen omankin pöydän laittamaan? Jos et ole valmis edes yrittämään mitään asioiden muuttamiseksi niin turha tähän on neuvojakaan kysellä. Aloittakaa rohkeasti omat perinteet perheen kesken, niin saatte juuri ne jutut jouluunne mitä kaipaattekin.
JOULUMENU 2013
Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Graavattua lohta + kastike
Lohimousse
kylmäsavulohta
Kalaterriini
Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Joululimppua
Punaviini, valkoviini, kuohuviini, limu, vesi, olut, maito, kotikalja, portviini
Pipareita
Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku
Tuossa meidän tämän vuoden joulun menuuta. Ollaan kotona omana perheen kesken. Saa tehdä juuri niitä ruokia mitä haluaa.
No tee itse. Vie ruuat anoppilaan mukana, jos se ei suostu tulemaan teidän luo. Tai joulupäivänä syöt pitkän kaavan mukaan kotona.