Haluaisin joskus kunnon joulupöytään
Sellaiseen kuin täällä joka joulu joku luettelee, kaikkia ihania alkuruokia ja pääruokia jne.
Voisin tehdä sellaisen itsekin, mutta... joka joulu on pakko mennä anoppilaan, ja siellä ei mitään alkuruokia syödä :( Siellä on vain ne peruslaatikot, kinkku ja kala, vihersalaatti ja karjalanpaisti. Plääh.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:26"]JOULUMENU 2013
Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Graavattua lohta + kastike
Lohimousse
kylmäsavulohta
Kalaterriini
Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Joululimppua
Punaviini, valkoviini, kuohuviini, limu, vesi, olut, maito, kotikalja, portviini
Pipareita
Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku
Tuossa meidän tämän vuoden joulun menuuta. Ollaan kotona omana perheen kesken. Saa tehdä juuri niitä ruokia mitä haluaa.
[/quote]
Pääruuat jees, alkuruuat vähän tylsät ja suppeat. Mutta paljon parempi jo kuin mulla tulee olemaan tänäkin jouluna :)
ap
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:29"]
Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Lohimousse
kylmäsavulohta
Kalaterriini
Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Joululimppua
Punaviini, valkoviini, kuohuviini, limu, vesi, olut, maito, kotikalja, portviini
Pipareita
Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku
Tuossa meidän tämän vuoden joulun menuuta. Ollaan kotona omana perheen kesken. Saa tehdä juuri niitä ruokia mitä haluaa.
[/quote]
Pääruuat jees, alkuruuat vähän tylsät ja suppeat. Mutta paljon parempi jo kuin mulla tulee olemaan tänäkin jouluna :)
ap
[/quote]
Ei lanikaan tylsä meille. Tänä vuonna jää pois sillit ja silakat. Ne on hyvä, mutta heikko menestys jouluna. Kaloissa on paljon merilohta, siikaa ja kuhaa. Meidän lemppareita. Parasta, kun saa itse valmistaa kaiken.
t, menun antaja
No onpa sääli, että ap aikuisena(?) ihmisenä joutuu syömään jouluna ruokia, joista ei pidä. Vielä säälittävämpää on, ettet uskalla tehdä asialle mitään. Jos kotona joulun viettäminen ei ole vaihtoehto, ihmettelen todella, ettet voi ehdottaa anopille osallistuvasi joulupöydän laittoon, vähintäänkin sen alkuruoan voisit ihan hyvin tuoda, jos se on erityisesti se, mitä kaipaat.
Käsittämätöntä ylipäätään, että yksi henkilö vastaa kymmen(i)en hengen ruoasta, johan sitä on totaaliloman tarpeessa sellaisen urakan jäljiltä.
Minä en kaipaa pääruuaksi muuta kuin ne kinkut, laatikot ja rosollin. Sen sijaan alkuruuissa saa olla paljon erilaisia kaloja, maksapateeta, hillosipuleita, sienisalaattia, kotijuustoa... Siis melkein mitä vaan, mutta pääruuan pitää olla se perussetti.
Ap, varasta itsellesi yksi ilta tai vaikka kunnon lounastauko ja mene syömään jonnekin jossa on jouluruokia.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:48"]
No onpa sääli, että ap aikuisena(?) ihmisenä joutuu syömään jouluna ruokia, joista ei pidä. Vielä säälittävämpää on, ettet uskalla tehdä asialle mitään. Jos kotona joulun viettäminen ei ole vaihtoehto, ihmettelen todella, ettet voi ehdottaa anopille osallistuvasi joulupöydän laittoon, vähintäänkin sen alkuruoan voisit ihan hyvin tuoda, jos se on erityisesti se, mitä kaipaat.
Käsittämätöntä ylipäätään, että yksi henkilö vastaa kymmen(i)en hengen ruoasta, johan sitä on totaaliloman tarpeessa sellaisen urakan jäljiltä.
[/quote]
Olen kysynyt joskus, sopiiko auttaa, mutta ei sovi. Anoppi on aina ollut sen tyyppinen, että haluaa itse tehdä kaiken. Yhtenä jouluna oli sähkökatko myrskyn takia, kesti kaksi päivää. Appi liitti akkuporakoneeseen vispilän, jotta anoppi sai tehtyä ruuat. Eli siis silti halusi tehdä kaiken itse.
Minä ymmärrän anoppia ihan hyvin, olen itse vähän saman tyyppinen, että tykkään siitä kun saan tehdä ja laittaa ja kuulla kehut kun olen koko homman itse hoitanut.
Tosin ei siitä anopille mitään ihan tolkutonta vaivaa ole koska ruokalajit tosiaan on:
Vihreä salaatti
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Kinkku (tämä nyt tulee lähes itsestään)
Perunat
Karjalanpaisti
Savustettu kala (appiukko tekee)
Leipä ja voi
ap
Vie alkuruuat itse mukana ja vaikka jälkiruuat. Sano vaan, että sinäkin haluat kantaa kortesi kekoon jouluna, että anopin ei tarvitse tehdä kaikkea. Sano vaikka, että innoistuit jonkun joululehden resepteistä ja halusit kokeilla, että millaista tulee.
Nostat ruuat pöytään jouluaattona ja höpötät kaikenlaista uusista jouluruuista katsomatta edes anopin ilmettä. Tuskin se kovin pahasti voi suuttua.
Mitä ihmettä tällä asialla on tekemistä anopin kanssa? Käy ap minä tahansa päivänä tai iltana marras-joulukuussa syömässä jossakin paremmassa ravintolassa joulupuffet!
27 oli jo ehtinyt kirjoittaa sillä aikaa kun 30 vasta mietti sanojaan ;)
Tee mieleisesi jouluateria vähän ennen joulua, pitäkää "pikkujoulut" perheen kesken :) lisäksi vaikka yhdessä pelailette jotain tai katsotte kivoja leffoja ja ostatte vaikka toisillenne pienet, muutaman euron pikkujoululahjat :)
Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Lohimousse
kylmäsavulohta
Kalaterriini
Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Joululimppua
Pipareita
Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku
[/quote]
oho, onko teillä isokin perhe? Vai syöttekö noita ruokia koko joululoman?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 23:26"]
Jouluksi hotelliin tai maatilamatkailuun.
[/quote]
Sinä se et sitten jaksanut lukea ketjua, mutta pakko oli päästä vastamaan kuitenkin.
Ethän sä mainitse menussasi kuin lohen kolmessa eri muodossa! Ja herraties mätivaahtokin lohesta, booooring!!!! Terriiniinkö tunget siian ja kuhan? Mielikuvituksetonta..
quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:29"]
Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Lohimousse
kylmäsavulohta
Kalaterriini
Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Joululimppua
Pipareita
Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku
[/quote]
ap
[/quote]
Ei lanikaan tylsä meille. Tänä vuonna jää pois sillit ja silakat. Ne on hyvä, mutta heikko menestys jouluna. Kaloissa on paljon merilohta, siikaa ja kuhaa. Meidän lemppareita. Parasta, kun saa itse valmistaa kaiken.
t, menun antaja
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 23:49"]
Ethän sä mainitse menussasi kuin lohen kolmessa eri muodossa! Ja herraties mätivaahtokin lohesta, booooring!!!! Terriiniinkö tunget siian ja kuhan? Mielikuvituksetonta..
Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Lohimousse
kylmäsavulohta
Kalaterriini
Mätivaahdossa on siian mätiä. Terriiniin tulee kuhaa ja siikaa. Ei ole lainkaan mielikuvituksentonta valmistaa sellaisia jouluruokia, joista meidän perhe tykkää.
Enpä ole muuten muualla nähnyt sellaista lohimousseen ohjetta mitä meillä on. Muuten niitä ohjeita on pilvin pimein, mutta ei lainkaan samanlaista. Ja usko pois. Mun ohjetta en jaa.
t. joulumenun antaja
]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 20:50"]
Sellaiseen kuin täällä joka joulu joku luettelee, kaikkia ihania alkuruokia ja pääruokia jne.
Voisin tehdä sellaisen itsekin, mutta... joka joulu on pakko mennä anoppilaan, ja siellä ei mitään alkuruokia syödä :( Siellä on vain ne peruslaatikot, kinkku ja kala, vihersalaatti ja karjalanpaisti. Plääh.
[/quote]
Minäkin olen sitä mieltä että jokaisella on oikeus omaan jouluun. Miksi ette viettäisi aattoa kotona ja menisi anoppilaan joulupäivänä koko suku? Anoppi voisi "kiertää" sukua aattona ja kaikki tapasivat hänen luonaan seuraavana päivänä. Näin jokainen saisi omanlaisensa joulun.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 22:16"]
Meillä on yleensä jotain tämän tyyppistä
erilaisia TUORE salaatteja
perunoita
lihapullia
ruskeakastike
loimulohta tms
kinkkua
herneitä
maissia
leikkeleitä
juustoa
täytekakku
joulutorttuja
tiramisu
pikkupitsoja
tryffeleitä yms
suklaa tms vanukas
pannacotta
LAATIKKOJA kukaan ei suostu syömään, ei myöskään rosollia. Eli ei ehkä ihan perinteistä Meillä jouluun on aina kuulunut ruskeakastike ja lihapullat, eli niitä on pakko saada ;)
[/quote]
Jos ei teillä muuta ole tarjolla niin kakkua on monen sorttista.
Mä en kyllä tajua, että kun selvästi olet anopin kanssa hyvissä väleissä, et voisi keskustella etukäteen joulumenusta ja sanoa, että haluat tietyt ruuat lisäksi ja olit ajatellut tuoda ne "tuliaisina." Minä voisin ihan hyvin omalle anopilleni, vuosien tuntemisella sanoa mielipiteeni. Kun asian kertoo rehellisesti, ivaamatta anopin tekeleitä, ei kukaan voi asiasta loukkaantua. En suostuisi syömään pelkästään pääruokia, mulle ne alkuruuat on se kohokohta. Meillä laitetaan kaikki ruuat samaan aikaan pöytään, silloin jokainen saa syödäkseen mitä haluaa.
Mun mielestä ap voisi nyt jo etukäteen alkaa puhumaan ja lämmittämään anoppia, että hän tuo muutamia alkuruokia tullessaan. Sitten ap tekee ja vie niitä ruokia, joista itse tykkää. Tuskin anoppi loukkaantuu, jos osaa varautua jo etukäteen, että on tulossa lisää sapuskaa. Esittää asian niin, että haluaisin kokeilla muutamaa juttua, sopiiko, että tuon niitä jouluna tänne.
Nyt valitat tätä asiaa jollekin ystävällesi ja pidätte pikkujoulut täydellä menuulla kaveriperheen kesken vaikka viikko tai kaksi ennen joulua.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:25"]
Oletko edes koittanut puhua miehellesi tästä? Onko välimatkaa niin paljon että siellä on pakko olla koko joulu, eikö voisi tehdä kompromissia niin, että pääsisit sen omankin pöydän laittamaan? Jos et ole valmis edes yrittämään mitään asioiden muuttamiseksi niin turha tähän on neuvojakaan kysellä. Aloittakaa rohkeasti omat perinteet perheen kesken, niin saatte juuri ne jutut jouluunne mitä kaipaattekin.
[/quote]
En minä kysynyt mitään neuvoja! Lue se aloitus uudelleen niin huomaat. Kunhan vain harmittelin tilannetta.
ap