Testi: modernia taidetta vai lapsen piirustus?
Kommentit (20)
8 väärin, tosin en olekkaan taiteen tuntija. Osasta huomasi ihan selkeästi, että kaaoksellisuus oli tarkoituksenhakuista ja osa oli vain sotkua ilman tarkoitusta.
Viisi meni väärin :) Tämä oli hauska testi.
Nro 12 ja 13 meni väärin. Ihan hirveät tekeleet ja muka taidetta! Mut joo, oikeesti siinä oli vain 2 työtä jotka olisin kelpuuttanut seinälleni.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 20:34"]
Nro 12 ja 13 meni väärin. Ihan hirveät tekeleet ja muka taidetta! Mut joo, oikeesti siinä oli vain 2 työtä jotka olisin kelpuuttanut seinälleni.
[/quote]
Niin siis Nro 3 ja 6 oli ihan kivat mun mielestä!
6 väärin. 3 lapsen tekemää arvelin taiteilijan tekemäksi ja 3 taiteilijan tekemää lapsen tekemäksi.
Hienoja töitä, esim. nro 7 kehystäisin heti, jos lapseni olisi sen tehnyt.
Suunnilleen puolet meni väärin. Jossain vaiheessa tajusin, että jos teos näyttää mielestäni rumalta, niin se on todennäköisemmin modernia taidetta. Näköjään lapsilla on (minun mielestäni) paljon parempi värisilmä kuin aikuisilla taiteilijoilla :)
17 oikein. Usein kuulee tuota " ottaisin seinälleni" -kommenttia taideteoksista. Oon miettinyt että mitä sillä oikeasti halutaan kertoa, onko se määritelmä hyvälle/oikealle taiteelle vai ihan vaan sitä että sopisi just hyvin verhojen väriin? Itse en katso koskaan taidetta oman seinän kautta, vaikutun teoksesta tai en, voivat olla hyvinkin erilaisia mitkä koskettavat. Ja toisaalta voin ihailla teknistä taituruutta vaikka teos muuten ei koskettaisi mitenkään. Hiukan hankala selittää.
Hauska tarina tähän liittyen: vuosia sitten eräs arvostettu professori tuli vierailemaan yliopistolle ja ihaili kaverini työhuoneessa ollutta kehystettyä taulua. "Liekö ihan Miró? Tyylin kyllä tunnistaa!" Repesimme täysin sillä taulu oli simpanssin maalaama ja ostettu Hollantilaisesta eläintarhasta:D Kieltämättä tyyli oli täysin sama...
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:40"]
Suunnilleen puolet meni väärin. Jossain vaiheessa tajusin, että jos teos näyttää mielestäni rumalta, niin se on todennäköisemmin modernia taidetta. Näköjään lapsilla on (minun mielestäni) paljon parempi värisilmä kuin aikuisilla taiteilijoilla :)
[/quote]
Juuri sama mulla! 9/20 oikein. Lasten piirroksissa on paljon nätimpi värien käyttö. Varsinkin tuo tahalleen lapsellinen ("neoteeninen") Troijan sota -aiheinen töherrys on kyllä älytön. Lapselta tuo penis keskellä kuvaa olisi ookoo, mutta aikuiselta, nohohhoh.
Kaksi meni väärin, mutta niiden kohdalla olin epävarma :)