Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ateisti uskaltaa olla ateisti kuolemaan asti?

Vierailija
12.10.2013 |

Esim. kuolemansairas isäni sanoi ei kun hoitaja kysyi haluaako mahdollisesti jutella papin kanssa.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin se hoitaja tai sitten lääkäri jos jollekkin haluaa sydäntään keventää, heillähän on myös vaitiolovelvollisuus. Pappi ei edusta minulle yhtikäs mitään.

Vierailija
22/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu afrikan viidakkoheimon jäsenille, jotka eivät ole koskaan kuulleet mistään uskonnoista? Eikö olisi jumalalta epäreilua, että heillä ei koskaan mahdollisuutta ollut olla jäsenenä kirkossa ja oppia jumalasta? Miksei jumala järjestänyt asioita niin, että jokainen maapallon ihminen saa tietää hänestä, jos hänen on valittava meneekö taivaaseen uskomalla jumalaan, vai meneekö helvettiin kun ei usko? ymmärrät varmaan tämän esimerkin avulla miten uskominen on kuin joulupukkiin uskominen, eikä sillä ole mitään merkitystä lopulta mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hassu kysymys, josta paistaa ap:n oma vakaumus läpi. Olen itse täysin uskonnoton, lapsesta asti. Eli minulle ei ole lapsena opetettu, että olisi olemassa jumala, taivas ja helvetti jne. Olen aina elänyt omantuntoni mukaan ja pohtinut oikeaa ja väärää, kuten kotona on opetettu.

Minun kaaliini ei vain yksinkertaisesti mahdu sellainen ajattelu, että kuoleman jälkeen ihmistä palkittaisiin tai rangaistaisiin siitä onko hän kuulunut johonkin tiettyyn uskontokutaan elämänsä aikana. Ennemminkin, jos nyt jostain palkittaisiin niin hyvästä elämästä: muiden auttamisesta, elämän ja luonnon kunnioittamisesta, rohkeasta omasta ajattelusta ja uskalluksesta kuunnella omaatuntoaan ja sydäntään.

En kyllä käsitä miten kuolinvuoteellani tulisin toisiin aatoksiin. Toki, jos sairastun johonkin aivosairauteen, voi näin käydä (kuten mummolleni kävi viimeisinä vuosina: kriittisestä ajattelijasta tuli harras uskovainen, sairasti alzhaimerin tautia).

Jos sairastuisin vakavasti yhtäkkiä, saattaisin tarttua kaikkiin oljenkorsiin ja kokeilla kaikkea rukoilemisesta buddhalaiseen mietiskelyyn. Kyse ei olisi pelkuruudesta, vaan avoimesta mielestä mahdollisia apua antavia keinoja kohtaan (kokeilisin varmasti myös kaikki mahdolliset vaihtoehtoiset lääkintämuodot, jos perinteinen lääketiede ei toisi apua).

Vierailija
24/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 viestin kirjoittaja tässä vielä. Mieti myös mitä tapahtui kaikille niille maailman ihmisille, jotka elivät ennen kristuksen syntymää. Menivätkö he kuollessaan kaikki helvettiin kun raamattua ja uskoa ei heidän aikana ollut vielä keksitty?

Vierailija
25/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 10:16"]

Esim. kuolemansairas isäni sanoi ei kun hoitaja kysyi haluaako mahdollisesti jutella papin kanssa.

[/quote]

Ajattelisin miten nimikristitty uskaltaa tehdä saman!!

[/quote]

Tarkoitin miten uskaltaa yleensäkin jättää ottamatta selvää mitä Raamattu todella opettaa!

[/quote]

Äärimmäisen sekavasti ja monitulkintaisesti kirjoitettu satukirja.

Ihan sama mitä siellä lukee.

Vierailija
26/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla tai lääkäreillä ei taida olla aikaa eikä haluakaan jutella.

Vierailija
27/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 11:28"]

Hoitajilla tai lääkäreillä ei taida olla aikaa eikä haluakaan jutella.

[/quote]

Et taida olla niistä kumpikaan, jos noin ajattelet

t. Saattohoitaja

Vierailija
28/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisten voi olla vaikea käsittää että ei-uskovalle raamattu on vain ihmisten kirjoittama kirja, yksi kirja monien kirjojen joukossa...

Vierailija
29/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 10:16"]

[/quote]

Ajattelisin miten nimikristitty uskaltaa tehdä saman!!

[/quote]

Tarkoitin miten uskaltaa yleensäkin jättää ottamatta selvää mitä Raamattu todella opettaa!

[/quote]

Olen yrittänyt ottaa selvää. Olen jutellut vapaaseurakuntalaisten kanssa, tapakristittyjen kanssa, lukenut Raamatun, lukenut tulkintoja Raamatusta, kuunnellut pappeja ja uskonnonopettajia, kuunnellut ateisteja, tutkinut Raamatun vastaisia kirjoituksia.

Ettehän te itsekään tiedä yksimielisesti, mitä Raamattu todella opettaa! Yhden mielestä noudatetaan pilkulleen tuhansien vuosien takaisia oppeja, yhden mielestä voi poimia parhaat päältä kuin irtokarkkilaarilla (esim. uskoo Jumalaan muttei Saatanaan), yhden mielestä kyse on vertauskuvista, yhden mielestä kaikki kirjassa on tulkinnanvaraista (kenen tulkinnan? Paavin, kotiseurakunnan papin, äidin, kännyttäjänsä, oman tulkinnan...)

Olen ateisti, mutta kristillisen perinteen läpäisemässä kulttuuriympäristössä elävä ja totisesti, olen yrittänyt ymmärtää. Kristinuskoiset vaan tekevät siitä niin kovin vaikeaa.

Ai niin, kun minä en USKO. Siitä ovat kaikki yksimielisiä. En voikaan ymmärtää ristiriitojanne, kun en usko! Sekö sitten ratkaisi ongelman?

Vierailija
30/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei uskaltaisi ja miksi ateistin uskomuksia tai uskomatta jättämisiä voisi kunnioittaa? Jos kuoleman jälkeen ei ole mitään niin mitä pelottavaa siinä on? 

Jos taivas on olemassa niin kukaan meistä ei voi etukäteen tietää tai kuvitella millainen paikka se olisi. Ja koska kaikki ihmiset ovat erilaisia taivaankin pitäisi olla kaikille erilainen, yhden ihmisen käsitys paratiisista voisi olla toiselle se helvetti. Minulle taivas olisi paikka, jossa pääsisin näkemään kaikki minulle rakkaat ihmiset ja tutustumaan esimerkiksi isoisoisovanhempiini jne. (Tosin sekin voisi alkaa 20000 vuoden päästä maistumaan puulta) Jos joku minun läheiseni olisi ollut koko elämänsä hyvä ja ystävällinen ihminen, mutta ei pääsisi taivaaseen sen takia että on elänyt samaa sukupuolta olevan puolison kanssa, miksi minä edes haluaisin sellaiseen taivaaseen? 

Vierailija
31/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko ap:n uskon taustalla siis pelko? Mikä se semmoinen Jumala on joka uhkailemalla ja pelottelemalla pakottaa ihmisiä taakseen? "Jos et usko niin joudut helvettiin"? Ja te sitten paasaatte Jumalan rakkaudesta ja lähimmäisenrakkaudesta (joka tuntuu kyllä lähinnä kornilta kun lukee tälläkin palstalla näitä uskovaisten tuomitsevia viestejä).

Jepjep.

Vierailija
32/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 10:19"]

Että onko se jotain jääräpäisyyttä "minähän en usko"? On varmaan sitten mukava tunne kun näkee päässeensä Saatanan luokse.

[/quote]

On varmaan sitten mukava tunne kun huomaat, että sinua on fuulattu koko elämä jollain uskojutuilla ja ne olikin täyttä ubbaduppaa.

En ole tehnyt tieten tahtoen kenellekään mitään pahaa, olen ystävällinen ihmisille ja muutenkin olen elänyt elämäni hyvin siististi. Kuoleman hetkellä minulla ei ole yhtään mitään pelättävää.

Vierailija
33/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää mennä edes ehdottelemaan pappia kuolevalle, joka ei usko.

Vastakysymys: Mite uskalat olla rukoilematta Allahia kuoleman hetkellä?

Vierailija
34/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää mennä edes ehdottelemaan pappia kuolevalle, joka ei usko.

Vastakysymys: Miten uskalat olla rukoilematta Allahia kuoleman hetkellä?

Vierailija
35/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buddhalaisuudessa samalla tavalla voitaisiin pelotella kuolevaa ihmistä sanomalla, että seuraavassa elämässäsi olet koira omien valintojesi ja tekojesi seurauksena.

Uskonnot ovat pelottavia ideologioita, koska niitä ei oman kulttuurin sisällä kyseenalaisteta. Maailma kuitenkin sekularisoituu kiihtyvää vauhtia, joten uskonnottomillakin alkaa olla vähän helpompaa.

Vierailija
36/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 12:27"]

Vastakysymys: Mite uskalat olla rukoilematta Allahia kuoleman hetkellä?

[/quote]

Hihhuli katsos "tietää" että kaikista maailman uskonnoista juuri HÄN uskoo siihen oikeaan. :D

Hassua...

Vierailija
37/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistien maailman kuva on pimeä, synkkä, lohduton ja vailla toivoa.

Vierailija
38/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 12:39"]

Buddhalaisuudessa samalla tavalla voitaisiin pelotella kuolevaa ihmistä sanomalla, että seuraavassa elämässäsi olet koira omien valintojesi ja tekojesi seurauksena.

Uskonnot ovat pelottavia ideologioita, koska niitä ei oman kulttuurin sisällä kyseenalaisteta. Maailma kuitenkin sekularisoituu kiihtyvää vauhtia, joten uskonnottomillakin alkaa olla vähän helpompaa.

[/quote]

Älä viitsi jaella kommentteja uskonnosta josta et edes tiedä mitään.

T. Buddhalainen.

Vierailija
39/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 10:19"]

Mitähän tapahtuu hinduille, islaminuskoisille, mormoneille, Jehovan todistajille, buddhalaisille?

[/quote]

No niin uskovaiset, odotan mielenkiinnolla vastaustanne!!! Hyvä kysymys :)

T. Ateisti

Vierailija
40/67 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 15:26"]

Ateistien maailman kuva on pimeä, synkkä, lohduton ja vailla toivoa.

[/quote]

Minä ainakin olen ikuinnen optimisti ja iloitsen arjen pienistäkin asioista : ) Elän loppujen lopuksi enemmän tunteella kuin järjellä. Se, etten usko mihinkään jumalaan/jumaliin ei tee minusta moraalitonta tai kyynistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme