Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hirveä närästys sämpylän tms jälkeen?

Vierailija
11.10.2013 |

Valmiit sämpylät, pullat, pitsa yms. aiheuttavat aivan kauhean olon. Tehtiin kotona pitsaa ja nyt närästää ja oksettaa niin että sydän hakkaa. Mistä tämä voi johtua? Onko se vehnä (mutta kaikki vehnäleivät eivät aiheuta), onko se hiiva (mutta kaikki hiivalla leivottu ei tätä aiheuta), onko se joku muu? Mikä ihme? Myös esim. maitopohjainen jäätelö aiheuttaa tosi pahan närästyksen.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole mitään kokemuksia? En oikein ymmärrä mistä tämä johtuu. Minulla ei ollut koskaan ollut närästystä, ennen kuin tämä alkoi noin vuosi sitten. Tuntuu vaan pahentuvan.

Vierailija
2/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva, rasvainen ruoka närästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 08:58"]

Eikö kellään ole mitään kokemuksia? En oikein ymmärrä mistä tämä johtuu. Minulla ei ollut koskaan ollut närästystä, ennen kuin tämä alkoi noin vuosi sitten. Tuntuu vaan pahentuvan.

[/quote]

Jos kestänyt vuoden ja pahentunut vaan, niin suosisttelen lääkärissä käyntiä. Varaa aika ja selvitä syy. Itselläni tähystyksen jälkeen selvisi, että vatsan kalvoilla loieviä tuölehduksia sekä palleatyrä. Kannattaa selvittää asia. Vatsansuoja lääkkeet auttavat.

Vierailija
4/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ylipainoinen? Tulee vain mieleen tuosta sydämen hakkaamisesta, että nopeasti imeytyvät hiilihydraatit nostavat verensokeria ja sinulla voi olla diagnosoimaton II-tyypin diabetes.

Vierailija
5/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 09:08"]

Rasva, rasvainen ruoka närästää.

[/quote]

Ei ne ole olleet mitään erityisen rasvaisia ruokia. Esim. pitsassa oli täytteenä tonnikalaa, tomaattia, paprikaa, fetajuustoa.

Mua ihmetyttää tämä, kun välillä iskee todella pahana. Esim. juuri kotitekoinen pitsa tekee usein pahan olon - pizzerian pitsat jopa harvemmin! Kotona tehdään usein pannupitsan tyylinen pohja, ehkä siinä on se ero - hiiva??

En ole lääkärille vielä osannut mennä, kun en oikein osaa sanoa milloin ja missä tilanteissa närästys iskee. Nyt on kyllä ollut jo niin pahoja kohtauksia, että aion soittaa maanantaina työterveyteen. Edelleen on eilisen jäljiltä maha kipeä :(

ap

Vierailija
6/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ylipainoa vai ei?

Vierailija
7/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ylipainoinen. Labrat on just otettu, kaikki arvot on erittäin hyvät. Verenpaine tosin koholla suhteessa normaalisti todella alhaisiin arvoihini, tämä varmaan stressin takia. ap

Vierailija
8/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui närästys 4.10.2010 kun aloitin kaloreiden laskemisen. Närästys johtuu ylensyönnistä.

Vierailija
9/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko sitten olla vaan syömättä sellaisia ruokia,jotka aiheuttaa oireita?

Mihin lääkäriä tarvitset? Määrääkö lääkäri lääkkeitä,jotta voit syödä mitä vain?

Vierailija
10/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö liian nopeasti, otat suuria suupaloja etkä pureskele kunnolla. Se aiheuttaa kyllä korvennusta sydänalassa. Samoin liian tuore leipä toisinaan, ei pelkästään ruisleipä vaan jopa ihan vaalea vehnäleipä sekä sekaleipä. Leivistä niin kuin muistakin ruoka-aineista löytyvät kyllä ne, jotka eivät närästä. Mutta koska sinulla närästys on jatkunut noin pitkään, kannattaa mennä lääkäriin. Hoitamaton närästys osaa aiheuttaa ruokatorveen ärsytystä ja pahempaakin.

Vierailija
11/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noi eri ruoka-aineet arveluttaa, tee yliherkkyystesti joko kotona (FoodDetective)  tai labrassa (MDD).

Vierailija
12/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tollasta ja diagnoosi oli pohjukaissuolen haavauma. Lääkekuurin sain.

Vierailija
13/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla herkistynyt vehnälle. Itselleni se aiheuttaa kamalat vatsavaivat pariksi päiväksi vaikkei keliakiaa ole. Voin paremmin ilman gluteiinipitoisia viljoja.

Vierailija
14/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sappikivet

Vierailija
15/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 11:46"]

Voisitko sitten olla vaan syömättä sellaisia ruokia,jotka aiheuttaa oireita?

Mihin lääkäriä tarvitset? Määrääkö lääkäri lääkkeitä,jotta voit syödä mitä vain?

[/quote]

Sitä minä siis ihmettelen, mikä ruoka-aine tämän voi aiheuttaa, kun selvää siitä ei saa. Eihän pitsapohja tai sämpylä sinänsä ole yhtään sen kummempi kuin joku vehnäleipä, joka ei tällaista korvennusta aiheuta. En enää pullaa tai jäätelöä syökään, annoskoot olen tiputtanut mahdollisimman pieniksi. Välillä kuitenkin tuntuu, että syönpä mitä tahansa, seurauksena on enemmän tai vähemmän kipeä maha. Jotkut ruuat kuitenkin aiheuttaa paljon voimakkaammat oireet kuin toiset ruuat. ap

Vierailija
16/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aluks samaa, eli just vaalee leipä, pitsa, kebabbi, vahvat mausteet valkosipuli jne. närästi. Kesti vuosia ja nyt lopulta oli tilanne että kaikki mitä söin närästi jopa vesi, eli ei auttanu ruokavalion karsiminen sitten kuitenkaan. Kävin tähystyksessä ja löytyi palleatyrä ja löysävatsaportti eli ruoka nousee ylös ja hapot samoin, söi mitä tahansa, tosin jotkin ruoat pahensi oireita entisestään.Happosalpaajalla, jota reseptillä sain, alkoi oireet helpottuu noin viikossa, nyt syön jatkossa säännöllisesti sitä kunnes pääsen leikkaukseen. Siis suosittelen että meet ajoissa lääkäriin ettei pääse pahaks kuten mulla kävi.

Vierailija
17/20 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylensyönti, raskas rasvainen tai mausteinen ruoka, hapokkaat juomat, nämä ainakin närässtää.

Vierailija
18/20 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko olla kyse jostain ruoka-aineesta vai joku muu syy?

Vierailija
19/20 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin närästyslääkkeitä 10 vuotta, sitten kun lopetin vehnä- ja ruisleivän syönnin ja siirryin täysin gluteenittomaan ruokavalioon lähes kaikki vatsavaivat katosivat. Keliakia on testattu, sitä ei ole. Lisäksi foodmap-ruokavalio käyttöön. Näillä ruokavalio muutoksilla olo kohentuu viikkojen kuluessa. Suosittelen kaikille vatsavaivaisille.

Vierailija
20/20 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta se on hiiva mikä sen aiheuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi