Onko kehtaaminen ja viitsiminen sama asia?
Siis mielestäsi?
Siellä, mistä olen kotoisin (en nyt kerro paikkakuntaa) sanotaan usein esim. että 'en kehtaa alkaa siivoamaan', jos tarkoitetaan että laiskottaa eikä viisti tehdä sitä.
Kun muutin toiselle paikkakunnalle, niin ihmiset olivat hyvin kummissaan tuosta sanomisesta ja äimistelivät tyyliin 'mikä siinä nyt muka hävettää'. Eivät tajunneet, että minun murteessani sana 'kehtaa' merkitsee myös sitä ettei viitsi. :D
Kuin muilla? :)
Kommentit (44)
38 jatkaa vielä: Olen siis Kotkasta (eli kaakkois-suomesta jos joku ei tiennyt) kotoisin. Siis koko itäsuomi ei puhu noin :)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 21:03"]
Muakin on kummastuttanut toi "kehdata" -verbi. Yks Joensuulainen kaveri kerran kysy multa että "kehtaakko soittaa sille" (siis kaverilleni). Hetken aikaa olin hölmistyneenä ja sitte totesin että "no tottakai, miks en kehtais" :D Tääläpäin ei kukaan KOSKAAN sano noin. Sama on se Helsinkiläisten "ketä". Meilläkin on puhekielessä sana 'ketä' mutta sillä tarkotetaan 'keitä/ketkä'.
Mutta #36: Mitä toi kutominen sit tarkottaa muuta ku sukan kutomista? :O
[/quote]
En ole 36, mutta vastaan silti: itämurteissa vain kangasta kudotaan. Sukkaa sen sijaan neulotaan. (Myös sana neule viittaa tuohon idässä käytettävään verbiin, on siis puikoilla neulottu tuote).
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 21:03"]
[/quote]
Oikeasti kutominen tarkottaa maton tekemistä mattopuilla. Virallisilla termeillä puhuttaessa mattoa kudotaan, sukkaa neulotaan.
Muakin on kummastuttanut toi "kehdata" -verbi. Yks Joensuulainen kaveri kerran kysy multa että "kehtaakko soittaa sille" (siis kaverilleni). Hetken aikaa olin hölmistyneenä ja sitte totesin että "no tottakai, miks en kehtais" :D Tääläpäin ei kukaan KOSKAAN sano noin. Sama on se Helsinkiläisten "ketä". Meilläkin on puhekielessä sana 'ketä' mutta sillä tarkotetaan 'keitä/ketkä'.