Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi teinillä menee maha kouluruuasta sekaisin?

Vierailija
04.09.2020 |

Kesällä maha oli ok, mutta nyt taas koulujen alettua on maha vähän väliä kipeä, paljon ilmaa ja ripulia. Samaa on esiintynyt joskus myös kesäisin kun on ollut urheiluleireillä koulumajoituksessa ja syönyt koululla valmistettua ruokaa.

Syömme normaalia sekaruokaa, keliakia ja laktoosi-intoleranssi testattu ja poissuljettu. En usko mistään psyykkisestäkään olevan kyse, pitää koulunkäynnistä.

Mitä siihen kouluruokaan laitetaan tai onko kyse jostain valmistusmenetelmästä?

Ikää tytöllä nyt 14 vuotta. Käskin nyt pitämään ruoka- ja oirepäiväkirjaa jos jostain saataisiin kiinni....

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ruoka ei ole tehty oikeista raaka-aineista, perunamuusi jauheesta, jauheliha pihvit pakasteesta, liekkö edes suomalaista lihaa..

Kouluruuan laatu on surkea, suomalaista lähiruokaa sen pitäisi olla!

Vierailija
2/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilöntä- jq lisäaineet. Minä sain vatsakatarrin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita omat eväät mukaan kouluun, tuon ikäisen ruokailua ei taideta edes vahtia, jos valvotaan niin opettajaan yhteyttä, että ei sovi kouluruoka. Myös kasvisruokaa voi kokeilla, meidän herkkävatsainen tyttö valitsee tän mielummin kuin liha version.

Vierailija
4/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on einestä ja puolivalmisteita.

Ihan sama oli kun itse opiskelin ja kävin amiksen ruokalassa. Maha oli todella huonossa kunnossa.

Aina lomilla ja harjoittelussa Ok.

Vierailija
5/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ruoassa mitään vikaa ole. Kyse on psykosomaattisesta oireilusta, tyyppiä jännittää ja stressa joka saa pakin sekaisin.

Vierailija
6/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja minulla ei vatsa kestä kaasuihin vakuumipakattuja puolivalmisteita. Jopa salaatti saattaa koululle tulla vakuumiin pakattuna.

Vierailija
7/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka tosiaan puolivalmisteita, jotka eivät ole kenellekään hyväksi, mutta sen lisäksi ruokatunti on liian lyhyt, ja ruoka hotkitaan turhia pureskelematta.

Vierailija
8/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Vaikea kysymys, mutta hyvä ajatus tuo ruokapäiväkirja. - Kouluruoka Suomessa on yleisesti vamrasti maailman kolmen parhaimman joukossa, joten siinä ei ole mitään erityistä vikaa. Yksi asia, jonka hiljattain eräs kaverini huomautti on, kuinka sitä aikanaan ehtikään koulu ruuan syödä kunnolla kun aikaa oli ni-in vähän kun oli hoppu ja kiire välitunnille. Eli kysymys vosiiko vatsa mennä sekaisin siksi, ettei teinillä ole ollut "tarpeeksi aikaa" syödä ruokaa rauhassa. - Niin ja nentäs onko hän "jo" läynyt yhdessäkään allergia testissä?   

Vierailija
9/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kouluruoka ei ole mitään laadukasta. Natriumglutamaatti ehkä yhtenä syynä? Olen inhonnut sitä lapsesta saakka, muistan kun talviaamuisin koulun pihalle saapuessa ilmassa leijaili se tuttu, ällöttävä arominvahventeen lemu.

Nyt myös muistan, miten järkytyin, kun Arman Alizad oli ohjelmassaan kouluruokalassa töissä ja sinne isoon saaviin kaadettiin purkkitolkulla jotain kookos-palmu-rypsi-rapsi-kasviöljymönjää 🤢 Vastaavaa löytyy kotiruuasta varmaan aika harvalta. (ja haluan vielä selventää, että minulla on suuri kunnioitus ruokaloiden suurtalouskokkeja kohtaan, varmasti tekevät parhaansa ja ei ole heidän vikansa, että budjetit ovat mitä ovat)

Vierailija
10/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Vaikea kysymys, mutta hyvä ajatus tuo ruokapäiväkirja. - Kouluruoka Suomessa on yleisesti vamrasti maailman kolmen parhaimman joukossa, joten siinä ei ole mitään erityistä vikaa. Yksi asia, jonka hiljattain eräs kaverini huomautti on, kuinka sitä aikanaan ehtikään koulu ruuan syödä kunnolla kun aikaa oli ni-in vähän kun oli hoppu ja kiire välitunnille. Eli kysymys vosiiko vatsa mennä sekaisin siksi, ettei teinillä ole ollut "tarpeeksi aikaa" syödä ruokaa rauhassa. - Niin ja nentäs onko hän "jo" läynyt yhdessäkään allergia testissä?   

Haluaisin saada arvostelut jos aikuiset joutuisi työpaikoilla syömään samaa moskaa mitä lapset kouluissa...

Vierailija
11/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty syömään. Varsinkin perunat ja raasteet tekee pahaa. Vatsassa kiertää ja kuvottaa.

Vierailija
12/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suurimaksi osasksi hiilaria ja turvottavia aineita. Suosittele täyttämään lautanen salaatilla ja ottamaan vähemmän sitä itse ruokaa.

Vierailija
13/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja minulla ei vatsa kestä kaasuihin vakuumipakattuja puolivalmisteita. Jopa salaatti saattaa koululle tulla vakuumiin pakattuna.

Erikoista. Vakuumipakkaus  e. ts tyhjöpakkaus, ei sisällä lainkaan ilmaa ja estää happea tarvitsevien mikrobien lisääntymistä... 

Vierailija
14/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun oikein kellekkään nuorelle tuota pitzat ja kebabit sekä hampurilaiset mitään oireita vaikka kotiruoka ja kouluruoka tuottaa muka tuskaa?

Vierailija
15/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ja monilla kavereilla maha menee sekaisin fazerin tarjoamasta opiskelijalounaasta. Se pienempi opiskelijaravintola, johon ruoka tulee paikalliselta toimittajalta, ei aiheuta samanlaisia ongelmia. Itsellä helppo ratkaisu, että ei vaan syö fazerin opiskelijalounasta...

Vierailija
16/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin saada arvostelut jos aikuiset joutuisi työpaikoilla syömään samaa moskaa mitä lapset kouluissa...

Haluiaisn nähdä sen kokin joka pysyyy tekemään saman tasoisita verraten monipuolista Suomessa muistaakseni ruokaa alle kolmella eurolla/ syöjä. - Kun olen elänyt vuosia maassa, jossa koululaisten ruokailu on ollut lähinnä sitä, mitä kotoa on saanu evääksi, niin kummasti on oppinut arvostamaan suomalaista kouluruokaa, joka pyrkii huomioimaan kaikki syöjät, jopa he, joilla ruokailua rajoittaa sairauden asemasta enempi aate e. oppilas voi valita halutessaan kasvisruoan (- liha ruoan asemasta).  

Vierailija
17/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Allergioita ei ole meillä kellään. Myös eineksiä syödään joskus, samoin pizzaa ja hampurilaisia. Mutta niistäkään ei tule mitään vatsanväänteitä, tuo kouluruoka on tosiaan ainut mistä niitä tulee 🤔

Vierailija
18/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulun keittäjä ja ainakin meillä ruoka tehdään kyllä ihan aidoista raaka-aineista. Liha on suomalaista ja muusi tehdään perunoista, voista ja maidosta. Ainoa eines on lihapullat (koska kenelläkään ei ole aikaa pyöräyttää 8000 lihapullaa käsin), kalapuikot yms. Lisäaineita on liemijauheessa, mutta niin on kotona käytettävissä liemikuutioissakin.

Minullakin turvottaa maha töissä. Olen itse arvellut syyksi liemijauheita, koska en käytä kotona mitään liemikuutioita. Joskus olen miettinyt, voiko tiskikoneesta jäädä astioihin pesuainejäämiä. Meillä käy tiskikoneen huoltajat tekemässä säännöllisesti mittauksia ja sen mukaan ei ole mitään jäämiä. Mutta onhan nuo aineet kauheita myrkkyjä. Pesen kotona astiat käsin. Yksi syy on varmasti myös kiire ja stressi. Ruokatauolla tulee hotkittua ja se ei ole kovin rentouttavaa. Yhtenä syynä on ärtyvä suoli, jota stressi pahentaa. Voisiko lapsellasikin olla ärtyvään suoleen (IBS) viittaavia oireita?

Vierailija
19/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kävin tänään ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen yliopistolla syömässä, ja vatsa tuli suunnilleen tunnin jälkeen kipeäksi. Samalla tajusin, että outoja vatsakipuja ei ole ollut nyt koko "korona-aikaan" kun en ole koululla syönyt. Kai tuollaisessa suurkeittiöruuassa on jotain ainesosaa jota en kotona käytä ja joka aiheuttaa ongelmia. Joku joskus epäili hiivauutetta tms.

Vierailija
20/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeskentelee. Tarkoituksena esim. saada koulupäiviksi "ruokarahaa", jonka voikin sitten kuluttaa johonkin muuhun.

Sori, mutta tämä tuli välittömästi mieleen. Tietenkään ei välttämättä ole tästä kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä