Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi teinillä menee maha kouluruuasta sekaisin?

Vierailija
04.09.2020 |

Kesällä maha oli ok, mutta nyt taas koulujen alettua on maha vähän väliä kipeä, paljon ilmaa ja ripulia. Samaa on esiintynyt joskus myös kesäisin kun on ollut urheiluleireillä koulumajoituksessa ja syönyt koululla valmistettua ruokaa.

Syömme normaalia sekaruokaa, keliakia ja laktoosi-intoleranssi testattu ja poissuljettu. En usko mistään psyykkisestäkään olevan kyse, pitää koulunkäynnistä.

Mitä siihen kouluruokaan laitetaan tai onko kyse jostain valmistusmenetelmästä?

Ikää tytöllä nyt 14 vuotta. Käskin nyt pitämään ruoka- ja oirepäiväkirjaa jos jostain saataisiin kiinni....

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu, ettei ole ummetusta. Kakka tulee pojalla nyt liukkaasti ja ponnistelematta. Olisit iloinen.

Vierailija
22/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teeskentelee. Tarkoituksena esim. saada koulupäiviksi "ruokarahaa", jonka voikin sitten kuluttaa johonkin muuhun.

Sori, mutta tämä tuli välittömästi mieleen. Tietenkään ei välttämättä ole tästä kyse.

En usko tästä olevan kyse, on aina syönyt kouluruokaa ihan mielellään ja mitään ylimääräisiä ”ruokarahoja” ei pyydä tai saa vaikka toki välillä iltaisin käy kavereiden kanssa vaikkapa hampurilaisella. Teinille annettavat rahat myös laitetaan tilille ja maksaa kortilla joten olen melko kartalla siitä, mihin rahansa kuluttaa.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakkaa,nuuskaa,karkkia, yms.

nuita ne vetää koulun jälkeen.

Vierailija
24/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko varma ettei liity johonkin muuhun, jännittäminen, kiusaaminen tai jotain.

Vierailija
25/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen vaiva, joka todennäköisesti johtuu juuri liemijauheista tms.

Vierailija
26/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja lopetin koulun ruokalassa syömisen jatkuvien vatsanväänteiden vuoksi. Hyla-versioita söin, mutta silti. Ensin vatsa turposi ja sitten alkoi vessassa ravaaminen. Lähinnä sellaista limaa suolesta kuitenkin vain valui. Hitsin kiva laukata vessassa kesken oppituntien, joskin yleensä oli varannossa jokin tuntitehtävä.

27/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja minulla ei vatsa kestä kaasuihin vakuumipakattuja puolivalmisteita. Jopa salaatti saattaa koululle tulla vakuumiin pakattuna.

Erikoista. Vakuumipakkaus  e. ts tyhjöpakkaus, ei sisällä lainkaan ilmaa ja estää happea tarvitsevien mikrobien lisääntymistä... 

Vakuumi ei ole nyt ihan oikea termi tässä. Tarkoitetaan varmaan suojakaasuun pakattuja. Salaattia ei voi vakuumiin edes pakata.

Vierailija
28/28 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt..lapsella on ruoka-aineita joita ei voi syödä. Ne kyllä huomioidaan koulussa, silti aina lomalla maha hyvässä kunnossa, koulu-aikoina tulee mahaoireita vaihtelevasti. Olen aina jos enemmän oireilee tarkistanut koulusta/ aiemmin päiväkodista että rajoitteet huomioidaan. Ja kyllä on, yksi tuote oli vähän aikaa jossa vähän sopimatonta ainesosaa, se selvisi nopeasti kun pyynnöstä tarkistavat (silloin olikin enempikin oireita).

Luotan, että yleensä on kyllä sinällään ruoassa huomioitu lapsen ruokavalio.

Mutta olen joskus pyytänyt listoja kaikista ainesosista, kun olen miettinyt onko ruoassa jotain mitä kotona ei ole, kun oireilua on ollut. Oli aikalailla mahdotonta miettiä mikä voisi olla , kun ainesosalistat oli niin pitkiä. Ja niissä oli kyllä paljon sellaista mitä ei taida kotiruoissa paljon olla .

Olen tullut siihen tulokseen, että lienee joitain lisäaineita tms mitkä tekee eron. Kotona syödään toisi harvoin valmisruokia( niissä muutenkin usein jotain mikä ei käy), ja silloinkin yleensä vain tiettyjä samoja (ja lähinnä tyyliin ranskaiset) Mutta tosi vaikeaa tietää mikä se niissä oikeastaan on.

En usko että lisäaineetonta ruokaa saa jos ei saa tosi vaikeita oireita. Joten ollaan toistaiseksi tällä menty.

Harmittaa kyllä lapsen puolesta.