Miten lääkäri voi muistaa kaiken, mitä on pitkien opintojensa aikana oppinut ja lukenut?
Olin hiljattain psykiatrisella osastolla melko pitkällä rauhoittumisjaksolla. Osaston psykiatri oli asiantunteva, ja kun kävimme läpi lääkitystäni, luetteli hän helposti ulkomuistista mahdollisia lääkkeiden haittavaikutuksia, lääkityksen riskejä ja muita mielialalääkkeiden hyötyjä ja haittoja. Tämähän ei toki ollut yllättävää, olihan hän psykiatri, ja oli siis erikoistunut.
Yhtenä iltapäivänä kuitenkin iltapäivänä sain äkillisen rintakipukohtauksen, johon olisi voinut olla eräs tuttu täysin somaattinen, yleislääketieteellinen syy. Hämmästyin, kun tämä psykiatri riensi luokseni stetoskooppi yllään ja kuunteli keuhkojani ja sydäntäni. Se vain tuntui yllättävältä, kun olen tottunut pöydän takana istuviin ”siistin työn” psykiatreihin.
Kaiken lisäksi selvisi, että olin raskaana. Olin tullut raskaaksi epätodennäköisellä tavalla, aviomiehen korvaushoidon aikana, ja samalla epätoivotusti, ja psykiatri luetteli ja valisti minua ns. lonkalta (somaattisten ja psyykkisten) sairauksieni perinnöllisyydestä sekä testosteronihoidon vaikutuksesta hedelmällisyyteen.
Yksi ja sama lääkäri oli siis käytännössä vähintään kolmen eri alan erikoislääkäri.
Ihailin lääkäriä siinä määrin, että suorastaan ilahduin, eikä rauhouttumisjaksoni osastolla venynyt pitkäksi.
Mutta kysymykseeni: miten voi olla, että lääkäri muistaa kaiken, kaikilta niiltä lukuisilta kursseilta, mitä on kuuden vuoden opintojen aikana oppinut? Onko se älyä, hyvää muistia, vai kumpaakin?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitten keskiarvo-ÄO on 111.
Tää ei taida olla faktaa.
Kyllä lääkäriyden yksi edellytys on hyvä muisti. Materiaalin määrä, joka lääkiksen aikana on kahlattava läpi ja tentittävä, on melkoinen. Lisäksi tähän päälle erikoislääkärintutkinto, joka suoritetaan työn ohessa. Kyllä siinä muisti kehittyy. Lisäksi pitää läpi työuran opiskella ja käydä koulutuksissa. Uran loppupäässä kertynyt kokemus auttaa työnteossa, vaikka muisti ei ehkä ole niin ylivoimainen kuin nuorempana. Aikana, jolloin sairauskertomukset saneltiin, muistin ulkoa esim. useiden potilaiden sotut samaan tapaan kuin puhelinnumerotkin.
Mutta kun eivät lue uutta eivätkä käsitä, että ihmiset lääkitään sairaiksi!
Soveltaa yleisluontoisesti kaikkea oppimaansa, ei vain opettele ulkoa?
Ihan hyvin maallikko voi ymmärtää joitakin asioita paremmin kuin lääkäri. Jos vaivaan tarvitaan lääkkeitä joita ei itse saa apteekin hyllyltä noukittua, on pakko mennä kertomaan googlediagnoosinsa lääkärille.