Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensikertalainen lähdössä ulkomaille!

Vierailija
09.10.2013 |

Mielessä olisi joko L.A. tai New York (Saksaakin olen välillä miettinyt...). Lähinnä siksi, että nämä paikat ovat aina olleet kiinnostavan oloisia ja olisi kiva nähdä näitä kaupunkeja ihan livenä! :) + Myös, että pelkällä englannin kielellä pärjää (toisinkuin esim.ranskassa yms.).

Mutta tosiaan, koska olen ensikertaa menossa ulkomaille ( Ruotsissa olen kyllä käynyt, mutta siis oikeasti missään kauempana en), niin olisi kiva kuulla jotain (käytännön) neuvoja Amerikkaan matkaavalle ja muutenkin. Lentokonekkin on siis ihan vieras juttu, eli ihan lentolippujen varaamisesta lähtien olisi kiva kuulla neuvoja! :D Esim. miten aikaisin liput kannattaa varata ja kun luultavasti varaan/ostan lentoliput netistä, niin kannattaako samaan pakettiin ottaa hotelli vai erikseen sitten jostain muualta..? 

Kuten varmaan huomaatte, tämä on vasta ajatuspohjalla, mutta kun suunnitelmat ovat selvemmät ja matkakaverit saavat lomaa, niin tätä suunnitelmaa lähdetään toteuttamaan. :)

Olo on kuin päiväkoti-ikäisellä ja olen varmaan ihan avuttoman ja neuvottoman kuuloinen, osa varmaan ajattelee ettei ehkä kannattaisi lähteä minnekkään, ainakaan noin kauas... Mutta haluan toteuttaa tämän haaveen heti(=ensivuoden puolella)!

Ihan kaikenlaisia vinkkejä ja ohjeita saa kertoa ja jos itse olette joskus matkatessanne kohdanneet jotain ongelmia, niin saa kertoa niistäkin ja miten niistä selvisitte. 

Jos joku jaksaa kertoa ihan juurta jaksaen miten tehdä alusta loppuun, niin se olisi todella hienoa, mutta kaikki pienetkin jutut auttavat! :)

Ensivuoden puolella tämän haaveen haluaisimme toteuttaa, joten ehdimme haudutella ja mietiskellä asioita paljon ennen matkaa.

Kiitos kaikille avuliaille! :)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei persereikä. älä koskaan kaupittele kyseistä sivua. veloittaa ~30$ käsittelyämaksuja + 14$ esta-maksu valtiolle. https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html on usan hallituksen oma sivu ja sen kautta pystyy tekemään. maksaa sen 14$

Vierailija
2/27 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä missään tapauksessa suosittelisi mitään USA:n kohdetta ihan ensimmäiseksi matkakohteeksi. Sen sijaan näkisin järkevänä vaihtoehtona jonkun euroopan kaupungin, johon saat suorat lennot ja kohtuuhintaisen matkan. Aloita sillä ja mene sitten vaikka seuraavan vuonna USA:an.

Euroopassa on monia hienoja paikkoja - toki riippuen siitä, mistä tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 22:21"]

Mä en kyllä missään tapauksessa suosittelisi mitään USA:n kohdetta ihan ensimmäiseksi matkakohteeksi. Sen sijaan näkisin järkevänä vaihtoehtona jonkun euroopan kaupungin, johon saat suorat lennot ja kohtuuhintaisen matkan. Aloita sillä ja mene sitten vaikka seuraavan vuonna USA:an.

Euroopassa on monia hienoja paikkoja - toki riippuen siitä, mistä tykkää.

[/quote]Kyllä sitä pärjää. Eka ulkomaan matkani yksin aikuisena oli puolen vuoden muutto USA:an. 

Vierailija
4/27 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pärjää, en mä sitä sano - siksi käytinkin termiä "suositella". 

Itse olen matkustanut paljon koko 30-vuotisen ikäni ympäri maailmaa, enkä ole koskaan missään kokenut yhtä kuumottavia, inhottavia ja ahdistavia rajatarkastuksia kuin USA:ssa. Tuntuu, että suurin osa passintarkastuspisteillä työskentelevistä henkilöistä on ihan mul*kuja, asenteella "just because i can!". Tai ehkä mulla on käynyt vain huono tuuri, mutta suurin osa kokemuksistani USA:n passintarkastuksista ovat olleet äärimmäisen inhottavia.  (Ja pakko todeta, että jos mä sanon näin, niin se todella myös tarkoittaa Inhottavaa isolla I:illä, sillä olen itse asunut etelä-afrikassa ja matkustanut paljon ympäri afrikkaa - ja yleensä siellä jos jossain on valkoihoisen ikävä hoitaa minkäänlaista byrokratiaan liittyvää asiaa.)

Jos nyt sinne Yhdysvaltoihin on ihan pakko suunnata, niin suosittelen New Yorkia suoralla lennolla, sillä varsinkin välilasku / lennon vaihto USA:n sisällä saattaa olla stressaava kokemus ensikertalaiselle matkaajalle. (Rajatarkastukset, matkalaukkujen haku + saattaminen seuraavalle lennolle).

Jos on kielitaitoa (englanti riittää), niin kyllä sitä matkustaa osaa minne vaan - muistaa vaan ottaa riittävän pitkät vaihtoajat lentojen väliin, ja huomioida, että esim. USA:n passintarkastusjonossa saatat huonolla tuurilla jonottaa yli kaksi tuntia, ja vielä huonommalla tuurilla joutua vielä jonnekin pikkukoppiin lisähaastattelua varten. 

Jos sen sijaan haluat aloittaa helpolla Euroopan kohteella, niin omasta kokemuksesta voisin suositella miettimään ainakin seuraavia paikkoja:

* Lontoo - lyhyt lento, paljon nähtävää, englannilla pärjää missä vain

* Barcelona - iso kaupunki ja ihana ranta samassa paketissa. Ihana ilmapiiri!

* Berliini - iso, toimiva ja helppo. Kaikki puhuvat englantia, vaikka yrittäisit itse puhua saksaa. ;)

* Zürich - kaunis, junalla pääsee kätevästi ihaniin pieniin alppikyliin. Miinuspuolena kallis hintataso

* Wien -  kaunista arkkitehtuuria, viehättävä kaupunki. Ehtä hintavampi kuin monet muut euroopan kaupungit.

* Varsova ja Praha - Edullisia kaupunkeja, hyvät (edulliset) shoppailumahdollisuudet, hyvä julkinen liikenne ja paljon nähtävää (koskee tosin kaikkia edellä mainittuja). Puolassa lisäksi paljon natsiaikaan liittyviä historiallisia nähtävyyksiä, jos sellainen kiinnostaa.

* Rooma - Itseäni ei oiekin sytyttänyt, mutta monet tykkäävät todella paljon. Paljon antiikin aikaisia nähtävyyksiä, iso kaupunki lyhyillä etäisyyksillä - kaikkialle voi oikeastaan kävellä.

Vierailija
5/27 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

New York on aikamoinen kulttuurisokki kovastikin matkustaneelle, siis saattaa olla... Siinä jetlagin kanssa ens alkuun vieraassa maassa voi olla kova paikka. New Yorkin kentällä on hämmentävää olla ensin siinä maahantulotarkastuksessa, saattaa kysellä matkan tarkoitusta ym. SIinä otetaan kuva ja sormenjäljet. 

ESTA on tosi helppo täyttää netissä, sieltä löytyy suomenkielinenkin sivu. Ennen estan täyttöä tulee olla lennot ja tuleva asuinpaikka tiedossa. Passin numerokin siihen vaaditaan elikkä ne ensin kuntoon jos ei ole. 

Tippaaminen on aika hämmentävää, ravintoloissa annetaan yleensä 10-15 % tippiä ja se on ihan ehtaa palkkaa niille työntekijöille. 

Maanantaina ollaan viidennettä kertaa kahden vuoden sisällä matkaamassa New Yorkiin, että kyllä se kaupunki vaan osaa olla ihana 

Vierailija
6/27 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 20:33"]

New York on aikamoinen kulttuurisokki kovastikin matkustaneelle, siis saattaa olla... Siinä jetlagin kanssa ens alkuun vieraassa maassa voi olla kova paikka. New Yorkin kentällä on hämmentävää olla ensin siinä maahantulotarkastuksessa, saattaa kysellä matkan tarkoitusta ym. SIinä otetaan kuva ja sormenjäljet. 

ESTA on tosi helppo täyttää netissä, sieltä löytyy suomenkielinenkin sivu. Ennen estan täyttöä tulee olla lennot ja tuleva asuinpaikka tiedossa. Passin numerokin siihen vaaditaan elikkä ne ensin kuntoon jos ei ole. 

Tippaaminen on aika hämmentävää, ravintoloissa annetaan yleensä 10-15 % tippiä ja se on ihan ehtaa palkkaa niille työntekijöille. 

Maanantaina ollaan viidennettä kertaa kahden vuoden sisällä matkaamassa New Yorkiin, että kyllä se kaupunki vaan osaa olla ihana 

[/quote] Tippaa sitten vahan avokatisemmin, 10% tippi on tarjoilijalle lahinna loukkaus.

usalainen

Vierailija
7/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa muuta laittaa, mutta kyllä ranskassakin pärjää ihan vaan englannilla. Kuten lähes kaikkialla muuallakin maailmassa.

Vierailija
8/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:04"]

En nyt jaksa muuta laittaa, mutta kyllä ranskassakin pärjää ihan vaan englannilla. Kuten lähes kaikkialla muuallakin maailmassa.

[/quote]

Varmasti pärjääkin, mutta ei ehkä niin hyvin kuin Amerikassa. Serkku on käynyt siellä useaan otteeseen ja kuulemma osa ei osaa kovin hyvin englantia.. Eli siksi Amerikkaan--->

-Ap

Vierailija
9/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liput kannattaa ostaa ajoissa; ne kallistuu aina lähdön lähestyessä. Minä olen aina varannut hotellin erikseen, mutta jos löytyy hyviä yhdistelmätarjouksia, niin toki kannattaa niitäkin harkita.

Vierailija
10/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:04"]

[/quote]Ensikertalaiselle en suosittele Los Angelesia ollenkaan. Kaupungin "keskustassa" on virastoja ja illalla spurguja. Elama keskittyy pienempiin rantakaupunkeihin. Joka paikkaan on matkaa ja auto pitaa olla alla. Nahtavyydet ovat kaukana toisistaan. L.A. on jonkun etelasuomalaisen laanin kokoinen joten kavelle on turha kuvitella mihinkaan paasevan.

Varmasti pärjääkin, mutta ei ehkä niin hyvin kuin Amerikassa. Serkku on käynyt siellä useaan otteeseen ja kuulemma osa ei osaa kovin hyvin englantia.. Eli siksi Amerikkaan--->

-Ap

[/quote]

Vierailija
11/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
12/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa, osa amerikkalaisistakaan ei osaa englantia, ihan tiedoksi vaan.

Et oikeesti voi olla noin tyhmä tai jos olet, niin mene matkatoimistoon tai opettele googlettamaan.

Vierailija
13/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:44"]

Et oikeesti voi olla noin tyhmä tai jos olet, niin mene matkatoimistoon tai opettele googlettamaan.

[/quote]

Ja siellä toinen tyhmyri voisi opetella lukemaan aloittajan tekstin, nyt puhuttiinkin aika suurista amerikkalaisista kaupungeista, joissa hyvin varmasti ihmiset osaavat puhua englantia. 

Vierailija
14/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkea olet ap! Minulla sama tilanne, ulkomaanmatkakokemusta vain ruotsinmatka vanhempien kanssa v 1986, ja tässä harkitsen jospa uskaltaisin johonkin helppoon kohteeseen kuten vaikka Kanarialle ryhmämatkalla... Sekin pelottaa niin etten taida yksin uskaltaa, eikä ketään seuraksilähtijää ole... 

Vierailija
15/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:44"]

[/quote]

Ja siellä toinen tyhmyri voisi opetella lukemaan aloittajan tekstin, nyt puhuttiinkin aika suurista amerikkalaisista kaupungeista, joissa hyvin varmasti ihmiset osaavat puhua englantia. 

[/quote]

Hups, ei siis ollut tarkoitus väittää ap:ta tyhmäksi :D Kun samoilla linjoilla mennään..

Vierailija
16/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkea olet ap! Minulla sama tilanne, ulkomaanmatkakokemusta vain ruotsinmatka vanhempien kanssa v 1986, ja tässä harkitsen jospa uskaltaisin johonkin helppoon kohteeseen kuten vaikka Kanarialle ryhmämatkalla... Sekin pelottaa niin etten taida yksin uskaltaa, eikä ketään seuraksilähtijää ole... 

[/quote]

Kiitoksia! :) Rohkeasti vaan tartut tuohon tilaisuuteen sinäkin, jos mahdollisuus on! :) Itsekin mietin, että en yksin kyllä varmasti uskaltaisi lähteä, mutta onneksi saan kuitenkin muutaman matkakaverin mukaan. Tosin hekään eivät ruotsia pidemmällä ole käyneet, joten taidetaan mennä sitten yhdessä "sekoilemaan" jonnekkin. :D

Mutta rohkeasti vain haaveita toteuttamaan, myöhemmin saatat sitten katua, jos et mene. Nyt vaan houkuttelemaan vähänkään potentiaalisia lähtijöitä mukaan :)

Vierailija
17/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 22:02"]

[/quote]

Kiitoksia! :) Rohkeasti vaan tartut tuohon tilaisuuteen sinäkin, jos mahdollisuus on! :) Itsekin mietin, että en yksin kyllä varmasti uskaltaisi lähteä, mutta onneksi saan kuitenkin muutaman matkakaverin mukaan. Tosin hekään eivät ruotsia pidemmällä ole käyneet, joten taidetaan mennä sitten yhdessä "sekoilemaan" jonnekkin. :D

Mutta rohkeasti vain haaveita toteuttamaan, myöhemmin saatat sitten katua, jos et mene. Nyt vaan houkuttelemaan vähänkään potentiaalisia lähtijöitä mukaan :)

[/quote]

Ap

Vierailija
18/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmämatka on tietysti helpoin tapa aloittaa ja matkaoppaalta voi kysyä jos menee sormi suuhun.

New York on kallis paikka. Yöpymisen hinta lähtee satasesta. Toisaalta siellä pärjää julkisella liikenteellä, kun muualla pitää vuokrata auto. Auton kanssa on yksinkertaisinta yöpyä motelleissa, joissa huone maksaa yleensä alle viisikymppiä. 

Lähes kaikkialla maailmassa pärjää englannilla, ainakin jos alue mitenkään houkuttelee turisteja. Joku siperialainen pikkukylä kaukana junaradasta voi olla esimerkki paikasta, jossa kukaan ei puhu englantia. Välimeren maat olisivat lyhyemmän matkan päässä ja halvempia kuin Amerikan-matka. Englannilla pärjää hyvin.

Kaupunkiloma (lennot+hotelli) johonkin eurooppalaiseen kaupunkiin olisi toinen helppo tapa aloittaa matkailu.

Ehdottomasti kannattaa lähteä liikkeelle. Kotiin palattua moni asia näyttää erilaiselta. 

Vierailija
19/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, heitan kehiin kolmannen kohteen matkallesi, Chicago. Amerikan "Second City", yhta upea kuin NYC mutta ei niin kiireinen ja ihmiset mukavampia. Kaikki nahtavyydet suhteellisen lahella, julkinen liikenne toimii. Jos kesalla menette niin ihan kaupungilla on uimaranta.

On Chinatown, Greektown ja vaikka mita, kaupunki on kuuluisa ravintoloistaan.

Alle tunnissa ajaa Great America huvipuistoon ja parissa tunnissa Wisconsin Dellsiin jossa on eniten vesipuistoja koko  maassa ja upeat hiekkakivi muodostelmat.

Paljon antavampi matka kun joku hortoilu Nykissa.

Vierailija
20/27 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentolippujen varaaminen kannattaa aloittaa heti kun matkan ajankohta on tiedossa. Mitä aikaisemmin tilaa sitä halvemmalla ne yleensä saa. Viime hetken super-aleja ei kannata jäädä odottelemaan, niitä ei ehkä tule, tai ette mahdu koko porukkaa samaan koneeseen jne. Voit aloittaa jo nyt lippuhintojen vertailun, itse käytän siihen http://www.halvatlennot.fi. Kannattaa myös vertailla lähtöjä eri lähtöpäivillä, lentolippujen hinnat vaihtelevat paljon ajankohdasta riippuen.

Hotellit buukkaan näin: ensin tripadvisor (http://www.tripadvisor.com/), sieltä katson kohdekaupungista hotellien arvostelut, katson sopivan hintaisen ja sopivalla sijainnilla olevan hotellin hyvillä arvosteluilla. Sitten varaukset, yleensä Booking.com on tarjonnut parhaimmat hinnat, se on muutenkin hyvä ja aina on toiminut, ei ole koskaan ollut ongelmia varausten kanssa. Kannattaa myös katsoa suoraan hotellin omilta sivuilta, heillä voi olla jotain omia tarjouksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän