1,5 kuukauden ikäinen vauva ei anna hetkeksikään pysähtyä
Meillä on 1,5 kuukauden ikäinen vauva, joka nukkuu yönsä erinomaisen hyvin: 9–12 tuntia kahdella tai kolmella syötöllä, joiden jälkeen nukahtaa useimmiten nopeasti takaisin. Päivät ovatkin sitten hankalampia.
Lapsi ei nuku muuta kuin liikkeessä, vaikka selvästi tarvitsee unta.: haukottelee aikansa ja lopulta alkaa itkeä silkkaa väsymystä. Aamupäivisin on vielä usein hyväntuulinen ja jaksaa useimmiten olla lattialla tai sitterissä sen verran, että saan aamupalan syötyä ja lehden luettua. Päivisinkin saattaa jaksaa olla sitterissä, lattialla tai sylissä ilman että liikun, lyhyitä aikoja kerrallaan tyytyväisenä, mutta koskaan ei nukahda edes rinnalle päivisin. Usein alkaa kuitenkin kitistä ja lopulta suorastaan karjua, jos aika missään näistä menee hänen mielestään liian pitkäksi. Joskus (erittäin harvoin) jatkaa uniaan, jos tuon vaunujen kopassa sisälle tai lasken liinasta omaan sänkyynsä. Tällaisia päiviä on noin kaksi tai kolme viikossa.
Iltaa kohden ei kestä enää olla oikein muualla kuin liinassa, ja liikettä pitää olla koko ajan. Teen päivässä kaksi tunnin vaunilenkkiä, joiden aikana useimmiten nukkuu (joskus vain katselee puiden latvoja puolet lenkistä tyytyväisenä), mutta herää ja alkaa itkeä, jos vaunut pysähtyvät. Sylissä viihtyy ja tyyntyy, jos kävelen. Kantoliina lopettaa itkun aina kuin seinään, mutta edellytyksenä on jatkuva liike. Jos istun tai pysähdyn, alkaa lapsi pönkiä itseään ulos liinasta. Tätäkin kirjoitan lapsi liinassa, itse seisten ja kyykäten samalla. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Miten olette jaksaneet? Kunto kestää, mutta henkisesti olen aika poikki. Onneksi saan kantoliinan avulla kädet sen verran vapaaksi, että voin syödä, käydä vessassa ja hoitaa välttämättömät kotityöt. Päivässä olen liikkeessä vähintään 8 tuntia, usein enemmänkin. Lopun ajan lapsi on lattialla, sitterissä, isällään (tai jollakulla muulla) liinassa tai sylissä tai sitten yöunilla.
Kommentit (22)
Itellä oli samanlainen vauva ja siihen ei auttanut kuin aika. Sitten kun alkoi ryömiä puolivuotiaana niin alkoi viihtyä lattialla paremmin. Liikkuvissa vaunuissa vain nukkui mutta myöhemmin, n. 10 kk ehkä alkoi nukkua muutenkin. Pakko sanoa, että välillä olin hulluuden partaalla...mies auttoi ja perhetyö kavi kerran viikossa muutaman kuukauden, kävi lykkimässä vaunuja. Tärkeätä on, että lähdet kotoa pois vähäksi aikaa niin saat aina välillä muuta ajateltavaa. Voimia!!!!
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 20:16"]
Itellä oli samanlainen vauva ja siihen ei auttanut kuin aika. Sitten kun alkoi ryömiä puolivuotiaana niin alkoi viihtyä lattialla paremmin. Liikkuvissa vaunuissa vain nukkui mutta myöhemmin, n. 10 kk ehkä alkoi nukkua muutenkin. Pakko sanoa, että välillä olin hulluuden partaalla...mies auttoi ja perhetyö kavi kerran viikossa muutaman kuukauden, kävi lykkimässä vaunuja. Tärkeätä on, että lähdet kotoa pois vähäksi aikaa niin saat aina välillä muuta ajateltavaa. Voimia!!!!
[/quote]
perhetyöntekjiä kävi auttamassa?
omg
ollaan me nykyään heikkoja
Osta semmonen itestään keinuva sitteri. :D Käytettynä vois saada halvalla. Ja voisi toimia. :)
Kerropa nelonen PÄTKÄ omasta elämästäsi niin analysoidaan hiukan sitäkin!
nr. 3
nelosella on ollut hiukkasen rankempaa, kyllä, ehkä siksi noin pienet vaikeudet tuntuu hankalilta ymmärtää, anteeksi.
liikutaan yhdessä
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 20:16"]
[/quote]
perhetyöntekjiä kävi auttamassa?
omg
ollaan me nykyään heikkoja
[/quote]
Niin, ollaan me nykyään heikkoja kun otetaan apua vastaan jos sitä on saatavilla. Ei pitäisi ottaa ulkopuolisilta apua vaan pärjätä yksin hampaat irvessä. Kyllä ollaan heikkoja.
Koska nukkuu yöt hyvin, niin tuskin on kyse mistään vatsavaivoista. Omani nimittäin oli samanlainen päivisin, mutta lisäksi ei nukkunut öisin kuin ehkä vartin pätkissä, ja itki tunnin pari aina pätkien välissä. Hänellä todettiin lopulta allergiaperäisiä vatsavaivoja.
Uskon, että aika tulee auttamaan, kun lapsi pystyy istumaan sitterissä ja pitämään käsissään jotain jännää, mitä tutkia. Ja sitten alkaa konttaaminen, mikä pitää vauvan mielen virkeänä. Eli eräänlaista "pitkästymistä" tuo ehkä on. Vauva kaipaa virikkeitä, mutta ei vielä mitenkään osaa "viihdyttää" itseään.
Onneksi vauvat kehittyvät niin sutjakkaan, että ei aikaakaan niin tuo vaihe on ollutta, mennyttä ja unohdettua.
Mulla oli tuollainen vauva. Miinus se, että tää ei kyllä katsellut vierestä, jos mä join aamukahvia ja lehden lukemisesta opin hyvin pian olemaan edes haaveilematta. Yölläkin nukkui hyvin lyhyissä pätkissä ja saattoi valvoa yöllä tuntikausia parkuen. Autolla ajaminen pelotti, kun päätä huimasi kovasta väsymyksestä.
Eihän tuo sun vauva mikään laiskin köllöttelijä ole. Mutta noin ruhtinaallisilla yöunilla sä jaksat kyllä repiä päiviin sisua sen mitä tarvitaan. Miestä sitten vain osallistumaan: mies tulee töistä ajoissa kotiin ja heiluttelee vauvaa niin maan vimmatusti, että säkin saat hengähtää.
Me tehtiin miehen kanssa nukkumavuorot niin, että mies kävi nukkumaan iltakuuden jälkeen ja puoliltaöin mä olin yleensä niin uuvuksissa, että herätin miehen heijaamaan vauvaa. Niin väsyksissä oltiin, ettei ollut minkäänlaisia vaikeuksia nukahtaa yöunille iltakuudelta.
Mutta teillä ei taida tuollaisille järjestelyille olla käyttöä, kun yöt menee niin leppoisasti. Hyvin nukkuneina nautitte vaan vauvastanne. Ja keskitytte oleelliseen. Älkää tuhlatko voimianne turhiin kotitöihin, harrastuksiin, kyläilyihin, sisustamiseen tai suursiivouksiin. Tietty jos energiaa piisaa, niin mikäs siinä, mutta jos ei, niin sitten keskitytte vain vauvan hoitoon ja lepäämiseen.
kaverilla oli juuri tuollainen vauva. sitä piti monta kk heiluttaa, muuten huusi ja valvoi. äidillä kaikki mahdolliset liinaviritelmät, molemmat kädet siteissä kun särki niin kauheasti. ei paljon tehnyt mieli esitellä omaa vauvaa joka vaan nukkui.
Meidän esikoinen oli aika huutajainen paitsi että inhosi olla linnassa, ei suostunut kuin nukkuen olla vaunuissa, ei halunnut kuin syliin ja liikkeeseen. Elin kekseillä, kun niitä pystyi seisoen syömään, normaali aamiainen ja lehdenluku oli toiveunta, laihduin aikalailla, sitä kesti nelisen kuukautta, nyt on lapsi mitä ihanin ekaluokkalainen. Voimia, kyllä se ohi menee!
Meilläkin oli tollanen mutta lisäksi huusi yöt...Ei auta kun kestää muutamassa kuukaudessa menee ohi toi vaihe:) nyt meillä kaksi vuotias joka tosin vihaa olla kotona eli vieläkin liikutaan vähän eri tavalla vaan:)
Kiitos paljon vastauksista! Antoi hieman perspektiiviä ja voimia kun tajusin, miten paljon huonommin asiat voisivat olla :) Jos lapsi ei sietäisi liinaa ja sama meno jatkuisi öisin, tulisin kyllä hulluksi. Enkä ole vauvan kanssa yksin: puoliso kanniskelee lasta silloin kun on kotona lapsen hereilläoloaikaan. (Työvuorojensa takia voi olla pari päivää kotona lähinnä vain lapsen nukkuessa. Lisäksi hoitaa meillä usein töiden jälkeen esimerkiksi kaupassa käymisen ja muut asiat, joten voi hyvin olla yhdeksänkin tuntia päivästä poissa.) Miehen vapaapäivinä saankin sitten usein lomaa kanniskelusta ja ainoa vauvanhoitovelvollisuuteni on imetys ;)
Mun vauvat on ollut samanlaisia, liikettä pitää olla. Eikä onnistu huijaaminen niin että itse istuu ja hytkyttää vauvaa, pystyssä pitää pysyä.
Nukahtaa sitten kyllä, muttanukkuu 20min. kerralla, yöllä onneksi vähän pidempään. Esikoinen oli vuoden kun rupesi nukkumaan kunnon päikkäreitä.
Kuopus on nyt 5kk.
Iloisia, uteliaita tapauksia muuten, mutta koko ajan pitäisi tapahtua jotain. Nyt viimeisen parin viikon ajan on viihtynyt jo hetkiä itsekseen lattialla kun osaa kieriä ympäro joka suuntaan ja tarttua esineisiin =)
Hei ap! Mun serkulla oli myös vauva, joka vaati jatkuvaa liikettä ja hänellä oli jonkinlainen suolistotulehdus, joka sitten saatiin hoidettua antibiooteilla pois. Joten kannattaa miettiä ihan sairaudenkin mahdollisuutta!
On olemassa kaikenlaisia väriseviä sittereitä ja koliikkineinuja, semmoista varmaan kannattaa kokeilla.
Munkin lapsi oli vauvana sellainen, että halusi olla sylissä koko ajan, mutta aika usein pelkkä paikallaan oleminen riitti.
Ja kodinhoitajan pyytäminen avuksi on todellakin hyvä asia. Vituttaa ajatus siitä, että äidin pitäisi venyttää itsensä katkeamispisteeseen... minkä takia? Mä olen kyllä sitä mieltä, että lapsiperhe-elämän ei ole oikeasti tarkoitettu olevan ydinperhe-elämää. Lapset, etenkin pienenä, ovat niin kokonaisvaltaisia olentoja, että useita käsipareja tarvitaan, jotta kaikki osapuolet jaksavat. (Meillä ei valitettavasti ole lähiapua saatavilla, vanhempani asuvat kyllä alle 100 km päässä ja näemme suht usein, väh. joka toinen viikko, ja he ovat tulleet auttamaan tiukassa paikassa lyhyellä varoitusajalla, mutta kyllä se vaan on eri asia kuin monella muulla täällä, jolla on isovanhemmat tai muita sukulaisia kävelymatkan päässä.)
Ootko kokeillut kapaloa? Yllättävän usein rauhoittuvat siinä. Vauva kapaloon ja sellaiseen haikarakeinuun, ja keinu liikkeelle.
Mulla oli aivan samanlainen tilanne. Ekat 4,5 kuukautta suostui nukkumaan vain kantoliinassa tai repussa, ei edes vaunuissa. Minä myyös söin paljon keksejä ja kaikkea, mitä pystyi seisaaltaan napsimaan. Laskin, että parhaimmillani olin liina päällä 12 tuntia päivässä. Lohdutin itseäni sillä, että nykytiedon valossa istuminenhan se vasta vaarallista onkin ;) Eli huumoria peliin, aika auttaa parhaiten! Nyt vauva nukkuu kahdet pitkät päikkärit sängyssä ja osaa nukahtaa yöunillekin aivan itsenäisesti. Kyllä se siitä!
Kokeilkaa koliikkikeinua! Jos teillä on lähistöllä lastentarvikeliikettä, niin käykää vaikka testaamassa, miten vauva viihtyisi siinä.
Meillä oli käytössä tällainen:
http://www.lastentarvike.fi/lastentarvike_b2c/catalog/setCurrentItem/(layout=11_60_54_5&uiarea=1&ctype=areaDetails&carea=0000000002&citem=00000000020000000566)/.do?itemkey=00000000020000002524
Äh, linkki ei toimi, mutta Gracon Sweetpeace on siis kyseessä.
Meilläkin oli tollainen vauva. Meillä toimi keinutuoli, laitoin vauvan liinaan ja keikuttelin siinä tuolissa ja vahtasin telkkaria. Välillä tein kotitöitä ihan normaalisti, vauva pysyi hiljaa kun vaan itse pysyi liikkeessä. Ruokaakin laitoin jotenkin omituisesti tanssahdellen.
Heei, sä sentään nukut yösi hitsin´hyvin... mutta kaikkeen voi toiki väsähtää.