Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tylsää kuulla kun poika kertoo miten luokkakaveri saanut..

Vierailija
09.10.2013 |

uuden iphonen synttärilahjaksi, hinnoista en tiedä mutta useita satasia ne kai on..tylsää kuulla siksi että omankin pojan synttärit ovella eikä tod ole rahaa ostella mitään sen hintaisia, ei oikeastaan edes edullisia lahjoja koska olemme tällä hetkellä aivan peeaa.

Menetin työpaikkani n.1kk sitten enkä ole vielä saanut ensimmäistäkään ansiosid korvaustani, se tulee kuulema joskus loppukuusta. Juu ja Visa vinkuu jo koska tällainen liki 8vkon tauko omissa tuloissani ja lisäksi ollut auton huolto+talvirenkaat 1000e, hammaslääkärilaskuja, vakuutuslasku yms. "pientä".

Huokaus:/

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osteletteko te todella velaksi lapsille puhelimia?!?!? Ei tulisi mieleenkään.

On mullakin työkavereita, joilla on kalliimmat käsilaukut ja isommat asunnot ja paremmalla alueella kuin mulla. Ja niillä on vielä kalliimmat autotkin. Mitä sitten? Elämä on.

Minä en periaatteesta osta kovin nuorelle koululaiselle mitään kalliita puhelimia. Kyse ei ole rahan puutteesta vaan maalaisjärjestä. Jo se, että pieni koululainen pääsisi puhelimellaan rajattomasti nettiin yksin tai kavereiden kanssa, on riittävä syy pitää puhelin perusluurina. Lisäksi lapsi ei tarvitse kallista iPhonea mihinkään, joten pidän turhana sellaisen hankkimista.

Vierailija
22/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saattaisi jopa olla varaa ostaa iPhone tai jotain muuta hittituotetta, mutta en todellakaan osta vain siksi että muutkin saa. Lapsella on soppari johon kuuluu hyvä Noksun puhelin ja se saa kelvata vielä 1,5 vuotta. Jossain vaiheessa perii siskoltaan vanhan iPhonen mutta tosiaan käytetyn.

Mä olen todella kylmäpäinen tämän kilpavarustelun suhteen, mikään ei inhota niin paljon kuin jatkuva kamoilla leveily. Olen sanonut lapselle (ja sisaruksilleen aiemmin) että meillä on kaunis koti mikä maksaa vielä monta vuotta ja teemme paljon sellaista mitä muut ei tee joten pitää valita. Kaikkea ei kukaan saa.

Aikoinaan kun joku lapsista natisi siitä ettei ole sitä eikä tätä annoin hänelle pankkitunnukset ja nipun laskuja. Sanoin että saa pitää kaiken mitä yli jää. Seuraavalla kerralla keskusteltiin jo ihan toiseen sävyyn. Raakaa mutta kasvattavaa, nyt nuo kotoa muuttaneet kiittävät kun osaavat hoitaa raha-asiansa erinomaisesti ja jää vielä säästöönkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaargh, miksi heti neuvotaan ostamaan kytkyllä tai luotolla. Eiiii. 

Oikeasti, pitää miettiä mitkä asiat on tärkeitä elämässä. Peruspuhelimellakin pärjää. Tai vaikka jollain Samsungin Galaxy Trendiläl, jos jostian syystä pitäisi nettiin päästä?

Vierailija
24/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

iPhone ei kuulu perustarpeisiin. Tervetuloa todellisuuteen ja inventoimaan, mitkä on teidän perheen perustarpeet. Kilpailuttamaan ja karsimaan menoja suhteessa tuloihin jne. Jos ei ole säästöjä onnistunut kerryttämään on laittanut itsensä liian tiukille.

Ihan turhaa vedät herneitä nenään. Kyllä silloin on peiliin katsomisen paikka, jos aikuinen joka tekee omia päätöksiä, arvioita ja valintoja joutuu lainaamaan vanhemiltaan rahaa, joilta on elatusvelvollisuus päättänyt. Aikuisuuteen kuuluu oma tili, omat tulot ja taloudellinen vastuu perheestä.

Vierailija
25/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 15:31"]

On mullakin työkavereita, joilla on kalliimmat käsilaukut ja isommat asunnot ja paremmalla alueella kuin mulla. Ja niillä on vielä kalliimmat autotkin. Mitä sitten? Elämä on.

Minä en periaatteesta osta kovin nuorelle koululaiselle mitään kalliita puhelimia. Kyse ei ole rahan puutteesta vaan maalaisjärjestä. Jo se, että pieni koululainen pääsisi puhelimellaan rajattomasti nettiin yksin tai kavereiden kanssa, on riittävä syy pitää puhelin perusluurina. Lisäksi lapsi ei tarvitse kallista iPhonea mihinkään, joten pidän turhana sellaisen hankkimista.

[/quote]

Ei niitä tarvitse velaksi ostaa. Kun otat 2 vuoden sopimuksen/liittymän siihen kuuluu puhelin. Niitä on sitten 10-40€/kk

Vierailija
26/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, osamaksulla eli 24-kk-sitoumuksella ostavat monet varakkaatkin kännynsä, se on ikäänkuin puhelinpaketti siinä missä pelkkä liittymäkin.

Sinänsä toki ei kannata viimeisiä ropojaan panna tuollaiseen, olen samaa mieltä. En vain aloituksesta saanut käsitystä, miten peeaa ap oikeasti on, hän antoi lisätietoja samaan aikaan kun kirjoitin vastaustani.

Mitä tulee näihin "miksi se nyt voi ketään harmittaa, että on olemassa rikkaampia" -vastauksiin, niin c'moon: yrittäkää edes harjoittaa empatiaa, jos tiedätte mitä se on! Totta kai aina on rikkaampia ja köyhempia, mutta ap on juuri jäänyt työttömäksi ja tuo tulotason romahdus on hänelle uusi ja siksi arka asia. Lisäksi omalle lapselleen nyt aivan erityisesti toivoisi samaa kuin muillakin on - vaikka omalla kohdalla se köyhäily ei niin kirpaisisikaan, niin oman lapsen kohdalla se tuntuu haljulta.

13

Vierailija
27/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää, kun suositellaan osamaksua ratkaisuna talousvaikeuksiin. Seuraava askel onkin sitten pikavippi.

Aikuisten oikeesti ei osteta osamaksulla, jos edes säästöön ei jää rahaa. Jääkaappi tai pesukone voi levitä, joten 50 euroa kuussa ei makseta pari vuotta jonkun statussymbolin takia!

Nyt ap miettimään, miten paljon pystyt käyttämään oikeasti rahaa lapsen lahjaan. Ehkä voit vinkata puhelimesta isovanhemmille ja muulle suvulle ja yhdessä saatte rahat tähän tai halvempaan versioon tai sitten kerrot tilanteen lapselle ja mietitte yhdessä kivaa ja halvempaa lahjaa.

Harmittaa saa mutta muu maailma ei käy teidän perheenne tahtiin. Täytyy vain hyväksyä se, että toisilla on varaa enemmän kn toisilla.

Vierailija
28/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en todellakaan ostaisi lapselle noin kallista puhelinta. Viimeksi viikonloppuna näin kun poikalauma oli puistossa itsenäisesti touhuamassa. siellä ne puhelimet pyöri pitkin maata. Eli onnea vaan, ei kestä kauan. Velaksi en ainakaan ostaisi. Eri asia jos rahaa on niin paljon ettei millään väliä.

Vierailija
29/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja selvennetään nyt vielä se, että pointtihan ei ole eikä ollut se että ei ole varaa ostaa nyt pojalle iphonea, koska emme sitä ostaisi nyt muutenkaan, emme vaikka töissä olisinkin. Emme myöskään osta älypuhelinta vielä tuolle 10v kuopukselle koska hän on sen verran huima tyyppi ettemme tiedä mitä hän sillä keksiksi tehdä/katsoa oli lapsiturvasysteemit siinäkin tai ei.

Uskomatonta sekin miten täällä ei osata tekstien pointteja koskaan poimia, tietynlaista yksinkertaisuutta kai sekin..

ap

Vierailija
30/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ihan tiedoksi vain, että suurin osa ostaa lapsilleen noita kytkypuhelimia. Haluaisinkin tietää kuka ostaa ihan kertamaksulla! :o Tietty sellaiset, jotka eivät kytkypuhelimia saa :D

Vierailija
31/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 15:33"]

Aaargh, miksi heti neuvotaan ostamaan kytkyllä tai luotolla. Eiiii. 

Oikeasti, pitää miettiä mitkä asiat on tärkeitä elämässä. Peruspuhelimellakin pärjää. Tai vaikka jollain Samsungin Galaxy Trendiläl, jos jostian syystä pitäisi nettiin päästä?

[/quote]

Jos on pakko saada semmoinen turhake, niin kytky on paras vaihtoehto. Saa puhelimen ja puheajan samaan hintaan, ja ainakin ennen pakettiin kuului myös huolto ja vakuutus.

Vierailija
32/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei niitä tarvitse velaksi ostaa. Kun otat 2 vuoden sopimuksen/liittymän siihen kuuluu puhelin. Niitä on sitten 10-40€/kk

[/quote]

Kyllä se puhelin maksetaan siinä sopparissa osamaksulla, ja halvempi on kk-maksu, jos maksat puhelimen köntässä heti kättelyssä. Oikeesti, taidat olla talousasioissa aika "käsi"...

Vierailija
33/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 15:26"]

Mulla on lapset sellasessa koulussa, mihin oppilaita tulee myös ns. varakkaammalta alueelta. Eihän se kivaa ole, kun näillä lapsilla on iPhonet ja uusimmat vimpaimet, merkkivaatteet ja hiihtolomalla he lähtevät Mauritiukselle. Mutta sellaista se on, jollakin on aina enemmän ja sitä on hyvä oppia sietämään.

Jos nyt jotain positiivista haluaa hakea, niin ehkä se kannustaa lapsia opiskelemaan ja hankkimaan hyvät työpaikat.

[/quote]

Meidän asuinalueella "köyhimpiä" olemme me jotka asumme uudehkoissa isoissa omakotitaloissa. Merkkivaatteilla, autoilla ja puhelimilla spräädäillee vain kerrostalojen ja rivareiden asukit. Toki heillä on siihen varaa jos ei ole lainoja mutta on myös statuksen korotusta:)

Vierailija
34/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ole yhtään ylimääräistä rahaa, laskuja tuli taas tänään, viime kuun lapsilisät ovat menneet jo aikoja sitten ja keskimmäisen lapseni 10 v. synttärit ovat perjantaina, MUTTA en siitä nalkuta muille täällä, ei se muiden vika ole. Lapseni elämä ei ole kiinni muiden omistamista tavaroista ja tietävät oikein hyvin, että kaikkea haluamaa ei saa nyt, tai ei välttämättä koskaan. Ja onnellisia lapsia he ovat.

Vierailija
35/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 15:35"]

[/quote]

Ihan tiedoksi vain, että suurin osa ostaa lapsilleen noita kytkypuhelimia. Haluaisinkin tietää kuka ostaa ihan kertamaksulla! :o Tietty sellaiset, jotka eivät kytkypuhelimia saa :D

[/quote]

Aha. Mä ostin esikoiselle just Iphone5:n käteisellä, kun sitä sattui olemaan sen verran löysänä... ei se sen kalliimmaksi tule kuin osamaksukaan, onpa sitten kk-maksut sen puhelimen verran pienemmät.

Vierailija
36/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 15:37"]

Ei minullakaan ole yhtään ylimääräistä rahaa, laskuja tuli taas tänään, viime kuun lapsilisät ovat menneet jo aikoja sitten ja keskimmäisen lapseni 10 v. synttärit ovat perjantaina, MUTTA en siitä nalkuta muille täällä, ei se muiden vika ole. Lapseni elämä ei ole kiinni muiden omistamista tavaroista ja tietävät oikein hyvin, että kaikkea haluamaa ei saa nyt, tai ei välttämättä koskaan. Ja onnellisia lapsia he ovat.

[/quote]

Opettele nyt aikuinen ihminen ymmärtämään lukemaasi. Ei ap kenellekään nalkuta eikä vaadi, että muut eivät saa ostaa lapsilleen vaikka avaruussukkulaa... Ap suree sitä, että tulot romahti ja elintaso muuttui rajusti.

Pikkuisen empatiaa sinnekin...

Vierailija
37/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkataakalla on itsetuntoa parantava vaikutus. Luottokortit ja lainat antavat mahdollisuuden todellisuutta parempaan elintasoon. Hieno asunto ja kalliit laitteet ovat omasi vain allekirjoituksella.

Vierailija
38/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 15:35"]

[/quote]

[/quote]

En osta mitään osamaksulla tai kytkykaupalla. Miksi ihmeessä ostaisin kun voin maksaa tuotteen samantien? 

Vierailija
39/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa. Itse olen työssäkäyvä akateeminen eikä minulla olisi varaa ostella monen sadan puhelimia. Kytkysopparit ovat tunnetusti hirveätä huijausta. Miettikää nyt vähän.

AP: sellaista se nyt vain on. Mielestäni annat lapsellesi aivan väärää oppia, jos alat kituuttamaan yhden puhelimen takia, saati että teet osamaksusopimuksen. Kyllä lapset ymmärtävät, ettei raha kasva puissa ja työttömänä on vähemmän rahaa.

Vierailija
40/77 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 15:36"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä se puhelin maksetaan siinä sopparissa osamaksulla, ja halvempi on kk-maksu, jos maksat puhelimen köntässä heti kättelyssä. Oikeesti, taidat olla talousasioissa aika "käsi"...

[/quote]

Tuskin olen. Tuo lapsen liittymä tulee maksamaan meille 2 vuodessa alle 480€, sisältäen siis N620 puhelimen. Puhelimen hinta on tänään käteisellä 175€ joten liittymälle jää hintaa 12,70€ kuukaudessa. On puheaikaa, tekstareita ja nettiyhteys. Saatko jostain siihen hintaan??