Te ihannepainoisina pysyvät: kerro miten ja kuinka paljon syöt, juot, liikut ja nukut
Eli kertokaa minkälaista se elämä on oikeasti niillä, joilla on paino kohdallaan pysyvästi tai ainakin pitkäaikaisesti eli ei laihdutuskuurin aikana. Olisi kiva tietää, mainitse myös sukupuoli ja ikä.
Kommentit (82)
172 cm / 61,5 kg, 25 v. nainen.
Liikun joka päivä vähintään 30 min - joka toinen päivä lihaskuntoa, joka toinen aerobista liikuntaa (juoksulenkki useimmiten), lepopäivä kerran-kaksi viikossa, jolloin usein kuitenkin käyn kävelyllä tai jooga/pilates. Liikun keskimäärin 6 tuntia viikossa.
Syön intuitiivisesti, eli silloin kun on oikeasti nälkä, käytännössä noin neljän tunnin välein. Kuuntelen kehoani - kaipaanko enmmän hiilareita, proteiinia vai rasvaa, makeaa vai suolaista, kylmää vai lämmintä? Valitsen terveellisiä ruoka-aineita, painottuen ns. ”whole foodseihin” eli yhden raaka-aineen aineksiin: esim. bataatti, omena, tomaatti, kala, öljy jne. ja koostan ateriani niistä. Herkuttelen kuitenkin viikottain vaikka sipseillä, poppareilla tai leivoksella. Herkutellessani korvaan herkulla muun aterian, eli herkku ei ole ylimääräinen ateria, vaan jätän tällöin esimerkiksi päivällisen syömättä. Koska liikun paljon, kaloriylijäämää ei tule ja olen huomannut, että runsasenergiset herkut silloin tällöin enemmänkin edistävät lihasmassan muodostumista.
Pyrin nukkumaan 7-9 h yössä.
Elämäntavat muodostuivat nykymuotoonsa hiljalleen, en siis tehnyt kaikkia muutoksia yhdellä rykäyksellä. Ensin sain ruokavalioni kuntoon, siitä vuoden päästä aloitin liikunnan harrastamisen aktiivisesti. Voin todella hyvin, eikä minulla ole minkäänlaisia ongelmia elämäntapani ylläpidossa - elän oikein mielelläni näin loppuelämäni. Liikunta tuo minulle energiaa ja iloa ja terveellinen ruoka maistuu, kun välillä sallii myös epäterveellisemmät herkut. Myös hoikka ja lihaksikas vartalo tuo päivittäin iloa ja itseluottamusta, ja kun tietää, että se vartalo on muodostunut hyvien elämäntapojen johdosta, jaksaa niitä elämäntapoja noudattaakin.
Olen 165cm ja 57,5kg. En tiedä onko ihanne mutta ihan hyvä minulle.
Syön 5x päivässä. Kaksi lämmintä ruokaa. Pyrin syömään joka aterialla kasviksia ja syön yleensä kotitekoista ruokaa.
En käytä alkoholia lainkaan. Oikeastaan vain vettä.
Herluttelen aika usein,mutta varmaan aika kohtuudella,kun ei painoa sen vuoksi kerry.
Yritän liikkua päivässä vähintään30min ja se nyt tulee aika helposti. Toki liikettä tulee päivän mittaan perus kotitöitä tehdessä, lasta hoitaessa jne.
Olen 170cm ja 63kg 30v nainen.
Aamupalaa en syö, juon 2 kuppia teetä aamupäivään mittaan, molemmissa 2 sokeria ja pieni liraus maitoa. Lounasta en aina syö, jos syön, se on yleensä voileipä tms. Illalla syön kunnollisen aterian, reilun annoksen lämmintä ruokaa, joskus tosin on jotain wrappeja tms, mutta syön silti itseni täyteen. Kerran pari viikossa syön yleensä herkkuja, eli jotain jälkkäriä tms. Alkoholia juon pari kertaa viikossa, yleensä pari olutta/siideriä/viinilasillista kerrallaan. En juuri harrasta ns aktiivista urheilua, mutta kävelen työmatkat ja olen töissä aktiivinen, askelia kertyy päivässä vähintään 15000 (Fitbit käytössä). Keskimäärin nukun yössä noin 7h, vapaapäivinä yleensä enemmän kuin työviikon aikana. Saan nukuttua yli 7,5h todella harvoin ja olen aina ollut aika huono nukkuja, unen laatu ei ole parasta.
Ainiin nro 63 vielä. Nukun n. 8-9h/yö
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopiva keino: punnitsen itseni lähes joka aamu. Tiedän, että tätä ei varsinaisesti suositella, mutta kun siihen tottuu, ihmisarvo ei ole enää numeroista kiinni. Kun tulee kilo tai kaksi lisää, kiristän ruokavaliota muutamaksi viikoksi.
Liikun säännöllisesti, mutta en valtavan paljon tai rankasti. Syön säännöllisesti, sekaruokaa, mutta kasvisvoittoisesti. Jos osaisin luopua viinistä, juustoista ja muista suolaisista herkuista, saisin tod.näk. painon pysymään helpommin minulle sopivana.
Siis luulet tilapäistä nestekertymää lihomiseksi? Salli mun nauraa...
Millaisia ajatuksia nämä vastaukset herättää, ap?
43 v. 165 cm/52 kg. Olen ollut koko elämäni normaalipainoinen.
Aamupala: 6 kuppia kahvia
Lounas: Toiset 6 kuppia kahvia
Päivällinen: Töiden jälkeen kotiruokaa (lapsille teen ruoan, ni syön itsekin)
Iltapala: 2 riisikakun palaa tai pieni lautasellinen jogurttia myslillä
Päivän mittaan juon vettä paljon.
Karkkia ja suklaata kuluu viikolla jonkin verran, ei ihan joka päivä, mut vähintään joka kolmas päivä syön karkkipussin tai suklaalevyn tai puolikkaan siitä. Eilen ainoa ruoka oli 3 riviä suklaalevystä ja pieni lautasellinen jogurttia sekä lisäksi useampi kupillinen kahvia. En juo mehua, limuja, energiajuomia, enkä juurikaan juo alkoholia. Tiedän syöväni huonosti. Nukun 6-7 h yössä, viikonloppuisin enemmän.
Teen istumatyötä. Käyn porrasjuoksemassa 1-2 krt viikossa, lisäksi käyn pienellä juoksulenkillä n. 3 km 2 krt viikossa ja suunnistamassa yhden kerran viikossa.
Annoskoolla on iso merkitys laihdutuksessa, itse syön todella pieniä annoksia, että juuri ja juuri nälkä lähtee. Jos tulee päivällä vähänkään nälkä, ni juon lisää kahvia.
Aloituksessa on hienosti oivallettu ravinnon, liikunnan ja levon pyhä kolminaisuus.
Aloitan mielestäni tärkeimmästä eli unesta. Unenpuutteella on hormonitoimintaan niin paljon negatiivisia vaikutuksia, että ilman riittävää unta painonhallinta on lähes mahdotonta. Itse huomaan tämän jo yhden huonosti nukutun yön jälkeen: aivot huutavat herkkuja eikä mikään määrä tunnu riittävän! Eli pyrin nukkumaan 8-9 tuntia joka yö. Nukkumaan menen niin ajoissa, että kellon voi laittaa soimaan yli 9 tunnin kuluttua, jolloin useimmiten herään luonnollisesti virkeänä ennen sitä.
Liikuntaa harrastan päivittäin: koiran kanssa aamukävely 20-30 min, päiväkävely 15 min, iltakävely 20-30 min. Lisäksi juoksua tai pyöräilyä noin 5 päivänä viikossa, keskimäärin 5-10 h/vko vaihtelevan pituisia lenkkejä. Enemmän talvikauteen painottuen lihaskuntoharjoittelua kehon painolla kotona, noin 2x0,5h/vko, kesällä reipasta uintia luonnonvesissä. Marjastusta, sienestystä, ruohonleikkuuta, haravointia, lumitöitä ym hyötyliikuntaa ympäri vuoden sekä satunnaisia pidempiä vaelluksia rinkan kanssa. Kokonaisvaltaisen liikkuva elämäntapa siis, painonhallinnan kannalta ei sillä ole niin väliä mitä tekee kunhan tekee! Liikunta tukee tervettä hormonitoimintaa sekä parantaa unen laatua. Vaikka tunnin kävelylenkki kuluttaisi vain 300 kcal, ei sekään ole merkityksetöntä. Erityisesti luonnossa liikkuminen tutkitusti parantaa myös mielialaa, mikä sekin tukee painonhallintaa.
Sitten ravinto: kasviksia, marjoja, vähärasvaista eläin- ja maitoproteiinia, täysjyväviljaa, kalaa, pähkinöitä, siemeniä pääasiassa. Sokerit, vehnäjauhot, eläinrasvat ja liian suolan kun jättää pois, muokkautuu ruokavalio automaattisesti jo aika hyväksi!
Ihminen on hieno psykofyysinen kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Siksi pelkällä kalorien kyttäämisellä ei painonhallinnassa pitkälle pötkitä, vaan kaikki tekijät on otettava huomioon.
N43/170/52
Monella tuntuu olevan tuo sama, että ruoka ei kiinnosta tai ole tärkeä muutoin kuin nälän taittamiseen. Itsellä ihan sama. En saa ruuasta ja syömisestä mitään erityistä tyydytystä, joten syön vain ”pakon”.
Herkkuja tosin tekee usein mieli ja jonkun verran niitä meneekin. Liikun todella paljon arjessa, joten luulen herkkuhimon johtuvan liian vähäisestä syömisestä. Kurja puoli tässä ruokaneutraalisuudessa on se, että ruuanlaitto on todellista pakkopullaa. Ja kokkaamistahan lapsiperheessä riittää!
N35 163cm/53kg
M64, 190cm/78kg
Nuorempana söin hyvää ravintopitoista ruokaa säännöllisesti + kaikkea makeaa, kun vain käsiin sai (vanhempien luona asuessani). Liikkuminen oli toki jatkuvaa, vaikka lähes päivittäin luin myös jonkin hyvän kirjan tai ainakin puolikkaan. Jo tällöin nukuin vain noin 5 tuntia päivässä. Tällöin olin jo täysimittainen, mutta paino vain 65kg.
Armeija-aikana liikkuminen väheni ja ruoka oli mitä oli - aikaa tuli vietettyä myös sotkussa, munkkikahvien kera - paino nousi 72kiloon, joka kuitenkin nopeasti laski armeijan jälkeen tasolle 68kg.
50-vuotiaana havahduin, paino oli noussut 75 kiloon, ilmeisesti vähentyneen liikkumisen takia. 60-vuotiaana paino oli jo kohonnut 85 kiloon ja sain diabetes diagnoosin. Tähän saakka en ollut kiinnittänyt mitään huomiota ruokavaliooni - tosin söin pääosin hyvää ravitsevaa ruokaa, einekset ja ns dieettiruoka on aina ollut pannassa, en ole koskaan käyttänyt keinotekoisia makeutusaineita.
Tuon diagnoosin jälkeen tein pieniä muutoksia, vähensin pastan ja riisin syöntiä, kun havaitsin, että nostavat verensokeria, ellen harrasta rankempaa liikuntaa, vähintään 2 tunnin jaksoa, ennen tai jälkeen pasta/riisi ruokaa. Lopetin myös tuoremehun ruokajuomana, jatkossa kahvi, tee, pilsneri tai vesi. Alkoholia en juurikaan käytä nuoruusvuosien jälkeen, vain ruokajuomana nykyisin. Pidän myös huolta, että joka päivä elimistö saa vähintään 12 tunnin tauon, eli jätän väliin joko iltapalan tai aamupalan, tilanteesta riippuen. Venyttelen päivittäin, 2-4 minuutin sessio, kerran tai kahdesti päivässä. Näin sain painon putoamaan kahdessa kuukaudessa tasolle 76-79 kg ja sokeriarvot pysyvät hyvällä tasolla ilman lääkitystä.
Ai mitä syön. Pääosin sekaruokavalio, 70% kasviksia ja 30% eläin/kalaproteiineja. Viljatuotteita jonkin verran, mutta pasta ja riisi pääosin pannassa. Makea jälkiruoka tai välipala kuuluu rutiineihin, ylensyöntiä vältän, mutta annoskokoni on aina ollut keskimääräistä suurempi. Aamupalan sijaan brunssi tai lounas, päivällinen ja pieni iltapala, välipaloina yleensä kahvi+jokin makea yllätys, päivällisen jälkeen jälkiruoka joka voi olla myös iltapala (usein, joko itse tehty kermarahka tai makea piiras). Ei karkkia, paitsi suklaata silloin tällöin, mutta korvaa tuolloin makean väli- tai iltapalan. Mausteita; chiliä, inkivääriä, currya, korianteria, jeeraa, kurkumaa, mustaa pippuria jne suolan käyttö melko vähäistä muiden mausteiden takia ja siksi mm verenpaine pysyy alhaalla. Kala useinmiten lohta, liha kanaa tai nautaa, äyriäisiä, paljon erilaisia maistuvia vihanneksia ja hedelmiä. Viljat ruis ja vehnä pääasiassa, ruisleipää päivittäin 2-3 viipaletta aamupalan/brunssin yhteydessä. Pizzan teen 50% ruis ja 50% vehnä taikinasta - teen kaikki ruoat itse, hyvistä raaka-aineista - einekset ovat pannassa. En laske tölkkitomaattia, oliiveja enkä tonnikalaa purkissa eineksiksi.
167cm/55-57kg, tämän skaalan sisällä vaihtelee ja olen tyytyväinen.
Nukun keskimäärin 8h/yö, jonkun verran kärsin yöheräilyistä joten ihan parasta mahdollista ei unenlaatu ole.
Työni sisältää noin 4h kevyttä fyysistä työtä, jonka lisäksi kävelytän koiraa ja harrastan rankempaa liikuntaa ihan fiiliksen ja käytettävissä olevan ajan mukaan, yleensä tunnin kerralla, 2-4krt/vko.
Syömisen suhteen saisi petrata, minulle ei aamuisin ruoka maistu joten syön autossa yhden välipalakeksin ja kupin kahvia, lounas on usein myös melko onneton. Valmistan perheelle aina terveellisen lämpimän aterian ja syön melko pitkälti lautasmallin mukaisesti, lihana aina kalaa/kanaa. Iltaisin kuitenkin monesti tuo aamupäivä kostautuu ja tulee syötyä vähän mitä sattuu löytymään, sinänsä yleensä ihan "terveellistä" ruisleipää, hedelmää, jogurttia... Mutta usein tulee myös käytyä lähikaupassa hakemassa sipsi- tai karkkipussi, joskus jos oikein on nälkä jäänyt saatetaan tilata myös pizza (josta syön siis yleensä puolet).
Ongelmia lienee edessä sitten joskus jos joudun kokonaan istumatyöhön siirtymään... Muutenkin voisi kyllä nuo iltaherkuttelut jättää pois ja syödä alkupäivästä paremmin, mutta kun ei ole terveyden eikä painon kanssa ollut ongelmia, ei ole ollut riittävää motivaatiota.
Syön aikalailla mitä huvittaa. Mutta pieniä annoksia. En IKINÄ syö esim. keksipakettia, jäätelöpurkkia, karkkipussia jne kokonaan. En myöskään ole mikään rasvaisen ruuan fani, joten ruokani ovat aika kevyitä.
Liikuntaa harrastan puudelin perässä maleksimisen verran. :D Mulla on ihan paska kunto.
Olen tehnyt eläessäni sekä ruumiillista, että istumatyötä.
Paino on vaihdellut aikuisiällä 52-65kg mutta yleensä(tälläkin hetkellä) painan 58-60kg. Olen 170cm pitkä.
N29
N34, 162cm, 53kg.
Aamupalaksi syön puuroa, marjoja, vihanneksia ja munia. Lounaaksi proteiinipitoinen salaatti ja välipalaksi rahkaa ja marjoja. Päivällisellä vaihtelevasti kala- ja kasvisruokia sekä aina lisukkeena salaattia. Iltapalaksi syön useimmiten leipää. En kiellä itseltäni herkkuja, vaan syön pullaa kahvin kanssa ja viikonloppuisin pitsaa ja sipsejä, jos mieli tekee. Alkoholia en käytä.
Pyöräilen päivittäin työmatkat, mutta muuta liikuntaa en juuri harrasta. Nukun joka yö vähintään 7,5 tuntia.
167/60kg, olen nuori nainen
Aamupalaksi syön puuroa marjoilla tai maustamatonta jugurttia myslin, marjojen ja banaanin kera. Juon vettä tai appelsiinimehua lisäksi
Ruuan syön useimmiten kerran päivässä, sillä se riittää minulle hyvin. Syön siinä lisäksi kasviksia sekä vihanneksia. Juomaksi juon kauramaitoa. Tykkään paljon esimerkiksi sosekeitoista, erilaisista salaateista ja kasvisruuista, mutta syön myös lihaa, kanaa, kalaa jne.
Välipalaksi syön hedelmiä, esim banaania tai omppuja tai kauraleipää kasviksien kanssa. Iltapalaksi samaa tai sitten samaa myslijuttua, ellen ole aamulla sitä syönyt :)
Liikun lenkkeillen päivittäin noin tunnin tai kaksi, nälkä ei tule kesken päivän. Välillä myös herkuttelen.
Nainen, 30v , 49kg, 157cm.
Nukun yössä noin 7-8 tuntia.
Lenkkeilen minkä ehdin arjessa(1-3 kertaa viikossa) ja ulkoilen lasten kanssa kotona sekä työssä (päiväkoti). Liikun paljon pyörällä ja kävellen sillä ei ole ajokorttia. Varsinaista liikuntaharrastusta ei ole.
. Syön parin tunnin välein. Syön perus kotiruokaa esim makaronilaatikko, nakkikastike jne lounaalla ja päivällisellä. Välipala yleensä leipää, jugurttia ja hedelmää.
Syön myös paljon herkkuja, etenkin iltaisin ja vaikkapa kahvitauolla. En juo alkoholia. Kahvia senkin edestä.
Olen 30-vuotias nainen, mitat 163/54. Syön yleensä 4 kertaa päivässä. Vaikea oikeastaan muuten sanoa mitään tiettyä kaavaa syömiseen, koska sitä ei ole :D No sen verran periaatteita mulla on, että joka ateriaan pitää sisältyä jotain kasvista, hedelmää tai marjaa.
Tykkään ruuanlaitosta ja pyrin aina tekemään sen itse. Syön "ihan peruskotiruokaa", teen aika monipuolisesti eri tyylisiä ruokia: keittoja, laatikoita, pastoja, ruokaisia salaatteja, aasialaisia ruokia, esim. wokkeja ja curryja, kalaa ja äyriäisiä, mitä nyt ikinä keksii. Viikonloppuisin sitten usein jotain pizzaa, tortilloja, itsetehtyjä pitaleipiä tai hampurilaisia. Ravintolassa ehkä noin kerran kuussa tulee käytyä. En välttele mitään ruoka-aineita enkä käytä juurikaan esim. kevyttuotteita. Esim. leipää syön ihan päivittäin, sitä kun moni tuntuu välttelevän mutta omalle kropalleni sopii kyllä hyvin. Ruoka on aina ollut ennen kaikkea nautinto, ei pelkkää polttoainetta keholle.
Herkkujakin syön viikoittain, ja tarkoitan siis nyt tämmöisiä ihan kunnon sokeri-rasvaherkkuja, esim. jäätelö, leivokset, keksit, irtokarkit ym. Sanoisin, että pari kertaa viikossa tulee jotain tuollaista herkkua syötyä. En aina mitään hirveää määrää kerralla, vaan esim. pala kakkua tai annos jäätelöä. Välillä kyllä tulee sitten vedettyä isompikin pussi vaikka irtokarkkeja. Tällä tyylillä olen pärjännyt tähän asti
Päivittäin tulee liikuttua ainakin hyötyliikunnan verran, koska en omista autoa ja noin 5 kertaa viikossa sitten harrastan liikuntaa. Teen pitkiä kävelylenkkejä, juoksen, teen erilaisia kotitreenejä ihan kehonpainolla tai sitten käsipainoilla tai vastuskuminauhan avulla. Hyppynarua hypin myös. Ja pyörälenkkejä tulee välillä tehtyä keväästä syksyyn. Nukun noin 8-10 tuntia.
Tää on kyllä jännä. Tänne kun laittaa rehellisesti miten syö, niin saa vaan alapeukutuksia. Mutta laitan nyt kuitenkin. Ikää on 32v, 165cm ja paino 53-54kg.
Aamupala: 2dl puuroa (sisältää voita ja kermatilkan) + kahvi.
Aamupäivästä saatan syödä jotain pientä, esim. joku hedelmä tai jogurtti. Tai muutaman keksin, suklaapatukan tms.
Seuraavan kerran syön illalla. Yleensä jotain lämmintä, esim. eilen söin lautasellisen kalakeittoa ja join vettä. Ennen nukkumaan menoa join vielä lasillisen viiniä.
Suurinpiirtein näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopiva keino: punnitsen itseni lähes joka aamu. Tiedän, että tätä ei varsinaisesti suositella, mutta kun siihen tottuu, ihmisarvo ei ole enää numeroista kiinni. Kun tulee kilo tai kaksi lisää, kiristän ruokavaliota muutamaksi viikoksi.
Liikun säännöllisesti, mutta en valtavan paljon tai rankasti. Syön säännöllisesti, sekaruokaa, mutta kasvisvoittoisesti. Jos osaisin luopua viinistä, juustoista ja muista suolaisista herkuista, saisin tod.näk. painon pysymään helpommin minulle sopivana.
Itse asiassa olen niin nörtti, että minulla on kännykässä taulukko, josta tarkkailen esim. viikon ja kuukauden keskipainoa. Merkitsen samaan myös liikunnan, alkoholin käytön ja menkat, joten on helppo nähdä, mistä paino nousee väliaikaisesti ja milloin kyse pidempi aikaisesta muutoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa olen niin nörtti, että minulla on kännykässä taulukko, josta tarkkailen esim. viikon ja kuukauden keskipainoa. Merkitsen samaan myös liikunnan, alkoholin käytön ja menkat, joten on helppo nähdä, mistä paino nousee väliaikaisesti ja milloin kyse pidempi aikaisesta muutoksesta.
Punnitsen itseni harvakseltaan, mutta jos paino on noussut pari kiloa yli normaalin, tarkastan yleensä kalenterin. Siitä sitten muistaakin, että menkat alkaa parin päivän sisällä. :D
Kerran oli juttua jostain Abc-tyyppisestä paikasta jossa valtavan lihava nainen selitti syövänsä pelkkiä salaatteja.