Te ihannepainoisina pysyvät: kerro miten ja kuinka paljon syöt, juot, liikut ja nukut
Eli kertokaa minkälaista se elämä on oikeasti niillä, joilla on paino kohdallaan pysyvästi tai ainakin pitkäaikaisesti eli ei laihdutuskuurin aikana. Olisi kiva tietää, mainitse myös sukupuoli ja ikä.
Kommentit (82)
Oon 40 ja mitat 170/60. Paino pysyy aina samana. Syön vain nälkääni, mutta en erityisen terveellisesti. Tänään:
Aamulla kahvia, ruisleipää ja graavilohta, banaani
Lounas Vian mikroeines, kinuskipulla
Päivällinen: lohikiusaus
Iltapala: Kolmioleipä ja teetä
Nyt ei ole yhtään nälkä eikä tee mieli syödä mitään. Vettä juon melko vähän, mutta kahvia paljon. Hikiliikuntaa en harrasta koskaan, eilen kävelin 2 km, tänään en ole liikkunut yhtään.
Olen keski-ikäinen hoikka nainen ja haluaisin syödä terveellisesti, joten vähän arveluttaa vastata tähän. Syön töissä jonkun mikroaterian. Muuten syön pari leipää, joskus nälkään suklaapatukan tai sipsejä, sitten yritän terveellisesti syödä puuron marjoilla. Liikun työssäni paljon ja aina on nälkä, muttei yleensä kerkeä syömään. Vapaa ajalla syön kermaperunoita ja pihvejä suklaa jälkiruuilla. Kun kerrankin pääsee nauttimaan. Yirtän alkaa syömään terveellisemmin. Pointtini ehkä on, että kulutukseen nähden syön liian vähän. Pitäisi oppia syömään enemmän ja säännölisemmin, mutta terveellisemmin, esim. enemmän kasviksia ja suklaat ja keksit pois. Kulutus on tässä myös merkityksellistä..Kulutan niin paljon, että voi senkin vuoksi syödä vähän rasvaisempaa ruokaa.
Paino on pysynyt normaalipainossa runsaan laihdutuksen jälkeen 15 vuotta.
Syön aika normaalia ruokaa pienehköjä annoksia. Syön aamulla puuron tai leipäpalasen kahvin kanssa. Lounaalla oikeaa ruokaa lautasellisen, yleensä ainakin puolet siitä on kasviksia joko kypsiä tai salaattia. Päivällinen voi olla esim. karjalan piirakka päällysteenä rasvaa ja juustoa tms. Makeista herkuista en juurikaan välitä, kesällä syön jäätelöä muutaman kerran. Ja sunnuntaisin tehdään päivälliseksi vohveleita tai lettuja tai pannaria ja sitä syödään marjojen tai hillon kera.
Syön myös iltapalan aika myöhään, esim. banaanin. Marjoja syön kanssa jollain aterialla.
Juomalla en kaloreita hanki, eli juon vain kahvia ja vettä.
Liikuntaa en harrasta ja olen aika vanha.
Voiko mies vastata?
Ikää on 25 vuotta. Pituus on 171 cm (tiedän, olen lyhyt) ja painoa on 55 kg, eli olen lievästi alipainoinen.
En harrasta liikuntaa ollenkaa.
Aamulla juon lasin maitoa ja syön kaksi palaa ruisleipää. Oivariinia ja juustoa molemmilla.
Ruokana kaksi perunaa ja joko kalapuikko, lihapullia, broileria, nakkeja, makkaraa tai savustettua lohta + maito.
Illalla taas sama uudestaan.
Ennen nukkumaan menoa sama kuin aamulla.
Paino ei nouse, vaikka noiden kahden ruuan välissä herkuttelee. Munkkeja, suklaata, kakkuja, jäätelöä, sipsejä jne. Paino ei nouse.
Syön paljon kuituja, joten se voi auttaa painon kanssa. Itse haluaisin saada ainakin 10 kg painoa lisää. :/ M25
Kiitos vastanneille, mielenkiintoista luettavaa, saa toki edelleen kirjoittaa. Näiden varsin erilaisten elämäntyylien yhteinen piirre on ehkä se, että siellä poiketaan joissakin asioissa ns. normirytmistä ja ruokaopeista, ilmeisesti sillä tavalla mikä omalle kropalle paremmin sopii. Se ennen niin tärkeänä pidetty aterioiden säännöllisyys oli vähän niin ja näin, ennemmänkin näkyy sellaista aterioiden skippailua, jota nykyään nimitetään intermittent fastingiksi. Ehkä se muistuttaa enemmän luolamiehen ruuansaantia. Taisi olla melko moni kirjoittaja perheetön tai lapset jo maailmalla, joten on helpompaa noudattaa juuri itselle sopivaa rytmiä. Alkoholia ja karkkia näkyi vastanneilla kuluvan melko vähän, mikä on loogista, liikunnan harrastus taas oli melko vaihtelevaa. Liikkuminen tai liikkumattomuus ei siis ehkä ole painon kannalta keskeisintä.
Ap.
Nainen 30v. 170cm/55kg.
En ole koskaan katsonut mitä syön. Mulle ruoka ollut aina vähän taakka, ei yhtään kiinnosta tai en jaksa tehdä ruokaa mutta ei ole varaa tilata tai istua ravintolaan jokapäivä, tykkään kyllä syödä jos joku muu tekee. Ruuan teko pitkittyy ja välillä kuittaan lounaan leivällä tms.
Vuorotyössä ateriarytmiä ei oikein ole enkä viitti siitä stressata. Olen kyllä näin vanhempana vähän alkanut katsomaan että tulis syötyä vihreetä enemmän. Fyysinen työ ja hiki tulee. Koira lenkittää ja hyötyliikuntaa tulee jonkin verran.
Esim. tänään syöny
Klo. 10.00 kurkku ja pikkutomaatteja kasvimaalta.
Työmatkajuomana cola tölkki.
Klo. 15.00 pokebowl (sushi kulho) +vettä
Klo. 18.00 rasia vadelmia, avokado ja 3dl smoothie
Klo. 21.00 kanaa ja riisiä +vettä
Töissä tauot on kovin lyhyitä syömiseen kun täytyy käydä siirtämässä pitkällä autoa jottei tule sakkoa.
Lisään vielä, että tähän kirjoittaneilla tuntuu olevan ennemminkin hyvin toimiva kylläisyyden tunne kuin vaikkapa rautainen itsekuri. Esim. annosten punnitsemista ei tarvita, koska sopiva määrä tulee luontaisesti tai seuraavana päivänä unohtuu joku ateria, jos edellisenä päivänä on tullut syötyä enemmän. Muutenkin asenne ruokaan kuulosti aika kiihkottomalta, ei suuria himoja eikä kovaa kiusausten vastustamista, jopa syömisen näkeminen ikävänä hommana. Ehkäpä tässäkin on tärkeä pointti.
Ap.
N37, koko aikuisiän pysynyt suht ihannepainossa, 170/60.
Mä kävelen joka paikkaan tai pyöräilen, siis töihin, kauppaan, lapsen kanssa ulos tai päiväkotiin ym. Kannan kauppakasseja ja kävelen portaita. Nykyään käyn myös paljon kallioilla kävelemässä ja hyppelemässä. Välillä uin ihan huvin vuoksi, en kuntoilumielessä.
Eli hyöty-ja huviliikuntaa melkein päivittäin.
Syön kevyen aamupalan, kevyen lounaan, aika tuhdin illallisen (n klo 20) ja sit kevyen iltapalan.
Juon vähän vettä, pitäisi juoda lisää. Juon enemmän tuoremehua ja lasin viiniä melkein päivittäin.
Herkkuja syön aina kun huvittaa, mikä on monta kertaa viikossa. En tiedä miksen lihoa niistä. Tykkään pullista, leivoksista, suklaasta ja muista karkeista.
Mä luulen että mulla tää jatkuva liikkeellä olo pitää kehon kunnossa..
BBC:llä (earth) on mielenkiintoinen sarja, jossa tutkitaan, miten jotkut paljon syövät ihmiset ovat ja pysyvät hyvin hoikkina.
1. n. 35-vuotias mies söi päivässä jonkin verran enemmän, kuin hänen painonsa olisi pitänyt olla energiansaannin perusteella.
Hän söi oikeastaan roskaruokaa, aamulla muroja, koko päivän keksejä ja karkkeja ja chipsejä autossa (kun oli matkatyössä). Ilta-ateria vaihteli jonkun verran eli se oli vaimon tarjoama pizza tai vastaavaa.
Tutkijat huomasivat, että hänellä oli hirveän tarkka ruokavalio, eli hän jopa ahdistui, jos ei saanut juuri samaan aikaan niitä samoja ruokia. Hänen hoikkuutensa salaisuus oli nimeltään joku crono-- (unohdin mikä), mutta uskotaan, että ihmisen elimistön entsyymit oppivat tehokkaiksi kuluttamaan energiaa, kun ne oppivat, mihin aikaan minkäkinlaista ravintoa on tulossa. Mies lupasi tutkimuksen jälkeen syödä paremmin, koska halusi paino lisää.
2. Nuori hoikka nainen söi valtavat määrät ruokaa, mutta hän söi aika vaihtelevasti ja hänellä oli himo happamiin ruokiin, kuten etikkaisiin kastikkeisiin ja hapattettuihin vihanneksiin.
Häneltä löytyi ennätysmäinen kirjo hyviä suolistobakteereita.
3. Keski-ikäinen mies oli alipainoinen. Huomattiin, että hän oli niin kiinnostunut muista asioista ja hänen mielestään ei esim. kirjaa kannattanut jättää kesken lukemisen pelkästään syömisen takia. Hänkin söi usein samoja ruokia, kun kaupasta testiksi poistettiin hänen lempijäätelönsä, niin hän meni toiseen kauppaan. Selvisi, että hän jätti aterioita väliin niin paljon, että se vastasi osittain paastoa, oli jopa 22 tuntia syömättä välillä. Eli tavallaan muistutti sitä 5-2 -dieettiä.
4. Nuori nainen, aktiivinen ulkona syöjä, kotiin tilasi brittimättöä, ei harrastanut liikuntaa, mutta töissä kuitenkin tuli liikuttua. Hän sai energiaa enemmän kuin vähäinen paino edellytti (näitä kuvattiin kotonakin ja jääkaapit käytiin tutkimassa). Hänen hoikkuutensa salaisuudeksi paljastui perimä. Perhevalokuvista varmistui, että sekä vanhemmat että isovanhemmat olivat hyvin hoikkia.
Vierailija kirjoitti:
BBC:llä (earth) on mielenkiintoinen sarja, jossa tutkitaan, miten jotkut paljon syövät ihmiset ovat ja pysyvät hyvin hoikkina.
1. n. 35-vuotias mies söi päivässä jonkin verran enemmän, kuin hänen painonsa olisi pitänyt olla energiansaannin perusteella.
Hän söi oikeastaan roskaruokaa, aamulla muroja, koko päivän keksejä ja karkkeja ja chipsejä autossa (kun oli matkatyössä). Ilta-ateria vaihteli jonkun verran eli se oli vaimon tarjoama pizza tai vastaavaa.
Tutkijat huomasivat, että hänellä oli hirveän tarkka ruokavalio, eli hän jopa ahdistui, jos ei saanut juuri samaan aikaan niitä samoja ruokia. Hänen hoikkuutensa salaisuus oli nimeltään joku crono-- (unohdin mikä), mutta uskotaan, että ihmisen elimistön entsyymit oppivat tehokkaiksi kuluttamaan energiaa, kun ne oppivat, mihin aikaan minkäkinlaista ravintoa on tulossa. Mies lupasi tutkimuksen jälkeen syödä paremmin, koska halusi paino lisää.
2. Nuori hoikka nainen söi valtavat määrät ruokaa, mutta hän söi aika vaihtelevasti ja hänellä oli himo happamiin ruokiin, kuten etikkaisiin kastikkeisiin ja hapattettuihin vihanneksiin.
Häneltä löytyi ennätysmäinen kirjo hyviä suolistobakteereita.
3. Keski-ikäinen mies oli alipainoinen. Huomattiin, että hän oli niin kiinnostunut muista asioista ja hänen mielestään ei esim. kirjaa kannattanut jättää kesken lukemisen pelkästään syömisen takia. Hänkin söi usein samoja ruokia, kun kaupasta testiksi poistettiin hänen lempijäätelönsä, niin hän meni toiseen kauppaan. Selvisi, että hän jätti aterioita väliin niin paljon, että se vastasi osittain paastoa, oli jopa 22 tuntia syömättä välillä. Eli tavallaan muistutti sitä 5-2 -dieettiä.
4. Nuori nainen, aktiivinen ulkona syöjä, kotiin tilasi brittimättöä, ei harrastanut liikuntaa, mutta töissä kuitenkin tuli liikuttua. Hän sai energiaa enemmän kuin vähäinen paino edellytti (näitä kuvattiin kotonakin ja jääkaapit käytiin tutkimassa). Hänen hoikkuutensa salaisuudeksi paljastui perimä. Perhevalokuvista varmistui, että sekä vanhemmat että isovanhemmat olivat hyvin hoikkia.
Satutko muistamaan sarjan nimen?
En ole ikinä ollut dieetillä, en ole koskaan kieltäytynyt pullasta enkä edes liiku muuten, kuin koiran kanssa (väh. tunti päivässä ja vapailla pitkiä metsälenkkejä). Olen 165/58. Syön yhden lämpimän aterian, joka sisältää esim. perunaa/pastaa, lihaa, kalaa, kanaa ja salaattia. Syön varmaan 4 ruisleipää päivässä juustolla, kinkulla, Oivariinilla. Välillä syön jogurtteja ja viilejä. Ainakin kerran päivässä suklaata. Nukun n. 7 tuntia joka yö. Alkoholia käytän silloin tällöin ja seuraavana päivänä krapulassa menee pizzaa, sipsejä tms.
Tiedän, että ruokailuni ei ole ihan suositusten mukaista, mutta näin olen ollut aina enkä halua tehdä muutoksia. Paino ei ole noussut juurikaan (ehkä pari kiloa parikymppisestä kolmekymppiseksi). Silloin parikymppisenä juhlin joka viikonloppu ja söin roskaruokaa ja eineksiä pääasiassa.
Olen 34-vuotias nainen ja paino on pystellyt lähes koko aikuisiän noin 57-58 kilossa ja olen 167 senttiä pitkä. Painavimmillani olin noin 62 kiloa, mutta sitä ei kestänyt kauan.
Olen syönyt tosi paljon roskaruokaa, olen karpannut ja nyt olen vegaani. Yritän syödä terveellisesti, mutta syön myös aika paljon herkkuja. Aamuisin syön yleensä smoothien, lounaaksi ja illalliseksi kotiruokaa. Olen laiska kokkaamaan, joten syön usein muhennosta tai keittoa. Se on niin helppoa, kun ainekset vaan heitetään oikeassa järjestyksessä pannuun. Välipalaksi syön pähkinöitä, hedelmän tai herkkuja. Juon melkein joka päivä cokis zeroa ja syön joka päivä jotain herkkuja kuten suklaata tai sipsejä. Mielestäni syön aika paljon herkkuja. En ole ihminen joka syö pari palaa tummaa suklaata ja se on siinä, mutta en myöskään syö koko sipsipussia.
En ole oikein harrastanut säännöllistä liikuntaa. Välillä käyn jollain alkeiskursseilla, mutta usein en harrasta mitään ohjattua. En käy salilla, joten normaalipainosta huolimatta olen vähän löysä, mutta se on ihan ok. Olen kuitenkin kohtuullisen aktiivinen. Kävelen portaat aina kun mahdollista. Käytän julkisia, joten siitä tulee vähän kävelyä. Menen joka päivä kävelylle tai jonnekin. Sanoisin, että keskimäärin liikun vähintään puoli tuntia päivässä. Venyttelen aika usein ja yritän tehdä vähän lihaskuntoliikkeitä edes parin viikon välein.
Nainen 160 cm/ 48 kg
Syön aika vapaasti, nälän mukaan ja myös niitä herkkuja, jos toisinaan mieli tekee. Herkuissa suosikkini on ihan normipulla esim. rusinapitkoviipaleet. Perusarki on kuitenkin aika samanlaista päivästä toiseen eli:
Nukun n. 5 h yössä, herään aamuisin n. klo 03 (olen aina ollut vähäuninen)
Toisinaan syön aamupalan (ruisleipä ilman mitään lisukkeita tai omena, jos on nälkä aamusta)
Yleensä lounas töissä on se ensimmäinen ateria ja ihan tavallista kotiruokaa vihanneksineen lautasellinen (tällä viikolla esim. kalakeitto, munakas, kinkkukiusaus) sekä toisinaan lisänä leipää ja juomaan maitoa/ vettä. Kerran viikossa työlounas syödään ravintolassa, joka on monesti aika tuhti.
Välipalan syön, jos tekee mieli (satsuma, omena tmv.)
Kotona sitten iltaruoka tai iltapala, riippuen mitä milloinkin haluan syödä. Taas ihan kotiruokaa, jota saatan kotona syödä jopa 2-3 annosta tai sitten vain leipää, hedelmiä yms.
Ruoanlaitossa käytän voita, maitoa, kermaa, perunaa. Vältän niitä margariineja ja vähärasvaisia tuotteita lisäaineiden takia. Luotan mieluummin ruokaan, jota isovanhempanikin ovat koko lapsuutensa ja ikänsä syöneet.
Työni on liikkuvaista ja päivän aikana kilometrejä kertyy kävellen 10-20.
N37, 162/60. Olen ollut yhden lyhyen jakson elämässäni ylipainoinen, kun jouduin käyttämään steroidilääkitystä. Muuten paino pysyy samassa yrittämättä.
Nukun paljon 8-10h yössä. Tämä on aivan pakollista ja auttaa suuresti painonhallinnassa.
En syö aamupalaa, ei maistu. Juon kahvia.
Lounas on ruokaisa salaatti, wrap, pastaa, tai vaikkapa täytetty leipä. Yritän tehdä itse mutta joka viikko myös ostan ravintolasta.
Iltapäivällä kahvi, ehkä rasvainen jogurtti jos on nälkä.
Illallinen kotiruokaa, peruna/riisi/kana/kala/vihannes -linjalla. Mutta 1-3 iltaa viikossa myös ravintolassa. Tai ei nyt ihan joka viikko. Mutta vältän pikaruokaa ja jos haluan esim burgerin, teen sen itse tai menen edes vähän parempaan ravintolaan jossa kenties vähän tuoreemmat raaka-aineet... Ehkä :D.
En juo kaloreita muuten kuin kahvin ja alkoholin muodossa. Viiniä/cocktail ehkä 2-3 kertaa viikossa mutta joskus pitempään ilman. En syö karkkia, leivoksia, pullaa, jäätelöä. Tykkään sipseistä ja ranskalaisista enemmän :).
Liikun joka päivä 10 000 - 20 000 askelta. Yritän käydä lenkillä 3 krt viikossa mutta aina ei onnistu.
En stressaa enkä laske kaloreita :).
Nainen, 40. Pituus 165, paino nyt 59, puoli vuotta synnytyksestä. Ennen raskautta 56 kg.
Syön normaalia lapsiperheen kotiruokaa. Annoskoot ovat hyvin kohtuullisia. En yleensä juo maitoa, enkä syö leipää ruoan kanssa. Kasviksia syön päivittäin, mutta en varmastikaan ihan suositusten mukaista määrää. Juon kahvia aika paljon, 4-6 mukillista päivässä. Hedelmiä syön paljon. En yleensä ota ruokaa lisää vaikka se olisi hyvää. Herkuttelen satunnaisesti. Syön vähintään viisi kertaa päivässä.
Liikun liian vähän, en välttämättä päivittäin arkiliikunnan lisäksi.
Nukun aika huonosti, 6-8 tuntia pätkitiatä unta.
Syön huonosti, paljon herkkuja, makkarapottuja, makaronia, kermaa, juustoa, suklaata, pullaa, kakkua, pitsaa, karkkia, limsaa jne. Inhoan kasviksia ja en harrasta liikuntaa. Nukun huonosti ja liian vähän. Paino ei nouse millään yli 60kg.
Ikä 39v.
Nainen 36 v, toimistotyössä. Paino 52 kg.
Liikunnat/viikko: 2 x 10 km juoksu juoksumatolla, 2 x kuntosalitreeni (1 h).
Ruokailut: Aamupala weetabix (3 palaa) kauramaidolla, kahvia pitkin päivää myös kauramaidolla. Toimistopäivinä lämmin lounas lounasravintolasta, usein keitto tai kasvisruoka, välillä lihaa (broileria, lihapullia). Iltaisin en tee kotona lämmintä ruokaa, vaan syön tyyliin Profeel-proteiinivanukkaan/juoman, ruisleipää, Alpron Greek style -"jugurtti"kipollisen (400 g), hedelmiä, usein iltaisin ison kipon pakastemarjoja. Toisinaan tilaan Woltista pizzaa tai vastaavaa, en kuitenkaan joka viikko. En käytä alkoholia, ja janojuomana on vesi.
Vierailija kirjoitti:
Nainen 36 v, toimistotyössä. Paino 52 kg.
Liikunnat/viikko: 2 x 10 km juoksu juoksumatolla, 2 x kuntosalitreeni (1 h).
Ruokailut: Aamupala weetabix (3 palaa) kauramaidolla, kahvia pitkin päivää myös kauramaidolla. Toimistopäivinä lämmin lounas lounasravintolasta, usein keitto tai kasvisruoka, välillä lihaa (broileria, lihapullia). Iltaisin en tee kotona lämmintä ruokaa, vaan syön tyyliin Profeel-proteiinivanukkaan/juoman, ruisleipää, Alpron Greek style -"jugurtti"kipollisen (400 g), hedelmiä, usein iltaisin ison kipon pakastemarjoja. Toisinaan tilaan Woltista pizzaa tai vastaavaa, en kuitenkaan joka viikko. En käytä alkoholia, ja janojuomana on vesi.
Ai niin ja uni. Pyrin saamaan 8 h yöunet joka yö, myös viikonloppuisin. En tingi unista. / se sama N 36 v.
Ihan järkyttävää miten huonosti suomalaiset syövät.
N41, 167/59.
Aktiivinen toimistotyö, eli ei pelkkää istumista mutta ei mitään kuntoiluakaan. Vapaa-ajalla kävelen paljon kaupungilla, mutta varsinaisesti en harrasta mitään liikuntaa.
En tarvitse paljon unta, viisi tai kuusi tuntia yössä on aina riittänyt hyvin.
Inhoan lähes kaikkea ruokaa ja etenkin syömistä tapahtumana, joten syön vain kerran päivässä ja silloinkin aina samat asiat: mikrokeiton, kurkkua ja raejuustoa.
Kahvia juon paljon, samoin energiajuomia. Karkkia syön joskus ja jouluna. Alkoholia menee välillä enemmän ja välillä ei ollenkaan, edellisen annokseni otin viime maaliskuussa.