Te ihannepainoisina pysyvät: kerro miten ja kuinka paljon syöt, juot, liikut ja nukut
Eli kertokaa minkälaista se elämä on oikeasti niillä, joilla on paino kohdallaan pysyvästi tai ainakin pitkäaikaisesti eli ei laihdutuskuurin aikana. Olisi kiva tietää, mainitse myös sukupuoli ja ikä.
Kommentit (82)
Syön kun on nälkä, mutta harvoin herkkuja. Jos jotain niin juustot on paheeni, tai sipsit dipin kanssa. Juon paljon vettä päivässä. Viikonloppuna silloin tällöin viiniä ja silloin kun juhlii niin unohtuu kyllä syödä kunnolla ja seuraavana päivänä ei uskalla syödä. Liikun tosi vähän, lähinnä ns. hyötyliikuntaa. Nukun ihan hyvin mutta heräilen muutaman kerran yössä.
Vierailija kirjoitti:
Nainen 46 v, koko ikä normaalipainoinen, nyt paino 53 kg (pituus 165 cm).
En ole koskaan harrastanut mitään liikuntaa. Teen istumatyötä it-alalla. En syö mitenkään erityisen terveellistä ruokaa, mutta kaloreita ei tule paljoa koska syön harvoin. Aamulla ei mitään, lounaaksi usein einestä tai pizza tai kebab, illalla joku hedelmä ja teetä ja leipää. Ei välipaloja. Alkoholi maistuu kyllä toisinaan, yleensä 3-6 tölkkiä keskikaljaa 1-2 kertaa viikossa. Nukkuminen on mulla ollut aina huonoa, viikolla nukun 3-5 tuntia yössä, viikonloppuna sitten 10-12 tuntia.
Ruoka ei ole vaan mulle mikään nautintojuttu vaan se on valitettava asia että semmoista joutuu joka päivä syömään, ja syön sitten vaan sen yhden aterian kun tulee kunnolla nälkä, ja jotain pientä illalla.
Ei vissiin ihan suositusten mukaista, mutta niinhän se on, että ihmiset ovat erilaisia, varsinkin tuo ruoan merkitys: Välttämätön tankkaus vai nautinto.
Nukun 7-9 tuntia yössä. Syön hyvää perusruokaa niin paljon kuin sielu sietää mutta makeita herkkuja en osta kaupasta. Liikun 2-3 kertaa viikossa kevyesti, hyvällä fiiliksellä ilman suurempaa hikoilua.
En juo alkoholia.
Paino vaihdellut +-2kg viimeisen 10 vuoden aikana. M39.
Nainen 171 56kg Keho: lihasmassa 35% rasva 24%
120g proteiinia /pvä
56g rasvaa /pvä
220g hiilaria /pvä
40g kuitua /pvä
1800 kcal
Joogaan 30min 3-4krt vko, saunajoogaan krt vko
Nostelen painoja maastavetoja 15-20kg noin 3krt vko
Oman kehon painolla lihaskuntojumppaa ehkä 1krt /2 vko lisäksi
Muuten vain lenkkeilen koiran kanssa päivittäin arkiliikuntaa
Alkoholia juon vaihdellen, viikon 2annosta päivässä , välillä en ollenkaan, välillä viikonloppuisin 4-5 illassa.
En oikeastaan syö vaaleaa leipää tai perunaa
Olen aina ollut normaalipainon keskiarvon alapuolella.
Syöminen:
- Heräämisen jälkeen (noin 10.30-12.00) kuppi vahvaa kahvia, tuopillinen vettä
- Päivällä (15.00-17.00) pari leivänpalaa tms. ei mitään paljoa kun ei ole nälkä, mutta verensokerit tippuu ellei syö jotain
- Illalla 21.00 -22.00 varsinainen ateria, jolla maha täyteen. Perus itse tehtyä kotiruokaa.
Nukkuminen:
- Hyvinvoinnin kannalta ehdottomasti tärkein asia. Siksi se on minulle pyhä asia, josta en tingi. Menen nukkumaan kun nukuttaa, yleensä 02.00-04.00 ja herään ilman kellonsoittoa kun siltä tuntuu, yleensä 10.30 - 12.00).
Juominen:
- Noin 2 litraa vettä päivässä, lisäksi ruoan kanssa tai muuten vaan päivän mittaan 2-4 lasia punaviiniä. Viikonloppuisin vähän enemmänkin. En juo mehuja tai limsoja. En myöskään mässytä karkkeja tai keksejä.
Liikkuminen:
- Rauhallisia päiväkävelyitä, jos hyvä keli niin aamukahvin jälkeen noin 1-2 tuntia. Riippuu päivän muusta ohjelmasta. Hikijumppaa en harrasta, eikä herrasmiehelle sovi läähättää.
Siinäpä nuo. Helposti pysyy laihana kun ei jatkuvasti tunge suuhunsa jotain. Yksi herkullinen ja monipuolinen ateria päivässä on ihmisen luontainen rytmi, ollut jo luolamiesajoista lähtien. Ei geenit kovin nopeasti muutu, vaikka yhteiskunta toki haluaisi laittaa meidät kuluttamaan jatkuvasti enemmän niin ruokaa kuin mehujakin.
No en kerro, koska on kiva seurata miten jengi vaan lihoo ja lihoo ja sitten ihmettelee, kun toiset pysyvät laihoina. Itse on tämä(kin) asia ratkaistava. Ei sitä kukaan valmiina tarjoile. Ja oikotietä onneen ei myöskään ole tässäkään kohtaa.
41 v nainen, 168 cm/69 kg, eli juuri ja juuri normaalipainoinen. Kärsin 10 vuotta uniongelmista, jotka aiheuttivat painonnousua, nyt olen nukkunut muutaman kuukauden tosi hyvin ja pari kiloa lähtenyt. Minulla on aika atleettinen ruumiinrakenne, edes muutamaa kiloa painavampana ihmiset ei meinanneet uskoa että käytän XL-koon vaatteita. (paino tulee siis siitä että olen harteikas ja perseikäs, vyötärö on kapea ja rasvaton.)
Syön mitä haluan, koska haluan, miten paljon haluan. Runsaasti rasvaisia juttuja, voikahvia ja sen sellaista, punaistakin punaisempaa lihaa (metsästäjiä perheessä). Käytännössä syön kyllä hyvin säännöllisesti, ihmisen elimistö kun tottuu tiettyihin ruoka-aikoihin.
Kasviksia vaihtelevasti: välillä en lainkaan, välillä melkein ahmimalla. Vitamiinitasot mitattu puolisen vuotta sitten ja kaikki priimaa, kuten muutkin veriarvot.
Ulkoilen koiran kanssa tunnin, pari päivässä, viikonloppuisin helposti enemmänkin. Mieluiten maastossa. Jumppailen ja joogailen kotona. Opiskelen, eli passiivinen "työ".
Mieheni on samanlainen, paitsi siinä missä minä olen normaalin painoindeksin ylärajoilla, hän on pikemminkin alarajoilla.
N54, 160/52. Syön aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Tuoretta, kasvispitoista, monipuolista ruokaa pienehkön annoksen. En juo alkoholia enkä virvoitusjuomia. Syön jälkiruuan tai leivonnaisen noin kolme kertaa viikossa. Liikuntaa juoksulenkki n. viisi kertaa viikossa, lihaskuntoharjoittelua 3 kertaa viikossa.
Syön mitä huvittaa. Paljon herkku tulee syötyä. Bmi 18,5.
En syö aikaista aamupalaa, pelkkä kahvi, töissä sitten rahka ja leipä lisukkeilla aamupäivällä.
Lämmin ateria kerran päivässä, jälkkäriksi rivi suklaata tai pulla ja kahvi.
Illalla hedelmää tai marjoja, suolakeksejä tai jotakin naksuja. Viikonloppuisin muutama tölkki olutta.
Työni on suht liikkuvaista, sen lisäksi ei muuta, nukun arkisin n. 6h ja vkonloppuisin niin pitkään kun huvittaa.
En ole koskaan laihduttanut, syön vain nälkääni, paino pysynyt samana, en edes omista vaakaa.
N 50v.
Vierailija kirjoitti:
Nainen 171 56kg Keho: lihasmassa 35% rasva 24%
120g proteiinia /pvä
56g rasvaa /pvä
220g hiilaria /pvä
40g kuitua /pvä1800 kcal
Joogaan 30min 3-4krt vko, saunajoogaan krt vko
Nostelen painoja maastavetoja 15-20kg noin 3krt vko
Oman kehon painolla lihaskuntojumppaa ehkä 1krt /2 vko lisäksi
Muuten vain lenkkeilen koiran kanssa päivittäin arkiliikuntaaAlkoholia juon vaihdellen, viikon 2annosta päivässä , välillä en ollenkaan, välillä viikonloppuisin 4-5 illassa.
En oikeastaan syö vaaleaa leipää tai perunaa
Ihmettelen tämän alapeukuttajia?
Syön mitä huvittaa mutta vain nälkääni.
Vierailija kirjoitti:
Syön mitä huvittaa mutta vain nälkääni.
Lisään että joskus nälkä on aamuseiskalta ja joskus vasta iltakuudelta. En kaipaa ruokaa muina aikoina.
Mies 38. Nukun 8-9 tuntia yössä, olen aamuvirkku. Alkoholia vain vähän ja harvoin. Aamupalalla kahvia, kuitupitoista leipää, hedelmä, joskus puuroakin. Lounaalla yleensä iso proteiinipitoinen salaatti, päivällisellä kalaa/kanaa ja perunaa sekä vihanneksia. Iltapalaksi leipää ja hedelmä. En syö karkkia, sipsejä, jäätelöitä tai muutakaan roskaruokaa normaalisti viikoittain.
Kuljen työmatkat (10km päivässä) pyörällä, käyn salilla 3-4krt viikossa, lenkkeilen satunnaisesti ja silloni tällöin vaelluksilla.
Kroppa on upeassa kunnossa, mieli virkeä ja libido huipussaan. Elämäni on hyvää!
Nainen 39v, 166/70, nukun 4-7 tuntia yössä, syön 2-4 kertaa päivässä.
Suunnilleen syön 60-70g proteiinia, 30-50g hiilaria, vähintään 165g rasvaa per päivä. Yksi paastopäivä viikossa, muuten pätkäpaastoilen oikeastaan joka päivä.
Rasvaisia maaeläinten osia, munia, maitorasvaa, oliivi- ja kookosöljyä, täysrasvaisia maitotuotteita, sisäelimiä, veriruokia, luista keittelen liemiä.
Kasvikunnasta syön lähirehuja kauden mukaan, myös marjoja ja kotimaisia hedelmiä, jopa joskus perunaa hyvin rasvattuna. Hapatettuja, versotettuja, idätettyjä juttuja melkein päivittäin. Riisiä ja tattaria hyvin vähän. Jos joskus jotain makeutan, se tapahtuu kotimaisella hunajalla tai sitten ihan ripauksella normaalia sokeria, en pidä keinomakeista tai erytritolista.
Alkoholia maltilla. Viinit, kuivat siiderit.
En liiku. Muuten kuin sen verran mitä töissä tulee liikuttua ja koiran kanssa lenkkeiltyä ja joskus lapsia käytän uimassa ja polskin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Mies 38. Nukun 8-9 tuntia yössä, olen aamuvirkku. Alkoholia vain vähän ja harvoin. Aamupalalla kahvia, kuitupitoista leipää, hedelmä, joskus puuroakin. Lounaalla yleensä iso proteiinipitoinen salaatti, päivällisellä kalaa/kanaa ja perunaa sekä vihanneksia. Iltapalaksi leipää ja hedelmä. En syö karkkia, sipsejä, jäätelöitä tai muutakaan roskaruokaa normaalisti viikoittain.
Kuljen työmatkat (10km päivässä) pyörällä, käyn salilla 3-4krt viikossa, lenkkeilen satunnaisesti ja silloni tällöin vaelluksilla.
Kroppa on upeassa kunnossa, mieli virkeä ja libido huipussaan. Elämäni on hyvää!
Kuulostaa aika lailla terveyssuositusten mukaiselta elämäntyyliltä. Ja näkyy toimivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika lailla terveyssuositusten mukaiselta elämäntyyliltä. Ja näkyy toimivan hyvin.
No sehän se on aina tärkeintä mainita, että libido on tapissa - muusta viis. Voi jeesus sentään!! Libidoaivoinen liskoaivo siellä.
Nainen 46 v, koko ikä normaalipainoinen, nyt paino 53 kg (pituus 165 cm).
En ole koskaan harrastanut mitään liikuntaa. Teen istumatyötä it-alalla. En syö mitenkään erityisen terveellistä ruokaa, mutta kaloreita ei tule paljoa koska syön harvoin. Aamulla ei mitään, lounaaksi usein einestä tai pizza tai kebab, illalla joku hedelmä ja teetä ja leipää. Ei välipaloja. Alkoholi maistuu kyllä toisinaan, yleensä 3-6 tölkkiä keskikaljaa 1-2 kertaa viikossa. Nukkuminen on mulla ollut aina huonoa, viikolla nukun 3-5 tuntia yössä, viikonloppuna sitten 10-12 tuntia.
Ruoka ei ole vaan mulle mikään nautintojuttu vaan se on valitettava asia että semmoista joutuu joka päivä syömään, ja syön sitten vaan sen yhden aterian kun tulee kunnolla nälkä, ja jotain pientä illalla.