Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

synnytyksen jälkeen masentuneet, kysymys teille!

Vierailija
08.10.2013 |

oletteko huomanneet lapsessanne jotain äidin masennuksesta johtuvaa ja missä vaiheessa?

meidän 1,5v on nyt iloinen ja ikätasollaan kehittynyt, mutta minua murehduttaa kun se eka vuosi hänen kanssaan meni niin vaillinaisella äitikontaktilla. Olen oppinut hänestä tykkäämäänkin vasta alle vuoden ikäisenä, sitä ennen hoidin enemmän mekaanisesti. Mies oli apuna tietysti, mutta kun on reissutöissä niin paljon oltiin lapsen kanssa kaksin kotona. Nyt on jo päiväkodissa ja minä töissä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole huomannut. lapsi nyt 2,5 v. asiaa mietin itse välillä myös.

Vierailija
2/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin oli paha synnytyksen jälkeinen masennus. nyt lapseni on vähän yli vuoden ja pelkään että miten masennukseni on vaikuttanut. meillä oli paljon läheisiä kyllä ympärillä ja apua. mutta.. lapseni on todella totinen, hymyilee muutamia kertoja päivässä, nauraa todella harvoin. kävimme kerran terapeutillakin, mutta ei hän osannut sanoa mitään. kiintymyssuhde on kuulemma ainakin kohdallaan. voihan tuo totisuus olla toki puhdas luonteenpiirre, mutta en voi olla miettimättä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut lapsessa mitään merkkiä siitä, tosin lapsi on vasta 1v4kk ikäinen. Minulla masennus alkoi heti synnytyksen jälkeen ja alkoi parantua vähitellen 2 kk jälkeen, kun aloitin lääkityksen.

Sinuna ajattelisin sitä, että on hyvä, että nyt olet parantunut ja voit luoda suhdetta lapseen edelleen. On hyvä ajatella, että tulossa on monia hyviä vuosia, jolloin voit luoda suhdetta lapseesi ja olla hänen tukenaan. Jos lapsen suhde sinuun on nyt turvallinen, hän voi saada korvaavia kokemuksia vuorovaikutuksesta ja sitä kautta rakentaa perusturvallisuutta, jos tuosta ensimmäisestä vuodesta onkin jäänyt joitakin traumoja. Me äidit olemme usein liian kriittisiä itsellemme. Menneisyyttä ei kuitenkaan voi muuttaa, mutta tulevaisuuteen voi onneksi useimmissa tapauksissa vaikuttaa.

Vierailija
4/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 16:16"]

Me äidit olemme usein liian kriittisiä itsellemme. Menneisyyttä ei kuitenkaan voi muuttaa, mutta tulevaisuuteen voi onneksi useimmissa tapauksissa vaikuttaa.

[/quote]

kauniisti sanottu, katse tulevaan menneiden murehtimisen sijaan!

Vierailija
5/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 12- ja 10-vuotiaat lapset, ja sairastuin masennukseen nuoremman ollessa parin kuukauden ikäinen. Toivuin suht nopeasti, kiitos terapian. En tiedä, onko masennukseni vaikuttanut häneen, mutta esikoiseen verrattuna on huomionhaluinen, kaverisuhteissaan omistava ja yrittää aina miellyttää muita, vaikka sitten valehtelemalla. Itsetunto on jotenkin heikoilla kantimilla. Tokihan nuo voivat olla luonnekysymyksiä, mutta kyllähän sitä miettii johtuuko ne vauvavuoden sumusta.

Vierailija
6/6 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivoisin lisää kokemuksia.