Voiko refluksi/närästys oireilla kurkkuoireilla?
Vuosi sitten minulla oli kolmen viikon ajan kurkku karhea ja jollakin tavalla kipeä kurkunpään tienoilta. Mitään flunssaoireita ei ollut. Kurkun karheus loppui ja tilalle tuli palantunne, joka kesti pari kuukautta. Lääkäri määräsi Somacia pariksi viikoksi ja se ei auttanut. Oireet loppuivat kuin seinään moneksi kuukaudeksi. Keväästä lähtien kurkkutuntemukset ovat vaivanneet ajoittain, lukuunottamatta palantunnetta. Kurkku voi olla karhea ja ärtyneen oloinen ja puhuminen tai ulkona oleminen tuntuu pahentavan tuntemuksia. (Mitään flunssaoireita ei ole ja koronatestikin ollut negatiivinen). Oireet voivat vaivata muutaman päivän putkeen ja sitten saattaa tulla ihan yhtäkkiä esim. 1-2 päivää jolloin oireita ei ole ollenkaan ja palaavat taas takaisin kuin nappia painamalla. Pahimmillaan oireet voivat kestää pari viikkoa ja häipyvät yhtäkkiä ja voivat olla pois muutamasta päivästä 2-3 viikkoon. Mietin vain, että voiko olla vain tällaisia kurkkuoireita, kun harvemmin on mitään ihan selkeää närästystä, joka tuntuisi rintalastan alueella jne. Töissä joudun käyttämään jonkin verran maskia ja se kuivattaa kurkkua tietysti ja en tiedä voiko myös pahentaa tuota ärsytystä kurkussa.
Kommentit (48)
Mulla nousee joskus ruoka takaisin suuhun ilman oksennusrefleksiä. Vissiin joku vika ruokatorven sulkijassa. Kurkku ärtyy siitä ja jos ruoka käy vain kurkunpäässä niin et välttämättä edes huomaa sitä, mutta kurkunpää ärtyy silti.
Joo kyllä kai. Tai siis mulla vastaava diagnosoitiin ilman kummempia tutkimuksia närästykseksi. Ja hoidettiin muistaakseni 3 tai 4 vko somacilla..
Voi. Joku toinen närästyslääke voi toimia vaikkei yksi pelitä, niitä on useita. Oliko lääkärin reseptin ohje käsikauppalääkkeenä käytettyä annosta suurempi? Myös tämä voi selittää sen, miksei toiminut.
No eikös kurkkurefluksi ole ihan oma diagnoosinsa.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Joku toinen närästyslääke voi toimia vaikkei yksi pelitä, niitä on useita. Oliko lääkärin reseptin ohje käsikauppalääkkeenä käytettyä annosta suurempi? Myös tämä voi selittää sen, miksei toiminut.
Annos oli Somac 40 mg aamuisin kahden viikon ajan. Eli oli suurempi kuin käsikauppalääkkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä kai. Tai siis mulla vastaava diagnosoitiin ilman kummempia tutkimuksia närästykseksi. Ja hoidettiin muistaakseni 3 tai 4 vko somacilla..
Pahensiko sulla puhuminen tai ulkona oleminen kurkun karheutta?
Mulla on närästys oireillut kuvaamallasi tavalla kohta 10 vuotta. Välillä syön Somacia tms. kuuriluontoisesti, ja se auttaa hetkeksi. Ruokavaliolla on isompi merkitys.
Pala kurkussa -tunne voi olla vaikka lihasten jumitusta. ihminen on kummallinen elukka.
Ne joilla joskus ollu rintaranka jumissa tietää ton.
Vierailija kirjoitti:
Pala kurkussa -tunne voi olla vaikka lihasten jumitusta. ihminen on kummallinen elukka.
Ne joilla joskus ollu rintaranka jumissa tietää ton.
Voi olla lihasperäistä, närästyksestä johtuvaa (etenkin jos sitä edeltää kurkkukipu), kilpirauhasongelmia jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on närästys oireillut kuvaamallasi tavalla kohta 10 vuotta. Välillä syön Somacia tms. kuuriluontoisesti, ja se auttaa hetkeksi. Ruokavaliolla on isompi merkitys.
Onko sun vaivaa tutkittu tähystämällä tms? Miten pitkiä kuureja syöt Somacia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annos oli Somac 40 mg aamuisin kahden viikon ajan. Eli oli suurempi kuin käsikauppalääkkeissä.
Niin ja neljän viikon kuuri on mulle yleensä määrätty, melko lyhyt pätkä toi pari viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja neljän viikon kuuri on mulle yleensä määrätty, melko lyhyt pätkä toi pari viikkoa.
Parin viikon kuuri on aika lyhyt. Itse olen syönyt 1-2kk kuureja. Sitä en ymmärrä, että miten kurkku voi välillä olla aivan normaali päivän tai parin ajan ja sitten taas on ärtynyt monta päivää. Kenelläkään tietoa mistä tämä johtuu? Itsellä ihan sama kokemus tuosta kurkkurefluksista, että alkaa kuin nappia painamalla ja voi myös loppua niin. Mikä selittää tämän mekanismin?
Mulla on nimenomaan kurkkurefluksi, joka saattaa yhtäkkiä ärtyä. Paljon puhuminen myös vie äänen. Välillä tuntuu kurkunpäässä limaa. Tomaatti esim. on tosi paha, tulee oireita. Happojuomat, suklaa..ei käy.
Mulla sama kanssa, mahaa ei silleen polta, tulee vaan metallinmakua suuhun ja kurkkuun ihme ärtyneisyys, mutta ei sellaista kun flunssassa
Mulla kanssa oireilee refluksi kurkussa. Välillä kurkku on niin kipeä, että tuntuu kuin olisi raastinrauta kurkussa ja sellainen lähes kuristava olo. Omituisinta on tosiaan se, että oireet tulevat ja menevät hyvin nopealla syklillä. Joskus voi olla, että yhtenä päivänä on aivan hirveä kipu kurkussa ja seuraavana päivänä ei yhtään mitään tuntemusta.
Mulla oireili iltaisin alkavalla köhivällä yskällä. Varmaan vuoden nukuin niin että oli rintakehä ja pää kohotettuna tyynyillä. Hirveetä.
Kyllä voi oireilla pelkästään kurkkukivulla tai muilla kurkkuperäisillä vaivoilla, esim. äänenkäheydellä, yskällä jne. Itsellä tästä kokemusta. Tuo kahden viikon happosalpaajakokeilu on saattanut olla liian lyhyt kuuri.