Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT - vaihto-oppilaat, mitä ajatuksia?

Vierailija
08.10.2013 |

En yllättynyt kovinkaan paljon MOT-ohjelman paljastuksista. Monella kaverilla oli samansuuntaisia kokemuksia kielimatkoistaan (joita samat puljut järjestävät). Mutta ihmetyttää se miten tuota toimintaa katsotaan sormien läpi - minkään maan oikeusjärjestelmä ei puutu.

Jos omat lapseni haluavat vaihtoon, saavat lähteä sitten kun ovat täysi-ikäisiä opiskelijoita. Tuollaisia hintoja ei ole mitään järkeä maksaa siitä että pääsee vankilaa vastaaviin oloihin.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 12:53"]Rotareitten kanssa ei ole yhtään sen "tasokkaampaa", tuurista ja tyypistä ja paikasta on kiinni miten käy... perhekin vaihtuu usean kertaan vuoden aikana. Voihan se tietysti hyväkin olla. Myös paikalla on merkitystä. Jos lapsi hinkuu Australiaan, kannattaa varoituskellojen soida, siellä lyödään kaikki läskiksi ja keskitytään rantaelämään. Tuttavaperheen tytär villiintyi siellä täysin ja lähetettiin kesken kaiken pois, eikä ole ainoa tapaus. Meillä on kokemusta sekä lasten vaihtarivuosista että isäntäperheenä toimimisesta. Molemmissa oli vähän hankaluutta. ehkä meille sattui huono tuuri vaihtarin kanssa, oltiin vähän myöhässä liikkeellä isäntäperheenä ja saatiin ehkä vähän ilkeästi sanoen jämäpalleroista etsiä meille sopivin. Kävi ilmi että lapsen taustassa moni asia oli aivan toisin kuin mitä lähtötiedossa vakuutettiin jopa ammattilaisten toimesta, lisäksi tuli muutama tosi ikävä ylläri aivan puskista. ehkä tosiaan huono tuuri mutta se vei kyllä isäntäperheeksi rupeamishalut jatkossa.[/quote]

Vau! Yksittäisen tapauksen perusteella sitten teilaat kaikki aussi-rotaryklubit ja vaihtarit! =D Hulvatonta!

Itse en tunne yhtään vaihtaria, joka olisi pistänyt ranttaliksi Australiassa tai muuallakaan. Ja tunnen heitä paljon monen vuoden ajalta! Itsekin olin ausseissa rotarien vaihtarina vuoden 16-vuotiaana. Kuri oli kova ja klubi todella piti minusta huolta - parempaa kuin vanhempani Suomessa.

Ja muuten: kokemusteni perusteella Rotaryt on ainoa taho, jonka mukaan luottaisin lapseni vaihtoon, jos he haluavat myöhemmin. (nyt siis vielä alle kouluikäisiä).

Vierailija
42/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tästä ollut joku ohjelma? Minkä niminen? Joku joskus puhui että telkkarista on tullut jotain tästä aiheesta ja kovasti kiinnostaisi katsoa kun melkein lähdin vaihtoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata missään  nimessä lähettää lapsia vaihto-oppilaiksi.

Se on ihan sattumanvaraista millainen perhe on, onko väkivaltaa, alkoholismia yms.

Ainoa hieman luotettavampi on rotary-järjestö, silellä on tasokkaampia perheitä.

Vierailija
44/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 12:53"]Rotareitten kanssa ei ole yhtään sen "tasokkaampaa", tuurista ja tyypistä ja paikasta on kiinni miten käy... perhekin vaihtuu usean kertaan vuoden aikana. Voihan se tietysti hyväkin olla. Myös paikalla on merkitystä. Jos lapsi hinkuu Australiaan, kannattaa varoituskellojen soida, siellä lyödään kaikki läskiksi ja keskitytään rantaelämään. Tuttavaperheen tytär villiintyi siellä täysin ja lähetettiin kesken kaiken pois, eikä ole ainoa tapaus. Meillä on kokemusta sekä lasten vaihtarivuosista että isäntäperheenä toimimisesta. Molemmissa oli vähän hankaluutta. ehkä meille sattui huono tuuri vaihtarin kanssa, oltiin vähän myöhässä liikkeellä isäntäperheenä ja saatiin ehkä vähän ilkeästi sanoen jämäpalleroista etsiä meille sopivin. Kävi ilmi että lapsen taustassa moni asia oli aivan toisin kuin mitä lähtötiedossa vakuutettiin jopa ammattilaisten toimesta, lisäksi tuli muutama tosi ikävä ylläri aivan puskista. ehkä tosiaan huono tuuri mutta se vei kyllä isäntäperheeksi rupeamishalut jatkossa.[/quote]

Vau! Yksittäisen tapauksen perusteella sitten teilaat kaikki aussi-rotaryklubit ja vaihtarit! =D Hulvatonta!

Itse en tunne yhtään vaihtaria, joka olisi pistänyt ranttaliksi Australiassa tai muuallakaan. Ja tunnen heitä paljon monen vuoden ajalta! Itsekin olin ausseissa rotarien vaihtarina vuoden 16-vuotiaana. Kuri oli kova ja klubi todella piti minusta huolta - parempaa kuin vanhempani Suomessa.

Ja muuten: kokemusteni perusteella Rotaryt on ainoa taho, jonka mukaan luottaisin lapseni vaihtoon, jos he haluavat myöhemmin. (nyt siis vielä alle kouluikäisiä).

[/quote]

Mikä tekstissäni aiheutti alapeukun?

Vierailija
45/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

öööh... lukutaidon puute, kenties? ;0)

Vierailija
46/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 21:45"]öööh... lukutaidon puute, kenties? ;0) [/quote]

En ymmärrä...

Vierailija
47/53 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:26"]

Ruotsalainen patologinen valehtelija. Ei edes osannut hävetä.

Järkyttäviä lääviä ulkomailla. Ei ole Usakaan mikään paratiisi. Eikä Kanada.

Ruotsalainen STS:n johtaja todellakin valehteli ohjelmassa. Ei ole myöntänyt virhettä tapahtuneen ennen eikä jälkeen MOT-ohjelman. STS Kielimatkat, siinä kaikkea muuta kuin luotettava, turvallinen ja laadukas kielimatkatoimisto..

[/quote]

Vierailija
48/53 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se MOT Vaihto-oppilas heitteillä-dokumentti on nähtävissä youtube:lla kahdessa osassa!!!

Mutta nuo SUomi24-sivut on kyllä täydellisyyttä hipova informaatiopaketti kaikille vaihtariksi aikoville ja heidän vanhemmilleen! Suosittelen!

Vierailija
49/53 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä myös niin, että vaihto-oppilas jätetään jouluksi yksin kun isäntäperhe lähtee joulunviettoon muualle...

Vierailija
50/53 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla Suomi24-sivustolla löytyy kattava tietoisku vaihto-oppilastoiminnasta nykypäivänä! Kannattaa käydä lukemassa! 

Vierailija
51/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotareitten kanssa ei ole yhtään sen "tasokkaampaa", tuurista ja tyypistä ja paikasta on kiinni miten käy... perhekin vaihtuu usean kertaan vuoden aikana. Voihan se tietysti hyväkin olla. Myös paikalla on merkitystä. Jos lapsi hinkuu Australiaan, kannattaa varoituskellojen soida, siellä lyödään kaikki läskiksi ja keskitytään rantaelämään. Tuttavaperheen tytär villiintyi siellä täysin ja lähetettiin kesken kaiken pois, eikä ole ainoa tapaus. Meillä on kokemusta sekä lasten vaihtarivuosista että isäntäperheenä toimimisesta. Molemmissa oli vähän hankaluutta. ehkä meille sattui huono tuuri vaihtarin kanssa, oltiin vähän myöhässä liikkeellä isäntäperheenä ja saatiin ehkä vähän ilkeästi sanoen jämäpalleroista etsiä meille sopivin. Kävi ilmi että lapsen taustassa moni asia oli aivan toisin kuin mitä lähtötiedossa vakuutettiin jopa ammattilaisten toimesta, lisäksi tuli muutama tosi ikävä ylläri aivan puskista. ehkä tosiaan huono tuuri mutta se vei kyllä isäntäperheeksi rupeamishalut jatkossa.

Vierailija
52/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihto-oppilasvuosi on sellainen paketti, ettei etukäteen voi tietää, mitä saa. Vaikka lähtisi matkaan kuinka mahtavalla asenteella, homma voi mennä pieleen. Silti olen iloinen, että itse lähdin vaihto-oppilaaksi Ecuadoriin noin 15 vuotta sitten, vaikka vuoteen mahtuikin kaikenlaista, sekä hyvää että huonoa. Siihen mahtui perheenvaihtoja ja kädenvääntöä järjestön kanssa, mutta myös kielitaitoa, hyviä ystäviä ja muistoja, joita en antaisi pois.

Olen vähän surullinen siitä, että vaihto-oppilastouhu muistuttaa vuosi vuodelta enemmän bisnestä kuin aitoa kulttuurinvaihtoa ja että liian monella on ollut huono kokemus järjestön kädettömyyden takia. Jos tämä meininki jatkuu, niin nuorisovaihtojärjestöillä on kyllä vaikeuksia saada nuoria mukaan, sillä muut vaihto-ohjelmat korkeakoulussa vievät helposti pitemmän korren. Nythän EF:n vaihto-oppilastoiminta Suomessa on lopetettu ja varmasti joku seuraa perässä. Nuorisovaihdon hinta on nykyään tosi kallis verrattuna siihen, mitä se oli vielä joskus 2000-luvun taitteessa ja sitä ennen ja siitä syystä porukka punnitsee yhä tarkemmin, että kannattaako moinen "kulttuuriyllätyspaketti".

Vierailija
53/53 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:21"]

On totta, että näitä surullisia tarinoita on takuulla olemassa. Mutta muistakaa, että asialla on joskus myös toinen puoli.

Olin itse aikoinani vaihtarina Jenkeissä. Minulla sujui kaikki ihan hyvin, kuin myös naapuristossa asuvalla toisella Eurooppalaisella vaihtarilla. Tällä toisella vaihtarilla oli myös ihan mukava perhe, jonka tunsin oikein hyvin eikä heillä ollut mitään ongelmi. Joskus joulun jälkeen tämä vaihtarityttö alkoi kuitenkin ikävöidä tosi paljon ystäviään, perhettään ja erityisesti poikaystäväänsä kotimaassaan, eikä oikein jaksanut edes yrittää ystävystyä paikallisten kanssa. Halusi vain päivä päivältä enemmän takaisin kotiinsa. Ei kuitenkaan kehdannut sanoa, ettei sisu riittä ja pitää siksi palata maitojunalla takaisin kotiin, vaan alkoi jotenkin kummasti tulkita kaikkea perheen tekemisiä hirmu negatiivisesti ja oli sitä mieltä että häntä sorsitaan ja kohdellaan kaltoin perheessä ja hänen on siksi lähdettävä takaisin kotiin. Olin itse mukana muutamn kerran todistamassa omin silmin tilanteita, joissa tämä tyttö itse käyttäytyi tosi nuivasti ja isäntäperheensä oli mielestäni ihan normaalisti ja ystävällisesti. Olin tosi hämmästynyt kun jälkeenpäin kuulin tytön esittävän tilanteiden kulusta aivan päinvastaisen kertomuksen.

Eli JOSKUS nämä vaihtarien "koettelemukset" voivat myös olla omaa mielikuvituksen tuotetta ja tai vahvasti väritettyjä tai tarkoitushakuisia tulkintoja sosiaalisista tilanteista.

[/quote]USEIN järjestöt leimaavat vaihtarien kokemukset juuri noin ja itse järjestöt harrastavat tuota vahvasti värittämistö ja tarkoitushakuista tulkintaa=valehtelua. 

Hirvittävää, järkyttävää toimintaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan