Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT - vaihto-oppilaat, mitä ajatuksia?

Vierailija
08.10.2013 |

En yllättynyt kovinkaan paljon MOT-ohjelman paljastuksista. Monella kaverilla oli samansuuntaisia kokemuksia kielimatkoistaan (joita samat puljut järjestävät). Mutta ihmetyttää se miten tuota toimintaa katsotaan sormien läpi - minkään maan oikeusjärjestelmä ei puutu.

Jos omat lapseni haluavat vaihtoon, saavat lähteä sitten kun ovat täysi-ikäisiä opiskelijoita. Tuollaisia hintoja ei ole mitään järkeä maksaa siitä että pääsee vankilaa vastaaviin oloihin.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:07"]

Jaa mä olin AFS:n kautta vaihto-oppilaana ja vuosi oli aika surullinen.

[/quote]

Voisitko kertoa vähän tarkemmin, mikä oli pielessä?

Vierailija
22/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:53"]

Mainitsemasi järjestöt ovat kaupallisia. Ei-kaupallisia ovat esimerkiksi Rotary International ja Lions.

[/quote]

OK. Minulla on ollut sellainen käsitys, että AFS ja YFU ovat aatteellisia järjestöjä, mutta ehkä olen väärässä.

[/quote]

Wikipedian mukaan AFS on voittoatavoittelematon, vapaaehtoistoimintaan perustuva järjestö, jonka missiona on komeasti edistää rauhaa, suvaitsevaisuutta, oikeudenmukaisuutta ja vuorovaikutusta erilaisten ihmisten ja kulttuurien välillä oikeudenmukaisemman maailman luomiseksi.

[/quote]

Jaa mä olin AFS:n kautta vaihto-oppilaana ja vuosi oli aika surullinen.

[/quote]

Ikävä kuulla. Mutta sehän taas ei tee AFS:stä kaupallista yritystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 12:59"]

Minulle jäi pikkasen sellainen maku tuosta ohjelmasta, että siinä varakkaiden perheiden lapset on lähetetty sievoisella rahasummalla vaihtoon ja sitten kuviteltu, että se elämä siellä perheessä keskittyy tähän vaihto-oppilaaseen ja hänen passaamiseensa. Sitten kun on huomattu, että oho mun pitääkin itse hoitaa omat sotkut ja itse hommata itseni sinne kavereiden keskelle sosiaalistumaan ja itse kai tehdä vähän ruokaakin välillä... No en tee, siitähän mä maksan niin kerta... Ihan vain näiden suomityttöjen kokemuksista siis. Ja voi, voi kun ei juhla-aterioitakaan ollut tarjolla. Että ihan samaa ruokaa piti syödä kuin perheessä muutkin lapset, no voi, voi.

Kerrottiinhan siinä sitten esim. hyväksikäytöistä. Enkä tarkoita sitä, että näitä vaihtareita pitäisi kaltoin kohdella, mutta toisaalta ne odotukset kai voivat olla vähän maallisemmalla tasolla? Vaikka kotona on tottunut saamaan kuun taivaalta, niin ei elämä aina suju niin.

[/quote] 

En nyt sanoisi että jos odottaa saavansa syötäväkseen muutakin kuin pelkkää makaronia niin havittelee kuuta taivaalta.

Mä sain sellaisen kuvan että nämä isäntäperheet olivat vähävaraisia ja olivat ottaneet vaihto-oppilaan vain ja ainoastaan rahapalkkion takia (maksettiin ilmeisesti jokin kertakorvaus).

Vierailija
24/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 12:59"]

Minulle jäi pikkasen sellainen maku tuosta ohjelmasta, että siinä varakkaiden perheiden lapset on lähetetty sievoisella rahasummalla vaihtoon ja sitten kuviteltu, että se elämä siellä perheessä keskittyy tähän vaihto-oppilaaseen ja hänen passaamiseensa. Sitten kun on huomattu, että oho mun pitääkin itse hoitaa omat sotkut ja itse hommata itseni sinne kavereiden keskelle sosiaalistumaan ja itse kai tehdä vähän ruokaakin välillä... No en tee, siitähän mä maksan niin kerta... Ihan vain näiden suomityttöjen kokemuksista siis. Ja voi, voi kun ei juhla-aterioitakaan ollut tarjolla. Että ihan samaa ruokaa piti syödä kuin perheessä muutkin lapset, no voi, voi.

Kerrottiinhan siinä sitten esim. hyväksikäytöistä. Enkä tarkoita sitä, että näitä vaihtareita pitäisi kaltoin kohdella, mutta toisaalta ne odotukset kai voivat olla vähän maallisemmalla tasolla? Vaikka kotona on tottunut saamaan kuun taivaalta, niin ei elämä aina suju niin.

[/quote] 

En nyt sanoisi että jos odottaa saavansa syötäväkseen muutakin kuin pelkkää makaronia niin havittelee kuuta taivaalta.

Mä sain sellaisen kuvan että nämä isäntäperheet olivat vähävaraisia ja olivat ottaneet vaihto-oppilaan vain ja ainoastaan rahapalkkion takia (maksettiin ilmeisesti jokin kertakorvaus).

[/quote]

Mä ymmärsin, että perheille ei nimenomaan maksettu, vaan niille piirivastaaville, joille maksettiin tietty summa jokaisesta sijoitetusta nuoresta. Ja tämä vaihtariongelmia ratkovan järjestön perustanut henkilö vihjasi, että nämä sijoittajat maksaisivat pimeästi näille perheille.

Vierailija
25/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:19"]

[/quote]

Kumpikaan ohjelmassa mainituista järjestöistä ei maksa isäntäperheelle korvausta, mikä ohjelmassa kerrottiinkin. Sen sijaan aluevalvoja (jonka tehtävänä on mm. tarkistaa perheet) saa korvauksen jokaisesta hankkimastaan isäntäperheestä. Tämä voi johtaa siihen, että aluevalvoja hyväksyy perheitä, jotka eivät täytä järjestön kriteerejä. Lisäksi se voi pienentää aluevalvojan halua puuttua perheessä ilmenneisiin ongelmiin, koska tällöin järjestöllekin selviää, että aluevalvoja on hoitanut tehtävänsä huonosti.

Minullekin tuli sellainen vaikutelma, että vaihto-oppilaat eivät valittaneet turhasta. Vaihto-oppilaan ei sovi odottaa gourmet-ruokaa, mutta voi kyllä lähteä siitä, että ruokaa saa tarpeeksi, jos ei ole liian nirso sen suhteen, mitä syö. Tuosta nälkää nähneen tytön vaihtoperheestä otetut kuvat näyttivät kyllä minusta enemmän normaalilta lapsiperheen kodilta kuin miltään erityisen sotkuiselta. Jäi myös mietityttämään se, että hän lähti takaisin jo 6 viikon kuluttua eli järjestölle ei jäänyt paljonkaan aikaa korjata asioita paikan päällä.

Vierailija
26/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aikanaan "kesävaihdossa" ja isäntäperheistä tuntui olevan TODELLA kova pula. Itse asuin sinkkunaisen luona, joka oli sen  järjestötyöntekijän sisko. Tosi kiva nainen, vaikkei se nyt perhe-elämää juuri ollut kahden "sinkkunaisen" taloudessa. Nainen oli asiallinen, hyvässä ammatissa, mutta deittaili todella paljon. Sitten kikatellen kysyi multa mielipiteitä niistä deiteistä. Eihän se nyt mua haitannut. Olin 17-vuotias ja nainen itse kolmekymppinen. Kyllä hän musta huolta silti piti ja tutustutti paikkoihin. Olihan se vaan vinkeää, kun miehiä lappasi ovesta sisään hakemaan naista ulos ja pari kertaa joku mies jäi yöksikin. Sitten aamulla istui vieras äijä aamiaispöydässä.  Mä lähinnä nauroin mielessäni. Järjestihän tuo nainen mullekin muutaman leffaillan sokkotreffien muodossa joidenkin tuttavaperheidensä high school -poikien kanssa. Ihan asiallisia poikia, hyvistä perheistä. Hakivat ja toivat kotiin.

Koti oli ihan siisti ja sain oman huoneen isolla sängyllä. Ruokaakin oli. Harvoin sitä tehtiin, usein lämmitettiin itse mikrossa pakasteruokai. Mutta ei siitä pulaa tosiaan ollut.

Vierailija
27/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jumalauta mitä lääviä. Miten tollasissa voi joku asua, saati kehtaa majoittaa ketään? Ja makaroonia ruuaksi, ei helvetti. Niin kuin se eräs nainen sanoikin, jos toi tapahtuis Suomessa, lapset otettais huostaan. Ja ihan aiheesta!

Vierailija
28/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikista suurin ongelma on se, että se tukiverkko kohdemaassa puuttuu. Perhehän voi olla millainen tahansa ja perheissäkin voi tapahtua muutoksia sen ilmoittautumisen jälkeen, koti voi olla likainen jne. Mutta silloin pelastusrengas on se, että on vaikka keskellä yötä mahdollisuus soittaa jollekin luotettavalle ihmiselle jonka voi tietää auttavan. Lähellä Olisi ihminen, joka tulisi todella sinne paikan päälle katsomaan olot. Se lapsi pitäisi sijoittaa vaikka hotelliin siksi aikaa kun tilannetta selvitetään tai uutta perhettä etsitään.

Nyt on kyse kuitenkin teini-ikäisistä lapsista ja itse en ainakaan ollut tuossa iässä niin kypsä, etten olisi hätääntynyt ja ahdistunut tuollaisissa tilanteissa.

Tuosta sts:n edustuksesta sanottava, että kyllä tämä Suomen puolen rouva tahrasi entisestään mainetta, koska mielestäni taustatutkimus oli tehty kohtalaisen hyvin eikä ollut mitään syytä enää piiloutua "en voi kommentoida" - kyltin taakse. 

Ruotsalaismies sentään pahoitteli asiaa. en tiedä miten tosissaan tai johtaako se mihinkään toimiin, mutta sillä on merkittävä rooli mielikuvien luomisessa. Kyllähän tämän Elinan perhe ja koti vaikuttivat hyviltä, mikä myös luo positiivista mielikuvaa.

EF tässä kyllä teki riman alituksen, mutta toisaalta mä en itse ole kuullut siitä meiningistä mitään muuta kuin huonoa useammalta nuorelta.

Vierailija
29/53 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitteko edes sitä MOT ohjelmaa? Se lapsi, joka valitti nälkää, kertoi, että jääkaappi ja pakastin olivat AIVAN tyhjiä, (kun piirivalvoja antoi varoituksen siitä, että hän oli valittanut nälkää, ja kertoi, että jääkaappi on käytettävissä). Tyttö kertoi, että sai koulusta tullessa vain yhden aterian (siis ei mitään muuta sitten sielä perheessä) ja se ateria oli yhtä pieni kuin perheessä annettiin niille parivuotiaille lapsille, siis kupillinen ja se oli lähes aina makaronia.

Vierailija
31/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
32/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että näitä surullisia tarinoita on takuulla olemassa. Mutta muistakaa, että asialla on joskus myös toinen puoli.

Olin itse aikoinani vaihtarina Jenkeissä. Minulla sujui kaikki ihan hyvin, kuin myös naapuristossa asuvalla toisella Eurooppalaisella vaihtarilla. Tällä toisella vaihtarilla oli myös ihan mukava perhe, jonka tunsin oikein hyvin eikä heillä ollut mitään ongelmi. Joskus joulun jälkeen tämä vaihtarityttö alkoi kuitenkin ikävöidä tosi paljon ystäviään, perhettään ja erityisesti poikaystäväänsä kotimaassaan, eikä oikein jaksanut edes yrittää ystävystyä paikallisten kanssa. Halusi vain päivä päivältä enemmän takaisin kotiinsa. Ei kuitenkaan kehdannut sanoa, ettei sisu riittä ja pitää siksi palata maitojunalla takaisin kotiin, vaan alkoi jotenkin kummasti tulkita kaikkea perheen tekemisiä hirmu negatiivisesti ja oli sitä mieltä että häntä sorsitaan ja kohdellaan kaltoin perheessä ja hänen on siksi lähdettävä takaisin kotiin. Olin itse mukana muutamn kerran todistamassa omin silmin tilanteita, joissa tämä tyttö itse käyttäytyi tosi nuivasti ja isäntäperheensä oli mielestäni ihan normaalisti ja ystävällisesti. Olin tosi hämmästynyt kun jälkeenpäin kuulin tytön esittävän tilanteiden kulusta aivan päinvastaisen kertomuksen.

Eli JOSKUS nämä vaihtarien "koettelemukset" voivat myös olla omaa mielikuvituksen tuotetta ja tai vahvasti väritettyjä tai tarkoitushakuisia tulkintoja sosiaalisista tilanteista.

Vierailija
33/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:38"]

Minun on vaikea uskoa sitä, etteikö ei-kaupallisilla toimijoilla (esim. AFS ja YFU) olisi myös samanlaisia ongelmia. Ei niillekään ole tarjolla ylimääräisiä isäntäperheitä. Mistä muuten johtuu, että näiden ei-kaupallisten järjestöjen maksut ovat suunnilleen samaa tasoa kuin kaupallisten firmoja, vaikka järjestöjen ei pitäisi tuottaa voittoa?

[/quote]

Mainitsemasi järjestöt ovat kaupallisia. Ei-kaupallisia ovat esimerkiksi Rotary International ja Lions.

[/quote]

YFU ei ole kaupallinen.

YFU aloitti vaihto-oppilastoiminnan 55 vuotta sitten ja "...YFU on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton, kaupallista voittoa tavoittelematon kansainvälinen vaihto-oppilas- ja kansainvälisyyskasvatusjärjestö."

Meidän lapsi oli YFUn kautta vaihdossa ja kaikki meni hienosti. Heillä on toimivat prosessit ja asiat hoituvat. 

Vierailija
34/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinani AFS:n kautta vaihdossa. Minulla oli aivan tavallinen, työläisluokkainen perhe, söimme tavallista ruokaa ja osan vuodesta jaoin huoneen isäntäperheen tyttären kanssa. Vaihto-oppislasvuoteni oli kuitenkin ehdotomasti siihen astisen elämäni paras vuosi ja yhä edelleenkin muistelen sitä yhtenä elämäni kohokohdista. Tutustuin uuteen kulttuuriin, uuteen elämisen tapaan ja kaikenkaikkiaan tuo kokemus on vaikuttanut elämääni kaikenkaikkiaan erittäin positiivisesti.

Vierailija
36/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ne pari järjestöä, joiden toimintaa tunnen (eivät ole näitä kaupallisia joista oli juttu MOT:ssä), tarkistavat isäntäperheet kyllä paremmin. Isäntäperheiden tulee täyttää netissä pitkä hakemus, jossa kertovat aika yksityiskohtaisiakin tietoja elämästään ja elämäntavoistaa. Hakemuksiin liitetään myös kuvia perheestä ja kodista. Näiden hakemusten perusteella sitten sopivaksi katsotut perheet käydään tapaamassa heidän kodissaan, ja perhettä haastatellaan. Eli ihan ketä vain ei edes huolita isäntäperheeksi. Ainakin toisella näistä järjestöistä suurin osa hakemuksen tiedoista sekä valokuvat toimitetaan myös etukäteen vaihto-oppilaalle sekä hänen kotimaansa toimistolle, joten mitenkään sokkona ei olla lasta toiselle puolelle maailmaa lähettämässä.

Käsittääkseni ongelmia onkin ollut enemmänkin näillä kahdella suurella kaupallisella järjestöllä, eli juuri STS:llä ja EF:llä. Näistäkään EF ei kai enää edes järjestä vaihto-oppilasvuosia suomalaisille, ainoastaan kielikursseja. STS on saanut viime aikoina aika paljon huonoa palautetta ja mainetta julkisuudessa, joten heillä uskonkin olevan jotain mätää toiminnassaan.

Vierailija
37/53 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinan blogi

http://elinainusa.blogspot.fi

Kivasti tuntuu menevän.

Vierailija
38/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afs ei ole kaupallinen järjestö. Itse olin järjestön kautta vaihto-oppilaana. Vuoteni ei ollut paras mahdollinen, mutta järjestö suttoi minua enkä kokenut missään vaiheessa olevani yksin. Minulla oli kuitenkin hieman huono kokemus yksittäisen vapaaehtoisen kohdalla, mikä sai minut alkamaan AFS-vapaaehtoiseksi itse. Olen ollut vapaaehtoisena nyt 15 vuotta ja toiminut isäntäperheenä laksi kertaa ja voin suositella järjestöä lämpimästi. Mukana on ihmisiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita kansainvälisyydestä ja suvaitsevaisuuden levittämisestä. Isäntäperheille ja vspaaehtoisille ei makseta vasn he ovat mukana, koska haluavat olla mukana toiminnassa. Ilmeisesti YFU toimii samalla periaatteella myös.

Vierailija
39/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin isäntäperhe. Meidän saamamme teini ei koko aikana käsittänyt, että kotityöt kuuluvat diiliin muillakin. Ja että meidän tehtävämme on valvoa hänen tekemisiään, alaikäinen kun on! Ja jos ja kun on perheenjäsen, perhe sovittaa tekemiset perheenä - ei niin että koko muu porukka odottaa, että mitä hän aikoo tehdä.

Minä koin itseni hotellin piiaksi. 

Vierailija
40/53 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 jatkaa, että teinillä ja ilmeisesti hänen perheellään oli sellainen ajatus, että koska maksavat vuodesta paljon, sen pitää sitten olla parasta. Eli se järjestön kuvailema "normaali kotielämä" ei riittänyt. Ja kotityöt olivat kauhistus, eikä niitä tehty, mutta tilanne ajautui siihen, että koska minä taas sitten raadoin niiden kotitöiden kanssa ja venyin ja vanuin ja passasin, olin tosi väsynyt antamaan muuta! Koko vuonna ei ollut juuri lepotaukoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi