Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lähtee kahvipaketilla"

Vierailija
03.09.2020 |

En ymmärrä, miksi tosi usein myynti-ilmoituksissa on "lähtee kahvipaketilla", "kahdella juhlamokka-paketilla" yms. Äskenkin tuli vastaan ilmoitus, jossa oli oikein tarkasti neuvottu, mikä kahvimerkki pitää olla.

Eikö olisi huomattavasti helpompaa, että ostja maksaisi hakiessaan tuotteen käteisellä/mobile paylla/tilisiirrolla eikä hänen tarvitsisi asiakseen lähteä kauppaan arpomaan että meneeköhän nyt kahviostokset oikein? Se kahvipaketti on sen plus miinus 5€, niin laittaa 5€ hinnaksi ja käy itse ostamassa kahvinsa niin tulee ainakin varmasti oikeaa kahvia.

Oonko ainoa joka ei ymmärrä?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että ihmisellä on hamstrattuna kaappiin juuri tällaisia tilanteita varten alekahveita liuta.

Vierailija
22/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä haki kaksi maailman kohteliainta venäläispoikaa pois vanhan pyykinpesukoneen, ja antoivat aivan yllättäen kiitokseksi konvehtirasian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain ompeluryhmässä oli valitus joka kuului näin: Ompeluksesta oli pyydetty maksuksi kilo

irtokarkkeja.

Hirveä huuto, kun karkkeja olikin tuotu alle kilo. Ilmeisesti karkin lajilla taas ei ollut väliä.

Jos joku pyytäisi multa kilon karkkeja pitäisin sitä vitsinä. Enkä ole pariinkymmeneen vuoteen ostanut pahemmin karkkeja, joten en edes tiedä mistä mä lähtisin metsästämään niitä pirun karkkeja.

Minä en tekisi kauppaa ihmisen kanssa, joka ei tiedä mistä irtokarkkeja saa.

Vierailija
24/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo kahvia, joten ei mitään käsitystä mikä kahvi on ns. hyvää. Skippaan aina nämä kahvipakettia vastaan -tarjoukset.

Enkä muutenkaan viitsi erikseen lähteä kauppaan, että voin sen jälkeen mennä toiseen paikkaan hakemaan jotain tavaraa.

Vierailija
25/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta se tuo tavaran vaihtotilanteeseen mukavaa inhimillisyyttä. Ihan hyvin voi vanhaa käytäntöä ylläpitää MobilePaynkin jne aikakaudella.

Olen itse antanut "ilmaiseksi" eli siis kahvipakettia/suklaalevyä vastaan pois mm. siistin keittiösaarekkeen joita myydään yhä Ikeassa ja 5v vanhat hyvämerkkiset ja täysin ehjät lastenrattaat. Kaikki nuo tavarat maksavat nettikirppiksillä järjestään aika paljon käytettyinäkin, eli sillä lähikaupasta haetulla Presidentillä on säästetty parhaimmillaan satoja euroja.

Ihanin tapaus oli, kun annoimme kahvia vastaan pois kolme jätesäkillistä taaperokokoisia vaatteita tarvitsevalle lapsiperheelle. Oven takana odotti nainen, joka toi lasipurkissa itsejauhetun- ja maustetun kahvin, ja kertoi miten sitä juodaan oman kotimaansa perinteen mukaisesti. Siinä sai molemmat osapuolet hyvän mielen  :)

No, kiva että oli tällainen spesiaalitapaus, mutta lähtökohtaisesti eikö mielestäsi ole vähän tökeröä laittaa lapsiperheen äitiä hankkimaan sinulle kahvia kaiken kiireensä keskellä? Mitä jos jonu yh joutuu sen takia lähtemään koko pesueensa kanssa kauppaan ja tavaranhakureissulle tulee matkaakin tämän takia paljon pidempi kiekka?

Miksi et voi vaan pyytää rahaa, tai olla kokonaan pyytämättä mitään?

Itse en kehtaisi ikinä pyytää mitään suklaalveyä tai kahvipakettia, mulle tulee siitä jotenkin tosi sellainen köyhä fiilis kun jossain ilmoituksessa tota näen.

Vierailija
26/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juo kahvia, joten ei mitään käsitystä mikä kahvi on ns. hyvää. Skippaan aina nämä kahvipakettia vastaan -tarjoukset.

Enkä muutenkaan viitsi erikseen lähteä kauppaan, että voin sen jälkeen mennä toiseen paikkaan hakemaan jotain tavaraa.

Tämä!

Vierailija
27/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkin ketjun myötä mietin: me suomalaiset olemme uskomattoman ankeaa, epäkohteliasta ja marisevaa kansaa. Ei minkäänlaista ongelmaa käydä hakemassa ilmaiseksi asioita, jotka saattavat olla vaikka minkä arvoisia, mutta auta armias jos hyvää hyvyyttään lahjoittava kehtaa kahvipakettia toivoa.

Itse en myy rahaakaan vastaan yhdellekään idiootille, jonka tapa 'ostaa' on laittaa viesti "otan tän" tai "mulle."

Vierailija
28/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta se tuo tavaran vaihtotilanteeseen mukavaa inhimillisyyttä. Ihan hyvin voi vanhaa käytäntöä ylläpitää MobilePaynkin jne aikakaudella.

Olen itse antanut "ilmaiseksi" eli siis kahvipakettia/suklaalevyä vastaan pois mm. siistin keittiösaarekkeen joita myydään yhä Ikeassa ja 5v vanhat hyvämerkkiset ja täysin ehjät lastenrattaat. Kaikki nuo tavarat maksavat nettikirppiksillä järjestään aika paljon käytettyinäkin, eli sillä lähikaupasta haetulla Presidentillä on säästetty parhaimmillaan satoja euroja.

Ihanin tapaus oli, kun annoimme kahvia vastaan pois kolme jätesäkillistä taaperokokoisia vaatteita tarvitsevalle lapsiperheelle. Oven takana odotti nainen, joka toi lasipurkissa itsejauhetun- ja maustetun kahvin, ja kertoi miten sitä juodaan oman kotimaansa perinteen mukaisesti. Siinä sai molemmat osapuolet hyvän mielen  :)

No, kiva että oli tällainen spesiaalitapaus, mutta lähtökohtaisesti eikö mielestäsi ole vähän tökeröä laittaa lapsiperheen äitiä hankkimaan sinulle kahvia kaiken kiireensä keskellä? Mitä jos jonu yh joutuu sen takia lähtemään koko pesueensa kanssa kauppaan ja tavaranhakureissulle tulee matkaakin tämän takia paljon pidempi kiekka?

Miksi et voi vaan pyytää rahaa, tai olla kokonaan pyytämättä mitään?

Itse en kehtaisi ikinä pyytää mitään suklaalveyä tai kahvipakettia, mulle tulee siitä jotenkin tosi sellainen köyhä fiilis kun jossain ilmoituksessa tota näen.

Köyhä fiilis? Että myyjä on köyhä vai että hän pitää tavaran hakijaa köyhänä? Tiedätkö, raha on ainoastaan yksi vaihdannan väline. Iät ja ajat ovat ihmiset vaihtaneet tavaroita ja palveluksia keskenään myös vaikkapa viljan, suolan ja polttopuiden muodossa.

Vierailija
29/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin ketjun myötä mietin: me suomalaiset olemme uskomattoman ankeaa, epäkohteliasta ja marisevaa kansaa. Ei minkäänlaista ongelmaa käydä hakemassa ilmaiseksi asioita, jotka saattavat olla vaikka minkä arvoisia, mutta auta armias jos hyvää hyvyyttään lahjoittava kehtaa kahvipakettia toivoa.

Itse en myy rahaakaan vastaan yhdellekään idiootille, jonka tapa 'ostaa' on laittaa viesti "otan tän" tai "mulle."

No voi jee. Pointti taisi olla, että mikä järki juoksuttaa toista kauppaan, kun voisi ihan hyvin maksaa mobile payllakin. Ei tarvitse antaa ilmaiseksi.

Pahimmassa tapauksessa vielä saat väärää kahvia tao suklaata, niin olisitko silloin kuitenkin mieluummin ottanut vain sen rahan ja säästänyt teitä molempia?

Vierailija
30/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä en hanki puhelimeeni MobilePayta vain siksi, että joku urpo tahtoo viisi euroa hakupalkkaa.

Vierailija
31/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on taka-ajatuksena se, että kaikilla on aina kotona monta kahvipakettia juhlamokkaa tms jemmassa. Varmaan joskus parikymmentä vuotta sitten näin on ollutkin, kun kahvikulttuuri oli vielä yhtenäistä, kahviloita ei ollut joka kylässä ja kaupatkaan ei ollut auki ympäri vuorokauden.

Vierailija
32/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä näissä mennään kyllä järjettömyyksiin, kun kahvin laatukin on tarkkaan määritelty. Siinä tapauksessa, kun kahvipaketille asetetaan jotain vaatimuksia, niin olisi jo ihan sama hoitaa vaihtokauppa rahana. Ideana on vain se, että saa jotain pientä vaihdossa, ja monilla on vaikka noita tarjouskahvipaketteja kaapissaan. Kahvipakettihan on tosi perinteinen tuliainenkin. Lisäksi sellainen on käydä ostamassa ihan omien perusruokaostosten mukana, olettaen tietysti että vaihtokaupat eivät etene "menee nopeimmalle hakijalle kahvipakettia vastaan" -tyylisesti, mikä onkin taas jo ihan oma juttunsa. (Itse en ikinä osta/hae ilmaiseksi/kahvipakettia vastaan mitään, mikä menee nopeimmalle, sillä kyllähän nyt kohteliaiden ihmisten pitäisi pystyä sopimaan noudon ajankohdasta. En ala kaahaamaan kiloaa kenenkään kanssa.)

Vierailija
33/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä näissä mennään kyllä järjettömyyksiin, kun kahvin laatukin on tarkkaan määritelty. Siinä tapauksessa, kun kahvipaketille asetetaan jotain vaatimuksia, niin olisi jo ihan sama hoitaa vaihtokauppa rahana. Ideana on vain se, että saa jotain pientä vaihdossa, ja monilla on vaikka noita tarjouskahvipaketteja kaapissaan. Kahvipakettihan on tosi perinteinen tuliainenkin. Lisäksi sellainen on käydä ostamassa ihan omien perusruokaostosten mukana, olettaen tietysti että vaihtokaupat eivät etene "menee nopeimmalle hakijalle kahvipakettia vastaan" -tyylisesti, mikä onkin taas jo ihan oma juttunsa. (Itse en ikinä osta/hae ilmaiseksi/kahvipakettia vastaan mitään, mikä menee nopeimmalle, sillä kyllähän nyt kohteliaiden ihmisten pitäisi pystyä sopimaan noudon ajankohdasta. En ala kaahaamaan kiloaa kenenkään kanssa.)

*on helppo käydä ostamassa

*kilpaa

Vierailija
34/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitivuosina olin aktiivinen noissa kahvipakettivaihtareissa, ja siksi mulla oli aina "valuuttaa" kaapissa jo valmiiksi. Mä annoin vuosikerran Vauva-lehtiä kahvipaketista, ja hain sitten sillä samalla paketilla omalle lapselle polkumopon pihaan. Toki tein tuota niin usein, että kahvit olivat aina suht tuoreita, mitään kuukausia kaapissa lojuneita ei tietenkään kehtaa viedä. 

Mun mielestä tuo on ihan sympaattista ja mukavaa, ja se tarjoaa "ostajalle" myös säästön mahdollisuuden - jos haet Juhlamokat Mammuttimarkkinoiden tarjouksesta, saat tavarat halvemmalla kuin se, joka ostaa saman kahvin lähimarketista. Vitonen taas on vitonen kaikille. 

Vierailija
35/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. On moukkamaista laittaa tavaraa ilmaiseksi jakoon asenteella, että tuote on noudettava välittömästi. Tavaran lahjoittaja on se, joka pääsee helpolla kun ei joudu kantamaan kaappeja tai pyykkikonetta kierrätyskeskukseen. Mitä vähäpätöisempi lahjoitettava asia, sitä vähemmän kiire tavaran noudon kanssa tulisi olla. Esim. jos annetaan pois iPhonen latausjohto, ei voi vaatia että hakija saapuu muutaman tunnin sisään.

2. Vastavuoroisesti mitä arvokkaampi ilmaiseksi saatava asia on, sitä moukkamaisempaa on suhtautua asiaan itsestäänselvyytenä tai koetella lahjoittajan hermoja esim. tulemalla myöhässä sovitusta noutoajasta. Tilanteet voivat muuttua nopeastikin, ja vielä hetki sitten "ilmainen" saattaakin hakiessa muuttua maksulliseksi epäkohteliaille noutajille.

3.  Suomalaisten "ämpärilogiikka" aiheuttaa ilmiön, että jos jossain on saatavilla ilmaista tavaraa, ollaan valmiit ajamaan kilometrikaupalla tavaran perässä. Ei väliä, paljonko kustannuksia bensoista, takeaway-kahvista ja impulssiostoksista tulee, kunhan kotimatkalla takapenkillä koreilee se ilmainen esine.

3. Kahvipaketin ostaminen ei vie muutamaa minuuttia enempää, ja on usein nopeampaakin kuin esim. käteisen nostaminen automaatista ja rahan rikkominen pienemmäksi. Kahvipaketin hankkiminen noutomatkan yhteydessä on suhteellisen pieni vaiva verrattuna vaikkapa siihen, että tavaran antaja on imuroinut sohvan, pessyt lahjoitettavan päälliset ja käsitellyt sohvan kankaan suoja-aineella (joka sekin on aika kallista).

Vierailija
36/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiäitivuosina olin aktiivinen noissa kahvipakettivaihtareissa, ja siksi mulla oli aina "valuuttaa" kaapissa jo valmiiksi. Mä annoin vuosikerran Vauva-lehtiä kahvipaketista, ja hain sitten sillä samalla paketilla omalle lapselle polkumopon pihaan. Toki tein tuota niin usein, että kahvit olivat aina suht tuoreita, mitään kuukausia kaapissa lojuneita ei tietenkään kehtaa viedä. 

Mun mielestä tuo on ihan sympaattista ja mukavaa, ja se tarjoaa "ostajalle" myös säästön mahdollisuuden - jos haet Juhlamokat Mammuttimarkkinoiden tarjouksesta, saat tavarat halvemmalla kuin se, joka ostaa saman kahvin lähimarketista. Vitonen taas on vitonen kaikille. 

Tässä kyllä ihmetyttää se, että kun kuitenkin tänä päivänä ihmiset tuntuu olevan tosi tarkkoja siitä, millaista kahvia suostuvat juomaan. Eihän kukaan ainakaan myönnä juovansa mitään juhlamokkaa.

Että käykö sitten kuitenkin vaihtarina mikä tahansa kahvi?

Vierailija
37/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hintana on kahvipaketti tai suklaalevy, tavara on ikäänkuin ilmainen.

Joo ikäänkuin.

Itse laitoin ostoilmoituksen facen kirppisryhmään. Vauvalle kauluspaitabodya. Minulle tarjottiinkin ihan perus valkoista bodya. Ei ollut minkään merkkinen, tyyliin löytötex. Kysyin hintaa ja tuli että ei hän paljoa pyydä että jos vaikka kolme pakettia juhlamokkaa 😅 Juu ei kiitos! Kaupasta saa rahalla halvemmalla.

Vierailija
38/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt tästä, mut tuli mieleen, että jos nää ilmaistavaran kärkkyjät on sossun asiakkaita, niin sieltähän ei varsinaisesti rahaa saa (en kyllä ole varma), mutta jonkun ruokaostoksiin käyvän kupongin saa. Sillä voi sen kahvipaketin hankkia valuutaksi.

Vierailija
39/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kahvipaketti karsii pahimmat ilmaistavarapummit.

Vierailija
40/66 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitat hinnaksi 5 e, niin ostaja yrittää tingata kolmeen euroon. Jos laitat hinnaksi kolme euroa, niin ostaja yrittää tingata hinnan kahteen euroon. Ja kun sanot, ettet tingi, niin saat haukut.

Minä en mitään juhlamokkaa juo, enkä edes presdenttiä. Ainoa kahvi mitä juon on Arvid Nordqvist classic reko, ja se maksaa n. 4,70 e. Aina tyrkytetään juhlamokkaa tai kultakatriinaa "kun sitä jo kaapissa on valmiina".

Laitan aina hinnan millä myyn ja tinkijöille en vastaa ollenkaan. Mutta moni tekee niin, että sanoo ostavansa, tulee noutamaan, ja siinä vaiheessa alkaa tinkiä, kun ei ole rahaa mukana kuin se kolme euroa. (tai satanen, jos myytävä tuote mksaa 110 euroa, tai vitonen, kun myytävä tuote maksaa kuusi euroa, tai viisikymppinen, kun myytävä tuote maksaa 60 euroa...) Ja noista on sitten ärsyttävä yrittää päästä eroon, kun joku läski miekkonen vinkuu käsi ojossa "anna nyt, anna jooko, Tehdään kaupat, tehdään nyt kaupat jooko, Anna nyt anna jooko". Noille sitten aina sanon että vonkaatko vaimoltasikin tuolla tavalla, vai pelkästään ventovierailta? Parhaita tilanteita on ne, kun se vaimo/tyyis/joku muu nainen on siinä vieressä katsomassa ja kuuntlemassa vonkausta :D Myös nuoret tytöt osaavat tuon "Mulla on nyt vaan tän verran rahaa, anna tilinumeros niin mä maksan sulle joskus myöhemmin sen puuttuvan määrän". Ja sitten suuttuvat, kun sanon että voivat maksaa vaikka koko summan tililleni, mutta tuotteen saa mukaansa vasta kun raha näkyy minulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän