Milloin raha-asioidensa hoitamisesta on tullut jotenkin halveksittavaa?
Olen työyhteisössäni oikea kummajainen siinä suhteessa että minulla on raha-asiat kunnossa. Minulla on työporukkani pienin tuntipalkka, kun minulle ei ole kertynyt vielä täysiä kokemusvuosilisiä. Mieheni on yrittäjä mutta nostaa palkkaa vain sen verran että juuri ja juuri pärjätään, tosin aina on mahdollista nostaa extraa jos tuntuu että tarvitsee. Kuukausipalkka on varmasti pienempi kuin useimmilla normi palkansaajilla.
Olen nostanut veroprosentin tarkoituksella korkeaksi että saan veronpalautuksia. Teen 4-5h viikossa enemmän töitä kuin kolleegani ja silti saan käteen satasen vähemmän rahaa. Minulla on isompi perhe kuin kolleegoillani eli kulutkin luulisi olevan suuremmat.
Usein kahvipöytäkeskustelut kääntyvät rahaan, vertaillaan kuinka sipissä itse kukin on. Kuukauden viimeisinä päivinä työkaveri tulee kävellen töihin kun auton tankki on tyhjä eikä ole rahaa tankata. Minulle tälläinen on ihan vierasta, olen todella tarkka rahan käyttäjä. Käyn kirppareilla, vertailen hintoja, teen ruuat itse perusraaka-aineista. ei minulla ole koskaan rahat loppu. Joka kuukausi menee säästöön 300-400€
Minun pitää tarkoin miettiä mitä juttelen työkavereille. Esim. suunnittelimme talvilomalle ulkomaan reissua ja innoissani sitten juttelin aiheesta työkaverille, tämä oli naama norsun vitulla "että eipä tarvitse käydä missään, jos edes äidin luona naapurikaupungissa pääsisi käymään, kun ei ole rahaa" Minä yritin sopertaa jotain veronpalautuksista vaikka todellisuudessa ne matkarahat on ihan käyttötililläkin.
Kesällä oli tarkoitus myös lähteä ulkomaille, mutta todennäköisesti toinen reissu saa jäädä, ihan sen vuoksi ettei se herätä närää työpaikallani.
Parilla työkaverilla on auton vaihtosuunnitelmia ja ovat hakemassa pankista lainaa, jota tuskin toinen edes saa. Meidän perhekin on autoa vaihtamassa mutta pelottaa vaihtaa kun tiedän sen herättävän taas kateutta. Minulla on jo nyt pihan uusin mersu ja seuraava olisi pari vuotta vanha korkeintaan. Väliraha tulee olemaan jotain 10.000€ ja se hoituu käteisellä, työkaveri ei saa tuota summaa edes lainaa. Joudun varmaan valehtelemaan että lainarahalla ostimme. Toivottavasti eivät kysele mitään yksityiskohtia lainasta, kun enhän minä sellaisia osaa selittää.
Satuin tänään kuulemaan kun pari työkaveria jutteli, ovat ilmeisesti minulta karsimassa lisätunteja kun itse tarvitsevat lisärahaa ja minä olen niin rikas. Hemmetti! Kyllä heilläkin olisi mahdollista ihan yhtä taloudellisesti elää ja saada rahaa säästöön. Minä en käy kampaajalla, kauneushoitoloissa, minulla ei ole merkkivaatteita, en ryyppää tai juokse baareissa En shoppaile hetken mielijohteesta, jos jotain isompaa tarvitsen niin selvitän mistä sen edullisimmin saan enkä osta luotolla vaan ihan käteisellä.
Samat työkaverit olivat ostaneet satasella partylitea ja meandi:ta , minä en ikinä raskisi ostaa niistä mitään.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 20:04"]
Ei jaksa lukea koko vuodatusta, missä ap yrittää nostaa itseään jalustalle. Sen vaan sanon että on typeryyden huippu nostaa veroprosenttia ylös siksi että kun on niin ihanaa saada palautuksia. Mahdoton pitää ketään ihmistä joka näin toimii minkäänlaisena taloustietäjänä.
[/quote]
Kuule, SE on typeryyden huippu ettei lue koko juttua ja silti arvostelee...
Jos asioidensa hoitaminen mallikelpoisesti on jalustalle nostamista niin veikkaanpa että sinä olet niitä luusereita jotka haukkuvat ap:ta. Olet säälittävä.
No ompas tympeitä työkavereita. Tee reissusi ja jos kommentit ärsyttävät, älä kerro niistä. Jos joku suoraan kysyy, niin vastaat jotain epämääräistä "Katsoo nyt, kai sitä jossain tulee käytyä tai ehkä ollaan vain kotona" -tyylillä.
Tai sitten anna kateellisten kieriä itsesäälissään, tuumaa vaikkapa, että kesälomareissu tehdään kiitoksena koko kevään kestäneestä pennin venytyksestä. Jos tuntuu, että toiset oikeasti kadehtivat, niin miksei sitä voisi suoraan sanoa että arjessa tulee tingittyä, jotta olisi lomalla varaa ekstraan?
Meillä miehen työkavereista muutama on samanlaisia. Sitten ne on naama norsunvitulla kun ne raha-asiansa hoitaneet pitää palkattomia vapaita ja marisee "kun en mä voi". No, pari muuta voi, vaikka samaa palkkaa saavat. Jostain palkanmaksun jälkeisestä tapahtumasta sen täytyy johtua...mutta vikaa ei voi nähdä itsessä, vian täytyy olla siinä niukemmin arkea pyörittävässä. Tai niinkuin meillä, vika lie avovaimossa. Joskus kuulemma tullut sellainenkin kommennti "että kyllä sun kelpaa kun akkas tienaa niin hyvin" :)
toimit esimerkillisesti. Veikkaan vaan, että sulta menee elämä ohi. Rahan säästäminen ja halvalla syöminen eivät ole onnelliseksi tekevä asia. Eletty elämä on.
Hmmm. Eli olette tehneet monta mukulaa ja ajatte uudella autolla.
Asuttko samalla paikkakunnalla kuin vanhempanne?
Asutko heidän osittain rakentamassa talossa?
Missä lapset ovat kun olet töissä?
Ihmettelen miten jotkut jaksaa ja viitsii venyttää penniä ihan koko ajan ja kaikissa tilanteissa vaikka ei olisi pakko?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 19:57"]
Tuota porukkaa on aina.
Tyypillisiä vasemmiston äänestäjiä.
Hoidat omat asiasi jatkossakin mallikelpoisesti ja lähdet lomalle silloin kun siltä tuntuu.
Miten voit edes harkita että jättäisit jonkun reissun väliin koska joku idiootti voi pahoittaa siitä mielensä? Ketä varten oikein elät -itseäsi vai yhdentekeviä samalla työpaikalla murjottajia?
[/quote]
Vasemmiston? Enemmän ne on nämä soumi soumalaisille tyypit jotka marmattavat että ei ole rahaa mihinkään.. Vasemmistolaiset on niitä jotka selittävät etteivät matkusta kun se on epäeettistä ja vihreät niitä jotka sanovat että eivät matkusta koska se ei ole ekologista.
Mutta siinä olen samaa mieltä että muiden mielipiteistä ei pidä välittää. Suomi nyt on yksi hyssyttelijöiden maa kaiken suhteen. Jos sulla on varaa matkustella, ole ihmeessä siitä hiljaa ettei muut tule kateellisiksi. Jos olet kouluttautuneempi kuin kaveripiirisi, älä missään nimessä tuo sitä millään tavalla ilmi ettei muut tunne oloaan tyhmäksi. Jos olet vegaani, älä kerro syitä vegaaniuteesi vaikka kysyttäisiin, koska muuten tuputat vakaumustasi, jos olet hiljaa olet ylimielinen paska (sama pätee uskonnolliseen että poliittiseen vakaumukseenkin). Äläkä herranjestas osta laadukkaita vaatteita, uutta autoa, muuta omakotitaloon/ydinkeskustassa olevaan kalliimpaan asuntoon vaikka niihin olisikin varaa koska silloin olet leuhka nousukas joka leveilee rahoillaan.
Jos marmattavat että elvistelet rahoillasi niin totea vain että teillä on säästöjä. Thats it. Ei kateellisille tarvitse kertoa sen enempää. Ja senkun kerrot lomamatkoistasi. Siinäpähän työkaverisi vellovat kun tuhlaavat rahansa turhuuksiin, itse ovat rahattomuutensa aiheuttaneet.
Olen seuraillut tätä palstaa silloin tällöin pari vuotta ja nyt täytyy tulla sanomaan, että av- historiani aikana ehdottomasti hauskimmat kommentit löytyy tästä ketjusta. Kommentoija, joka on kirjoittanut viestit 21 ja 23, suorastaan viiltävä tarkkaa analyysiä!
Vai että ne, jotka asuvat vanhempien kanssa samalla paikkakunnalla ovat rikkaampia, kun vanhemmat keräävät vitamiinipitoisia ruokia, MARJOJA! No onhan ne vitamiinipitoisia juu, mutta ei niillä kauhean pitkälle nälkää peitetä. Ja suurin osa suomalaisista aikuisista on kykeneviä poimimaan omat marjansa ihan itse, ainakin täällä kehäkolmosen ulkopuolella.
Ja että suurimmalla osalla isovanhemmista on tietotaitoa talonrakentamisesta ja että sen voimalla säästetään satoja tuhansia talon rakentamisessa? Suurimmalla osalla isovanhemmista ne tietotaidot on aika vanhentuneita, Suomessa on aika tarkat säädökset siitä miten ja millätavalla ja ketä saa rakentaa. Esim. putki- ja sähkötöitä ei saa tehdä itse, vaan pitää olla ammattilainen. Ja keskiverto omakotitalon rakentaminen maksaa noin 200 000 (kaksisataatuhatta) euroa, siis täällä kehäkolmosen ulkopuolella. Että vaikka vaarilla olisikin tietotaitoa niin tuskin ihan satoja tuhansia sentään säästetään ja jokatapauksessa materiaali maksaa.
Lisäksi mainitset että nykyään ihmiset harkitsevat tarkkaan mitä ostavat. Niinkö? Mietipäs nyt oikein tarkkaan uudestaan, että mahtaako harkita. Voit vaikka googlesta etsiä hakusanalla "tavaran kulutus 2000- luvulla" niin huomaat, että koskaan ennen ei ole ostettu tavaraa niin harkitsemattomasti kuin nykyään.
Ja jos lapsen isovanhemmat ei asu samalla paikkakunnalla, niin ainoat aikuiskontaktit on omat vanhemmat ja tarha. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole?
Ja isovanhemmat korjailevat autoja tuosta vaan. Eipä noita nykyautoja korjaile kukaan enää itse. Minulla on vähän vanhempi auto ja kyllä sen korjaa ihan minun mieheni, en tarvitse vanhempieni apua siihen.
Ja viimeinen, ehkä paras: "ihmiset tykkää auttaa ihmisiä, joilla on paljon tuttuja" No joo, meillä täällä kehäkolmosen ulkopuolella ollaan vielä ihan avuliaita ja autetaan missä voidaan, vuorotellen toisiamme. Ei tarvitse ostaa kaikkia palveluita.
Kiitos viestistäsi, minulla ei ole koskaan ennen ollut näin hauskaa av palstalla.
Ja yhdelläkään työkaverilla ei ole luottokorttia, jolla ostaa bensaa? Anteeksi, en usko. Muutenkin asetelma on taas niin mustavalkoinen, etten usko koko juttua.
Minulla ei ainakaan ole yhtään tuollaista rahattomuutta valittavaa työkaveria, palkat lähtevät jostain siivoojan tasosta liikkeelle. Kaikesta mahdollisesta muusta kyllä valitetaan vaikka kuinka.
Minun rahankäyttöni on hyvin erilaista kuin ap:lla, en ole koskaan elämässäni ostanut bensaa saati autoa. Matkustelemiseenkaan ei kulu rahaa. Työmatka taittuu kävellen. Säästöjä ja sijoituksia on reilusti, valitsemallani elämäntyylillä keskipalkasta jää paljon jäljelle, vaikken katso hintoja ruokakaupassa. Mersu pihassa ei lohduttaisi, jos ruoka on makaronimössön tasoa. Minusta on erinomainen säästökohde kävellä töihin autolla ajamisen sijasta.
Kyllä tunnistan ap:n kuvailemat tyypit hyvin! Itse olen jo vähän vanhempi, joten elämänkokemusta riittää.
Ei se, että elää taloudellisesti, tarkoita elämistä kituuttaen. Mutta se tarkoittaa, ettei ihan kaikkea tarvitse ostaa,mihin rahat riittäisivät. Niitä säästörahoja voi sitten käyttää juuri matkusteluun tai auton vaihtoon.
Tuo puhelimen ostojuttu kuvasi hyvin tällaisten ihmisten käyttäytymistä. Pienistä puroista ne isotkin meret täyttyvät; vai miten se nyt menikään...
Elä omaa elämääsi ap, hyvää elämääsi ja kasvata lapsesi yhtä järkeviksi.
Tulee mieleen tää blogi: http://www.mrmoneymustache.com/
Siinä siis hyvin tienaava amerikkalainen mies + vaimonsa elivät hyvin nuukasti ja sijoittivat kaiken ylimääräisen, ja jäivät alle nelikymppisinä "eläkkeelle" taloudellisesti omavaraisina. Kirjoitti yhdessä postauksessaan tavanneensa entisiä työkavereitaan, jotka vain valittivat elävänsä kädestä suuhun vaikka tienaavat saman verran tai jopa enemmän kuin ko. mies ennen.
Työkaverini ilmeisesti kuvittelevat että mieheni on yrityksensä vuoksi suurituloinen.
Olemme kumpikin taipuvaisia analysoimaan tarkoin mikä olisi kannattavaa ja kyllä siinä usein aika isot säästot saa.
Työkaverini oli ostamassa puhelinta ja neuvoin paikan josta olisi luurin edullisesti saanut, olisi pitänyt tilata ja odottaa pari päivää mutta olisi säästänyt useamman kympin, eipä kelvannut kun luuri olisi pitänyt saada heti vaikka entinenkin oli ihan toimiva vielä.
T:ap
Eikös tilanteelle löydy toinenkin syntipukki. Sehän on aina työnantaja, jonka vika rahattomuus on, kun maksaa niin paskaa palkkaa.
Kyllä, olemme tehneet monta lasta ja ajan uudehkolla autolla. Asumme samassa kaupungissa kuin vanhempamme, asumme itse rakennuttamassamme talossa, lapsemme ovat koulussa ja päiväkodissa kun olemme itse töissä.
En ymmärrä miten minulla elämä menisi ohi, sillä että olen tarkka rahan käyttäjä? Tykkään sisustaa ja laittaa ruokaa, niihin löytyy keinot tehdä edullisestikin. Hoidan ulkonäköäni mutta leikkaan ja värjään itse hiukseni. Matkustelemme joka vuosi.
Käyn elokuvissa, teatterissa, museoissa, usein on joitain edullisia tarjouksiakin.
En käy baareissa, kavereita on kiva tavata kotonakin , kympilla saa pullon hyvää vinkkua ja muutamalla eurolla saa loihdittua ravintolatason ruuat.
Jos partylitea haluaa ostaa niin kirpparilta saa niitä murto-osan hinnalla.
Hiukan luovuutta peliin niin voi elää pienelläkin rahalla ihan luksuselämää.
Mä haluun tulla teille töihin. Pääsisi oikein kunnolla sotkemaan työtovereittesi pasmat. nimi. Hyvissä rahoissa oleva työtön.
Moni huono rahankäyttäjä on myös yksinkertaisesti tyhmä (ainakin talousasioissa).
Esim. näin "Hullareitten aikaan" huomaa kuinka moni menee Stockmannille ja ostaa sieltä PALJON ihan turhaa krääsää. Onhan tuolla hyviäkin tarjouksia, mutta suurin osa ei sellaisia ole. Mennään kuin hurmoksessa ja ostetaan ns. "halpa" shampoo (jota saa muualta norm. hinnalla edullisemmin) tai matkalaukku joka on riisuttu malli siitä "oikeasta" laukusta, ja muutenkin mukaan tarttuu ties mitä toppia tai roskapussia tai pokkaria jotka oikeasti eivät ole niin halpoja, mutta tuntuu kuin ne olisivat.
Samoin moni kerää "booonuksia", eikä osaa laskea sitä, että jos vaikka tankkaa huoltoasemalla X tietyn määrän bensaa/kk sen takia saa bonuksia Y euroa enemmän/kk, se viereinen bensa-asema ilman bonuksia saattaisi siltikin olla edullisempi.
Samoin tismalleen saman tuotteen saa monesti toisesta kaupasta edullisemmin, näissä ihan ketjujen sisälläkin eroja, tuote X on Citymarketissa edullisempi mitä K-marketissa ja tuote Y S-marketissa halvempi mitä Prismassa jne.
Uskon että yksi syy on myös media: ennen ns. tiedettiin "mihin on varaa", nykyään kaikkialla lukee kuinka "tietenkin" shopataan merkkilaukku, sistutetaan kotia kalliisti, käydään Malediiveillä lomalla jne. Lisäksi.ennen lainaa sai lähinnä vain pankista, ei sieltä sun täältä osamaksulla ja pikavipillä.
No ei se nyt ole mikään typeryyden huippu. Onpahan rahat varmassa "pivossa". Mut ei tietenkään ole myöskään mikään sijoitus. Olisit vain lukenut kokonaan!